تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    حكمت وجود متشابهات




    حكمت وجود متشابهات در قران را ميتوان چنين بيان نمود:

    1.
    راهتفهيم و تفاهم در ميان ما انسان ها به كارگيرى الفاظ است. خداوند حكيم نيزپيام خود را از همين طريق با استفاده از پيامبرى از سنخ خودمان و با الفاظ خودمانبه ما مى رساند.
    2.
    ترديدى نيست كه الفاظ محدود بوده، ولى مفاهيم و معانى حقايق عالم هستى نامحدودند،و انسان ها در درك مفاهيم متنوع و متفاوتند; يعنى در مواردى، ممكن استدو نفر از يك لفظ، دو معنا را بفهمند و هر چه تلاش و دقت شود تا لفظبه گونه اى آورده شود كه همه از آن مفهوم واحدى بفهمند، باز هم تاحدودى نمى توان جلوِ آن را گرفت و اين اختصاص به كتاب خدا ندارد; بلكه درگفتار عادى بشر، شعرِ شاعران و ... نيز چنين است; براى نمونه مى توان بهشعر حافظ اشاره كرد كه در مفاهيم آن ميان ادبا و شعرا اختلافات فراوانى وجود دارد.
    3.
    قرآنكريم، حامل معارفى والا و نامحدود است; لكن براى تفهيم به ما انسان ها درقالب الفاظ تنزل يافته و به ما عرضه شده است.
    4.
    چونالفاظ، از گنجايش حقايق و معارف قاصرند، آيات متشابه پيدا شده است; آياتى كهيك لفظ با معانى و احتمالات بسيارى داشته; مثل تعبير نور براى خداوند كه نامحدود وكمال مطلق است و تعبيرى را مى طلبد كه در عين گويايى، مشكل ترديد وشبهه انگيزى را نداشته باشد; ناگزير براى تقريب به ذهن شنونده از اين تعبيركه نوعى تشبيه معقول به محسوس است استفاده مى كند.
    چون سر و كار تو با كودك فتاد *** پس زبان كودكىبايد گشاد
    با تعابيرى مثل «دست خدا بالاى همه دست هاست» (فتح، 10 و انعام، 61) در بيان قدرت مطلق خداوند ممكن است توهّم جسمانيت خداوندبشود; اما با مراجعه به آيات محكم، مانند (شورى، 11) (كه تشبيه و مماثلت خدا را ازمخلوق نفى مى كند) اين مشكل حل مى شود; لذا در قرآن دو گونه آيه وجوددارد: محكم و متشابه (آل عمران،7)1
    وجود آيات متشابه نيز به عللى كه اجمالاً اشاره شد،ضرورى است; اما وقتى به آنها برخورد مى كنيم، نبايد آنها را به تنهايىمعنا كنيم; بلكه بايد به محكمات ارجاع بدهيم; بنابراين، روش هاى جلوگيرىاز تحريف معنوى در نصوص دينى بيان شده است. يكى از آن روش ها همين ارجاعمتشابهات به محكمات است2

    1- ر.ك: الميزان، ج 3،ص 22 ـ 100.
    2- ر.ك: تفسير نورالثقلين، ج 1،ص 315 ـ 318، روايات شماره 24 ـ 47.

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر : 2


  3. #2

  4. صلوات و تشکر


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •