تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1

    آيا حضرت آدم اولين انسان بود يا قبل از او انسان وجود داشت؟




    مطلبي را که در خصوص وجود انسان هايي قبل از انسان فعلي که از نسل حضرت آدم(ع) مطرح فرموديد به صورت هاي گوناگون در روايات مطرح شده است مثلا امام باقر(ع) به جابر بن يزيد مي گويد: گويا تو گمان مي کني که خداوند فقط اين عالم را آفريد و بس و همچنين گمان مي کني که خداوند بشري غير از شما نيافريده است؟ آري به خدا قسم خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفريد و تو در آخر اين عالم ها و آدم ها هستي v}(خصال، ج 2، ص 450 و نيز بحارالانوار، ج 63، ص 82 - 83). {v
    برخي از انديشمندان اسلامي بر اساس اين روايات معتقدند که «آدم(ع)» نخستين انساني نبوده که گام بر روي کره خاکي نهاده است، بلکه قبل از او انسان هاي ديگري بوده اند که به دلايل نامعلومي نسلشان منقرض گشته است v}(منشور جاويد، جعفر سبحاني، ج 4، ص 94 ؛ قاموس قرآن، سيدعلي اکبر قريشي، ج 1، و 2، صص 49 - 50). {v

  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    در خصوص خلقت آدم ديدگاه هاي گوناگوني مطرح شده است از جمله:
    1. پيش از حضرت آدم، هيچ موجودي از آدم يا شبيه آدم وجود نداشته و حضرت آدم يک دفعه و به طور مستقل خلق شده است.
    2. پيش از حضرت آدم موجوداتي شبيه آدم و جن بوده اند و سپس يا از بين رفته اند و يا هنوز هم وجود دارند.
    3. پيش از حضرت آدم، آدم وجود داشته ولي تکامل نايافته بود و به هر دليل از ميان رفته و منقرض شده اند و آنگاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم هاي گذشته به طور کامل مستقل آفريده شده اند.
    از مجموع آيات قرآني اين نکته به دست مي آيد که سرسلسله افراد انساني موجودي به نام حضرت آدم(ع) بوده است و افراد نسل او بر اثر نطفه هايي که در رحم مادرانشان انعقاد پيدا مي کنند، ايجاد مي شوند اما اين که خود آدم چگونه پيدا شده از جمع آيات به اين نتيجه مي رسيم که او از خاک آفريده شده است و پس از طي مراتبي چون گل چسبنده و چکيده اي از گل و تبديل آن به گل خشکيده و تکميل اندام شايستگي دميده شدن روح را پيدا کرده و به صورت موجودي کامل در آمده است.
    از سوي ديگر وقتي مجموع آياتي را که در خصوص ارزش و مقام انسان نازل گشته بررسي مي نماييم، به اين حقيقت واقف مي شويم که قرآن کريم انسان را يک نوع مجزا از حيوان مطرح مي کند به عنوان موجودي که اختلاف ذاتي و ماهوي با موجودات ديگر دارد در حالي که در نظريه چهارم پيش گفته مسأله اختلاف ذاتي و ماهوي ميان انسان وحيوان مطرح نيست بلکه انسان هم حيواني است که نظام فيزيولوژي پيچيده تري دارد نه اين که نوعي مجزا از حيوان باشد v}(نگا: روم / 20 ؛ آل عمران / 59 ؛ سجده / 7 و 8 ؛ مؤمنون / 12 ؛ صافات / 11 ؛ حجر / 26 - 29 ؛ الرحمن / 14 ؛ نساء / 1 ؛ اعراف / 189 ؛ زمر / 6 ؛ انعام / 98 ؛ حجرات / 13 ؛ نحل / 4 ؛ يس / 77 ؛ دهر / 2 ؛ قيامت / 37 - 38 ؛ فرقان / 54 ؛ مرسلات / 20 ؛ علق / 2 ؛ نوح / 17 - 18 و ... نيز نگا: مباني انسان شناسي در قرآن، صص 73 - 81 ؛ تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 288 ؛ الميزان ، ج 16 ، ص 384 - 388 ، ج 4، ص 224 - 225 و...). {v
    با جمع بندي آيات فوق و روايات مطرح شده در خصوص وجود انسان هايي قبل از حضرت آدم مي توان به نظريه سوم اذعان نمود، بدين بيان که پيش از حضرت آدم(ع) انسان هاي تکامل نايافته اي بوده اند که از بينش و آگاهي حضرت آدم(ع) و نسل او برخوردار نبودند اين آدميان در قالب و صورت حيواني نبوده اند و نيز تنها زندگي غريزي بر آنها حاکم نبوده است ولي به شکل انسان کنوني که داراي زندگي توأم با آگاهي و مسؤوليت باشند نيز نبوده اند، نسل اين انسان ها به دلايلي که فعلا بر ما مجهول است منقرض شده اند و آنگاه خداوند متعال حضرت آدم(ع) را به صورت کاملا مستقل و مجزا با اوصاف و ويژگي هاي منحصر و مختص به خود از گل آفريد؛ انساني که داراي آگاهي، بينش، تعقل چشمگير و.. بود و انساني که گل سر سبد جهان هستي و نمايانگر اوصاف الهي است.

  4. #3

    ازدواج فرزندان حضرت آدم ع:




    }در اين باره در ميان دانشمندان اسلامى دو نظر وجود دارد و هر كدام براى خود دلايلى از قرآن و روايات ذكركرده‏اند. اينك ما هر دو نظر را به طور اجمال نقل مى‏كنيم : 1- در آن زمان هنوز قانون تحريم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غير از اين راه نبوده، ازدواج آنان با يكديگر صورت گرفته است. ناگفته پيدا است كه دستگاه قانون گذارى از آنخداست: A}ان الحكم الاللّه‏{a؛m} هر گونه حكم راجع به خداست{m»، v}(سوره يوسف ، آيه 40){v. چه اشكال دارد كه به طور موقت و از راه ضرورت، براى عده‏اى اين گونه ازدواج در آن زمان بلا مانع و مباح باشد وبراى ديگران عموما تحريم ابدى شود؟ طرفداران اين نظريه از ظواهر قرآن براى خود دليل مى‏آورند كه خداوند عالم در «سوره نساء ، آيه 1» چنين مى‏فرمايد: A}وبث منهما رجالاً كثيرا و نساءا{a؛m} از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى در روى زمين منتشرساخت{m». ظاهر اين آيه مى‏گويد كه نسل بشر فقط به وسيله اين دو تن به وجود آمده است، و اگر غير از اين دو در بقاى نسل اودخالت داشتند، بايد بفرمايد h}وبث منهما و من غيرهما{h؛ m}به وسيله اين دو و غير آنان... {m». علاوه بر اين در روايتى كه مرحوم طبرسى آن را در «احتجاج» از امام سجاد (ع) نقل مى‏كند اين مطلب تأييد شدهاست. 2- نظر ديگر آن است كه چون ازدواج فرزندان آدم با يكديگر ممكن نبود؛ زيرا ازدواج با محارم يك عمل قبيح و زشت است، فرزندان آدم با دخترانى از نژاد و نسل ديگر كه در روى زمين بودند ازدواج كردند. بعدا كه فرزندان آنها با هم پسرعمو شدند، زناشويى ميان خود آنان صورت پذيرفت و اين نظر را نيز بعضى از روايات تأييد مى‏كند؛ زيرا نسل آدم نخستين انسان روى زمين نبوده بلكه پيش از آن نيز انسان‏هايى در زمين زندگى داشته‏اند. حاصل اين كه ممكن است گفته شود: پسران آدم، با بقاياى انسان‏هاى پيشين - كه قبل از خلقت آدم و حوا در روىزمين زندگى مى‏كردند - ازدواج كردند و از گفت‏وگوى خدا با فرشتگان درباره آفرينش آدم در روى زمين، استفاده مى‏شود كه قبل از آدم و حوا انسان‏هايى در روى زمين زندگى مى‏كردند. اين حقيقت از روايات نيز استفاده مى‏شود.{

  5. #4



    در قرآن آمده است که آدم و حوا اولین انسان هایی بودند که پا به زمین گذاشتند و فرزندانشان نیز جزء نخستین انسان هایی بودند که به کشاورزی و دامداری پرداختند، در حالی که در کتاب های زمین شناسی ، زیست شناسی و باستان شناسی آمده است که انسان های اولیه غارنشین بودند و پس از طی دوران ها نوبت به دورة کشاورزی رسیده است. این ناهمگونی را چگونه می توان برطرف کرد؟

    اسلام با علم تضاد ندارد. آن چه که از داده های قطعی و یقینی علوم تجربی است، با داده های قطعی معارف اسلامی ناهمگونی و تضاد ندارد. آنچه به عنوان تضاد بین علم و دین مطرح می شود، ناهمگونی بین فهم خاص از دین، با فهم و تئوری ویژه ای در علم است.
    غالباً قطعی دانستن تئوری علمی با تفسیر خاصی از متون دینی، موجب تضاد می شود، در حالی که هم علم در حال پیشرفت و دگرگونی تئوری ها است و هم تفسیر خاص از دین ، امکان اشتباه دارد.
    حال اگر در جایی در آغاز تضاد و تعارض به ذهن رسید، می بایست با دقت بیش در داده های علم و دین آن تعارض را به یکی از دو صورت زیر برطرف کرد:
    1 - بازنگری در داده های علوم تجربی:ممکن است یافته ها و داده های علوم تجربی نادرست باشد، چرا که معمولاً داده های علمی ظنی است و بسیاری از این ها با تجربیات بیش تر بازنگری می شود و دادة جدیدی جای یافتة قبلی را می گیرد و نظریة پیشین باطل و نادرست اعلان می گردد، مثلاً در چند دهه گذشته می گفتند:دو غدة لوزه در بدن فایده ای ندارد، اما امروزه می گویند فایده دارد.
    2 - تجدید نظر در تفسیر و تبیین اجتهادی و ظنی در معرفت دینی که با علم ناسازگار است. ممکن است برداشت ما از دین در مورد تعارض، نادرست باشد و با تجدید نظر در آن تعارضش با داده های علمی برطرف شود.

  6. #5



    حال در مورد پرسش مذکور می گوییم:
    اوّلاً :قرآن به کشاورزی و دامداری حضرت آدم و فرزندانش نپرداخته است.
    دوم:آن چه را که زمین شناسان، زیست شناسان و باستان شناسان در مورد انسان های اولیه گفته اند، سخن قطعی و جزمی و خطاناپذیر نیست؛ بلکه در زمرة برداشت های ظنی و خطاپذیر است. این ها از حد نظریه تجاوز نمی کند و نمی توان از آن قاطعانه دفاع کرد و هر دادة دینی مخالف آن را متعارض با علم قلمداد نمود.
    سوم:ممکن است گفته شود ، نظریة مذکور متعلق به آن دسته از موجوداتی باشد که شبیه انسان بودند و پیش از آفرینش حضرت آدم زندگی می کردند.
    این نظریه چند مؤید دارد:
    1 - اعتراض فرشتگان که با خلقت آدم در زمین ، فساد و خونریزی خواهد شد. (1) احتمال دارد سخن فرشتگان از قتل و خونریزی هایی که موجودات مختار و شبیه آدمی که قبل از خلقت انسان در زمین وجود داشتند، ناشی شده بود.
    2 - روایاتی که از اهل بیت پیامبر (ص) به ما رسیده بدین مضمون که خداوند هزار هزار آدم خلق کرد و حضرت آدم و حوا یا نسل کنونی بشر آخرین آن ها است. (2)
    3 - برخی احتمال داده اند که عنوان "خلیفه" برای آدمی شاید بدین معنا باشد که حضرت آدم ابوالبشر، جانشین گذشتگان است؛ یعنی آدم ابوالبشر نخستین انسانی نیست که در پهنة گیتی گام نهاده ، بلکه بیش از او جانداران مسؤول و مکلفی در زمین زندگی می کردند و به عللی منقرض شدند. بنابراین مقصود از خلافت آدم، جانشینی وی از گروه پیشینیان است.(3)
    پس اگر گفته اند:انسان های اولیه غارنشین بودند و بعد از گذشت زمان کم کم به دامداری و کشاورزی پرداختند و آتش را کشف کردند، ممکن است مربوط به موجودات شبیه انسان باشد و همه پیش از آفرینش حضرت آدم (ع) اتفاق افتاده باشد.

  7. #6



    پی نوشت ها :
    1 - بقره (2) ، آیة 30.
    2 - خصال ، شیخ صدوق، ج2، ص 652؛ بحارالانوار، ج54، ص 336.
    3 - جعفر سبحانی، منشور جاوید، ص 11، ص 40.

موضوعات مشابه

  1. خانم ارمنی ، چگونه درتهران ،‌ امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) را شناخت؟
    توسط مهاجر در تالار واحد فرهنگی هنری - معاونت فرهنگی تربیتی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 1392/03/23, 01:52 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 67
    آخرين نوشته: 1391/12/17, 06:11 بعد از ظهر
  3. اولین کسی که جشن تکلیف گرفت؟
    توسط ملکوت در تالار خانوادگی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/10/04, 11:43 قبل از ظهر
  4. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 1391/07/02, 05:02 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/10/21, 08:24 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •