تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    تفسیر و معنی عرش، اریکه، تخت و سریر




    پرسش:
    تفسیر واقعی "عرش" خداوند که در قرآن آمده چیست؟ معنای تخت، سریر و اریکه چیست؟
    پاسخ:

    "اریکه" به تختی می­گویند که اطراف آن از هر طرف به صورت سایبان پوشانیده شده و در اصل به گفته راغب از "اراک" که نام درخت معروفی است گرفته شده، چرا که گاهی عربها از این درخت سایبان­های مخصوصی می­ساختند و یا از "اروک" که به معنای اقامت و توقف است می­باشد.[1]

    البته این کلمه در قرآن به صورت جمع یعنی "اَرائِک" آمده و در مورد نعمت­های بهشتی و خصوصیات قصرهای بهشتی می­باشد و به خداوند نسبت داده نشده است.

    اما آنچه به خداوند نسبت داده شده یکی "کرسی" و دیگری "عرش" می­باشد. کرسی از نظر ریشه لغت از "کرس" (بر وزن ارث) گرفته شده که به معنی اصل و اساس می­باشد و گاهی نیز به هر چیزی که بهم پیوسته و ترکیب شده است گفته می­شود و به همین جهت به تخت­های کوتاه "کرسی" می­گویند و نقطه مقابل آن عرش است که به معنی "چیز مسقف" یا خود "سقف" یا "تخت پایه بلند" می آید.

    و از آنجا که استاد و معلم به هنگام تدریس و تعلیم بر کرسی می­نشیند، گاهی کلمه کرسی کنایه از علم می­باشد و نظر به این که کرسی تحت اختیار و زیر نفوذ و سیطره انسان است، گاهی به صورت کنایه از "حکومت و قدرت" و فرمانروایی بر منطقه­ای به کار می­رود.

  2. #2



    اما منظور از کرسی و عرش خداوند، چند معنی می­تواند باشد:
    منطقه قلمرو و حکومت.

    منطقه نفوذ علم: چنانکه امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 255 سوره بقره معروف به آیة الکرسی ذیل این قسمت که می­فرماید: «..وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السمَوَتِ وَ الأَرْض..»[2] فرمودند: منظور علم خداوند است.[3]

    موجودی وسیع­تر از تمام آسمان­ها و زمین.

    از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: آسمان­ها و زمین در برابر کرسی، همچون حلقه انگشتری است در وسط یک بیابان و کرسی در برابر عرش همچون حلقه­ای است در وسط یک بیابان.[4]

    در مورد معنای سوم، هر چند طبق معنای ظاهری آن می­توان از سخن دانشمندان علوم جدید که می­گویند: هیچ کس نمی­تواند وسعت عالم هستی را تعیین کند بلکه هر چه ابزار نجومی پیشرفت می­کند، افق­های تازه­ای از جهان هستی را برای ما آشکار می­کند، برای تائید آن استفاده نمود، ولی ظاهرا منظور روایات وجود عالم ماده و جسمانی نیست، بلکه منظور وجود عالم ماوراء طبیعی است که برای اطلاع بیشتر باید به کتب فلسفی و یا تفسیر المیزان، ج 2، ص 335 به بعد، ذیل تفسیر آیه 255 سوره بقره و نیز ج 8 از ص 147 ذیل تفسیر آیه 54 سوره اعراف مراجعه فرمائید.

    [1]- تفسیر نمونه، ج 12، ص 420.

    [2]- سوره بقره آیه 255 «اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَّهُ مَا فی السمَوَتِ وَ مَا فی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشفَعُ عِندَهُ إِلا بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَینَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطونَ بِشیْ‏ءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السمَوَتِ وَ الأَرْض وَ لا یَئُودُهُ حِفْظهُمَا وَ هُوَ الْعَلیُّ الْعَظِیمُ هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده، که قائم به ذات خویش است، و موجودات دیگر، قائم به او هستند؛ هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرانمی‏گیرد؛ (و لحظه‏ای از تدبیر جهان هستی، غافل نمی‏ماند؛) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آن اوست؛ کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟! (بنابراین، شفاعت شفاعت‏کنندگان، برای آنها که شایسته شفاعتند، از مالکیت مطلقه او نمی‏کاهد.) آنچه را در پیش روی آنها [= بندگان‏] و پشت سرشان است می‏داند؛ (و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او، یکسان است.) و کسی از علم او آگاه نمی‏گردد؛ جز به مقداری که او بخواهد. (اوست که به همه چیز آگاه است؛ و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی‏پایان و نامحدود اوست.) تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را دربرگرفته؛ و نگاهداری آن دو [= آسمان و زمین ]، او را خسته نمیکند. بلندی مقام و عظمت، مخصوص اوست.»

    [3]- تفسیر نور الثقلین، ج 1، ذیل آیه 255 سوره بقره.

    [4]- تفسیر نمونه، ج 2، ص 200 تا ص 202.

    منبع: پایگاه حوزه

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 20
    آخرين نوشته: 1392/11/19, 01:04 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1392/05/23, 06:11 بعد از ظهر
  3. سیری در سیره تربیتی بانو مجتهده امین
    توسط quranic در تالار مفسران و قرآن پژوهان
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 1391/06/13, 10:14 قبل از ظهر
  4. آشنایی با تفاسیر ( تفاسیر قرن سوم)
    توسط quranic در تالار کتاب شناسی
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1389/12/17, 09:20 قبل از ظهر
  5. زندگینامه سید محمد حسین فضل الله (صاحب تفسیر من وحى القرآن‏)
    توسط مرادی نسب در تالار مفسران و قرآن پژوهان
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1389/11/11, 01:22 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •