راهنمایی گالری تصاویر رسانه قرآنی نغمه های قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی(ص) دانشگاه مجازی المصطفی(ص) کتابخانه مجازی دانشگاه Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1

    ح ر . خوش
    کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی ( فلسفه اخلاق )

    تاریخ عضویت : 1392/2/4
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 70      صلوات : 61
    صلوات گرفته : 86 در 49 پست
    دریافت : 8      آپلود : 0
    91887102731 آنلاین نیست.

    نظريه فرا اخلاق نمودار شماره يک لذت گرايی




    السلام و عيک یا ابا عبدالله
    دوستان سلام اين برداشت من از درخواست استاد محترم برای ارائه نمودار از نظريه های فراخلاق می باشد لطف کنيد و تکميل بفرمايد


    سيل درويشان دکان آراستن
    کام خود را بهر نامت خواستند

    با مکاتبه ای که با استاد ارجمند جناب آقای دکتر حسینی سورکی داشتم ایشان محبت کردند و راهنمایی که بنده آنرا در اختیار شما قرار می دهم براینکه نمودار دقیق تر و کامل تری را شما زحمت بکشید.
    ضمنا همانطور که در درس انلاین هم گفتم، بنتام و جان استوارت میل اساسا سودگرا (با شاخصه های معین ان) هستند هرچند که در ناحیه ارزش اخلاقی تنها لذت را فی نفسه ارزشمند میدانند. واز این نظر شاید بتوان تقسیم دقیقتری انجام داد و این دو را در ذیل سودگرایی لذت گرا قرار داد.
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط 91887102731 : 1392/09/18 در ساعت 01:53 قبل از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 3


  3. #2

    ه. پورارین
    کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی ( فلسفه اخلاق )

    تاریخ عضویت : 1392/7/20
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 8      صلوات : 17
    صلوات گرفته : 5 در 4 پست
    دریافت : 0      آپلود : 0
    91921103566 آنلاین نیست.

    نظريه فرا اخلاقی لذت گرايی از نمودار




    سلام
    با تشکر از شما جناب آقای خوش بخاطر شروع بحث و ارائه نمودار اول بنده اينطور به نظرم می رسد.
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده

  4. صلوات و تشکر : 2


  5. #3

    ف. کاشانی نجفی
    کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی ( فلسفه اخلاق )

    تاریخ عضویت : 1392/2/4
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 17      صلوات : 6
    صلوات گرفته : 27 در 13 پست
    دریافت : 0      آپلود : 0
    91887102786 آنلاین نیست.



    سلام علیکم
    نمودار جالبی است اما نمی دانم چرا شما نظریه های فرااخلاقی را به دو قسمت 1- نظریه های واقع گرای تعریف گرای طبیعت گرا و 2- نظریه های تعریف گرا تقسیم کردید؟

  6. #4

    ح ر . خوش
    کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی ( فلسفه اخلاق )

    تاریخ عضویت : 1392/2/4
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 70      صلوات : 61
    صلوات گرفته : 86 در 49 پست
    دریافت : 8      آپلود : 0
    91887102731 آنلاین نیست.

    جواب به خانم کاشانی همکلاس محترمه و توضیح




    علیکم و سلام خانم کاشانی .
    بنده فکر می کنم منظور خانم پورآین همکلاسه محترمه در باب تعریفگرای طبیعت گرا که نظریه لذت گرایی هست . برای رفع هرگونه ابهام بنده نمودار زیر را اضافه می کنم که دقیقا گویای مطالب باشد.
    ممنون از دقت نظر شما . ذکر یا علی مدد است نام علی آرامش دل است


    واقع گرا : تعریف گرا - شهودگرا

    تعریف گرا : طبیعت گرا - طبیعت نا گرا

    طبیعت گرا : لذت گرا - سودگرا
    طبیعت ناگرا : الهی - فلسفی
    ویرایش توسط 91887102731 : 1392/09/18 در ساعت 05:52 بعد از ظهر

  7. #5

    ف. کاشانی نجفی
    کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی ( فلسفه اخلاق )

    تاریخ عضویت : 1392/2/4
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 17      صلوات : 6
    صلوات گرفته : 27 در 13 پست
    دریافت : 0      آپلود : 0
    91887102786 آنلاین نیست.



    سلام علیکم آقای خوش و تشکر می کنم از پاسختان.
    فکر می کنم در تقسیم طبیعت ناگرا به امر الهی و فلسفی باید تجدید نظر کنید چون امر الهی غیر واقع گراست و از اساس در این تقسیمات قرار ندارد. در جزوه نظریه ی الهیاتی آمده است که به نظر من نظریه ای است که اخلاقیات را امور واقعی می داند درعین حال راه کشفش را تنها دستور خداوند می داند.
    تقسیم بندی من به شکل زیر است در ضمن می خواستم مرا راهتمایی کنید که چگونه فایل مورد نظرم را پیوست کنم.
    واقع گرا تعریف گرا طبیعت گرا لذت گرا آرستیپوس
    اپیکور
    جرمی بنتام
    جان استوارت میل
    طبع انسان
    سود گرا
    و...
    طبیعت ناگرا الهیاتی
    فلسفی نظریه ی اسلامی
    نظریه ی کانت
    و...
    شهود گرا مفهوم خوب
    مفهوم باید
    ناواقع گرا احساس گرایی آیر
    استیونسون
    توصیه گرایی
    قراردادگرایی هابز
    راولز
    امرالهی
    ویرایش توسط 91887102786 : 1392/09/18 در ساعت 11:07 قبل از ظهر

  8. صلوات و تشکر


  9. #6

    ح ر . خوش
    کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی ( فلسفه اخلاق )

    تاریخ عضویت : 1392/2/4
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 70      صلوات : 61
    صلوات گرفته : 86 در 49 پست
    دریافت : 8      آپلود : 0
    91887102731 آنلاین نیست.



    عليکم السلام خانم کاشانی

    شما نمودار خوب کاملی ارائه کرده ايد که جای تشکر و تحسين دارد.
    من در مورد نظريه امر الهی با شما موافق هستم ودر مطالبی هم که از مقایسه امرالهی و توصيه گرايی در تالار نوشتم اين امر کاملا مشخص هست اما انچيز را که در بالا نوشتم متن درس ما هست ..
    در مورد سود گرايی تا آنجا که بنده متوجه شده ام از زير مجموعه تعريف گرای طبيعی میباشد. البته جرمی بنتام و جان استوارت ميل را می توان در زير مجموعه لذت گرا که لذت را غيراز نوع لذت مادی ان می دانند به حساب آورد که سود می باشد
    اين دو در نوع معيار اخلاقی خود لذت را از معيار قرارمی دهند که اين ديدگاه مربوط به اخلاق هنجاری می شود.
    ولی در تعريف مفاهيم که در اينجا راجب فرااخلاق صحبت می کنيم خوب را از سود شخصی جرمی بنتام وسود گروهی میل تعريف می کنند..

    درمورد وارد کردن پرونده هم در اين صفحه وقتی روی پاسخ موضوع بزنيد که جواب بدهيد در زير آن روی گزينه تنظيمات اضافی که بزنيد در بالای صفحه شما در امکانات عکس يک گير ديده خواهد شد که روی آن کليک کنيد بقيه کار مشخص می شود.

    يا علی لعل حقيقی جز تو نيست
    هيچ درويشی حقيقی جز تو نيست

  10. صلوات و تشکر


  11. #7

    استاد حسینی سورکی

    تاریخ عضویت : 1392/7/10
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 3      صلوات : 1
    صلوات گرفته : 0 در 0 پست
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Hoseinisoraki آنلاین نیست.

    در باب تقسیم نظریه های فرا اخلاقی و...




    با سلام
    دانشجویان گرامی نکات خوبی مطرح فرمودید و می توان گفت نمودار سرکار خانم کاشانی از نظریه های فرا اخلاقی با توجه به متن درسی نمودار کاملی است، البته باید

    1. توجه داشت که برخی از نظریه ها ناظر به زبان اخلاق و مفهوم / معناشناسی‌اند و برخی از نظریه ها به بحث توجیه گزاره های اخلاقی مربوط می شوند.
    2. همچنین باید توجه داشت که میل و بنتام به لحاظ فرا اخلاقی طبیعت گرا و تجربه گرا هستند و چنان که مور آنها را نمتهم کرده در پی تعریف خوب به لذت بر آمده اند.و البته در نظریه هنجاری شان(سودگرایی اخلاقی) بدنبال سود و لذت شخصی نبودند بلکه رویکردی همه گرا(universal) داشتند یعنی معتقد بودند که هر عامل اخلاقی یک الزام اخلاقی دارد و آن اینکه باید به دنبال بیشترین سود/لذت برای بیشترین افراد باشد و لذا در نظر بنتام-در مقام تزاحم - حتی شما باید از سود و لذت شخصی خود برای رسیدن به سود و لذت بیشتر صرف نظر کنید و این یک الزام و اصل اخلاقی است که هر فرد سودگرایی باید بدان پایبند باشد. از این نظر نه تنها نظریه بنتام خودگرایانه نیست بلکه حتی سود گرایی مارا گاه مکلف و ملزم به فداکاری و انجام اعمالی فرا تر از وظیفه میکند. و به یک معنا رویکرد بنتام بیشینه گراست یعنی همیشه به دنبال بیشتر و بیشینه کردن (maximizing) ارتقاء سطح سود کلی است.
    3. ضمنا در باب نظریه امر الهی لازم به ذکر است که تقریرهای مختلفی از نظریه امر الهی ارایه شده است و اساسا بر مبنای وابستگی اخلاق به دین به چند قسم تقسیم می شوند. و به یک معنا این وابستگی/ ربط و ارتباط اخلاق با دین در قلمروهای متفاوتی قابل طرح است که مهمترین آنها عبارتند از:

    الف ـ وابستگی معنا/ مفهوم شناختی اخلاق به دین: یعنی همه یا برخی از مفاهیم اخلاقی تنها و تنها با ارجاع و تحویل به مفاهیم دینی قابل تعریف هستند. و مثلا الف خوب است دقیقا به این معنا و متناظر و مترادف با این معناست که الف مورد خواست و یا متعلق امر الهی است.
    ب ـ وابستگی وجودشناختی اخلاق به دین: به این معنا است که ارادة تشریعی خداوند منشأ وجودی ارزش ها و هنجارهای اخلاقی است. و به عبارتی خوب و بد واقعیت و عینیتی ورای امر ونهی الهی ندارند و دایر مدار امر و نهی الهی اند. و هر چه آن خسرو کند شیرین بود. این همان نظریه اشاعره است.
    ج ـ وابستگی معرفت شناختی اخلاق به دین: یعنی تنها در شناخت و فهم خوب و بد و یا الزامهای اخلاقی محتاج وحی و شریعت و اوامر و نواهی الاهی هستیم و عقل به تنهایی عاجز از درک و تشخیص همه ارزشها و الزامات اخلاقی است و اساسا کشف و فهم گزاره­ها یا مفاهیم اخلاقی مسبوق به برخی باورها و معرفت های دینی در مرحله پیشین است. این نظریه ای است که برخی فیلسوفان مسلمان همچون بوعلی بدان باور داشته اند.

    آنچه به عنوان تقریر ناواقع گرایانه از امر الهی شناخته می شود، تقریری از نظریه امر الاهی (تقریر رادیکال آن) است که به وابستگی حداکثری(وابستگی معناشناختی/ وجودشناختی) اخلاق به دین قایل است و کسانی که تنها به ربط و ارتباط /وابستگی معرفت شناسانه اخلاق به دین معتقد‌اند در ذیل و زمره نظریه‌های ناواقع‌گرایانه نمی گنجند.

    البته گاه از نوع چهارمی از ربط و ارتباط /وابستگی (وابستگی روانشناسانه اخلاق به دین) هم بحثهایی به میان آمده است.



    موفق باشید.


    ویرایش توسط Hoseinisoraki : 1392/09/19 در ساعت 08:56 قبل از ظهر

  12. #8

    ح ر . خوش
    کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی ( فلسفه اخلاق )

    تاریخ عضویت : 1392/2/4
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 70      صلوات : 61
    صلوات گرفته : 86 در 49 پست
    دریافت : 8      آپلود : 0
    91887102731 آنلاین نیست.

    نمودار لذت گرايی که توسط جناب استاد دکتر حسينی سورکی رسم شده است برای اطلاع دوستان




    السلام و عليک یا ابا عبدالله
    سلام و عليکم

    همکلاسان محترم نمودار زير متعلق به استاد گرانقدر جناب دکتر حسینی سورکی میباشد که در تکمله نمودارهای ما فرستاده که بنده با اجازه ايشان و محبت شان آنرا دراختيار دوستان قرار می دهم.
    دوستان استاد همانطور که خواهيد خواند نوشته اند می توان آنرا کاملتر کرد.پس لطف کنيد و نظرات خودتان را اينجا بگذاريد مهم اين نيست که صحيح يا غلط باشد مهم اين هست که در اينکار مشکلات رفع می شود.. اين نمودار از ورود هم هست دوستانی که می خواهند تکميل کنند به من پيام بدهند می فرستم .

    جمعه ها ما زائر گل می شويم
    شاخساران توسل می شويم
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1392/09/18, 09:48 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1390/11/27, 07:49 قبل از ظهر
  3. △◉▲ آشنايی با دين زردشت
    توسط هندیانی در تالار سایر ادیان
    پاسخ: 22
    آخرين نوشته: 1390/08/21, 06:40 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1389/10/14, 11:56 قبل از ظهر
  5. گردهمايی دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی(ص) العالميه برگزار می‌شود
    توسط صابرون در تالار اخبار قرآنی جامعة المصطفی العالمیه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/10/12, 02:36 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •