تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: قواعد تفسير

  1. #1

    قواعد تفسير




    مهمترين بخش از اصول تفسير ، قواعد تفسير است زيرا خطا و اشتباه‌های برخی مفسران در تفسیر قرآن‌بدان دلیل است که مفسر برای فهم مراد خدای متعال‌، به قواعد متقن بر مبنای بدیهیات‌عقلی و قطعیات و مسلمات شرعی و ارتکازات عقلایی نیاز دارد. تنها در این صورت‌است که می‌تواند شیوه‌ی تفسیر خود را بر آن استوار سازد تا هم شیوه‌ی تفسیری‌اش‌،بی‌پایه نباشد و هم در موارد اختلاف‌، انتخاب او بی‌ملاک نباشد.
    قاعده‌ی نخست در «نظر گرفتن قرائت صحیح‌» است‌.1 حروف و هیات‌کلمه‌ها و جایگاه آن‌ها در جمله‌، در فهم معانی آن‌ها نقش اساسی دارد. بنابراین‌، نخستین‌گام مفسر برای فهم آیات قرآن‌، بررسی در زمینه‌ی قرائت صحیح آیات است‌. بدین‌ترتیب‌، می‌تواند قرائت مورد اتفاق را از قرائت‌های مورد اختلاف باز شناسد و بر اساس‌ضابطه‌ی یاد شده به تفسیر آیات بپردازد. نگارنده در همین فصل به توهم تواتر قرائات‌پاسخ داده است و می‌نویسد:
    حداکثر آن چه می‌توان در این خصوص ادعا کرد، تواتر آن قرائت‌ها از قُراء یاد شده‌است‌.... ولی نسبت به طبقه‌ی خود قاریان و زمان قبل از آنان تا زمان صحابه و عصررسول خدا(صلی الله علیه و آله) هیچ نقل متواتری وجود ندارد و آن چه هست‌، اخبار آحادی است که‌صحت هیچ یک از آن‌ها مورد اتفاق نیست و حتی اتصال سند برخی از آن‌ها موردتردید است‌» .2
    آن‌گاه با بررسی حجیت قرائت‌های هفت‌گانه و معیارهای شناخت قرائت صحیح ازناصحیح‌، بحث را به پایان می‌برد.
    پي نوشت ها
    1- روش شناسي تفسير قران ، ص‌64
    2- همان ، ص‌69

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    دومین قاعده‌، «توجه به مفاهیم کلمات در زمان نزول‌» 1 است‌. مفسر باید باآگاهی از مفاهیم مفردات قرآن کریم و توجه دقیق به ویژگی‌های آن‌ها، به تفسیر آیات‌بپردازد و به معانی ارتکازی‌، بسنده نکند. چون واژه‌ها در طول زمان ممکن است معانی‌گوناگونی به خود بگیرد، مفسر باید معانی واژه‌ها را در زمان نزول و در قبایل گوناگون ازمنابع معتبر به دست آورد. در این قاعده‌، به بحث زبان قرآن‌، و واژه‌های دخیل‌، نقش‌آن‌ها در تفسیر و تحول نظریه‌ها و فهم مفردات قرآن‌، پرداخته شده است‌. هم‌چنین توهم‌تاثیرنظریه‌ها در تحول معانی واژه‌ها، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و گفته شده است که‌هر چند ممکن است واژه‌ها در طول زمان‌، معانی تازه‌ای پیدا کنند، ولی پدید آمدن‌معانی جدید، کلیّت ندارد. افزون بر آن‌، پیدایش معانی جدید را نباید به معنای تحول معانی واژه‌ها دانست‌، بلکه معانی جدید، مفهوم‌های دیگری در کنار معانی همه فهم بوده و این معانی همه فهم در طول زمان‌، ثابت است‌.

    پي نوشت
    1- روش شناسي قران كريم ، ص 81

  4. صلوات و تشکر


  5. #3



    در قاعده‌ی سوم به بررسی «تایید شناخت قواعد ادبیات عرب اعم از صرف‌، نحو،معانی و بیان‌» (1) پرداخته مي شود و راه دست‌یابی به فصیح ترین ساختارهای هم‌آهنگ باقواعد مورد اتفاق صاحب نظران این علوم‌، معرفی مي شود‌.
    در قاعده‌ی چهارم به نام «در نظر گرفتن قراین‌» (2)، به تفصیل به بررسی قراین‌کلام پرداخته شده است . در نظر گرفتن قراین کلام برای فهم مقصود گوینده‌، روش عقلایی وپذیرفته شده درهمه‌ی فرهنگ‌ها است‌. مقصود از قراین‌، اموری است که به گونه‌ای باکلام‌، ارتباط لفظی یا معنوی داشته و در فهم مفاد کلام و درک مراد گوینده‌، مو¤ثر باشد.قراین به دو دسته‌ی «پیوسته به کلام‌» و «گسسته از کلام‌» تقسیم می‌شود. «قراین پیوسته‌»،خود به قراین لفظی و غیر لفظی تقسیم می‌شود. «سیاق‌» در واقع‌، تنها قرینه‌ی لفظی‌پیوسته به کلام خداست‌. «سیاق‌»، نوعی ویژگی برای واژگان یا عبارت‌ها یا یک سخن‌است که به دلیل همراه بودن آن‌ها با کلمه‌ها و جمله‌های دیگر به وجود می‌آید. «سیاق‌»گونه‌هایی دارد که عبارتند از: سیاق کلمه‌ها، سیاق جمله‌ها، سیاق آیه‌ها و سیاق سوره‌ها.مفسران بر این باورند که سوره‌ها برخلاف ترتیب نزول‌، گردآوری شده است‌، از این روبه عنوان قرینه نمی‌پذیرند.
    در «قراین پیوسته‌ی غیر لفظی‌» (3) فضای نزول که اموری مانند:سبب نزول‌، شا¤ن نزول‌، فرهنگ زمان نزول و زمان و مکان نزول است‌، بررسی می‌شود.از جمله قراین پیوسته‌ی غیر لفظی‌، ویژگی‌های گوینده‌ی سخن و مخاطب‌، موضوع‌سخن‌، مقام و لحن کلام‌، معرفت‌های بدیهی و برهان قطعی آشکار است‌. میزان تا¤ثیر هریک از آن‌ها در مفاد کلام با آوردن مثال‌هایی گویا نشان داده است‌. برای مثال‌، وقتی درآیه‌ای می‌خوانیم‌: «وجوه‌ یومئذ ناضرة الی ربها ناظرة‌»(4) برهان قطعی و آشکار بر محال‌بودن دیدن خدای متعال با چشم سر وجود دارد. این برهان نشان می‌دهد که معنای «الی‌ربها ناظرة‌»، نگریستن چهره‌ها به خدای متعال نیست‌، بلکه نگریستن به ثواب پروردگارو نگریستن با چشم دل است‌.
    سپس به «قراین ناپیوسته‌» (5) پرداخته مي شود و آیات دیگر قرآن کریم وروایات معصومین‌: از قراین ناپیوسته معرفی می‌شود. از این رو، هرگاه در سخن‌گوینده‌ای‌، ابهام باشد، از سخنان دیگر او یا از شرح و تفصیل آن سخن که بر عهده‌ی‌دیگری گذاشته شده است‌، بهره می‌گیرند. برای فهم یک آیه نیز از آیات دیگر قرآن که‌آن هم سخنان خداوند است‌، بهره می‌گیریم‌. هم‌چنین‌، روایات معصومین‌(علیهم اسلام) شرح وتفصیل آیات قرآن است‌؛ زیرا وظیفه‌ی معلّمی و شرح قرآن از سوی خداوند بر عهده‌یآنان گذارده شده است‌. در پایان‌، با برشمردن ادله‌ی قرینه بودن روایات و بیان‌اجماع و قرینه بودن آن‌، این قاعده را به پایان می‌رسد.(6)


    پي نوشت

    1- روش شناسی تفسیر قرآن‌؛علی اکبر بابایی‌، غلام‌علی عزیزی کیا ومجتبی روحانی راد،ص‌105
    2-همان، ص‌109
    3- همان،صص‌144 ـ 192
    4- سوره قیامت‌، 22 و 23
    5- همان،صص‌192 ـ 215
    6- مقاله معرفي كتاب ، اسماعیل سلطانی‌

  6. صلوات و تشکر


  7. #4



    سلام و خسته نباشید

    http://quranct.ir/index.aspx?siteid=41&pageid=5714
    ویرایش توسط iranproud : 1389/11/07 در ساعت 11:57 قبل از ظهر

  8. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/06/22, 12:09 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/12/23, 11:49 قبل از ظهر
  3. سيره سياسي پيامبر اعظم (ص)
    توسط hoda در تالار اندیشه سیاسی اسلام
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1389/12/21, 10:01 قبل از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/12/17, 01:00 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1389/12/10, 01:19 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •