تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

    امكان وقوع نسخ




    قرآن مجيد خود در چند آيه به وقوع نسخ در قرآن تصريح فرموده است:
    ما نَنْسَخ مِنْ آيةٍ أَوْ نُنْسِها نأتِ بخيرٍ منها او مثلها.1
    وَإِذا بَدَّلْنا آيةً مكان آيةٍ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بما يُنَزِّل قالوا إنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ....2
    يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ ويُثْبِتُ وعِنْدَهُ أُمّ‏الْكِتاب.3
    نسخ دو معنا دارد: حقيقى و مجازى.
    معناى حقيقى نسخ عبارت است از: پديد آمدن رأى جديد. آن‏چه در وضع قوانين جديد بشرى رخ مى‏دهد، از رهگذر كشف مجهولات و يا برخورد با معضلات و تنگناهايى است كه در مقام عمل، قانونگذاران باآن روبه‏رو هستند. در هر دو صورت نسخ قانون قبلى و وضع قانون جديد، حاكى از ضعف و جهل قانونگذاران درمورد قانون و واقعيّت‏هاى عينى و عملى است.
    در تشريع احكام و قوانين دينى مسأله به چه صورت است؟
    آيا تغيير و تبديل در احكام دينى وجود داشته است؟ يا خير؟
    در صورت مثبت بودن پاسخ، چگونه اين امر با علم مطلق شارع مقدّس سازگارى دارد؟


    پي نوشت

    1- نحل(16) آيه 101. 2-رعد(13) آيه 39.
    3-ر.ك: دروس فى علم الاصول، الحلقة الثانيه، ص‏301؛ و نيز ر.ك: الميزان، ج‏12، ص‏346، ذيل آيه 101 سوره‏نحل.

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. #2

  3. صلوات و تشکر


  4. #3



    مى‏دانيم كه احكام، تابع مصالح و مفاسدند و به عبارت ديگر، اين مصالح و مفاسدموجودند كه گاهى اقتضاى حكم وجوب و استحباب و زمانى اقتضاى حكم‏حرمت و كراهت، دارند. شارع مقدّس با در نظر گرفتن همين مصلحت‏ها ومفسده‏هاست كه اراده‏اش به جَعْل قانون تعلق مى‏گيرد. در پاره‏اى از موارد، مصلحت يامفسده در يك امرى، هميشگى نبوده محدود به زمانى خاص است. روشن است كه‏اراده شارع نيز از همان آغاز به صورت موقّت و محدود به آن تعلّق مى‏گيرد. بازگشت‏نسخ شرعى در تمام حالات آن، به محدوديّت مصلحت يا مفسده موجود است،كه پايان يافته و اراده حكم سابق نيز كه در مدار مصلحت يا مفسده وجود داشته،پايان يافته‏است. البته بديهى است كه شارع از همان آغاز، زمان پايان يافتن‏مصلحت يا مفسده و در نتيجه پايان‏يافتن حكم و آغاز حكم جديد را مى‏دانسته‏است.1
    نسخ به اين معنا، حقيقتاً نسخ نيست كه حكايت از جهل قانونگذار به مصالح و مفاسد كند. بلكه بدين معناست كه <حكم مجعول از همان آغاز مقيد به زمان خاصى بوده است كه خدا بدان آگاه است؛ هرچند مردم به آن جاهل بوده گمان هميشگى بودن آن را داشته ‏اند و ارتفاع حكم پس از انقضاى زمان آن صورت گرفته است.2
    بنابراين نسخ در احكام دينى، به معناى مجازى و ظاهرى است؛ نه معناى واقعى كه مستلزم جهل و عدم علم خداوند به مصالح و مفاسد باشد.
    با اين توضيح معلوم مى‏گردد كه هيچ مانع عقلى براى وجود نسخ به اين معنا در احكام دينى وجود ندارد و آنان كه امكان وقوع نسخ را انكار كرده‏اند، معناى حقيقى و مجازى نسخ را از هم تمييز نداده‏اند. علاوه بر عدم منع عقلى نسبت به امكان نسخ، دليل نقلىِ روشن نيز بر وقوع آن وجود دارد. افزون‏تر اين‏كه: وقوع پديده‏اى، محكم‏ترين دليل بر امكان آن است.


    پي نوشت
    1- ر.ك: البيان فى تفسير القرآن، ص‏297-280 و التمهيد، ج 2، ص 275 . 2- بقره(2) آيه 106.

موضوعات مشابه

  1. ▄▀▄ بدترین نوع معاشرت ▄▀▄
    توسط 88060855 در تالار اجتماعی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/01/06, 09:42 بعد از ظهر
  2. ◄◄ بهترین نوع حجاب ، در ایران
    توسط 88060855 در تالار اجتماعی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1390/09/30, 09:58 قبل از ظهر
  3. معماهای متنوع
    توسط سوگند در تالار معما
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1389/10/29, 12:10 بعد از ظهر
  4. چگونگي شروع قصّه‌ها
    توسط mahdi در تالار تاریخ پیامبران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/07/02, 10:26 قبل از ظهر
  5. چگونگي شروع قصّه‌ها
    توسط mahdi در تالار تاریخ پیامبران
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1389/07/01, 12:51 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •