تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    اگر رسم‌المصحف توقيفی بود خداوند به رسول اكرم(ص) لوح می‌داد




    به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، دومين نشست تخصصی «رسم‌الخط قرآن كريم و نقش آن در آموزش قرآن» ساعت 14 امروز، 19 مهرماه، در سالن شورای خبرگزاری ايكنا برگزار ‌شد.

    در اين نشست «احمد حاجی‌شريف» معاون آموزش، پژوهش و نظارت بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الكريم، «سيدعلی سرابی» سرپرست مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ايران و حجت‌الاسلام و المسلمين «علی حبيبی» مدرس حوزه و كارشناس رسم‌المصحف، حضور داشتند.

    همچنين «سيدمهدی سيف»، مدرس و كارشناس قرائت و رسم‌الخط قرآن كريم و «حسن تفكری»، مدير انتشارات تلاوت سازمان دارالقرآن الكريم نيز در اين نشست حضور داشتند كه اين نشست با تلاوت آياتی از قرآن كريم توسط «محمدحسن موحدی» نفر اول مسابقات بين‌المللی قرآن كريم دانشجويان مسلمان آغاز شد.

    در ابتدای اين نشست به مباحث باقيمانده از موضوع رسم‌الخط ويژه قرآن و يا همان رسم‌المصحف پرداخته شد و بخش دوم نشست به موضوع ضبط‌المصحف اختصاص يافت.



    در اين نشست نيز رسم‌المصحف همچنان موضوعی چالش‌برانگيز بود و تفكری، كارشناس ـ مجری نشست با مطرح كردن اين پرسش از كارشناسان حاضر كه آيا رسم‌الخط قرآن توقيفی است يا خير؟ آغاز‌كننده جلسه شد و در ابتدا اين سؤال از سيدمهدی سيف پرسيده شد، وی تصريح كرد:رسم‌الخط قرآن درست همانند مقوله صرف و نحو عربی است.

    شكی نيست كه رسم‌الاملاء آسان‌تر از رسم‌المصحف است

    وی افزود: توقيفی نيست؛ شكی نيست كه رسم‌الاملاء آسان‌تر از رسم‌المصحف است، مثلاً اگر حروف ناخوانا را از كلمات حذف كنيم، قرائت آن راحت‌تر خواهد شد، اما بر اين نكته تأكيد دارم كه با اين‌كه اين حذف امكان‌پذير است ولی مصلحت آن است كه همچنان رعايت شود.

    سيف در ادامه با توجه به اين‌كه در نشست قبلی استفتائات مراجع درباره توقيفی بودن يا نبودن رسم‌المصحف قرائت شد، خواستار شد تا نظر تمامی مراجع و علما را درباره اين موضوع قرائت و حتی نظر رهبر معظم انقلاب را به عنوان فصل‌الخطاب دريافت شود.

    حاجی‌شريف در جواب گفت: برای تمامی علماء و مراجع اين پرسش مطرح شده است و مواردی كه پاسخ داده شده است، مطرح شد و باقی علماء جوابی ندادند، علماء شيعه حتی نظر رهبر معظم انقلاب مكتوب درباره رسم‌الخط قرآن گرفته شده است كه توقيفی نيست و تحقيقات سازمان دارالقرآن الكريم نيز آن را به اثبات رسانده است.


    سيف گفت: الان اكثر علمای اهل سنت قائل به توقيف هستند، اما اين‌كه اسامی تك تك اين‌ها آورده شود وقت و جلسات ديگری را نياز دارد، اما زمانی كه می‌گوييم رسم‌الاملاء يعنی رسم‌الاملايی كه در جهان عرب تعريف شده و نمی‌توانيم كه ما ايرانی‌ها بر خلاف جهان عرب بگوييم رسم‌الاملاء اين است كه ما نوشتيم. بايد توجه داشت كه اشتباهاتی كه به خط عثمان طه وارد می‌شود به باقی موارد چون قرآن خط نيريزی و موارد ديگر هم وارد است.

    حجت‌الاسلام حبيبی ديگر كارشناس اين نشست در ادامه با مثال كلمه «صالحات» اشاره‌ای به تفاوت نوشتن آن در رسم‌الخط‌های مختلف چون تركی، هند و پاكستان، قديم ايران و شيوه مركز طبع و نشر قرآن كريم داشت و گفت: درباره رسم‌المصحف يا علم رسم قرآن، كسی نمی‌گويد، كلمه‌ای مثل «موسی» طبق تلفظ نوشته شود، بلكه ما می‌خواهيم بگوييم كه اگر رسم‌الخط قرآن طبق نظر برخی از افراد، توقيفی است پس چكونه خواهد بود كه مركز طبع و نشر قرآن كريم با نوشتن كلمه «صالحت» (با گذاشتن الف كوچك بر روی حرف «حاء») چنين عمل كرده است، براساس كدام رسم‌الخط عمل شده است؟

    سرابی در مقام پاسخ به موارد بيان شده و مثال‌‌ها، گفت: جواب ما به اين ايراد اين است كه مثلاً احكام شرعی يكی است يا چند تا است؟ حلال و حرام خدا قطعاً يك چيز است، شكی در آن نيست؛ اما علماء درباره يك مسئله فتواهای متفاوت و در بعضی موارد متضاد دارند؟ اين را چگونه می‌خواهيم پاسخ دهيم؟ رسم‌المصحف هم همانند اين مثال است؛ البته اين پرسش را زمانی كه از مراجع می‌پرسيم می‌گويند، دو دسته روايات داريم كه برخی از علماء به اين روايات و برخی به ديگر روايات استناد می‌كنند، اما اين دو دسته روايات هر دو حجت است؛ آيا اين تفاوت را بايد به اين حساب گذاشت كه حكم خدا دو چيز است، قطعا نه اين‌گونه نيست.



    تا آنجا كه مجازيم می‌توانيم، قرآن را آسان‌تر بنويسيم


    وی با بيان اين مطلب كه قرآن را تا آنجا كه مجازيم می‌توانيم، آسان‌تر بنويسيم و نبايد قرآن ما با قرآن ساير كشورها تفاوتی داشته باشد و اصل با وحدت است، افزود: در بحث رسم‌المصحف هم همين است، اما شيوه‌ها متفاوت است؟ چون به روايات و نقل‌های معتبر و تاريخی اما متفاوت عمل می‌كنند و اجتهاد می‌كنند و به هيچ وجه موردی به سليقه اضافه يا كم نمی‌شود و قرآن مركز طبع و نشر را شيخ المقاری مصر نشان داديم كه كاملاً تأييد كردند.

    حاجی‌شريف در ادامه اين نشست تأكيد كرد: لزومی ندارد كه رسم ايران را در نگارش قرآن رئيس المقاری مصر تأييد كند، اين تأييد معيار نيست. برای انجام تحقيقی درباره اين موضوع خدمت مرحوم آيت‌الله معرفت رسيديم كه ايشان فرمودند كلماتی كه در قرآن‌های جهان اسلام كه اكثريت به يك شكل بوده است، فعلا دست نزنيد مثلا كلمه صلاة (صلوة) به هر دو شكل وجود دارد و صحيح است و آن را تغيير ندهيد.

    اين گزارش حاكی است، تفكری در ادامه نشست سؤال ديگری را از تمامی كارشناسان مطرح كرد كه قرآن‌های منتشر شده در كشورمان از چه رسم‌المصحفی بايد تبعيت كند؟ حاجی‌شريف پاسخ داد: اگر قرار بود رسم‌المصحف توقيفی باشد خداوند به پيامبر لوح می‌داد، اما آغاز قرآن و رسالت نبی مكرم اسلام‌(ص) با كلمه اقراء بود، پس می‌توان قرآن را آن‌طوری نوشت كه خلاف شرع نباشد، اما نو‌آموز و مردم ايران راحت‌تر قرآن را بخوانند.

    بخش دوم اين نشست به ضبط‌المصحف اختصاص يافت كه حجت‌الاسلام حبيبی در ابتدا توضيحی مختصر اما جامع درباره پيشينيه اعراب‌گذاری در نگارش قرآن ارائه كرد و گفت: در ابتدا نگارش قرآن فقط با حروف بدون نقطه و اعراب بود كه به تدريج به شيوه‌های خاص نقطه و سپس اعراب با قرار دادن نقاط قرمز رنگ روی حروف شكل گرفت و به تدريج اعراب به شكل و فرم امروزی كشيده شد.

    سيف در همين موضوع چنين نظر داد: ابتدا كلمات قرآن اعراب نداشتند و قرن چهارم و پنجم دوران جديدی شروع شد كه بيشتر نگارنده‌های قرآن به سمت خوشنويسی متمايل شدند و اين خوشنويسی عاملی شد تا علامات اضافه شد، تا اين‌كه در همين دو قرن اخير به ضرورت، استاندارد‌سازی شد و اول در شبه قاره هند اتفاق افتاد بعد در مصر و سپس عربستان و ساير كشورها تبعيت كردند ما هم بايد به سمتی برويم كه معايب در قرائت قرآن حذف و محاسن كه قرائت را آسان می‌كند حفظ شود.

    رویکرد مركز طبع و نشر قرآن كريم بر آن است كه همه علامات لازم نوشته شود


    وی افزود: در مركز طبع و نشر قرآن كريم رويكرد بر آن است كه همه علامات لازم نوشته شود و آنجايی كه چند شيوه ارائه می‌شود، قا‌عده‌مندترين آن انتخاب شود.

    حجت‌السلام حبيبی اظهار كرد: بحثی در اين‌كه خلوت بودن نگارش قرآن باعث رسا‌تر شدن آن خواهد بود، نيست و اختلافی در اين زمينه نداريم، اما علم ضبط‌المصحف تشريفاتی و برای زينت نبوده است و اضافه شدن علامات دليل خوشنويسی نيست.

    حاجی‌شريف گفت: عمده اختلاف ما در بحث ضبط‌المصحف بين سازمان دارالقرآن الكريم و مركز طبع و نشر قرآن كريم بر سر حذف سكون است.

    «بهروز ياريگل» كارشناس و مدرس قرآن كريم نيز كه در اين نشست حضور داشت به عنوان مدرسی كه بيش از 30 سال در زمينه آموزش قرآن فعاليت می‌كند، گفت: اين رسم‌الخط‌های منتشر شده را در بوته آزمايش قرار دهيم و فقط به نظر چند كارشناس بسنده نشود و از تفكر و مغز‌های بيشتری بهره‌مند شويم تا درست نتيجه بگيريم.

    وی افزود: مشكل اصلی از زمانی شروع شد كه به نتيجه رسيديم كه علت ضعيف بودن روخوانی نو‌آموزان و قرآن‌آموزان به دليل رسم‌المصحف است، اما مهم‌ترين دليل، نبود مربی خوب در زمينه آموزش قرآن است.

    گزارش تكميلی اين نشست متعاقباً ارسال می‌شود.
    ویرایش توسط quranic : 1389/07/20 در ساعت 12:22 بعد از ظهر دلیل: واژه مقارع به المقاری تغییر یافت

  2. #2

    تصاوير نشست «رسم‌الخط قرآن كريم و نقش آن در آموزش قرآن»











  3. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/12/15, 03:01 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: 1391/05/18, 12:53 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1391/04/24, 09:55 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/10/22, 04:46 بعد از ظهر
  5. توقیفی بودن اسماء و صفات الهی
    توسط quranic در تالار اسماء و صفات الهی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1389/10/01, 07:15 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •