تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1

    حجت الاسلام و المسلمين قرائتي از نگاه حجت الاسلام والمسلمين عطاران طوسي




    حجت الاسلام والمسلمين قرائتي از نگاه رئيس دانشگاه مجازي المصطفي:


    حجت الاسلام و المسلمين عطاران طوسي در بيست وششم شهريور 89 يعني همين چند روز قبل در وبلاگ شخصي خود به بررسي رموز موفقيت نويسنده تفسير نور و اجرا كننده برنامه درس هايي از قرآن پرداخته است:



    · برنامه های فرهنگی مذهبی در سيمای جمهوری اسلامی با محوريت قرآن کريم از نخستين ماههای نهضت پرافتخار اسلامی توسط او کليد خورد؛

    · معرفی چهره تابناک قرآن کريم به شيوه ای روان و جذاب با او به دل خانه های ايرانی آمد؛

    · تنها برنامه مذهبی پر مخاطب طی بازه زمانی سه دهه که همواره بر مخاطبان آن افزوده گرديد، کلاس او بود؛

    · جوانان بسياری از رهگذر نکات نغز و روان او با اسلام آشنا شدند؛

    · آداب اسلامی را توصيه های او به اندرون بخش هايی از جامعه و خانواده ها آورد؛

    · لايه های پيدا و پنهان قرآن کريم را او برای طبقات مختلف جامعه اسلامی باز کرد و تحليل نمود؛

    · فرصت بی بديل آشنايی جوانان و نوجوانان ميهن اسلامی با مفاهيم متعالی کتاب آسمانی را او خلق نمود؛

    · رسانه تلويزيون با برنامه جذاب و دلنشين او، اقتدار و کارآمدی اش را در احيای معارف اهل بيت با محوريت قرآن کريم به اثبات رساند؛

    · ارائه تفسيری روان و آسان از قرآن کريم متناسب با سطوح و لايه های گوناگون اجتماعی را برنامه های او ابداع نمود؛

    · دستور قرآنی " اقيمواالصلوة" با همّت و پی گيری ايشان در کشور اسلامی ايران، احيا گرديد؛

    · سفرهای تبليغی گسترده به شهرها و کشورها برای ارائه تصويری شفاف از اسلام عزيز و قرآن کريم، از خدمات اوست؛

    · ترجمه آثار اسلامی به زبان های زنده دنيا، از توفيقات حضرت او می باشد؛

    · برگزاری نماز در مدارس و ادارات، و نيز پی گيری ساخت مساجد بين راهی در جاده های کشور، از ابتکارات اوست؛

    · سالهاست که در اقتدا به سالار شهيدان حضرت ابی عبدالله الحسين عليه السلام، نماز جماعت ظهر عاشورا توسط عزاداران و سينه زنان در کف خيابانها در داخل کشور و حتی بيرون از مرزها با عزم و شور او به راه افتاده است؛


    · نهضت مبارک سواد آموزی در سطح گسترده به ويژه در روستاها و شهرهای دور افتاده با طرّاحی و پشتکار او راه اندازی شد؛

    · همه ساله شب های ماه مبارک رمضان، آموزه های اهل بيتی او، آويزه گوش و چشم بينندگان سيمای جمهوری اسلامی گرديده است؛

    · طرح مباحث مهدويت و اهتمام به اين حوزه مهم و بزرگ از تلاش های ستودنی اوست؛

    · ظرفيت بی نظير روحانيت شيعی را او به رخ همگان کشيد؛

    · تا وی، فريضه زکات را به گونه ای روان و شيوا در دستور کار خويش قرار نداد، کمتر کسی با اين فريضه الهی آَشنايی داشت؛

    · و بالاخره شب های جمعه ملّت بزرگ ايران در برنامه پر بيننده " درسهايی از قرآن" با سخنان شيوا و لطايف درس آموز او آغاز شد؛

    · بحمدالله تاکنون سبک و سياق تدريس وی ، الگوی موفّق و کارآمد بسياری از مبلغان دينی در داخل و خارج کشور قرار گرفته است؛

    · او به واقع؛ در طول سه دهه تصويری رسا و شفّاف از نقش واقعی يک مبلّغ دينی ارائه نمود؛

    · او را البته می توان زبان گويای دين در محافل عمومی و خصوصی ناميد، و محو جمال و زيبايی های قرآن کريم دانست.



    امّا آيا رمز و راز اين توفيق عظيم و کم نظير در چيست؟ شيوه های نوآمد و نوآوری در شيوه ها؟ خصوصيات اخلاقی و روحيات مردمی استاد؟ تسلّط وی بر زوايای پنهان و آشکار قرآن کريم؟ يا اهتمام به دستورات و فرامين دينی؟ ويا ...

    در اين مختصر _ با هدف گسترش و ترويج شيوه های کارآمد و روز آمد تبليغ دينی با محوريت قرآن کريم _ به پاره ای عوامل که در ايجاد، رشد و توسعه، و بالندگی و ثبات اين حرکت بزرگ، ارزشمند و ماندگار توسط استاد بزرگ و فرزانه حضرت حجة الاسلام و المسلمين شيخ محسن قرائتی تأثير فراوان داشته است، می پردازيم.



    مزايای فردی و اخلاقی

    1. تواضع و فروتنی در برابر بزرگان و عالمان برجسته دينی

    2. اخلاص

    3. پشتکار

    4. صداقت

    5. بی تکلّف بودن

    6. خستگی ناپذيری

    7. پايداری و استقامت

    8. دوری از پرستيژهای کاذب

    9. دست و دل بازی در آموزش اسلوب ها به ديگران

    10. مناعت طبع و کرامت انسانی

    11. عدم سوء استفاده از موقعيت های اجتماعی

    12. عدم ورود به منازعات سياسی و جناحی

    13. لهجه جذّاب

    14. صريح اللهجه بودن و رودربايستی نداشتن

    15. عدم چشمداشت و انتظارات مادّی

    16. نظم در برگزاری برنامه ها

    17. اولويت دهی به امر تبليغ بر ساير کارها

    18. تکليف محور بودن و منتظر دعوت نماندن

    19. مردمی بودن و مقبوليت عمومی

    20. منتظر دستور و تصميم ديگران نماندن

    21. اعتقاد راسخ و باور به کار

    22. تهور و شجاعت در بيان مطالب و انتقاد از مراکز و مسئولان در راستای بيان حقايق و وظايف دينی



    توانمندی های حرفه ای

    23. گزيده گويی

    24. سليس و روان گويی

    25. استفاده از ابزارهای کلاسداری و تکنولوژی آموزشی

    26. دسته بندی مطالب

    27. استمرار برنامه ها

    28. مشارکت دهی حاضران با مطالب

    29. مشاوره با حضار در ساعات و موضوعات

    30. بيان سريع با حذف مقدمات

    31. سادگی و بی پيرايه گی در ارائه برنامه و برگزاری کلاس

    32. سرزنده گی و نشاط در بيان مطالب

    33. استفاده از خاطرات، حکايات آموزنده و قطعه های تاريخی

    34. بکارگيری لطايف و ايجاد زمينه های شوخی در لابلای سخنان همراه با وزانت

    35. تنوع بخشی به مطالب ارائه شده

    36. به کارگيری مثل های ساده و روان و قابل فهم

    37. مديريت زمان و استفاده از وقت ها و پاره وقت ها

    شاخصه های محتوايی

    38. تربيت شاگردان ممتاز و برجسته

    39. محوريت بخشی به قرآن کريم

    40. بيان مسائل روز و مبتلا به مردم

    41. بهره گيری بجا و گسترده از آيات قرآنی

    42. برداشت نو از آيات کريمه قرآن

    43. ترسيم مهندسی قرآن به بيانی شيوا

    44. احيای قرآن کريم در عرصه های گوناگون فردی و اجتماعی

    ویرایش توسط شيرازي : 1389/07/13 در ساعت 08:25 قبل از ظهر

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    برش هايي از زندگي حجت الاسلام و المسلمين قرائتي






    مورد شماره
    34 درباره به کارگيری لطايف و ايجاد زمينه های شوخی در لابلای سخنان همراه با وزانت است. در سال 87 در جمع تعدادي از روحانيون صحبت مي كردند و براي اين كه مثال بزنند كه مال و سرمايه ممكن است بي بركت باشد اين لطيفه را تعريف كرد كه شخصی می گفت: دارائی ام صرف تنظیم مدفوع بچه ام می شود، باید مرتب به آن رسیدگی شود، اسهال می گیرد، تنظیمش می کنیم یبوست می گیرد، تنظیمش می کنیم اسهال می گیرد، تنظیمش ...


    مورد شماره 17
    نيز در بيان تکليف محور بودن ايشان است كه موارد بزرگي را مي توان مثال زد اما خودش مي گفت:

    اسم خود و خانواده ام رابرای عمره نوشته بودیم. کمیته امداد در مشهد جلسه گذاشته بود برای عروس های یتیم. وقتی وارد مجلس شدم دلم گرفت، بغض کردم... به خانواده ام گفتم هزینه عمره را بدهیم به دو تا از این دختران. این کار انجام شد. برگشتیم تهران. کسی گفت به دلم برات شده شما وخانواده ات را مجانی ببرم عمره!



    سرباز وبچه و گریه و ...

    در شماره 18 نيز بيان شده كه ايشان مردمي و داراي مقبوليت است. مي گفت كه سربازی تفنگ دستش بود به دلم برات شد حالش را بپرسم. گفتم الآان چه فکری کردی؟ گفت چرا می پرسی؟ گفتم نترس بگو! گفت: غصه خوردم، خدا به من بچه داده و گریه می کند از گرسنگی!

    دلیل الهام به من جیغ بچه بود. بدون این که مدرک بگیرم مقداری کمکش کردم تا هروقت توانست پس بیاورد. چندسال بعد آمد وخود را معرفی کرد که حسابی پولدارشده ام وآمده ام پول را پس دهم. گرفتم وگفتم می خواهم به خاطر صداقتت آن را به خودت هدیه کنم. گفت کاری بگو انجام دهم. گفتم خرج ازدواج دختر وپسر فقیری را تامین کن. گفت باشد...

    ویرایش توسط معاون فرهنگی تربیتی : 1391/03/17 در ساعت 03:39 بعد از ظهر

  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    تصاوير مختلف از حجت الاسلام والمسلمين قرائتي













  6. صلوات و تشکر


  7. #4

  8. صلوات و تشکر


  9. #5

  10. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1391/07/20, 12:59 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1391/05/21, 01:53 قبل از ظهر
  3. پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1391/03/27, 11:15 قبل از ظهر
  4. زندگينامه حجة الاسلام والمسلمين قرائتي
    توسط مرادی نسب در تالار مفسران و قرآن پژوهان
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1389/11/04, 02:51 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •