تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    لغت




    لغت:
    من کان: کسي که بود
    ميت: مرده
    ميتة: حيوان مرده
    أحيينا ( حي ): زنده کرديم
    زيّن: زينت داده شد
    يمشي ( مشي ): راه مي رود
    ليس بخارج: بيرون رونده نيست
    کانوا يعملون: عمل مي کردند

    ترجمه: « آيا کسي که مرده ( دل ) بود و زنده اش گردانيديم و براي او نوري پديد آورديم تا در پرتو آن ، در ميان مردم راه برود ، چون کسي است که گويي گرفتار در تاريکي هاست و از آن بيرون آمدني نيست؟ اين گونه براي کافران آنچه انجام مي دادند زينت داده شده است ».

  4. صلوات و تشکر


  5. #3



    شعر
    مگر آنکه او مرده از جهل بود؟ / بداديم بر او حيات و وجود
    نموديم بر او دَرِ نور باز / که در بين مردم شود سرافراز
    پس آياست مانند آنکس که او / به تاريکي جهل رفته فرو؟
    نمايد در آن ظلمت جهل سر / نشايد که از آن بيايد بدر
    بلي کارهاي بَدَ کافران / به چشمان آنهاست خوب و گران

  6. صلوات و تشکر


  7. #4



    شأن نزول
    در شأن نزول آيه فوق نقل شده است: « ابوجهل » که از دشمنان سرسخت اسلام و پيامبر « صل الله و عليه و آله » بود ، روزي سخت آن حضرت را آزار داد « حمزه » عموي شجاع پيامبر « صل الله و عليه و آله » که تا آن روز اسلام را نپذيرفته بود و هم چنان دربارۀ آيين او مطالعه و انديشه مي کرد ، و در آن روز طبق معمول ، براي شکار به بيابان رفته بود ، هنگامي که از بيابان برگشت و از جريان کار ابوجهل و برادرزادۀ خويش باخبر شد ، سخت برآشفت و يکسره به سراغ ابوجهل رفت و چنان بر سر يا بيني او کوفت ، که خون جاري شد و با تمام نفوذي که ابوجهل در ميان قوم و عشيرۀ خود و حتي در ميان مردم مکه داشت ، به ملاحظۀ شجاعت فوق العادۀ حمزه از نشان دادن عکس العمل خوداري کرد. سپس حمزه به سراغ پيامبر « صل الله و عليه و آله » آمد و اسلام را پذيرفت و از آن روز رسما به عنوان يک افسر رشيد اسلام ، تا واپسين دم عمر ، از اين آيين آسماني دفاع کرد. و آيۀ فوق دربارۀ اين حادثه نازل گرديد و وضع ايمان حمزه و پافشاري ابوجهل را در کفر و فساد مشخص ساخت.
    اين آيه مانند آيات ديگر قرآن اختصاص به مورد نزول خود ندارد و داراي مفهوم وسيعي است که در مورد هر مؤمن راستين ، و هر بي ايمان لجوج ، صادق است.
    در اين جا با دو مثال روشن ، وضع اين دو طائفه مجسم گرديده است:
    نخست: اينکه افرادي را که در گمراهي بوده اند ، سپس با پذيرش « حق » و « ايمان » تغيير ميسر داده اند ، تشبيه به مرده اي مي کند که به اراده و فرمان خدا زنده شده است « أومن کان ميتا فأحييناه ».
    دوم: اينکه مکرر در قرآن « مرگ و حيات » به معني مرگ و حيات معنوي و کفر و ايمان ، آمده است و اين تعبير به خوبي نشان مي دهد که ايمان يک عقيدۀ خشک و خيالي يا الفاظ تشريفاتي نيست. بلکه به منزلۀ روحي است که در کالبد بي جان افراد بي ايمان دميده مي شود و در تمام وجود آنها اثر مي گذارد[[2]].
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/06/28 در ساعت 03:29 بعد از ظهر

  8. صلوات و تشکر


  9. #5



    مشبه:
    کسي که به واسطۀ نور ايمان از کفر رهايي يافته است – کافري که به واسطۀ عناد و سرکشي ، محروم از نور ايمان است.
    مشبه به:
    فردي که پس از مرگ ، به دست خداوند متعال زنده شده ، با نوري که به او داده اند به راحتي مسير خود را مي يابد - مرده اي که در ظلمت مطلق باقي است.
    وجه شبه و توضيح:
    افراد مؤمن اگر چه در حواس ظاهري با بقيه افراد مشترکند اما به واسطۀ ايمان ، چيزهاي را درک مي کنند که ديگران عاجز از درک آن مفاهيم مي باشند. به عبارت ديگ ايمان آنها علمي برايشان ايجاد مي کند که هم چون نوري ، موجب تشخيص خير و شر مي شود به همين خاطر و با داشتن چنين نوري که موجب علم و آگاهي مضاعف است ، عضوي مؤثر و فعال در جامعه اند و هميشه اعمالي را انجام مي دهند که موجب سعادت خود و ديگران باشد. برخلاف فرد مؤمن ، کفّار و مشرکين از داشتن چنين نوري محرومند. يعني از درک بسياري از مفاهيم عاجز و ناتوانند و در واقع فاقد زندگي نوراني و روشن افراد مؤمن اند که اين خود نوعي مردن است ، چرا که فرد کافر به علت عدم فهم و قرار گرفتن در تاريکي محض هم چون مرده اي است که هيچ نفعي براي خود و ديگران ندارد.

  10. صلوات و تشکر


  11. #6



    پيام ها
    1- کفر ، مرگ است و ايمان ، حيات. ايمان ، انسان و جامعه مرده را زنده مي کند حيات و مرگ واقعي انسان ، ايمان و کفر اوست « أو من کان ميتا فأحييناه ».
    2- ارشاد و هدايت ، کار خداست هر چند خود انسان زمينۀ هدايت شدن را فراهم مي کند ( احييناه ).
    3- مؤمن به نور الهي مسير صحيح را در جامعه و بين مردم درمي يابد ( و جعلنا له نورا يمشي به في النّاس ).
    4- وقتي نور نبود ، انواع ظلمتها انسان را فرا مي گيرد ( الظّلمات ).
    5- حق يکي است و باطل بسيار ( مفرد بودن نور ، و جمع بودن « ظلمات » ).
    6- در روايات ، امامت و رهبري الهي ، مصداق کامل نور است[[3]].
    7- جز نور ايمان و الهي ، براي انسان نجات بخش نيست ( ليس بخارج منها ).
    8- کارهاي انسان در ديد و تفکر او مؤثر است ( کذالک زين للکافرين ما کانوا يعملون ).
    9- کارهاي پر جاذبۀ کفار مثل ابتکارات و اختراعات و تکنولوژي و تمدن ، چنان براي آنان جلوه کرده که نمي گذارد انحرافات و سقوط انسانيت خود را درک کنند ( زين للکافرين ما کانوا يعملون ).
    10- رضايت از عملکرد خويش ، از ويژگيهاي کافران است ( کذالک زين للکافرين ما کانوا يعملون ).
    11- کافران ، از آن رو که در ظلمت و گمراهي هستند ، کردار زشت خويش را زيبا مي پندارند ( کمن مثله في الظلمات...کذالک زين للکافرين ).
    12- کافران گمراه گر در چنان ظلماتي اسيرند که اميدي به رهايي آنان نيست ( کمن مثله في الظلمات ليس بخارج منها ).
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/06/28 در ساعت 03:30 بعد از ظهر

  12. صلوات و تشکر


  13. #7



    پي‌نوشت‌ها:
    ------------------------------------

    [[1]] - ( انعام / 122 ).
    [[2]] - تفسير نمونه ، مکارم شيرازي ، ج 5 ، ص 525.
    [[3]]- امام باقر « عليه السلام » فرمود: « نوري که در ميان مردم ، راه را از چاه نشان مي دهد ، امام و رهبري آسماني است ». تفسير نور ، ج3 ، ص 345.


    تنظيم: علي اکبر محمدي مهر
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/06/28 در ساعت 03:30 بعد از ظهر

  14. صلوات و تشکر


  15. #8



    نور:
    اشاره به نورانيت قرآن كه اگر بر كوه نازل مي‏شد از ترس خداوند متلاشي مي‏شد.

  16. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. تجلی آیات قرآن به روایت تصویر
    توسط iranproud در تالار تصویر آیات
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: 1390/01/21, 07:25 بعد از ظهر
  2. اسماء الحسنی به روایت تصویر
    توسط quranic در تالار تصویر آیات
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 1389/12/25, 08:38 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1389/10/23, 01:23 بعد از ظهر
  4. تجلی آیات قرآن به روایت تصویر هفت سنبله
    توسط quranic در تالار امثال قرآنی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1389/10/12, 05:13 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1389/08/01, 05:51 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •