تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    آنارشیسم در كلام امیر المومنین




    آنارشیسم در كلام امیر

    Anarchism

    (حكومت ستیزى) (An-Archos)

    واژه‏ى آنارشیسم ریشه در زبان یونانى دارد، و تركیبى از

    (Archos) استبه معناى تمركز، سر، سرور و رئیس

    پیشوند Anنیز براى منفى كردن به كار مى‏رود، پس مى‏توان

    سرورى ستیزى و حكومت ستیزى را معادلهاى مناسبى براى این واژه دانست. ....



    آنارشیسم در اصطلاح جنبش و نظریه‏اى سیاسى است كه عقیده دارد مرجعیت و قدرت سیاسى در هر شكلى نالازم و ناپسند است. ولذا خواهان برافتادن هر گونه دولت و جایگزینى انجمنهاى آزاد و گروههاى داوطلب به جاى آن است

    مدعاى كانونى آنارشیسم، دشمنى با حكومت سیاسى است، اما با این حال نه تنها قدرت و مرجعیت سیاسى بلكه هر گونه قدرت سازمان یافته دینى و اجتماعى را بر نمى‏تابد; لذا جورج وودكاك در ابتداى كتاب آنارشیسم از قول سباستین فور مى‏گوید: هر كسى اقتدار را انكار كند و با آن به ستیز برخیزد، آنارشیست است

    ویژگیهاى آنارشیسم:

    اختیار گرایى و خود انگیختگى از مهمترین مبانى آنارشیسم است.

    آنارشیسم با هر نهاد و هر قدرت سازمان یافته‏اى در ستیز است، از جمله‏ى این نهادها، نهاد كلیسا به عنوان یك سازمان متمركز آمر و ناهى است. از منظر آنارشیسم منشأ تشكیل حكومت در گذشته‏ى تاریخ، یا از روى جهل بوده است، و یا از روى طمع ورزى و یا تحت اجبار و تحمیل گروهى سلطه جو

    به هر حال طرفداران این نظریه مى‏گویند كه جامعه باید بدون

    حكومت اداره شود. حضرت على علیه السلام این نظریه را نفى مى‏كنند

    ضرورت حكومت:

    »كَلِمة حَق یُرادُ بِهَا باطِلٌ! نَعَم اِنَّهُ لا حُكمَ اِلا لِلّهِ، وَ لكِنَّ هؤلأِء

    یَقوُلوُنَ لا اِمرََْة اِلا لِلّهِ. وَ اِنَّهُ لابُدَّ لِلنّاسِ مِن اَمیرً بَر اَو فاجِرً یَعمَلُ فِى اِمرَتِهِ المؤمِنُ، وَ یَستَمتِعُ فیِهَا الكافِرُ، وَ یُبَلِّغُ اللهُ فیِهَا الاَجَلَ وَ یُجمَعُ بِهِ‏الفى ُ وَ یُقاتَلُ بِهِ العَدُوُّ، وَ تَأمَنُ بِهِ السُّبُلُ وَ یُوخَذُ بِهِ لِلضَّعیفِ مِن القَوىِّ، حَتّى یَستَریحَ بَرُّ وَ یُستَراحُ مِن فاجِرً. حُكمَ الله اَنتَظِرُ فیِكُم. اَمَّا الامرَُْة البَرَُّْ فَیَعمَلُ فیِهَا التَّقىُّ وَ اَمّا الامرَُْة الفاجِرَُْ فَیَتَمَتَّعُ فیِهَا الشَّقِى اِلى اَن تَنقَطِعَ مُدَّتُهُ وَ تُدرِكَهُ مَنِیَّتُهُ » (نهج البلاغه ، خطبه 40) .

    سخن حقى است كه از آن اراده‏ى باطل شد! آرى درست است،

    فرمانى جز فرمان خدا نیست، ولى اینها مى‏گویند زمامدارى جز براى خدا نیست، در حالى كه مردم به زمامدارى نیك یا بد، نیازمندند، تا مؤمنان در سایه‏ى حكومت به كار خود مشغول، و كافران هم بهره‏مند شوند، و مردم در استقرار حكومت زندگى كنند، به وسیله‏ى حكومت بیت المال جمع آورى مى‏گردد، و به كمك آن با دشمنان مى‏توان

    مبارزه كرد. جاده‏ها امن و امان و حق ضعیفان از نیرومندان گرفته

    مى‏شود. نیكوكاران در رفاه و از دست بدكاران در امان مى‏باشند.

    منتظر حكم خدا درباره‏ى شما هستم.

    اما در حكومت پاكان، پرهیزكار به خوبى انجام وظیفه مى‏كند، ولى در حكومت بدكاران، ناپاك از آن بهره‏مند مى‏شود تا مدتش سرآید و مرگش فرا رسد.


    منبع: http://seghleasghar.mihanblog.com/

  2. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/03/20, 01:20 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1389/12/04, 02:46 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1389/10/01, 05:27 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •