تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1

    نزول دفعي و تدريجي قران




    بطور کلی قرآن در دو مرحله بر پیامبر(ص) نازل گردید. یکی به صورت یک جا و دفعی که تمام قرآن به صورت اجمالی بر قلب پیامبر(ص) نازل شد که در ماه مبارک رمضان بود. "شهر رمضان الّذی أُنزل فیه القرءان‌" (185/بقره‌) و دیگری نزول تدریجی و تفصیلی‌، که طی 23 سال آیات قرآن از ابتدا تا انتها در زمانها و مکانهای مختلف بر پیامبراکرم‌(ص)نازل شد. سوره‌های قرآن برخلاف کتاب‌های آسمانی قبل که یک باره نازل می‌شدند، به صورت تدریجی در طول دوران رسالت به اقتضای پیشرفت نهضت اسلام و نیازهای عینی جامعه کامل گردید. که برخی از حکمت‌های آن عبارتند از:
    1- اقتضای قانون تعلیم و تربیت و آمادگی مردم‌؛ قرآن می‌فرماید:"و قرءاناً فرقنَه لتقرأه علی الناس علی‌َ مکث‌"؛ و قرآنی که آن را بخش بخش نازل کردیم تا آن را با تأنی و آرامی بر مردم بخوانی (اسرأ/106). با توجه به اینکه قرآن برای هدایت و تعلیم و تربیت نازل شده است دست‌یابی به این اهداف با نزول تدریجی قرآن آسان‌تر است از این رو خداوند نیز از پیامبر می‌خواهد قرآن را با تأنی بر مردم بخواند
    2- پایداری و تقویت روحی و تثبیت قلب پیامبر(ص) قرآن می‌فرماید:"و قال الذین کفروا لولا نُزّل علیه القرءان جملة وَحدة کذَلک لنثبّت به فؤادک و رتّلنَه ترتیلاً"؛ و کسانی که کافر شدند، گفتند:"چرا قرآن یکجا بر او نازل نشده است‌؟" این گونه جما آن را به تدریج نازل کردیم‌ج تا قلبت را به وسیله آن استوار گردانیم‌، و آن را به آرامی ]بر تو[ خواندیم‌. (فرقان‌/32) با توجه به دشواریها و سرسختی‌ها و لجاجت‌هایی که سر راه پیامبر(ص) در راستای هدایت مردم به وجود می‌آمد و کار را بر حضرت دشوار می‌نمود، نزول دوباره و ارتباط پیوسته با وحی قلب پاک حضرت را تسلی داده و اطمینان خاطر او را فراهم و تقویت روحیه می‌نمود.
    3- اظهار عظمت و حقانیت قرآن‌:با توجه به این که قرآن بر مخاطبانی نازل شد که هم نقّاد و سخن‌سنج و هم متعصب و لجوج بودند؛ با این همه‌، عظمت قرآن آن قدر خیره کننده بود که با هر نزول‌، دلهای سخت را نرم و شکوفا می‌کرد و گاه به مناسبت‌های مختلف تحدی مکرر در همانندسازی قرآن (34/طور) و یا با عرضة معارف بیکران‌، افشای رازهای پنهان و... روز بروز بر عظمت آن می‌افزود.(ر.ک‌:المیزان‌، علامه طباطبایی‌، ج 2، ص 16، مؤسسه اعلمی للمطبوعات / علوم قرآن‌، محمدباقر سعیدی روشن‌، ص 138 - 146، نشر مؤسسة آموزشی پژوهشی امام‌خمینی‌؛.)
    دربارة نزول دفعی لازم به ذکر است‌، دانشمندانی که به این امر معتقدند، برخی می‌گویند قرآن دفعة در ماه مبارک رمضان از پیشگاه الهی در لوح محفوظ به "بیت المعمور" در آسمان چهارم نازل شد و عده‌ای مانند علامه طباطبایی می‌فرمایند در ابتدای امر حقیقت بسیط و روح کلی قرآن‌، از لوح محفوظ به صورت دفعی بر جان و روان پیامبر اکرم تجلی نمود. بار دیگر همان حقایق پس از تفصیل و پذیرش کامل الفاظ و واژگان در ظرف مدت رسالت نبوی‌، متناسب با نیازهای هدایتی امت در جایگاه مناسب بر پیامبر نازل گردید تا به مردم ابلاغ نمایند. در این زمینه ایشان به آیاتی همچون‌قیامت‌، 16 ـ 17)، (طه‌،114)، (زخرف‌، 3ـ4) و... استناد می‌کنند.(علوم قرآنی‌، سعیدی روشن‌، ص 140، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی‌؛.)

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر : 5


  3. #2

  4. صلوات و تشکر : 6


  5. #3





    قرآن دو نوع نزول دارد: دفعی و تدریجی. آن جا که مفاهیم و حقایق قرآن بر قلب رسول(ص) فرود آمده، نزول «دفعی» است و آن جا که مفاهیم در قالب الفاظ عربی در مدت بعثت رسول(ص) شکل گرفته و بر آن حضرت فرود آمده، «نزول تدریجی» است.



    فیض کاشانی، ابو عبداللّه زنجانی و علامه طباطبایی این نظر را تأیید کرده‏اند. دلیل فیض کاشانی، احادیث رسیده در این زمینه است. علاّمه نیز یکی از دو دلیل زیر را بیان کرده است:
    1. فرق بین انزال و تنزیل: «انزال» نزول دفعی و یک مرتبه فرود آمدن چیزی و «تنزیل» نزول تدریجی چیزی را گویند.
    2. آیه‏های قرآن بیانگر این نکته است که گاهی رسول خدا(ص)، در قرائت قرآن عجله داشتند. از این بیان روشن می‏شود که مفاهیم و معانی در نزد آن حضرت بوده که می‏توانستند در قرائت عجله کنند. آیه 16 سوره «قیامت» و آیه 114 سوره «طه»، مؤید این مطلب است
    .


    با توجه به این مطالب، روشن می‏شود که ممکن است قرآن در عین حال که مفاهیم آن هر ساله بر قلب پیامبر(ص) فرود می‏آمد؛ در شرایط معین و موقعیت‏های مناسب نیز در قالب الفاظ بر پیامبر(ص) فرود آمده باشد. ازاین‏رو حقایق بسیط، بدون آن که در قالب الفاظ بیایند، هرساله بر پیامبر(ص) نازل می‏گشت.
    اما درباره نزول قرآن در شب قدر چند قول وجود دارد:



    1. آغاز نزول قرآن شب قدر بوده است. این نظریه شعبی (از مفسران اهل سنت) است. وی معتقد است که: بعثت در ماه رمضان بوده است.
    این سخن درست نیست؛ زیرا بر اساس تاریخ صحیح، بعثت در بیست و هفتمین روز ماه رجب بوده است که در آن زمان آیات اولیه سوره «علق» نازل شده است.


    2. همه قرآن در شب قدر به آسمان دنیا نازل شده و سپس به تدریج در طی 23 سال بر پیامبر(ص) نازل شده است. این نظریه ابن عباس است.



    3. قرآن دوبار نازل شده است: یکی نزول دفعی که همه قرآن به یکباره بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده که این امر در شب قدر رخ داده است و به این دلیل بر نزول قرآن در ماه رمضان‏
    و شب قدر تأکید شده است. دوم نزول تدریجی است که در 23 سال به مرور زمان بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است. علامه طباطبائی(ره) نیز بر این دیدگاه است.


    در حقیقت در شب قدر همه معارف قرآن - که در مخزن الهی بوده - بر قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) نازل شده و ایشان از همه آن معارف مطلع گردیده است که از آن به «نزول دفعی» قرآن تعبیر می‏شود. این نزول جمعی و دفعی قرآن است و در آنجا سخن از تفصیل و کثرت و سوره و آیه نیست. اما از طرف دیگر قرآن به مدت 23 سال، تدریجاً نازل شد تا در دنیا - که خانه تکلیف است - مردم به تدریج با معارف قرآن آشنا شوند و آن هم نزول تدریجی قرآن است که به صورت جدا جدا و آیه آیه، نازل، شده است و در سوره‏های مختلف دسته‏ بندی شده است.



    منبع پایگاه حوزه
    ویرایش توسط ملکوت : 1391/04/31 در ساعت 12:07 بعد از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 4


  7. #4

  8. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. نگاهي به احكام شرعي و حدود عرفي ارتباط با نامحرم
    توسط 88060855 در تالار بخش تربیتی - گروه علمی فقه اسلامی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/11/26, 06:38 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/07/04, 10:41 قبل از ظهر
  3. تفسیر قرآن مقام معظم رهبری( پديده نفساني و اجتماعي نفاق)
    توسط مرادی نسب در تالار آموزش مفاهیم
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/04/12, 12:42 قبل از ظهر
  4. ◕گفت و گوي علي (ع ) با افعي
    توسط مهدی یار در تالار امام علي (ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/03/16, 02:24 بعد از ظهر
  5. تفاوت بين «سبب نزول» با «شأن نزول» چيست؟
    توسط قرآن پژوه در تالار شان نزول و اسباب نزول
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/02/01, 08:51 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •