تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: بطن قرآن

  1. #1

    بطن قرآن




    بر اساس نظر مشهور مفسران، تأويل همان باطن و يا بخش بزرگى از باطن است كه با قواعد ادبى و اصول عقلايى محاوره قابل دست يابى نيست. از سوى ديگر در روايات فراوان مربوط به باطن قرآن، براى هر آيه دست كم يك بطن وجود دارد.(1) برخى مفسران بطون قرآن را تا هفت بطن گفته اند و سخن خود را به حديثى مستند كرده اند «ان للقرآن ظهراً و بطناً و لبطنه بطناً الى سبعة ابطن; براى قرآن ظهر و بطنى است و براى بطن آن يعنى ديگر تا هفت بطن است.»(2)
    روايات متعدد كه تأويل هاى گوناگونى را درباره يك آيه بيان كرده و به ما رسيده است نيز خود نشان دهنده وجود بطن هاى متعددى براى آيات است كه چه بسا با توجه به معناى تكثير براى عدد هفت، از اين عدد نيز تجاوز كند.(3)
    با توجه به متعدد بودن معانى باطنى، معانى تأويلى نيز متعدد مى باشند ـ چه آن را بر همه باطن ها تطبيق كنيم و چه آن را شامل بخشى از باطن ها بدانيم. در روايتى مى خوانيم: فضيل بن يسار از امام محمد باقر(عليه السلام) مى پرسد: مراد از ظهر و بطن در حديث «ما من القرآن آية الاولها ظهر و بطن» چيست؟ امام مى فرمايد: ظهر قرآن، تنزيل آن است و بطن قرآن تأويل آن (ظهره تنزيله و بطنه تأويله) برخى از موارد تأويل قرآن آمده و برخى نيز هنوز نيامده است. قرآن به مانند خورشيد و ماه در جريان است(4)
    گفتنى است تاويل ها و بطن هاى قرآن رابطه طولى دارند، ولى افزون بر آن، مى توانند رابطه عرضى نيز داشته باشند و براى آن مانعى عقلى و نقلى در ميان نيست.(5)

    پي نوشت ها:
    1. بحارالانوار، علامه محمد تقى مجلسى، ج 89، ص 97، حديث 64.
    2. ر.ك: قرآن در اسلام، علامه سيد محمدحسين طباطبايى، ص 20ـ21، دفتر انتشارات اسلام
    3. براى آگاهى بيشتر: باطن و تأويل قرآن، ص 3ـ36 و ص 8.
    4. بحارالانوار، ج 89، ص 97.
    5. باطن و تأويل قرآن، ص 32ـ33 و ص 120، مبانى اجتهاد، مهدى مهدوى تهرانى، ص 38،

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    سه نكته درباره تاويل و باطن قرآن




    1. از آن جايى كه هر آيه اى از قرآن داراى بطونى (تأويلات گوناگون ) است (1)
    اهل بيت(عليهم السلام) گوشه اى از تأويلات قرآن را آشكار نموده اند و مفسران نيز با الهام از آنان تأويلاتى از آيات قرآن را بيان كرده اند ; با اين حال ، از درياى بيكران بطون قرآن ، قطره اى از آن تأويل و بيان شده است .
    2. انسان كامل ، حقيقت قرآن است و ظهور حق و مظهر اسم اعظم خداوند است كه به حقايق تكوينى و باطنى قرآن احاطه پيدا مى كند ; كسى كه خود را به اين مرحله برساند و آن را درك نمايد ، علم او شهودى و حضورى مى شود آن علم ، حقيقتى است كه روح انسان با آن آميخته مى شود و جدا شدنى نيست .(2)
    3.خداوند مى فرمايد : كسى كه عمداً تكبر كند و در برابر حق خضوع و خشوع نداشته باشد ، من قلبش را از درك معارف دينى ، منصرف مى كنم . (اعراف ، 146 ; توبه ،127) پس بين انسان و خدا و تجليّاتش (قرآن ) حجابى نيست ، مگر گناهان .(3)
    ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست *** تو خود حجاب خودى حافظ از ميان برخيز
    خداوند براى فهميدن بطون قرآن ، قلب سليم و شرح صدر را لازم مى داند . (انعام ،125) و وعده داده است اگر تقوا و طهارت نفس را پيشه كنيد ، خداوند براى شما نورى از علم قرار مى دهد كه فرقان بين حق و باطل است .(انفال ،29)
    در نتيجه اگر كسى روح مجرد خود را الهى كند ، مكاشفه اى از درون براى او حاصل مى شود كه شهوداً و حضوراً به بعضى از بطون قرآن (آن هم به اذن خدا) دست پيدا مى كند .(4)

    پي نوشت ها:
    1 . بحارالانوار ، علامه مجلسى(رحمه الله) ، ج 47 ، ص 338 / ج 89 ، ص 82 .
    2 . قرآن در قرآن ، آية الله جوادى آملى ، ج 1 ، ص 38 ـ 39 ، انتشارات اسراء .
    3 . بحار الانوار ، علامه مجلسى(رحمه الله) ، ج 3 ، ص 327 .
    4 . ر .ك : قرآن در قرآن ، آية الله جوادى آملى ، ج 1 ، ص 353 ـ 400 ، انتشارات اسراء.

  4. صلوات و تشکر


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •