تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11
  1. #1

    زندگی نامه مفسر وقرآن پژوه علامه بلاغی








    طليعه
    علامة بلاغي از شخصيتهاي بس ارزنده و والاي تاريخ معاصر است كه زواياي زندگي و مجاهداتش كمتر مورد بررسي و ارائه قرار گرفته است. در اين نوشتار سعي شده است با كمك خامه و رنگ واژهها تصويري از چهرة اين بزرگمرد گمنان ترسيم گردد هر چند نامه كوچكتر و واژهها كم رنگتر از آنند كه از عهدة چنين مهمي برآيند. امّا مولانا زيبا سروده است:
    آب دريا را اگر نتوان كشيد هم بقدر تشنگي بايد چشيد

    ویرایش توسط معاون فرهنگی تربیتی : 1391/03/08 در ساعت 05:19 بعد از ظهر

  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    رويش صبح
    در روز چهارشنبه از ماه رجب، در يكي از محلههاي نجف (محلّه براق) در خانة دانشمند عامل و روحاني فاضل، علامه شيخ حسن بلاغي، ستارهاي چشم به جهان گشود كه اميد آن ميرفت تا گمشدگان وادي شب گون ناداني را به كرانههاي صبح اميد رساند. اين نور رسيده را محمدجواد نام نهادند. و بدين سان در سال 1282 ق.[1] خداوند نعمتي ديگر به جامعه شيعه عنايت كرد.
    آل بلاغي يكي از خاندانهاي نجيب، شريف و قديمي شهر نجف بودهاند. اين دودمان پاك بسان چشمهاي پر بركت همراه جوشيده و طراوت بخشيدهاند و تشنگان را سيراب كرده و همگي به جلال و بزرگي در علم و ادب شهرت داشتهاند.

  4. #3

    جرعه نوش علم و معرفت





    محمدجواد پس از آنكه نشو و نما يافت و دوران كودكي را پشت سر گذاشت در بوستان هميشه سبز حوزه قدم نهاد و به شاگردي مكتبي رفت كه پدرانش سالهاي سال شاگرد آن مكتب بودند. علوم مقدماتي را در حضور نوراني علماي نجف فرار گرفت و تا 24 سالگي از اساتيد بزرگ آن حوزة عظيم، استفادههاي علمي و معنوي فراواني برد.
    روان پاك بلاغي كه شيفتة كسب معارف و درك فضايل بود او را در سال 1306 ق. مجبور به ترك زادگاهش كرد و او با دلي مالامال از عشق و علاقه به فراگيري دانش و خودسازي، وارد شهر مقدس كاظمين شد تا بتواند در ساية انديشههاي بلند آن ديار، به اهداف عاليهاش نايل آيد.
    ايشان شش سال از عمر مباركش را در اين شهر صرف تحصيل و تهذيب نمود و تا سال 1312 ق. در كاظمين ماند. او در همان شهر با خانوادة شريف عالم بزرگوار سيد موسي جزايري وصلت نمود.
    در سي سالگي به زادگاهش نجف اشرف بازگشت و در درس سرآمدترين استوانههاي علمي و عملي عصر خويش حاضر شد و سرزمين سبز فكرش را با زلال آبهاي با صفاي آن حوزه طراوت بخشيد و مدت 14 سال در اين دانشگاه بزرگ اسلامي ماند و از باغ و بوستانهاي نجف خوشههاي فراوان علم و معنويت چيد.
    شيخ محمدجواد بلاغي كه سالهاي متمادي را در پي علم و عمل گذرانده بود در سال 1326 ق. وارد شهر مقدّس سامرّا شد و در درس مرجع مجاهد و رهبر انقلابي، ميرزا محمّدتقي شيرازي شركت جست و ده سال بر سفرة علمي اين مجتهد سترگ و بيدار مهمان بود و با استفاده از جنبههاي روحي و معنوي آن بزرگوار، خويشتن را تقويت كرد.
    اين دانشمند وارسته آنچنان شيفتة دانش و ياد گرفتن بود كه تا 45 سالگي در درس ميرزاي شيرازي شركت نمود.

  5. #4

    راهنمايان رهرو خوبيها




    راهنمايان رهرو خوبيها
    انديشمندان و فرزانگاني كه علامه بلاغي در حضور نوراني آنان نشست و آموخت عبارتاند از:
    1.
    فقيه بزرگوار شيخ محمد طه نجف (متوفي 1323 ق.)
    2.
    فقيه محقق حاج آقا رضا همداني (متوفي 1322 ق.)
    3.
    عالم و اصولي مدّقق شيخ محمدكاظم خراساني (متوفي 1329 ق.)
    4.
    علامة فقيه سيد حسن صدرالدين كاظمي (متوفي 1354 ق.)
    5.
    فقيه بزرگ شيخ محمدحسين مامقاني (متوفي 1323 ق.)
    6.
    علامة محدث ميرزا حسين نوري (متوفي 1320 ق.)
    7.
    فقيه عاليمقام سيد محمدحسن هاشم هندي غروي (متوفي 1323 ق.)
    8.
    مرجع مجاهد ميرزا محمدتقي شيرازي (متوفي 1338 ق.)[2]

  6. #5

    پيوند دانش و مبارزه




    پيوند دانش و مبارزه
    اين متعهد وظيفه شناس از تبار روحانيتي بيدار و آگاه بود كه در پي استقلال طلبي كشور عراق از يوغ استعمار انگليس در سال 1336 ق. - براي بار دوم - آهنگ شهر كاظمين كرد و در جرگه جهاد و دفاع از ثغور اسلامي حضور يافت و به صف مجاهدان پيوست.

  7. #6

    آينده ساز دلسوز




    آينده ساز دلسوز
    اينك نام تني چند از پروردگان آن فقيه آينده ساز را ذكر مينماييم.
    1.
    آية الله العظمي آقاي سيد شهاب الدين مرعشي نجفي (متوفي 1411 ق.)
    2.
    آية الله العظمي آقاي حاج سيد ابوالقاسم خويي (متوفي 1414 ق.)
    3.
    آية الله العظمي آقاي حاج سيد هادي ميلاني (متوفي 1395 ق.)
    4.
    علامة اديب آقاي ميرزا محمد علي اردوبادي نجفي (متوفي 1380 ق.)
    5.
    علامه سيد محمدصادق بحرالعلوم (متوفي 1390 ق.)
    6.
    آية الله شيخ محمدرضا آل فرج الله نجفي (متوفي 1386 ق.)
    7.
    آية الله شيخ محمد مهدوي لاهيجي (متوفي 1403 ق.)
    8.
    آية الله شيخ نجم الدين جعفر عسكري تهراني (متوفي 1395 ق.)
    9.
    حاج شيخ ذبيح الله محلاتي (متوفي 1405 ق.)
    10.
    آية الله حاج شيخ محمدرضا طبسي نجفي (متوفي 1405 ق.)
    11.
    ميرزا محمدعلي مدرس خياباني.
    12.
    استاد اديب علي خاقاني.
    13.
    آية الله شيخ علي محمد بروجردي (متوفي 1395 ق.)
    14.
    شيخ مهدي بن داوود الحجّار (متوفي 1358 ق.)
    15.
    علامة محقق حاج شيخ مجتبي لنكراني نجفي.
    16.
    آية الله سيد صدرالدين جزايري (متوفي 1388 ق.)
    17.
    شيخ ابراهيم بن شيخ مهدي قريشي.
    18.
    شيخ مرتضي مظاهري نجفي.
    19.
    آية الله سيد مرتضي لنگرودي (متوفي 1383 ق.)
    20.
    علامه ميرزا محمدعلي ادبي تهراني.

  8. #7

    تراوش قلم




    تراوش قلم
    آثار سبز او در زمينههاي فقه، تفسير، تاريخ، اصول فقه، عقايد و ردّ يهود و نصارا و ماديون و بابيّت و بهائيت تدوين يافته است.
    نشانههاي ماندگار ايشان عبارت است از:
    1.
    تفسير آلاء الرحمن. 2. رسالهاي در پاسخ به پرسشهايي كه از جبل عامل براي ايشان فرستاده و در آن شبهاتي دربارة قرآن نموده بودند. 3. الرحمة المدرسية يا المدرسة السيارة. 4. الهدي الي دين المصطفي. 5. التوحيد و التثليت.
    6.
    اعاجيب الاكاذيب. 7. انوار الهدي. 8. البلاغ المبين. 9. نصايح الهدي. 10. المسيح و الانجيل. 11. نسمات الهدي
    12.
    المصابيح في بعض من ابدع في الدين في القرن الثالث عشر. 13. مصباح الهدي. 14. مسئلة في البداء. 15. نورالهدي
    16.
    اجوية المسائل البغدادية. 17. داعي الاسلام و داعي النصرانية.
    18.
    تا 45. مجموعه از تعليقه، حاشيه و رسالههاي فقهي، در اين ميان رسالهاي در احكام وضو به چشم ميخورد كه علامه خود آن را به زبان انگليسي ترجمه كرده است. 46. رسالهاي درباره اوامر و نواهي در علم اصول. 47. رسالهاي در نفي تزويج امكلثوم با عمر بن خطاب. 48. رسالهاي دربارة عدم اعتبار تفسير منسوب به امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ 49. ردّ بر كتاب «تعليم العلماء» نوشتة غلام احمد قادياني. 50. ردّ بر كتاب «حياة المسيح» نوشتة غلام احمد قادياني. 51. ردّ بر كتاب «ينابيع الكلام». 52. رسالهاي در ردّ جرجيس سائل و هاشم عربي (اين چهار رساله در ردّ شبههاي مخالفان اسلام بويژه مبلغان مسيحي نوشته است.) 53. رسالهاي در ردّ حسيّون (رد بر فرقه قاديانيه است.)
    54.
    داروين و اصحابه.[3]

  9. #8

    تلاش و زهد




    تلاش و زهد
    آموختن زبانهاي خارجي با امكانات محدود آن روز، كاري بسيار مشكل بوده است. علامه بلاغي علاوه بر زبان عربي، زبانهاي عبري، انگليسي و فارسي[4] را خوب ميدانست و به آنها تسلط داشت و فراگيري آنها به شخصيت علمي ايشان برجستگي ويژهاي بخشيده بود.
    درباره چگونگي آموختن زبان عبري چنين نگاشتهاند: «زبان عبري را از يهود دوره گرد آموخته است. در آن روزگار گروهي يهودي در شهرهاي عراق بودند كه مقداري جنس، پارچه و امثال آن، بر دوش داشتند و در كوچه و بازار ميگشتند و ميفروختند. بلاغي از اين فرصت استفاده ميكرد و درباره مفردات و جملهبندي زبان عبري از آنان چيزهايي ميپرسيد. گاه مجبور ميشد همه اجناس يك يهودي دورهگرد را بخرد تا از او دربارة يك واژه يا تركيب سخني بشنود. چون يهوديان در آموختن لغت خود به ديگران بسيار بخل ميورزيدند. بلاغي گاه شيريني و شكلات ميخريد تا اگر بچهاي يهودي ببيند به او بدهد و چيزي از او بپرسد.»[5]
    آري او گمنام زيست و بيهياهو، ولي نامش در گمنامي اوست و هنرش در اخلاص والايش... شكوه گمنامي و حماسة اخلاص او در شعار معروفش تجلي كرده كه ميفرمود:
    «
    اني لا اقصد الّا الدفاع من الحق لا فرق عندي بين ان يكون باسمي او اسم غيري.»[6]: من جز دفاع از حق انگيزهاي نداشتم. بنابراين هيچ فرقي نيست كه كتاب به نام من يا نام ديگري منتشر شود.
    دربارة ساده زيستياش گويند:
    «
    اتاقي كوچك داشت و محقر. در آن جز بوريايي و روفرشييي كه بر آن مينشست هيچ چيز نبود. در زمستان وسايل گرم كردن و در تابستان وسايل سرد كردن نداشت؛ با اينكه مزاجي ضعيف داشت و بيمار بود. با اين احوال، هيچ گاه از اين اتاق بيرون نميرفت مگر براي نيازهاي ضروري.»[7]

  10. #9




    حياتش تركيبي از دو عنصر عقيده و جهاد بود و حركتش بر مبناي اين دو عنصر هيچ گاه گوشهنشيني را نگزيد و آرام نگرفت و پيوسته حريت آميخته با حيات را بر سر و روي جامعه اسلامي ميپاشيد و خوابهاي گران را بر ميآشفت گويند:
    «
    برخي از بهائيان جاسوس استعمار در محلهاي در بغداد، مكاني را به نام حظيره براي اجتماع خود بنا نهادند. بلاغي با شنيدن اين خبر ديگر آرام نگرفت و استراحت را بر خود روا نداشت تا با مراجعه به دادگاه و قانون آنان را به ترك آن محل واداشت و پس از مدتي آنجا را به مسجدي تبديل كرد و در آن نماز و شعاير حسيني اقامه ميشد.»[8]
    اين روحاني آگاه، مرز و بوم را هماره نگهبان بود و براي بيدار ساختن جامعه دل ميسوزاند و تمام هستي خود را فداي خدمت به حق و خلق كرد.
    وي براي چاپ كتاب «الهدي» (در رسوا سازي خدعهها و توطئههاي مبلغان مسيحي) پولي نداشت. بناچار هر چه در خانه داشت به قيمت ارزان فروخت و كتاب را به چاپخانه فرستاد تا خداوند اندك اندك اثاثيه خانه و زندگاني وي را فراهم ساخت.9

  11. #10



    آخرين هجرت - وفات
    آسمان شهر غم رنگ بود اندوهبار. اشك هجران برگونههاي شهر جاري بود. زيرا خورشيد انديشهاي رو به غروب بود كه هفتاد سال در آسمان علمي شيعه نور بخشيده بود.
    تقويم عمري رو به پايان ميشد كه برگ برگ وجودش را وقف خدمت كرده بود.
    باد خزان بر باغ پرشكوفة رادمردي وزيدن گرفته بود كه سراسر عمرش بهار بود و بيداري فصل فراق در گوش جان علّامه آهنگ وداع مينواخت و نسيم «ارجعي» 10
    جانان در بوستان جانش وزيدن داشت و در حياط «حياتش» ميرفت كه با قفل مرگ بسته شود.
    او كه عمري در وادي رضا حقّ قدم و قلم زد اكنون مجنون صفت مشتاق نوشيدن جام وصال بود. سرانجام اين چكاد تعبد و تخصص، فقيه و اديب فرزانه و مجاهد زاهد، شب دوشنبه بيست و دوم شعبان 1352 ق.11
    نداي حضرت دوست را لبيك گفت و مرغ جانش با كولهباري از خدمت و خوبي و افتخار به سراي ابدي پر كشيد و در آستان دوست جاي گرفت. خاكيان را در سوگ و عرشيان را در سرور نشاند. حوزههاي علميه - بويژه طلاب نجف - در اين فقدان، غرق در ماتم شد. پس از تجليل و تشييع، پيكر پاكش را در حجرة جنوبي سوم در سمت غربي صحن مبارك حضرت علي ـ عليه السلام ـ در كنار آرامگاه جوادين محمد حسيني (مؤلف كتاب مفتاح الكرامه) به خاك سپردند.
    روحش شاد، راهش سبز و پر رهرو و تربتش از شمع رضاي جانان نوراني باد.

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 1391/03/09, 09:34 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1389/11/11, 09:47 قبل از ظهر
  3. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1389/10/27, 02:06 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •