تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1

    ๑۩๑ «دحو الارض» اراده خداوند بر فراهم شدن بستر در مسير هدايت است ๑۩๑




    استاد كلام مؤسسه امام صادق (ع) گفت: پاسداشت «دحو الارض» گراميداشت خشك‌شدن زمين و سرزمين نيست، بلكه گراميداشت خواست خداوندي بر فراهم شدن بستر در مسير هدايت است.

    به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، بيست‌وپنجم ذي‌القعده (فردا) سالروز واقعه «دحو الارض» است. روزي كه بنا به روايات اسلامي، زمين از زير خانه كعبه گسترانيده شد. به همين مناسبت با حجت‌الاسلام والمسلمين سيد شرف‌الدين ملك‌حسيني، از اساتيد حوزه و دانشگاه گفت‌وگويي انجام شده است.

    اين استاد كلام مؤسسه امام صادق (ع) گفت: «دحو الارض» روزي است كه اطراف كعبه خشك مي‌شود تا جايگاهي كه انسان‌ها بايد به سمت و سوي آن باشند و بدان توجه كنند پديدار شود. كعبه محيط رشد انسان‌هاست و بحث هدايت اين جا پيش مي‌آيد و بنا بر آنچه در برخي اخبار ذكر شده اين روز مصادف با ميلاد حضرت ابراهيم (ع) نيز است و شايد پيوندي نيز بين آن دو باشد. چرا كه حضرت ابراهيم يكي از كساني است كه خانه كعبه را بازسازي كرد.
    استاد سطح چهار مركز تخصصي علم كلام حوزه ادامه داد: در هر صورت پاسداشت و گراميداشت اين روز،‌ گراميداشت خشك‌شدن زمين و سرزمين نيست، بلكه گراميداشت خواست خداوندي براي فراهم شدن بستر در مسير هدايت است و به نظر مي‌رسد از كعبه آغاز شده است تا اولين كانون توجه باشد و همه چيز به حول محور او منتهي شود. هم چنين يادآور آيه 27 سوره حج است كه خداوند مي‌خواهد به سبب حج توجه بشر به اين سمت جلب شود. يعني بشري كه در روي كره خاكي زندگي مي‌كند، توجه‌اش به واسطه حج به خدا جلب مي‌شود (وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى‏ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ)، شروع امر از اين جا آغاز مي‌شود و نگاه بشر به اين جا ختم مي‌شود. در واقع هم نقطه مبدأ وهم نقطه منتها است.

    وي درباره دلايل توجه به اين روز در متون ديني گفت: اين توجه صرفاً به خاطر تولد حضرت عيسي (ع) يا حضرت ابراهيم (ع) نيست، به دليل اين كه بايد نسبت به تولد ساير انبياء نيز چنين توجهي صورت مي‌گرفت، بلكه بيشتر براي توجه دادن به آغاز يك حركت عظيم الهي است. براي فراهم كردن زمين براي انسان، چرا كه زمين براي انسان خلق شده است. هم چنان كه در آيه 29 سوره بقره مي فرمايد «هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعا».

    ملك‌حسيني با طرح اين پرسش كه چگونه براي انسان زمينه فراهم مي‌شود، ادامه داد: زمين بستري براي زندگي است و زندگي زمينه‌اي براي رشد. خداوند با دحوالارض دارد محيط را براي انسان فراهم مي‌كند. پس در واقع نگاه به دحو الارض نگاه به غايت و همان انسان است، معطوف كردن ذهن است به اين كه چه اتفاقي مي‌خواهد بعد از دحو و گستردگي بيفتد. در واقع همه فايده آن به انسان مي‌رسد و به انسان ختم مي‌شود.
    استاد كلام مؤسسه امام صادق (ع) با اشاره به تفاوت ثواب‌ اعمال با يكديگر گفت: حكمت اين تفاوت‌ها بر ما پوشيده است. گاهي دين براي جلب توجه انسان براي روزهايي خاص ثوابي عظيم قرار مي‌دهد تا اهميت آن در ديدگان افزايش يابد و طبيعتاً مقصود از اهميت آن روز نيز مثلا از 6 صبح تا 6 عصر يا حتي 24 ساعت روز نيست، بلكه اهميت اتفاق سبب توجه به آن شده است.
    وي در اهميت «دحوالارض» گفت: اهميت اين موضوع در‌ تبخير آب نيست كه هنوز هم اتفاق مي‌افتد، پس بايد اهميت آن معطوف به حادثه‌اي باشد كه غايت تمامي اين‌هاست و بشر زماني غايت را فهميد كه از انبيا شنيد حضرت آدم بناي اين خانه را گذاشت و ابراهيميان فهيميدند خداوند ندا به ابراهيم داده است كه كعبه را با حضرت اسماعيل آباد كن!
    حجت‌الاسلام ملك‌حسيني در پايان خاطرنشان كرد: زماني اهميت اين اتفاق روشن شد كه حضرت ختمي‌مرتبت كنار كعبه مردم را به دين حق دعوت كرد و باز اهميت آن هنگامي روشن مي‌شود كه امام زمان (عج) كنار همين كعبه و در همين نقطه قيام مي‌كند، بنابراين گراميداشت دحو الارض، توجه دادن به اتفاقات عظيمي است كه همه‌اش توحيدي است و در كنار اين نقطه اتفاق افتاده يا خواهد افتاد.

  2. صلوات و تشکر : 7


  3. #2

  4. صلوات و تشکر : 7


  5. #3

    تكريم «دحوالارض» همكاري رسانه‌هاي گروهي را مي‌طلبد




    استاد كلام حوزه علميه قم در مورد همه‌گير شدن آداب عبادي «دحوالارض» گفت: شايسته است رسانه‌هاي گروهي مانند مسئله «اعتكاف» از يك هفته قبل براي روز «دحوالارض» اطلاع‌رساني كنند.


    حجت‌الاسلام و المسلمین علي رباني گلپايگاني، استاد كلام حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه فارس گفت: گرفتن روزه در «دحو‌الارض» با خشك شدن زمين از خاك كعبه ارتباط دارد كه آنچه در ابتداي امر به ذهن مي‌رسد اين است كه هر نوع عبادت خداي متعال، تشكر از اوست و در ميان عبادات نيز روزه انتخاب شده چرا كه مزيت خاصي دارد.
    وي افزود: همان‌طور كه روايت برمي‌آيد؛ روزه براي خداست و خداوند پاداش آن را مي‌دهد يا پاداش آن خداوند است؛ و اين تفاوت معنا به خاطر تفاوت در خواندن روايت است.
    استاد كلام مؤسسه امام صادق (ع) در ادامه اظهار مي‌كند: در آيات و روايات بيان شده كه زمين را خداوند براي ما خلق كرده و انسان هدف و غايت از نظام عالم است. خداوند انسان را خليفه خود قرار داده و خليفه بايد با كسي كه از او جانشين مي‌شود ارتباط داشته باشد و روزه گرفتن در حقيقت سپاس‌گذاري از خداي متعال است كه اين مهد زندگي را براي بشر فراهم كرده است. لطف الهي هم اين است كه هم او را شكر مي‌كنيم و هم او به خاطر شكر، نعمت ما را زياد مي‌كند.
    رباني در ادامه درباره عبادات خاصي كه در زمان‌هاي خاص مقرر مي‌شود، بيان كرد: بايد گفت بدون هيچ شكي تناسبي ميان عبادت و آن زمان وجود دارد و داراي مزيتي است. به قول علامه طباطبايي، حادثه‌اي در آنجا رخ داده كه آن مزيت را پيدا كرده است؛ مثل زمين كه مهد زندگي انسان است، شروع به خشك شدن كند آن‌هم از خانه خدا.
    اين محقق و نويسنده كتب و مقالات كلامي و فلسفي درباره «دحوالارض» افزود: هم‌چنين درباره ارتباط روزه در اين روز با ميلاد دو پيامبر يعني حضرت ابراهيم و حضرت عيسي كه طبق برخي اخبار مطابق با روز «دحوالارض» است، مي‌توان گفت كه تذكري است كه عبادت و شكرگزاري خداوند بايد با نشانه‌گيري و هدايت‌گري از اوليا و انبياي الهي باشد. به خصوص كه اين پيامبران از انبياي اولوالعزم هستند و البته آنچه بيان شد مي‌تواند به عنوان وجهي از وجوه مدنظر قرار گيرد.
    وي ادامه داد: در دنياي امروز براي ارزش زدايي، معنويت‌زدايي و تهي كردن افراد و جوامع از باورها و مناسك ديني تلاش‌هاي بسياري صورت مي‌گيرد و در عين حال زندگي صنعتي و شهري امروز نيز اقتضا مي‌كند كه اطلاع‌رساني در اين زمينه‌ها به نحو مطلوب صورت بگيرد. به‌گونه‌اي كه از يك هفته قبل توسط مطبوعات و رسانه‌ها در اين مورد اطلاع‌رساني شود.
    وي تأكيد كرد: صدا و سيما به‌طور قطع شب قبل از «دحوالارض» در اين زمينه خبررساني خواهد كرد؛ اما بايد به اشكال بهتري اين امر مديريت شود تا جامعه در جريان اهميت و فوائد آن قرار گيرد. هم‌چنان كه از آداب و آثار اعتكاف براي مردم بيان شد تا اين كه اكنون براي شركت در اعتكاف صف بسته مي‌شود. مكتب ما اين نوع دست مايه‌هاي معنوي بسيار دارد كه بايد آنها را به كار برد.
    رباني همچنين به بيان برخي فوائد پاسداشت «دحوالارض» پرداخت و گفت: اگر در روز «دحوالارض» عموم جامعه مسلمين روزه بگيرند جامعه بيمه شده و سبب هم‌بستگي معنوي مي‌شود. اين ثمرات با اطلاع‌رساني فقط در شب «دحوالارض» به دست نمي‌آيد.
    استاد كلام حوزه علميه قم در پايان سخنان خود با اشاره به كلام رهبر معظم انقلاب اظهار كرد: مقام معظم رهبري فرمودند كه غربي‌ها به لحاظ ابزارها و تكنيك از ما پيشرفته‌تر هستند هرچند ما نيز بحمدالله پيشرفت‌هايي داشته‌ايم اما مزيت ما بر آنان در داشتن ايمان و معنويت است كه بايد در تقويت آنها كوشيد و يكي از آنها توجه به «دحوالارض» است.

  6. صلوات و تشکر : 7


  7. #4

    نسيم رحمت خداوند در روز «دحوالارض» وزيدن گرفت




    عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به روايتي كه در جلد هفتم «وسائل‏الشيعة» آمده است، گفت: امام رضا (ع) مي‌فرمايد: دحوالارض روزي است كه نسيم رحمت خداوند به وزش در آمده است.

    حجت‌الاسلام والمسلمين حسن رمضاني، استاد فلسفه و عرفان حوزه، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و از شاگردان برجسته علامه حسن‌زاده آملي است. گفت‌وگوي اين محقق و نويسنده با خبرنگار آيين و انديشه فارس به مناسبت روز «دحو الارض» از نظر مي‌گذرد:


    * مقصود از دحو الارض چيست؟

    ـ «دحو» به معناي گسترش و پهن شدن يا پهن كردن است و چون در آيه 30 سوره نازعات به صورت متعدّي به كار رفته است، بايد بگوييم در اين جا به معناي گستراندن و پهن كردن است. مراد از دحو الارض اين است كه همه كره زمين را روزي را آب فرا گرفته و تمام مواضعش زير آب بود. اولين جايي كه از آب خارج شده و سر برآورده «مكه» بوده و به مرور خشكي گسترش يافته است. روزي كه چنين مساله‌اي اتفاق افتاده، «دحوالارض» ناميده شده است.
    ماهيت دحو الارض براين اساس شكل گرفته است اما تولد حضرت ابراهيم (ع) و حضرت عيسي (ع)، خروج پيامبر (ص) از مدينه براي حجةالوداع نيز در اين روز بوده و نقل شده است كه قيام حضرت مهدي (عج) نيز در اين روز خواهد بود.

    * اين روز چه فضيلت‌هايي دارد؟

    ـ قبل از پاسخ به اين سؤال بايد گفت كه دو نظر در مورد فضيلت ايام وجود دارد. عده‌اي معتقدند كه ايام به تنهايي داراي فضيلت هستند و عده ديگر معتقدند كه خود ايام به تنهايي امتيازي ندارند و حوادث است كه به آن‌ها برتري مي‌بخشد. هر كدام از اين نظرات نيز طرفداراني دارد. به بيان ديگر، عده‌اي مي گويند برخي از اجزاي زمان و ايام داراي نحوست و شرافت ذاتي و بالاصاله هستند و برخي نيز بر اين عقيده‌اند كه ايام با يكديگر تفاوتي ندارند و اگر شرافتي هست به خاطر حوادثي است كه در آن‌ها اتفاق افتاده و اين ايام فقط ظرف آن حوادث است. ما نسبت به اين نزاع بي‌تفاوت مي‌مانيم تا لازم نباشد يكي را بر ديگري ترجيح داد.
    اما براي اصل اين روز و شب آن، فضيلت‌هايي بيان شده است. مثلاً در شب دحوالارض اگر كسي به عبادت بپردازد؛ معادل صد سال عبادت است. هم چينن در روايت است كه تمام آن چه بين آسمان‌ها و زمين است براي اين شخص استغفار مي‌كنند.
    عبادتي كه در اين روز بر آن تاكيد شده «روزه‌داري» است كه طبق برخي روايات معادل 70 سال روزه‌داري است و در برخي ديگر از روايات بيان شده كه روزه اين روز معادل كفاره 70 سال گناه است. امكان جمع بين دو روايت ممكن است و اين كه هر دو روايت صحيح باشد.
    فضيلت فوق‌العاده‌اي است كه اهل عبادت و بندگي نبايد فرصت دستيابي به آن را از دست بدهند و بايد به خاطر اين كه خود اين روز شريف است و سبب قرب الي‌الله است، روزه بگيرند، اگرچه پاداش 70 سال روزه‌داري را خواهد گرفت. به قول حافظ شيرين‌سخن «تو بندگي چو گدايان به شرط مزد نكن / خواجه خود صفت (روش) بنده‌پروي داند». پاداش‌ها براي تشويق است كه افراد را به حركت وا دارد و گرنه اصل عبادت است كه ارزشمند است.
    نبايد همه اعمال عبادي را به اين نيت كه انسان خودش را طلبكار مي‌داند انجام داد. انسان بايد «عبدالله» باشد. طبق روايتي معروف ـ كه هم به امام علي و هم به امام حسين عليهما‌السلام نسبت داده شده است ـ بندگان خداوند سه دسته هستند: عده‌اي از روي ترس و عده‌اي به خاطر طمع، خداوند را عبادت مي‌كنند اما عده‌‌اي عبادت را واقعاً براي خود اين امر انجام مي‌دهند كه در اين صورت، عبادت يك ارزش و فضيلت انساني است.
    حضرت امير (ع) مي‌فرمايد: «مَا عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لَا طَمَعاً فِي جَنَّتِكَ لَكِنْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك (بحارالانوار، ج 67 ص 186) خدايا تو را به خاطر طمع به بهشت عبادت نمي‌كنم، تو لايق عبادتي و بايد پرستش شوي!

    * ديگر اعمال مستحبي اين روز چيست؟

    ـ امر دوم از اعمال اين روز «غسل» است و پس از آن دو ركعت نماز كه اگر در ابتداي روز و بين‌الطلوعين باشد بهتر است و گرنه بلافاصله پس از طلوع آفتاب انجام دهد و شيوه آن بدين صورت است كه در هر ركعتي يك حمد و 5 بار سوره «شمس» و پس از اتمام نماز مي‌گويد: «لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم»، و بلافاصله اين دعاي دلنشين را مي‌خواند: يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ (مصباح المتهجد شيخ طوسي). يعني؛ اي كسي كه از لغزش‌ها مي‌گذري، اي كسي كه به دعاها پاسخ مي‌دهي، دعاي من را هم لبيك بگو! اي كسي كه همه صوت‌ها را مي‌شنوي، لطف كن صداي من را هم بشنو و من را مورد رحمت خودت قرار ده و از بديهايم در گذر!
    هم چنين زيارت علي بن موسي الرضا (ع) نيز از اعمال اين روز است و خود حضرت نيز طبق روايت «تهذيب الاحكام، ج4، ص304» روزه گرفت و سفارش به روزه دحوالارض كرد و فرمود دحوالارض روزي است كه نسيم رحمت خداوند به وزش درآمده است.

    * مناسبت‌هاي اين روز چيست؟

    ـ تولد حضرت ابراهيم (ع) و حضرت عيسي (ع) قيام حضرت حجت (عج) و خروج پيامبر (ص) كه هر كدام از اين‌ها رحمت است. پيامبراكرم مي‌فرمايد: در رزوگار برخي اوقات نسيم رحمت خداوند وزيدن مي‌گيرد، آگاه باشيد و منتظر باشيد كه تحت پوشش قرار گيريد، مثل شكار چي كه دام پهن مي‌كند، چقدر انتظار مي كشد؟ گاهي اوقات يك هفته در كمين است كه شكاري به دام بيندازد. انساني كه به كمال و سعادت خود دل بسته است، مطمئناً چنين حالتي را بايد داشته باشد؛ «يك چشم زدن غافل از آن يار نباشم / شايد كه كند لطفي و آگاه نباشم».

    * آسيب‌هاي احتمالي در رابطه با دحو الارض چيست؟

    ـ يكي از آسيب‌ها در همه موارد ـ به ويژه دحو الارض ـ ممكن است پيش آيد اين است كه با توجه به پاداش روزه‌داري اين ايام، افراد بگويند كه كفاره 70 سال گناه است، بنابراين با خيال راحت گناه كنيم.
    در دعاي ماه رمضان كه با «اللهم ادخل علي اهل القبور السرور» آغاز مي‌شود، شيخ عباس قمي مي‌نويسد: هر كس اين دعا را بعد از هر نماز واجبي بخواند، خداوند گناهانش را تا روز قيامت مي‌بخشد؛ يك دعا را بعد نماز بخوان آمرزش گناهان تا روز قيامت. در حالي كه دعاها ادبيات خاص خود را دارند و لازم است به اين ادبيات توجه شود. در روايتي مي فرمايد: «الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ» (وسائل‏الشيعة ، ج7، ص145) كسي كه براي اجابت دعا كار نمي‌كند، مانند كسي است كه تير را در چله كمان گذاشته اما وسيله پرتاپ او زه و كش ندارد تا قدرت ارتجاعي داشته باشد و تير پرتاپ شود. مانند گلوله بدون «خرج» است. در راستاي دعايي كه انجام مي‌شود خود شخص هم بايد تلاش كند.
    در همين دعاي ماه مبارك رمضان، از خداوند مي‌خواهيم كه اهل قبور را مسرور كند. سؤال اين است كه خداوند چگونه بايد آنان را شاد كند؟ به وسيله خيرات و مبرات براي آنان و انجام واجبات قضا شده آنان توسط ما، خداوند آنان را خوشحال مي‌كند. يا هنگامي كه دعا مي‌كنيم خدايا تمام فقرا را بي نياز كن، انجام اين كار به واسطه خود ماست و اين گونه نيست كه خود خداوند بدون واسطه فقرا را بي‌نياز كند.
    در دعاي دحوالارض نيز وارد شده است كه خدايا از لغزش‌هاي من درگذر! ما چقدر از لغزش‌هاي ديگران مي‌گذريم؟ خداوند گناهان كسي را مي‌بخشد كه از لغزش‌هاي ديگران بگذرد. دعاي روز دحوالارض از انسان اجابت نخواهد شد، مگر اين كه از خطاي ديگران چشم‌پوشي كند و با ديد رحمت با ديگران برخورد كند.

    * چه توصيه‌اي در پايان داريد؟

    آب همه جا را قبل از دحوالارض فرا گرفته بود و غرق شدن در آب با اين كه مايه حيات است، خير نيست. غرق شدن در اقتصاد، سياست و امور ديگر نيز نيكو نبوده و سبب نجات نخواهد بود.

  8. صلوات و تشکر : 7


  9. #5



    نقل قول نوشته اصلی توسط پناهنده به قرآن;1423
    مقصود از دحو الارض چيست؟
    زمين بستري براي زندگي است و زندگي زمينه‌اي براي رشد. خداوند با دحوالارض دارد محيط را براي انسان فراهم مي‌كند. پس در واقع نگاه به دحو الارض نگاه به غايت و همان انسان است، معطوف كردن ذهن است به اين كه چه اتفاقي مي‌خواهد بعد از دحو و گستردگي بيفتد. در واقع همه فايده آن به انسان مي‌رسد و به انسان ختم مي‌شود.
    استاد كلام مؤسسه امام صادق (ع) با اشاره به تفاوت ثواب‌ اعمال با يكديگر گفت: حكمت اين تفاوت‌ها بر ما پوشيده است. گاهي دين براي جلب توجه انسان براي روزهايي خاص ثوابي عظيم قرار مي‌دهد تا اهميت آن در ديدگان افزايش يابد و طبيعتاً مقصود از اهميت آن روز نيز مثلا از 6 صبح تا 6 عصر يا حتي 24 ساعت روز نيست، بلكه اهميت اتفاق سبب توجه به آن شده است. .
    دوستان خوب شهر مجازی سلام
    فردا روز دحو الارضه دعا یادتون و یادمون نره

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اول ظهور مولامون حضرت مهدی (ع)
    دوم شِفای تمام بیماران مخصوصا یکی از دوستان خوبم و بنده حقیر و....
    سوم رفع گرفتاری از تمام مسلمانان جهان بخصوص مردم ایران عزیز
    چهارم خوشبختی جوونا و ...
    پنجم سلامتی کاربران شهر مجازی قرآن
    ششم به قول یکی از کاربران خوب شهر مجازی دعا کنید آدم شیم و آدم باقی بمونیم.
    و
    .
    .
    .
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    التماس دعا
    ویرایش توسط مقیاسی : 1391/07/19 در ساعت 09:18 قبل از ظهر

  10. صلوات و تشکر : 6


  11. #6






    أَللَّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکَ
    ..ووووووووو



    اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
    خدايا برای آرام‌گرفتگان در خاك و مردگان ما آرامش و آسايش قرار بده

    اَللّهُمَّ اَغْنِ كُلَّ فَقيرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ كُلَّ جايِعٍ اَللّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيانٍ
    خدايا دارا كن همه‌ی فقرا و نيازمندان را، خدايا سير كن هر گرسنه‌اى را، خدايا بپوشان هر برهنه‌ای را

    اَللّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدينٍ اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اَللّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَريبٍ
    خدايا ادا كن قرض هر بدهكاری را، خدايا رفع كن اندوه هر غم‌زده‌ای را، خدايا به وطن بازگردان هر دور از وطنى را

    اَللّهُمَّ فُكَّ كُلَّ اَسيرٍ اَللّهُمَّ اَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمينَ
    خدايا آزاد كن همه‌ی اسرای دربند را، خدايا پاك كن همه‌ی مفسدين و فسادها را از امور مسلمین

    اَللّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَريضٍ اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناكَ
    خدايا شفا بده همه‌ی بيماران را، خدايا مسیر نفوذ فقر را به وسيله دارايى خود بر ما ببند

    اَللّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِكَ
    خدايا احوال بد ما را به خوبى حال خودت تغيير بده

    اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَاَغْنِنا


    خدايا ما را در ادای قرض و بدهی‌مان ياری كنبر هر چيز توانايی
    واغننا من الفقر





  12. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/05/26, 03:34 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/11/19, 09:37 قبل از ظهر
  3. ◕◕◕ فرستادن اسيران و اهل بيت عصمت طهارت(ع) به شام
    توسط هندیانی در تالار امام حسين (ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/10/08, 09:50 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/06/22, 12:09 قبل از ظهر
  5. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1389/12/10, 01:19 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •