تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: وحي در قران

  1. #1

    وحي در قران




    واژه وحى در قرآن به چهار معنا آمده است:
    1- اشاره پنهانى:كه همان معناى لغوى است.چنان كه درباره زكريا عليه السلام درقرآن‏مى‏خوانيم: فخرج على قومه من المحراب فاوحى اليهم ان سبحوا بكرة و عشيا(1) ،او ازمحراب عبادتش به سوى مردم بيرون آمد و با اشاره به آنان گفت:به شكرانه اين‏موهبت صبحو شام خدا را تسبيح كنيد».
    2- هدايت غريزى:يعنى رهنمودهاى طبيعى كه در نهاد تمام موجودات‏به وديعت نهاده شدهاست.هر موجودى اعم از جماد،نبات،حيوان و انسان،به طورغريزى راه بقا و تداوم حيات خودرا مى‏داند.از اين هدايت طبيعى با نام وحى درقرآن ياد شده است: و اوحى ربك الى النحل اناتخذي من الجبال بيوتا و من الشجر ومما يعرشون ثم كلي من كل الثمرات فاسلكي سبلربك ذللا... (2) ،پروردگارت به زنبور عسل‏وحى[ الهام غريزى]نمود كه از كوه و درخت وداربست‏هايى كه مردم مى‏سازند،خانه‏هايى درست كن،سپس از همه ميوه‏ها[شيره گل‏ها] بخور[بنوش]و راه‏هاى‏پروردگارت را به راحتى بپوى‏».
    هدايت غريزى كه در نهاد اشيا قرار دارد،خود رازى نهفته از اسرار طبيعت‏به شمار مى‏رود كهاثر شگفت آور آن آشكار،ولى منشا و مبدا آن پنهان از انظار بوده‏و شايسته آن است كه آن راوحى گويند. و اوحى في كل سماء امرها... (3) ،و در هرآسمانى كار آن[آسمان]را وحى[ مقرر] فرمود...».
    3- الهام(سروش غيبى):گاه انسان پيامى را دريافت مى‏دارد كه منشا آن رانمى‏داند.به ويژه درحالت اضطرار كه گمان مى‏برد راه به جايى ندارد.ناگهان‏درخششى در دل او پديد مى‏آيد كهراه را بر او روشن مى‏سازد و او را از آن تنگنابيرون مى‏آورد.اين پيام‏هاى ره‏گشا،همان سروشغيبى است كه از پشت پرده ظاهرشده و به مدد انسان مى‏آيد.از اين سروش غيبى كه ازعنايت الهى سرچشمه گرفته،در قرآن با نام وحى تعبير شده است.قرآن درباره مادر موسىعليه السلام مى‏فرمايد:
    و اوحينا الى ام موسى ان ارضعيه فاذا خفت عليه فالقيه في اليم و لا تخافي و لا تحزني‏انارآدوه اليك و جاعلوه من المرسلين(4) . و لقد مننا عليك مرة اخرى اذ اوحينا الى امكمايوحى ان اقذفيه في التابوت فاقذفيه في اليم فليلقه اليم بالساحل ياخذه عدو لي و عدوله... فرجعناك الى امك كي تقر عينها و لا تحزن... (5) .
    بر پايه اين آيات،موقعى كه موسى تولد يافت،مادرش نگران حال او شد.ناگهان‏ بارقه‏اى درخاطرش گذشت كه با توكل بر خدا او را شير دهد.هر گاه احساس خطركرد او را در صندوقىچوبين قرار داده بر روى آب رها كند.و نيز بر خاطرش گذشت‏كه طفل به او باز مى‏گردد وهرگز نبايد اندوهناك باشد،زيرا بر خدا اعتماد كرده وطفل را به دست او سپرده است.اين‏هاخاطره‏هايى بود كه بر انديشه مادر موسى‏گذر كرد و بارقه اميدى بود كه در دل او درخشيدنگرفت.اين گونه خاطره‏هاى روشن‏كننده راه و نجات دهنده از بيم و هراس،الهام رحمانى وعنايت ربانى است كه درمواقع ضرورت به يارى بندگان صالح مى‏آيد.
    قرآن وحى را به معناى وسوسه‏هاى شيطان نيز به كار برده است، و كذلك جعلنالكل نبيعدوا شياطين الانس و الجن يوحي بعضهم الى بعض زخرف القول غرورا... (6) و ان الشياطينليوحون الى اوليائهم ليجادلوكم... (7) اين گونه وحى شيطانى همان است كه‏در سوره ناسآمده: من شر الوسواس الخناس،الذي يوسوس في صدور الناس،من الجنة‏و الناس(8) .
    پي نوشت ها
    1- مريم 19:11.
    2- نحل 16:68 و 69.
    3- فصلت 46:12.
    4- قصص 28:7.
    5- طه 20:40-37.
    6- انعام 6:112.
    7- انعام 6:121.
    8- ناس 114:6-2.

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:

    ویرایش توسط hoda : 1389/10/19 در ساعت 06:27 بعد از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 5


  3. #2

  4. صلوات و تشکر : 5


  5. #3



    4- وحى رسالى:وحى بدين معنا شاخصه نبوت است و در قرآن بيش از هفتادبار از آن ياد شده است: و كذلك اوحينا اليك قرآنا عربيا لتنذر ام القرى و من حولها (1) .
    نحن نقص عليك احسن القصص بما اوحينا اليك هذا القرآن (2) پيامبران مردان تكامل‏يافته‏اى هستند كه آمادگى دريافت وحى را در خود فراهم ساخته‏اند.در اين باره‏ امام حسن عسكري عليه السلام مى‏فرمايد:«ان الله وجد قلب محمد افضل القلوب و اوعاهافاختاره لنبوته... (3) ،خداوند،قلب و روان پيامبر را بهترين و پذيراترين قلب‏ها يافت وآن گاه او را براى نبوت برگزيد».
    اين حديث اشاره به اين واقعيت دارد كه براى دريافت وحى آن چه مهم است‏افزايش آگاهى و آمادگى براى پذيرا شدن اين پيام آسمانى است.براى رسيدن به اين گونه آمادگى پيامبر بايد پيرايه‏هاى جسمانى را از خود بزدايد و شايسته تماس باملكوتيان شود. پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرموده‏اند:«و لا بعث الله نبيا و لا رسولا حتى‏يستكمل العقل و يكون عقله افضل من جميع عقول امته (4) ،خداوند،پيامبرى‏بر نيانگيخت،مگر آن كه عقل(خرد و انديشه)خود را به كمال رسانده باشد و خرد اواز خرد تمام امتش برتر باشد».
    طبق گفته صدر الدين شيرازى،پيش از آن كه ظاهر پيامبر به نبوت آراسته گردد،باطن او حقيقت نبوت را دريافت كرده بود. پيامبر ابتدا باطن خود را به كمال انسانى‏آراسته گردانيد سپس اين آراستگى از باطن به ظاهر وى نمودار گشت.در واقع،پيامبر نخست‏سفر از خلق به حق را آغاز كرد و پس از وصول به حق،سفرى ازجانب حق و هم راه با حق به سوى خلق باز گشت (5) .
    از اين رو،وحى چيزى نيست جز آگاهى باطن كه بر اثر سروش غيبى انجام‏مى‏گيرد: قل من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذن الله... (6) نزل به الروح الامين‏على قلبك لتكون من المنذرين (7) .


    پي نوشت

    1- شورى 42:7. 2- يوسف 12:3.
    3- محمد باقر مجلسى،بحار الانوار،ج 18،ص 205،حديث 36.
    4- محمد بن يعقوب كلينى،اصول كافى،ج 1،ص 13.
    5- صدر الدين شيرازى،شرح اصول كافى،ج 3،ص 454.
    6- بقره 2:97.
    7- شعراء 26:193 و 194.

  6. صلوات و تشکر : 5


  7. #4



    موارد استعمال وحی در قرآن
    وحی را تنها در مورد انسان نمی‏گوید، در مورد زنبور عسل می‏گوید، در مورد مورچه می‏گوید، در مورد درخت می‏گوید و در مورد همه‏ اشیاء، وحی خاصیتی از وجود و اختصاص به‏ جاندارها ندارد " برای اینکه می‏گوید: «و اوحی فی کل سماء امرها» (فصلت/12) در هر چیز، کاری که باید انجام بدهد به او وحی‏ کرده‏ایم.

    راجع به زمین و آسمان در آن آیه‏ای که می‏فرماید:
    «ثم استوی‏ الی السماء و هی دخان فقال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها» (فصلت‏/11) با کلمه " قال " بیان می‏کند.

    در قیامت هم راجع به زمین‏ می‏فرماید:
    «یومئذ تحدث اخبارها بان ربک اوحی لها» (زلزال/4 و 5)

    وحی نسبت به زمین هم این است. نسبت به جاندارها هم که در قرآن زیاد هست که مفصل است.

    شکلش فرق می‏کند، چون حقیقت اینها هدایت است، همان رهبری و کشیدن از جلو زمین یک شکل مخصوص است، وحی به نباتات که در یک درجه‏ عالیتری هستند به شکل دیگری است متناسب با ساختمان و هستی و درجه‏ هستی‏شان، وحی در حیوانات و حشرات به شکل دیگری است، و وحی در انسان‏ و مقام نبوت به شکل دیگری.

  8. صلوات و تشکر : 3


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •