تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    توقیفی بودن اسماء و صفات الهی




    توقیفی بودن اسما و صفات الهی
    پرسش:
    اسما و صفاتی را که فلاسفه از خود ساخته اند مانند"واجب الوجود" و ... چگونه ارزیابی می کنید؟آیا ما مجاز به نام گذاری برای خداوند متعال هستیم یا خیر؟
    پاسخ:
    این مساله به توقیفی بودن اسما و صفات معروف است توقیفیت (توقیف) یعنی توقف دادن ، وقف کردن ، ایستادن . توقیفیت در اسماء الهی یعنی آیا ما مجازیم هر اسمی را بر خداوند اطلاق کنیم ؟ یا فقط اسمهایی را که در کتاب و سنت آورده شده اند می توانیم اطلاق کنیم ؟ مثلا آیا صحیح است که بگوییم که « هو المعشوق» یا «هو العشق» یا «هو الطبیب» ؟ اگر بگوییم توقفیه است یعنی همان اسماء و صفاتی را که در کتاب و سنت آمده است می توانیم به کار ببریم و اگر بگوییم توقیفی نیست یعنی می توانیم اسمائی را که در کتاب و سنت نیامده اند بر خداوند اطلاق کنیم.

    در این بحث سه گروه مطرح شده اند :

    برخی گفته اند اسماء الهی توقیفی است ولی صفات الهی توقیفی نیست . یعنی در بحث نامگذاری باید فقط نام هایی را بر خداوند اطلاق کنیم که در قرآن و روایات بر خداوند اطلاق شده است . مثلا ما نمی توانیم «هو العشق » بگوییم. اما در مورد صفت می توانیم مثلا یکی از صفات خداوند واجب الوجود است ؛ ولی نمی گوییم یا واجب الوجود . خداوند به عنوان صفت واجب الوجود است ولی چون این اسم در قرآن و روایات نیامده است نمی توانیم بر خداوند اطلاق کنیم و بگوییم یا واجب الوجود .

    گروه دوم می گویند که اسماء وصفات هر دو توقیفی است . یعنی صفتی را هم که در قرآن نیامده است ، نمی توان بر خداوند اطلاق کرد . مثلا حتی در مقام صفت هم نمی توان گفت خدا واجب الوجود است . گروه سوم می گویند که هر دو آزاد است یعنی نه اسمائ و نه صفات الهی هیچکدام توقیفی نیست . البته همه گروه ها برای خودشان دلایلی دارند

    نظر نهایی مرحوم علامه طباطبایی در المیزان این است که دلیلی بر توقیفیت اسماء نداریم . اگر کسی اسمی را پیدا کند که بر کمال دلالت کند وهمچنین این کمال شرط محدودیت نداشته باشد و بتواند بر بینهایت دلالت کند ، قابل اطلاق بر خداوند است. ایشان در ادامه فرمایش خود در ذیل آیه 180 سوره اعراف می فرمایند :

    احتیاط این است ( چون گفتند در امر دین احتیاط بورزید) و ادب دینی چنین حکم می کند که در تسمیه و نامیدن خداوند به اسماء و صفات ، به همان چیزی که در قرآن و روایات است اکتفا کنیم و از آن تجاوز و تعدی نکنیم ( بحث ادب و اخلاق قرآنی مطرح است والا می فرمایند از نظر فقهی دلیلی بر توقیفیت اسماء پیدا نکردیم (برای اطلاع بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید

    توقیفیت در اسماء الهی

    توقیفیت اسماء و صفات

    منبع: پایگاه حوزه، شماره3- 16309

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

  4. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/12/15, 03:01 بعد از ظهر
  2. مرگ اندیشی در متون دینی
    توسط مهدی یار در تالار مرگ
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1391/09/08, 07:40 بعد از ظهر
  3. توکلی مجید
    توسط توکلی مجید در تالار اعضای کلاس
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/02/16, 05:32 بعد از ظهر
  4. تولّد ابراهیم (ع) و تفكر او در آفرینش
    توسط سوگند در تالار قصص قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/11/06, 05:01 بعد از ظهر
  5. ◄◄ زن در متون مذهبی و قرآن
    توسط quranic در تالار خانواده
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/10/18, 11:51 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •