تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 45
  1. #1

    @#آرای اندیشمندان اسلامی در تعلیم و تربیت(اندیشه های فارابی)#@




    بسم الله الرحمن الرحیم
    در این تاپیک قصد داریم به آرای تربیتی اندیشمندان اسلامی در تعلیم و تربیت بپردازم
    و آنچه تقدیم می شود خلاصه ای است از کتاب آرای اندیشمندان اسلامی در تعلیم و تربیت
    تابحال توانسته ام آرای تربیتی چهار نفر از این اندیشمندان را تلخیص کنم که تقدیم شما می کنم
    1. ابونصرفارابی
    2. خواجه نصیرطوسی
    3. نراقیین


    ویرایش توسط quranic : 1389/09/10 در ساعت 10:24 قبل از ظهر

  2. #2

    اندیشه های تربیتی ابونصر فارابی




    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  193275325423877112631223515053334399190.jpg
مشاهده: 358
حجم:  23.6 کیلو بایت
    زندگی
    محمد بن محمد بن طرخان بن اوزلغ ملقب به ابونصرفارابی و معلم ثانی260-339هـق
    در بغداد مجلس ابوبشرمتی بن یونس را درک می کند و از او منطق می آموزد و سپس به حران می رود و نزد یوحنا بن حیلان به آموختن منطق می پردازد و سپس نزد سف الدوله حمدانی رفته در شهر حلب و جایگاه ویژه ای یافت و سرآمد روزگار خود در علوم وحکمت شد و زندگی زاهدانه و تنگدست نیز داشت.
    برای آشنایی بیشتر با زندگی فارابی اینجا را مطالعه کنید
    ویرایش توسط quranic : 1389/09/10 در ساعت 10:24 قبل از ظهر

  3. #3

    خطوط کلی اندیشه فارابی





    فارابی از این رو معلم ثانی لقب یافته که پس از ارسطوکسی را به رتبه او درآگاهی و برشاخه های گوناگون دانش نمی شناخته اند. و او بوده که ابواب گوناگون منطق را به تمامی مسلمین تشریح کرده است.
    فارابی شرحی از آرای ارسطو می دهد که آمیزه ای ارسطویی نو افلاطونی است وی در پی گیری این روش پیرو سلف خود کندی است.
    فارابی در مضامین اثولوجیا عناصری را یافت که در تبیین فلسفی جهان بینی و دیدگاه های شیعی او بکار می آمد یکی از ویژگی های فارابی و بسیاری از دیگر فیلسوفان مسلمان اعتقاد به هماهنگی دین و فلسفه است.
    معتقد است ره آورد فیلسوف از تعاملات عقلانی همان است که پیامبران از طریق وحی می یابند و تعارضی میان عقل و وحی نیست.و مبدا پیام پیامبران و فیلسوفان یکی است.
    عقل فعال معروف در نزد فیلسوف همان فرشته وحی یعنی روح الامین است.فیلسوف از نردبان عقل بالامی رود و به عقل فعال می رسد.و پیامبران با قوه خیال شنوای سخن روح الامین می شود.
    تمایل به نفی اختلاف و تعارض میان آرای فیلسوفان حقیقی درنتیجه تلاش برای زدودن شائبه اختلاف میان دو حکیم و جمع آرای آن دو.
    فارابی با اثولوجیا دو هدف را پی می گیرد : هماهنگی دین وفلسفه , هم سخنی افلاطون و ارسطو
    ویرایش توسط quranic : 1389/09/09 در ساعت 09:16 قبل از ظهر

  4. #4

    آثار فارابی





    برخی از مکتوبات وی عبارتند از:
    آراء اهل المدینة الفاضله
    متن کتاب را به زبان عربی از اینجا دریافت کنید
    تحصیل السعادة این کتاب که به زبان عربی است را از اینجا دانلود کنید
    السیاسة المدنیه دانلود کنید
    التنبیه علی سبیل السعادة
    فصول منتزعه
    کتاب الجمع بین رأیی الحکمین ازاینجا متنش را دانلود کنید
    فصول الحکم
    کتاب الملة ازاینجا دانلود کنید
    اینجا بابرخی از کتاب های فارابی آشنا شوید

    کتاب احصاء العلوم فارابی را از کتابخانه بخش عربی شهرمجازی قرآن کریم دانلود کنید


    ویرایش توسط quranic : 1389/09/10 در ساعت 11:28 قبل از ظهر

  5. #5

    مبانی آرای تربیتی فارابی





    محور اصلی طرح کلی اندیشه تربیتی فارابی شباهتی است که نظام هستی با نظام اجتماع و نظام حاکم برانسان به عنوان فرد داراست., چگونگی پیوند و رابطه میان اجزای هریک از این نظام ها , همچنین رابطه ای که این نظام ها در قالب طرحی بزرگتر داراهستند. فارابی را واداشته تا انسان و کمالات او را خارج از تصویری جامع از اجتماع و عالم طرح نکند.
    اجتماع ایدئال انسانی که در اصطلاح او مدینه فاضله خوانده می شود در حقیقت نقشه جامعه ای اوپیایی است, این الگو نمونه ای مینیاتوری نیز دارد که همانا بدن آدمی است.

    جهت گیری تعلیم و تربیت : هدایت فرد به وسیله فیلسوف و حکیم برای عضویت در مدینه فاضله برای دستیابی به سعادت و کمال اول در این دنیا و کمال نهایی در آخرت است.
    ویرایش توسط quranic : 1389/09/09 در ساعت 09:15 قبل از ظهر

  6. #6

    فصل اول جهان شناسی




    عالم در نزد وی چون پیکری واحد است که اجزای آن همگی در شعاع جاذبه وجودی ازلی و ابدی قراردارند ومهمترین ویژگی این وجود وحدت مطلق است.و آن وجود برتر, علت غایی هستی است.
    فارابی چهره ای مدرج از هستی می نگارد که هم متاثر از ارسطو و هم نوافلاطونی است
    نظریه صدوربنابرتصویرگری فارابی: هستی داری مراتبی است که در مرتبه نخست آن احد یا موجود اول قراردارد, علم او به خویش منشا صدور موجود واحد دیگری است که عقل اول خوانده می شود که با تعقل عقل اول عقل دوم صادر می شود و چون ذات خویش را تعقل می کند فلک اقصی یا آسمان اول به وجود می آید عقل دوم عقل اول و ذات خود را تعقل می کند و عقل سوم و فلک کواکب ثابته صدور می یابد و این سلسله همچنان ادامه می یابد تاده عقل و نه فلک پدید آیند عقل دهم عقل فعال نیز خوانده می شودتدبیرعالم تحت قمر راعهده دار است و عناصر اربعه ونفوس بشری از آن صدور یافته اند. عالم تحت قمردر مرکز جهان واقع شده و نُه فلک تو درتو آن را احاطه کرده اند هریک از این افلاک دارای نفسی است که محرک آن فلک است و قوه تحریک خویش را از اشتیاق به عقل دریافت می کندو در جستجوی کمال آن فلک رابه گردش به دورعالم خاکی متحرک می سازد.
    حکایت صدور: عقل فعال عناصر اربعه را صادر می کند و از ترکیب امتزاج آن ها به ترتیب معدنیات, نباتات, حیوانات و سرانجام انسان پدید می آیند.
    تفاوت صدور و عالم افلاک: صدور در عالم افلاک از مراتب کاملتر به ناقصترمتدرج است ولی در صدور حرکت از ناقص به کامل است از عناصر بسیط به انسان.
    ویرایش توسط quranic : 1389/09/10 در ساعت 01:26 بعد از ظهر

  7. #7

    فصل دوم انسان شناسی




    انسان موجودی مرکب از روح مجرد و جسم مادی است و روحش اشرف از بدن است بدن و نفس در یکدیگر اثر می گذارند و ارتباط آندو منشأ آثاری در قوای نفس و سعادت اوست.
    بدن در حکم ابزاری برای افعال نفس است و نفس فاعل خیر وشراست.پس صحت و مرض نفس به خیرو شر بودن فعلی است که بدان عامل است. بدنی سالم است که خود و اجزایش چنان باشند که نفس به وسیله آن قادر باشد افعال خویش را به کاملترین وجه عملی سازد., و بدنی بیماراست که نتواند افعال نفس را به طور کامل عملی سازد.
    کد:
      صحت و مرض بدن عبارت است از اعتدال و انحراف مزاج

  8. #8

    قوای نفس





    نفس دارای پنج قوه است که مرتبه ای از کمال آدمی اند.
    1. غاذیه (تغذیه انسان مشترک میان انسان ونبات)
    تقسیمات اجزای غاذیه:
    الف) رئیسه و خادمه
    ب) هاضمه , منمیه , مولده , جاذبه, ماسکه , ممیزه و دافعه
    فارابی درآراء اهل المدینة الفاضله: جزء رئیسه قوه غاذیه در دهان جای دارددرنهایت رابطه ای با قلب داراست که تدبیرسایر اجزای مخدوم خویش را از آن میسر می کند.
    2. حاسّه( مدرک ملموسات مانند حرارت , برودت, طعم, بو, صدا, رنگ و مبصرات و مشترک میان انسان و حیوان)
    حواس پنجگانه خادمه اند و حس مشترک قلب یا بنطاسیا جزء رئیسه قوه حاسه انسان است.


    3. متخیله(خادم در اعضا ندارد بلکه تنها در قلب جای دارد وظیفه اش حفظ محسوسات است , مشترک میان انسان و حیوان)
    4.
    نزوعیه
    تمایل و گرایش یا تنفرو اکراه حیوان نسبت به اشیا و امور گوناگون دراثر آن پدید می آید.
    شوق, کراهت, طلب, گریز, اقدام, ایثار, دوری گزینی, غضب, رضایت, ترس, سنگدلی, رحمت, محبت, کینه, هوا و شهوت نسبت به امور و اشیای دیگربه سبب این قوه است.
    اراده از این قوه ناشی است.
    این قوه تابع قوای حاسه رئیسه, متخیله و ناطقه است
    5.
    ناطقه
    به دوبخش مهنی و فکری که مهنی انسان را صنعت گر وهنرمند می کند و نیروی فکری منشأ اندیشه در اموراست.
    این قوه خادمی از جنس خود ندارد ولی دیگر قوا خادم این قوه اند
    وجه امتیاز انسان از حیوان و معیار برتری اوست.
    سعادت
    سعادت برگزیده ترین و کاملترین غایتی است که انسان به آن می گرایدو برای رسیدن به آن تلاش می کند سعادت هیچگاه واسطه برای غایات دیگر اختیار نمی شود لذا اعظم و اکمل خیرات است. گواهش این که هرکس چیزی را سعادت بداند غایت تلاش زندگی خود را همان می شناسد.
    از نظرفارابی عقل طریق رسیدن به سعادت است

  9. #9




    مراتبی که انسان تا رسیدن به کمال غایی خویش طی می کند از قوه ناطقه آغاز و با اتحاد با صورمعقولات به مرتبه عقل بالفعل می رسدو نزدیکترین مرتبه به رتبه عقل فعال است.

  10. #10

    اراده و اختیار




    اراده عبارت است از گرایش به مُدرَک یا روگردانی از آن , خواه گرایش یا رویگردانی ناشی از حس یا تخیل و یا قوه ناطقه باشد.
    پرسش: نقش اراده در رسیدن به کمال و نسبت آن با عقل فعال از نظرفارابی چیست؟
    پاسخ: رسیدن به مقام و مرتبه اتصال به عقل فعال تنها به واسطه افعال ارادی میسراست و افعال خاص می توانند رساننده انسان به کمال غایی خویش باشند.
    عقل فعال صور معقولات را که در واقع نیروی اولیه لازم برای حرکت به سوی کمال است به نفس ناطقه افاضه می کند و انسان می تواند به وسیله آن به سوی دیگرکمالات حرکت کند. اینجاست که درانسان اختیار که شوق ناشی از نفس ناطقه است پدید می آید و به وسیله اختیار می تواند کارهای پسندیده و ناپسند را انجام دهد .

صفحه 1 از 5 123 ... آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1391/10/22, 01:07 قبل از ظهر
  2. ارزش تعليم‏
    توسط ملکوت در تالار علوم تربیتی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/04/26, 07:03 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/10/21, 01:29 بعد از ظهر
  4. تعلیم و تربیت ابن سینا
    توسط hoda در تالار علوم تربیتی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1390/01/29, 04:49 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 32
    آخرين نوشته: 1389/12/07, 09:29 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •