تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1

    جایگاه مفسران قرآن کریم




    تدبر و انديشه ، براى فهم قرآن كريم ، از توصيه*هاى مؤكد اين كتاب آسمانى است; «كِتَـبٌ أَنزَلْنَـهُ إِلَيْكَ مُبَـرَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ ءَايَـتِهِى وَ*لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الاَْلْبَـب;(ص ،29) ]اين قرآن [كتاب بابركتى است كه بر تو فرو فرستاديم تا در آيات آن انديشه كنند و خردمندان پند گيرند .»
    موقعيت اجتماعى و شغلى مفسر سنخيتى با تفسير قرآن ندارد . آن چه درباره يك مفسر نقش اساسى دارد ، دانش*هايى است كه در فهم قرآن مورد نياز است . اگر مفسر با به كارگيرى آن علوم در آيات قرآن تدبر كند ، و طبق معيار و ملاك تفسير ـ بدون دخالت دادن رأى و نظر خود ـ تفسير نمايد ، ارزش بسيارى نزد خداوند متعال دارد; و در مقابل ، اگر از نزد خود تفسير كند ، جايگاهش جهنم خواهد بود . پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى*فرمايد: «هركس قرآن را به دل*خواه خويش تفسير كند ، جايگاهش در آتش است .»(1)
    البته ، در مقام سنجش ، علم ، نقطه آغاز ، و عمل ، نقطه فرجام كار است . چون علم بدون عمل ، كامل نمى*گردد; و عمل هم بدون علم خلوص نمى*يابد; «وَ*مَن يُؤْمِنم بِاللَّهِ وَ*يَعْمَلْ صَــلِحً . . .; (تغابن ،9) و هركس ايمان به خدا بياورد و عمل صالح انجام دهد .»
    دست*يابى به اين دو (علم و عمل) جز به تحصيل علوم لفظى ، دانش*هاى عقلى و مواهب الهى ميسر نخواهد گرديد .
    علومى كه يك مفسر براى تفسير بايد دارا باشد:
    1 . شناخت يكايك واژه*ها و الفاظ (علم لغت)
    2 . شناخت مناسبت الفاظ با يك*ديگر (علم اشتقاق)
    3 . شناخت امورى كه بر لفظ عارض مى*شود: مانند: ساختار كلمات ، تعريف در صيغه*هاى مختلف و حالات اعراب (علم نحو)
    4 . شناخت قرائات مختلف
    5 . شناخت امورى كه قرآن درباره آن*ها نازل شده و شرح داستان*هايى كه ضمن سوره*ها آمده است . (علم آثار و اخبار)
    6 . شناخت سنن منقول از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و كسانى كه شاهد نزول وحى بوده*اند و آن چه مورد اتفاق يا اختلاف آن*ها است .*(علم سنن)
    7 . شناخت ناسخ و منسوخ ، عموم و خصوص ، اجماع و اختلاف ، مجمل و مبين ، انواع قياس شرعى و مواردى كه قياس در آن*ها جايز است . (علم اصول)
    8 . شناخت احكام شرعى ، مستحبات و آداب مربوط به سياست*هاى سه گانه (فرد ، خانواده و جامعه) همراه با رعايت عدالت . (علم فقه)
    9 . شناخت ادله عقلى ، استدلال*هاى واقعى ، تقسيم ، تعريف ، بيان فرق معقولات و مظنونات .(علم كلام)
    10 . علم تفسير علم موهبتى است ، دانشى مى*باشد كه خداوند از ره*گذر عمل شخصى به دانسته*هايش نصيب او مى*سازد .
    و . . .
    كسى كه اين ده علم در او به سرحد كمال برسد . و توان به كار بردن آن را دارا باشد ، و يا كسى كه در بعضى از اين علوم كامل باشد و هنگام تفسير از صاحبان حق كمك بجويد ، از زمره مفسران به رأى نخواهد بود ، و جايگاه ارزش*مندى خواهد داشت .(2)

    پی نوشت ها:
    1 . كمال الدين ، شيخ صدوق(رحمه الله) ، ج 1 ، ص 256 ، دارالكتب الاسلاميه .
    1 . ر . ك: تفسير و مفسران ، آيت الله معرفت ، ج 1 ، ص 55 - 60

  2. صلوات و تشکر : 3


  3. #2

    لقب صدرالمفسرین




    بر اساس نوشته*هاى موجود در كتاب*هاى تفاسير و علوم قرآنى ـ حتى اهل تسنن ـ صدر المفسرين، حضرت على(عليه السلام)هستند. براى نمونه در كتاب البرهان آمده است: «فامّا صدر المفسرين و المؤيد فيهم فعلى بن ابى طالب و تيلوه عبداللّه بن عباس»(*)


    (*)البرهان، زركشى، ج 1، ص 11، داراحياء التراث العربى.

  4. صلوات و تشکر : 3


  5. #3

    بزرگترین مفسران بزرگ معاصر




    از مفسران بزرگ قرآن كريم در عصر حاضر مى*توان به علامه سيد محمد حسين طباطبايى(رحمه الله) صاحب تفسير گران*قدر «الميزان فى تفسير القرآن» اشاره كرد كه در قيد حيات نيستند و رحلت كرده*اند.
    از ميان بزرگ*ترين مفسران زنده در عصر حاضر مى*توان به آيت الله جوادى آملى، صاحب تفسير تسنيم و تفسير موضوعى قرآن، و هم چنين آيت الله مكارم شيرازى صاحب تفسير نمونه، پيام قرآن و... و آيت الله جعفر سبحانى، صاحب تفسير منشور جاويد و... اشاره كرد.

  6. صلوات و تشکر : 3


  7. #4



    عظیم ترین و بزرگ ترین و علمی ترین تفسیر قرآن کریم که از سوی علمای شیعه نوشته شده بی شک تفسیر لوامع التنزیل و سواطع التاویل است.نوشته آیت الله سید ابوالقاسم رضوی لاهوری رحمة الله علیه.
    به فرموده آیت الله مرعشی نجفی ره این تفسیر اگه الآن چاپ بشود قریب به 110 جلد می شود.
    البته در سال گذشته برنامه برای چاپ مجدد آن بنا شد که طبق آمار با تحقیق و حواشی این تفسیر تقریبا بالای 200 جلد می شود.
    بر ای عظمت این تفسیر کافیست که علمای بزرگی بر آن تقریظ نوشته اندهمچون :
    آیت الله العظمی میرزا شیرازی بزرگ ره
    آیت الله العظمی فاضل اردکانی ره
    آیت الله العظمی آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ره
    آیت الله العظمی میرزا حبیب الله رشتی ره
    آیت الله العظمی اهرمی بوشهری ره
    آیت الله العظمی سید کاظم یزدی

    و....
    و ایضا علمای بزرگ اهل سنت نیز بر آن تقریظ نوشته اند.

    وبلاگ لوامع التنزیل و سواطع التاویل
    ویرایش توسط shn110 : 1391/04/16 در ساعت 09:52 قبل از ظهر

  8. صلوات و تشکر : 3


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •