از آنجايي كه امامان معصوم (ع) «كلهم نورٌ واحد» هستند، بهترين شناخت را از يكديگر دارند و به واسطه علم لدنّي خود، بهترين توصيف‌ها را نسبت به امام بعدي ارائه مي‌دهند.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس،‌ بر همين اساس است كه عالمان شيعي در طول تاريخ براي شناخت بهتر و بيشتر از ويژگي‌هاي امام زمان (عج) به كلام امامان معصوم (ع) رجوع مي‌كنند.
در اين نوشتار نيز به دليل نزديك بودن سالروز ميلاد با سعادت امام رضا (ع)، اخباري كه در خصوص حضرت قائم (عج) از امام هشتم وارد شده است را بيان مي‌كنيم.
بيشتر احاديثي كه درباره امام مهدي (عج) توسط امامان يازده‌گانه پيش از امام دوازدهم بيان شده توسط شيخ صدوق (ره) گردآوري شده‌اند.
اين عالم بزرگ شيعي كه حدود 10 قرن پيش مي‌زيست، در كتاب‌هاي معتبر و ارزشمند «علل الشرايع» و «عيون اخبار الرضا (ع)» مي‌گويد؛ ‌امام رضا (ع) فرمود: «گويا شيعه خود را مي‌بينيم در حالي‌كه كه امام خود را مفقود كرده، مانند چهارپايان طلب چراگاه مي‌كنند و او را نمي‌يابند.» طبق آنچه كه شيخ صدوق مي‌گويد، اين امام همام درباره علل غيبت مي‌فرمايد: «براي اين است كه در وقت ظهور، احدي را در گردنش بيعتي نباشد» (علل الشرايع، صفحه 245)
همچنين در حديث ديگري از امام رضا (ع) نقل مي‌كند كه؛ «لابد است از وجود حدوث فتنه شديدي، يعني غيبت قائم (عج) كه همه خواص و اهل سريره بر آن فتنه مبتلا مي‌شوند. اين در وقتي است كه شيعه‌ ما امام سومين را از اولاد من كه از امام حسن عسگري (ع) باشد، مفقود كنند كه همه اهل آسمان و اهل زمين و هر مرد و زن دلسوخته و حزين به او مي‌گريند.»
و بعد امام رضا (ع) كه ملقب به «عالم آل محمد» (ص) است، اينگونه ادامه مي‌دهد: «پدرم و مادرم فداي همنام و شبيه جدم و شبيه موسي‌بن عمران باد كه در بر و دوش او لباس‌هاي قدس و خلعت‌هاي رباني هست كه از جيوب آنها انوار فضل و هدايت پرتو مي‌اندازند، چه بسيار است مؤمنه دلسوخته و مؤمن تأسف كننده و متحير در وقت فقدان آب صافي كه عبارت از قائم (عج) است. گويا كه به حال ايشان نظر مي‌كنم و از ايشان مأيوسم كه ايشان را ندا دادند با ندايي كه از دور شنيده مي‌شود، چنانكه از نزديك شنيده شود و قائم (عج) بر مؤمنين رحمت و بر كافرين عذاب و نقمت خواهد شد.» (عيون اخبار الرضا، جلد صفحه 6)
شيخ صدوق همچنين در روايت ديگري به نقل از دعبل خزايي مي‌نويسد: «در خدمت امام رضا (ع) قصيده‌اي سرودم كه مضمون اولش اين است: «محل تدريس آيات قرآني بعد از وفات پيامبر (ص) خالي از تلاوت شده و مقام نزول وحي معطل مانده است» و بعد ادامه دادم كه «خروج قائم (عج) لا محاله ظاهر مي‌شود؛‌ با نام خداي تعالي و بركات او قيام مي‌كند و تميز ميان هر حق و باطل مي‌دهد، بر مؤمنين با نعمت و بر منافقين با عذاب و نقمت جزا مي‌دهد» وقتي اين دو بيت را خواندم، امام رضا (ع) گريه شديدي كرد بعد از آن سر برداشت و فرمود: «اي خزاعي! روح‌القدس با زبان تو اين دو بيت را انشاء كرد. آيا مي‌داني اين امام كيست؟ و كسي قيام خواهد كرد؟» پاسخ دادم كه نمي‌دانم و اين قدر شنيده‌ام كه امامي از شما خروج مي‌كند، زمين را از فساد پاك مي‌كند و آن را پر از عدل مي‌كند، چنانكه پر از ظلم و جور شده است، سپس امام رضا (ع) فرمود: «اي دعبل! امامي كه بعد از من است، پسرم محمد است و بعد از محمد پسرش علي است و بعد از او پسرش حسن و بعد از پسرش حجت قائم است كه در زمان غيبتش انتظار او را مي‌كشند و در ايام ظهورش اطاعتش مي‌‌كنند. هر گاه از دنيا غير از يك روز باقي نماند، هر آينه خداي تعالي آن را طولاني كند تا اينكه او ظهور و زمين را پر از عدل كند، چنانكه پر از ظلم و جور شده است. و تعيين وقت براي ظهور وي نمي‌شود زيرا كه خبر داد به من پدرم، او از پدرش، او از پدرانش كه از پيامبر (ص) پرسيدند كه قائم از ذريّه تو كي ظهور خواهد كرد؟ فرمود: «مثل او مثل روز قيامت است» «لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ» يعني «جز او [هيچ كس] آن را به موقع خود آشكار نمى‏گرداند [اين حادثه] بر آسمانها و زمين گران است جز ناگهان به شما نمى‏رسد [باز] از تو مى‏پرسند گويا تو از [زمان وقوع] آن آگاهى بگو علم آن تنها نزد خداست ولى بيشتر مردم نمى‏دانند» (سوره اعراف آيه 187) (كمال الدين جلد 2 صفحه 372)


بدين ترتيب است كه تمامي اخبار و وعده‌هاي اولياء و انبياء در خصوص ظهور منجي آخرالزمان به گسترش عدالت بر روي زمين است. عدالتي كه شامل تمامي مخلوقات خداوند تبارك و تعالي مي‌شود و البته بايد يقيين دانست كه وعده اولياء و انبياء كه برگرفته از وعده حق ‌الهي است، بدون شك محقق