تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1

    تحدي و هماوردي قرآن




    امر به "تحدي"، يعني دعوت به مبارزه، نسبت به آوردن مجموع، ده سوره و يا حتي يك سوره از قرآن كريم.
    خداوند متعال در آيات فراواني، دعوت به "تحدي" كرده است كه بعضي از اين آيات عبارتند از: "اسراء، 88; هود، 13 ـ 14; يونس، 38; بقره، 23"; مثلا در يكي از اين آيات فرموده است: "قُل لَّـئِنِ اجْتَمَعَتِ الانسُ وَ الْجِنُّ عَلَي أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْءَانِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْض ظَهِيرًا; (اسراء، 88) بگو: اگر تمام جن و انس، اجتماع كنند تا كتابي مانند قرآن بياورند، نمي توانند; اگرچه با هم همكاري كنند و همه امكانات را در اين راه به كار گيرند."
    اين آيات، تمام جهانيان و مراكز علمي دنيا را به سوي اين مبارزه دعوت مي كند. (1)

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    تحدي و هماوردي




    خداوند متعال مي فرمايد: "وَ إِن كُنتُمْ فِي رَيْب مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَي عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَة مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ شُهَدَآءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَـدِقِينَ * فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَ لَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَ قُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَـفِرِينَ; (بقره، 23و24) و اگر در آن چه بر بنده خود نازل كرديم شك داريد، پس ـ اگر راست مي گوييد ـ سوره اي مانند آن بياوريد و گواهان خود را ـ غير خدا ـ فرا خوانيد. پس اگر نكرديد ـ و هرگز نمي توانيد كرد ـ از آن آتشي كه سوختش مردمان و سنگ ها هستند و براي كافران آماده شده، بپرهيزيد".
    خداوند متعال در اين آيات، تصريح دارد كه قرآن كريم معجزه هميشگي و جاويدان است. جمله "لن تفعلوا"، نفي ابد را مي رساند و نشان اين است كه انسان ها هرگز چه در زمان حال و چه آينده نخواهند توانست سوره اي مثل قرآن بياورند. اساساً اعجاز قرآن كريم از آن جا كه به اراده و امر و قدرت خدا نسبت داده شده، هرگز مغلوب نمي شود; چرا كه در قيد و بندِ زمان و مكان نيست و همچنان و به همان گونه اي كه 1400 سال قبل در محيط تاريك حجاز تجلي كرد، امروز و در آينده نيز به تجلي خويش ادامه خواهد داد. گذشت زمان و پيشرفت علم و دانش نيز امكاناتي فراهم كرده كه مي توان از آن نسبت به مردم اعصار گذشته استفاده بيشتري كرد; بديهي است كه هر چه رنگ زمان و مكان به خود نگيرد تا ابد جاودانه خواهد ماند. افزون بر اين، مسأله مبارزه طلبي قرآن، تنها در قالب الفاظ و زيبايي و آهنگ آن، خلاصه نمي شود; بلكه مي توان گفت: اساس اين تحدي، در مورد حقايقي است كه در قرآن كريم مطرح شده است و از آن جا كه حقيقت يگانه است و دو تا نيست; بنابراين محال است، كسي بتواند مانند قرآن را ـ حتي در آينده ـ بياورد; مگر آن كه قادر به خلق حقيقت باشد كه چنين موجودي جز خداوند كسي نمي تواند باشد; قرآن كريم، آينه هستي است كه چگونگي ساختار اين جهان و برخي از قوانين و پديده هاي آن را از جمله جامعه انساني، بيان نموده است; پس نمي توان تصور كرد كه كسي بيايد و بتواند حقايقي را جز آن چه عينيت و واقعيت است، بيان كند. (2)

  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    تحدي و هماوردي




    قرآن براي اثبات حقانيت خود، همه جهانيان را به معارضه دعوت كرده و قاطعانه از همگان مي خواهد كه اگر در الهي بودن قرآن شك دارند، چنان چه مي توانند مانند آن را بياورند (بقره، 23) سپس تخفيف داده و كمتر از آن را مطرح مي كند; (يونس، 38; هود، 13) ولي علي رغم آشنايي ديرينه مخاطبانِ نخستِ قرآن با تحدي و مبارزه طلبي در عرصه سخن، (3) نه تنها نتوانستند اين دعوت را اجابت كنند، بلكه بزرگترين استادان سخن در برابر آن سر تسليم فرود آورده، زانو زدند.(4) و چه بسيار مردمي كه در ميانشان فصيح ترين شاعران و سخنوران وجود داشت; چون آن را از سنخ كلام بشر نيافتند جذب شگفتي و شيوايي آن شدند. (5)

  6. صلوات و تشکر


  7. #4

    تحدي و هماوردي




    در طول تاريخ اسلام، همواره عده اي در تلاش بوده اند تا چنين وانمود كنند كه قرآن، مورد معارضه واقع شده است; هر چند مورخان از افرادي به عنوان كساني كه به معارضه با قرآن برخاسته اند، ياد كرده اند و كلماتي هم سجع و هم قافيه به عنوان "موارد معارضه با قرآن" بدان ها نسبت داده اند، ولي از يك سو با توجه به ويژگي هايي كه مورخان در مورد سخنوري از آنان نقل كرده اند و كلمات فصيحي كه از آنان به ثبت رسيده است. (6) استناد چنين كلمات پوچ و بي محتوا و دور از فصاحت به آن ها صحيح به نظر نمي رسد و بر فرض درست بودنِ اين نسبت، معلوم نيست، انگيزه آنان از ساختن اين كلمات، معارضه با قرآن باشد. از سوي ديگر، محتواي اين كلمات به اندازه اي پوچ و بي معناست كه نه تنها به هيچ وجه، قابل مقايسه با كلام الهي نيست، بلكه بيشتر به مزاح و شوخي شباهت دارد تا همانندي قرآن!

  8. صلوات و تشکر


  9. #5

    سوره هاي ساختگي




    از جمله موارد، چهار قطعه اي است كه اخيراً بر صفحه اينترنت منتشر كرده اند و به خيال خام خود به معارضه با قرآن برخاسته اند; غافل از اين كه به اين كار سرقت مي گويند; نه معارضه ادبي!

    پي نوشت ها :
    1. ر.ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 131 .
    2. ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي(رحمه الله)، ج 1، ص 61 ـ 92،
    3. اعجازالقرآن و البلاغة النبوية، مصطفي صادق رافعي، ص 169، دارالكتاب الاسلامية.
    4. ر.ك: الاحتجاج، علامه طبرسي(رحمه الله)، ص 377، منشورات الاعلمي للمطبوعات.
    5. ر.ك: بحارالانوار، علامه مجلسي(رحمه الله)، ج 17، ص 212، داراحياءالتراث العربي.
    6. جهت آگاهي بيشتر ر.ك: المختصر في اخبار البشر، ابي العذاء، ج 1، ص 163 .

  10. صلوات و تشکر


  11. #6

    مثل اوری یعنی چه




    سوالات درباره مثل آوری قرآن و مبهم بودن آن
    اشکال1:
    در قرآن ذکر نشه شباهت آیه آورده شده به چه شکل و نظمی باشد
    اشکال2:
    در قران ذکر نشده که تحدی از برابری با کدام بخش از قرآن آورده شود
    اشکال3:
    3.لفط "همانندی" به خوبی توجیه نشده که از چه سویی و چگونه باشد
    اشکال1:
    4.با چه موردی باید مقابله کند علمی باشد یا اخلاقی یا اجتماعی یا اقتصادی یا....
    اشکال4:
    5.سوال فصاحت وبلاغت مانند زیبایی نسبی است پس معیاری نداریم که بگوییم این کلام فصیح تر از کلام دیگر است یا فصاحتش مانند کلام دیگر است چون مثلا یکی می گوید این کلام فصیح و بلیغ است و دیگری می گوید فصیح نیست؟
    اشکال5:
    6.داور برای اینکه داوری کند این کتاب بهتر از کتاب دیگر است کیست؟فرض کنيد يک مسيحی عرب‌زبان در پاسخ به تحدی قرآن متنی زيبا، بليغ، فصيح و حاوی مضامين عالی اخلاقی و عرفانی ارائه می‌دهد و مدعی می‌شود که اين متن، حتی از قرآن هم بهتر است، اکنون داوری در اين مورد را به عهدة چه کسی بايد گذاشت؟ پيداست که داور نبايد از ميان طرفين دعوا باشد. بنابراين دو حالت می‌ماند: يا بايد يکی از پيروان اديان ديگر (مثلاً: يک يهودی) دراين مورد داوری کند و يا شخصی بی‌دين و لائيک. اما اولاً اين دو نيز هيچکدام نمی‌توانند بی‌طرفانه قضاوت کنند، زيرا هر دو به دليلی با قرآن مخالفند و آن را ساختة دست بشر می‌دانند و ثانياً افراد منصف و بی‌غرض هم، ممکن است قضاوت‌های مختلف داشته باشند و اين نکته‌ای فوق‌العاده مهم و قابل‌تأمل است.
    اشکال6:
    7.در همة اين آيات از مخالفان خواسته شده است تا متنی «مثل» قرآن بياورند، اما معنای دقيق واژه «مثل» در اين تحدی نامعلوم است. قرآن نگفته است که منظورش از «مثل» چيست، بنابراين دعوت به رقابت و مبارزه‌ای کرده که معيار و ميزان داوری آن مشخص نيست. مخالفان هرچقدر هم متن‌های زيبا و فصيح و بليغ و با مضامين عالی اخلاقی، اجتماعی و … بياورند، پيروان قرآن به‌راحتی می‌گويند هيچکدام از اين متن‌ها «مثل» قرآن نيستند.
    اشکال7:
    8.همان طور که می بینیم افرادی ادعا می کنند که مثل قران را اورده اند و مسلمانان با دلایل مختلف آنها را رد می کنند اما باید دقت کرد حتی اگر نقدهای مسلمانان به اين متن‌ها درست بوده و مورد قبول واقع شوند، رقيب به معنای واقعی شکست نخورده و می‌تواند با رفع اشکالات (مطابق نظر مسلمانان) به متن‌های ديگری برسد که ديگر جای چون و چرا نداشته باشند. در اين صورت متن‌هايی بدست می‌آيد که بنا به فرض «مثل» قرآن است و تحدی قرآن با شکست مواجه می‌شود. به عنوان مثال فرض کنيد يکی از مخالفان متنی را در رقابت با قرآن خلق می‌کند. آنگاه علمای اسلام برای اينکه نشان دهند اين متن مثل قرآن نيست و توان رقابت با آن را ندارد، به نقد و بررسی آن می‌پردازند و می‌گويند :الف) در فلان قسمت از متن، فلان اشکال دستور زبانی وجود دارد.
    ب) در فلان قسمت ديگر، فلان قاعده فصاحت يا بلاغت رعايت نشده است.
    ج) در فلان قسمت، مطلبی آمده که به لحاظ علمی يا عقلی نادرست است.
    د) فلان جمله متن با فلان جمله ديگرش در تناقض است.
    ه) فلان تشبيه که در متن آمده، نادرست و يا نارسا است.
    و) فلان قسمت متن، نامفهوم و يا دچار ابهام است.
    بسيار خوب، فرض کنيم همه اين ايرادات و اشکالات وارد باشند. اما مسلم است که همه آنها قابل اصلاح‌اند و پس از اصلاح اين موارد (خصوصاً طبق نظر مسلمانان) ديگر بهانه‌ای برای رد اين متن باقی نمی‌ماند و اين يعنی پايان ماجرا.

    از موارد فوق پیداست که تحدی قرآن هیچگاه قابل پاسخگویی نیست چون نوع طرح مقابله مبهم است و مسلمانان در مقابله دست بالا را داردند چون میتوانند با بهانه های مختلف توجیه مقابل را باطل کنند که شامل مشخص نبودن 4 مورد فوق است.

  12. صلوات و تشکر : 2


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •