تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: تاويل

  1. #1

    تاويل




    «تأويل» از ريشه «اَول» گرفته شده و به معناي «رجوع» و «بازگشت دادن چيزي به اصل» آن است.
    راغب اصفهاني در «مفردات» مي‌نويسد:‌
    تأويل از اَول گرفته شده و به معناي رجوع به اصل است، و «مَوئل» نيز از همين ماده، مكاني است كه به آن رجوع مي‌شود.
    او در ادامه مي‌افزايد:
    تأويل، بازگشت دادن چيزي است به آن هدفي كه اراده شده، و اين بر دو قسم است: تأويل علمي و تأويل فعلي.1
    لسان‌العرب از قول ابن‌اثير، مي‌نويسد:‌
    تأويل از «آلَ الشيُ يَؤول» گرفته شده و به معناي بازگشت به سوي چيزي است ،و مراد از تأويل نقل ظاهر لفظ به چيزي است كه نياز به دليل داشته باشد كه اگر آن دليل نباشد ظاهر لفظ ترك نشود؛ (و معناي حقيقي آن فهميده نخواهد شد).2
    تاج العروس در ماده? «فسر» گويد:‌
    التفسير و التأويل و المعني واحد و هوَ اي التفسير كشفُ المراد عن المشكلِ و التّأويلُ ردُّ احدِ المُحتمَلَينِ الي ما يُطابقُ الظاهَر؛3 تفسير و تأويل به يك معنا است و آن كشف و روشن كردن مراد است از لفظ مشكل، و تأويل برگشت دادن يكي از دو معناي محتمل است به چيزي كه مطابق ظاهر لفظ باشد.
    دكتر ذهبي مي‌گويد:‌
    التأويلُ مأخوذ? من الاولِ بمعني الرُّجوعِ و قيلَ مأخوذ من الاِيالةِ و هي السّياسةُ؛4 تأويل از اَول گرفته شده، و به معناي رجوع و بازگشت است و گفته شده كه از ريشه? «ايالة» و به معناي سياست است.
    صاحب قاموس قرآن مي‌نويسد:‌
    تأويل، برگشت‌دادن و برگشتن است.
    در مقاييس اللغة آمده است:‌
    آل الشيءُ يَؤول: رجع. اوّل الحكم الي اهله ارجعه و ردَّه اليهم، و الايالةُ: السياسةُ من هذا البابِ، لانَّ مرجع الرّعيّةِ الي راعيها، آل? الرّجلُ رعيّتُه يؤولها: اذا احسن سياستها و من هذا الباب:‌تأويل الكلام و هو عاقبته و ما يؤول اليه؛5 آل يؤول به معناي بازگشت است. حكم را تأويل به اهلش داد يعني حكم را به سوي آنها بازگشت داد و رد كرد، «اياله» كه به معناي سياست باشد نيز از همين باب است، زيرا بازگشت مردم به سياستمداران است و آلِ رجل يعني رعيت و زيردستان او. تأويل نيز از همين باب است كه به معناي عاقبت و چيزي است كه يك شي به آن بازگشت مي‌كند.
    از آنچه لغت شناسان بيان كرده‌اند استفاده مي‌شود كه، بازگشت به مكان حقيقي يا اصلي، و سرانجام يك چيز، در معناي تأويل دخالت دارد.


    پي نوشت

    1. راغب اصفهاني، مفردات، ماده? أول/27.
    2. ابن‌منظور، لسان العرب، ماده? اول، 1/264.
    3. زبيدي، تاج العروس، ماده? فسر، 349/7.
    4. التفسير و المفسرون، 1/13.
    5. ر. ك، مصطفوي، التحقيق في كلمات القرآن، 1/174.

  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    با عرض سلام و خسته نباشید

    ضمن عرض تشکر


    http://quranct.ir/index.aspx?siteid=41&pageid=5708


    پ. ن
    ضمن عذر خواهی در متن به جای برخی کارکتر ها علامت سوال وجود دارد . در صورت امکان اصلاح بفرمایید.
    جسارت من رو میبخشید.


    ویرایش توسط iranproud : 1389/10/28 در ساعت 01:51 بعد از ظهر

  4. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. تدوين منشور جامع قرآنی جامعة‌المصطفی(ص) تا 6 ماه آينده
    توسط منادی در تالار اخبار قرآنی جامعة المصطفی العالمیه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/11/18, 11:50 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 1390/11/01, 11:55 قبل از ظهر
  3. ويژگى قرائت ‏حفص
    توسط مرادی نسب در تالار قراء سبعه
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1390/07/26, 11:49 بعد از ظهر
  4. ❁☼❁ ويژگي ياران امام زمان (ع) در قرآن
    توسط مرادی نسب در تالار قرآن و مهدویت
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1390/07/14, 03:20 بعد از ظهر
  5. ويژگي‏هاي نبوّت
    توسط mahdi در تالار تاریخ پیامبران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/07/02, 10:33 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •