تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

    تعريف وجوه و نظاير




    وجوه، درباره محتملات معانی به كار می رود و نظائر، درباره الفاظ و تعابیر. اگردر لفظ یا عبارتی چند معنا احتمال رود، این معانی را «وجوه» گویند. بدین معنا كه عبارت مذكور را بتوان بر چند وجه تعبیر كرد و هر وجهی را تفسیری شمرد. نظائر درالفاظ یا تعابیر مترادفه به كار می رود و آن هنگامی است كه چند لفظ (كلمه یا جمله)
    یك معنای تقریبی واحد را افاده كنند. این بیش تر در الفاظی یافت می شود كه دارای معانی متقارب و مترادف باشند و جدا ساختن آن ها گاه دشوار می نماید. در قرآن ازهر دو نوع فراوان یافت می شود. لذا شناخت وجوه و نظائر در قرآن یك ضرورت تفسیری به شمار می رود.
    جلال الدین سیوطی در تعریف وجوه چنین گوید: «فالوجوه للفظ المشترك الذی یستعمل فی عده معان، كلفظ الامه...1 وجوه لفظ مشتركی را گویند كه در چند معنابه كار می رود، مانند لفظ «امت» كه به سه معنا آمده: ملت، طریقت و مدت ». امت به معنای ملت در آیه و كذلك جعلناكم امه وسط2 این چنین است كه ما شمار را ملتی میانه قرار دادیم ». امت به معنای طریقت نظیر آیه: انا وجدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون3 ما پدرانمان را بر طریقتی (روشی) یافتیم و ما همان را دنبال می كنیم ». امت به معنای مدت نظیر آیه: و قال الذی نجا منهما و ادكر بعد امه... 4 و آن كس از آن دو (زندانی) كه نجات یافته و پس از مدتی (یوسف را) به خاطر آورده بود، گفت... ».
    در تعریف نظائر گوید: «و النظائر، كالالفاظ المتواطئه... نظائر الفاظی را گویند كه با یك دیگر هم آهنگ و هم تا باشند» مانند الفاظ مترادفه كه معانی آن ها یك سان یانزدیك به هم باشند.
    پي نوشت ها
    1- الاتقان، ج 2، ص 121.
    2- بقره 2: 143.
    3 -زخرف 43: 23.
    4- یوسف 12: 45.

  2. صلوات و تشکر : 2


  3. #2



    سلام و خسته نباشید

    ضمن تشکر


    http://quranct.ir/index.aspx?siteid=41&pageid=5679

    ویرایش توسط iranproud : 1389/10/18 در ساعت 12:10 بعد از ظهر

  4. #3



    وجوه محتمله در الفاظ و عبارات قرآن،به ويژه در جمله‏هاى تركيبى-چنان چه‏اشارترفت-فراوان است و تا كسى اين وجوه محتمله را نداند،درست را ازنادرست تشخيص نخواهدداد و بر حقيقت تفسير آيه آگاه نخواهند شد چه پى بردن‏به حقيقت،به ميزان تشخيص وتوانايى جدايى صحيح از مستقيم بستگى دارد.به‏هر تقدير در قرآن اين ويژگى وجود دارد كهدر بسيارى از تعابير آن راه احتمالات بازاست.براى روشن شدن معنا بايد راه احتمالات سدشود.
    مولا امير مؤمنان عليه السلام فرموده:«القرآن حمال ذو وجوه،قرآن محتملات گوناگونى‏راپذيرا است‏».هر يك از آيات كشش معانى مختلفى را دارد لذا بايد انديشيد تا راه‏درست را براىرسيدن به معانى صحيح يافت.اين سخن را على عليه السلام هنگامى به ابن‏عباس فرمود كهخواست او را به احتجاج با خوارج روانه كند.آن گاه دستور فرمود:
    «لا تخاصمهم بالقرآن،فان القرآن حمال ذو وجوه تقول و يقولون...و لكن حاججهم‏بالسنة،فانهم لن يجدوا عنها محيصا (1) ،با قرآن با آنان درگير نشو،زيرا قرآن معانى‏گوناگونى را پذيرااست،مى‏گويى و مى‏گويند...ولى با سنت‏با آنان از در گفتگودر آى،زيرا راه چاره‏اى جز پذيرفتنو تسليم شدن نخواهند داشت‏».ابن عباس باانجام دستور امير مؤمنان بر خصم پيروز گرديد.
    از اين رو،از قتادة بن سليمان نقل است كه گفت:«لا يكون الرجل فقيها كل الفقه‏حتى يرىللقرآن وجوها كثيرة،فقيه توانا كسى است كه براى قرآن وجوه محتمله‏فراوان بداند».از ابوالدرداء نيز روايت‏شده:«انك لن تفقه كل الفقه حتى ترى للقرآن‏وجوها» (2) .پس درك صحيحقرآن در آن است كه يك مفسر دانا تمامى وجوه محتمله‏آيات را بداند و بتواند صحيح آن را ازسقيم جدا سازد.لذا پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرموده‏است:«القرآن ذلول ذو وجوه،فاحملوه على احسن الوجوه (3) ،قرآن هم چون شتر رام‏به هر طرف مى‏توان او را برد،ولى آن رابر بهترين وجه راه بريد». 4
    پي نوشتها
    1- ابن ابى الحديد،شرح نهج البلاغة،ج 18،ص 71،شماره نامه 77.
    2-سيوطى،الاتقان،ج 2،ص 122-121.
    -3تفسير صافى.ج 1،مقدمه 5،ص 21.
    4- علوم قراني ، معرفت ، محمد هادي ، وجوه و نظاير

  5. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. ܓ✿ به اين تعارض چگونه پاسخ مى‏دهيد؟
    توسط 88060714 در تالار شبهات
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 1391/09/07, 08:04 قبل از ظهر
  2. ஜ ╫ تعریف دین
    توسط هندیانی در تالار کلیات
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1391/07/18, 09:17 قبل از ظهر
  3. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/03/26, 02:43 قبل از ظهر
  4. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1390/09/22, 06:27 بعد از ظهر
  5. ஜ ╫ آیا عقل و دین با هم در تعارضند؟
    توسط شيرازي در تالار کلیات
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/07/29, 04:54 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •