تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.

    ஜ ╫ صدق و راستی






    راستی، توانمندی است و دروغ نشانی است از ناتوانی .

    راستی، آوردن حقیقت است بدون افزون و کاستی .
    راستی، همراه با اخلاص است و اخلاص همراه راستی؛ چرا که صادق، مخلص است و مخلص، صادق و راستین.
    راستی، بایسته است که در گفتار و کردار و نیت مرد آید و راستی در سخن آن است که؛ دل مرد، زبانش را تصدیق نماید و این حقیقت یاد خداست که چون در زبان آید از دل برآید.

    یکتاپرستی صادقانه و راستین، رهنمون مرد است به توحید در کردار.

    و چون صدق و راستی در نیت آمد به گفتار برآید و در کردار پدیدار آید، بدون دورنگی و ریا، نه آنکه بی رنگی را در رنگ خواهی.


    چون که بی رنگی اسیر رنگ شد موسیی با موسیی در جنگ شد




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 11:28 قبل از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 5


  3. #2

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    براستی که صدق آن است که مرد، پیدا و پنهانش یکی باشد و گفتار و کردارش، در یک قالب درآید،
    دلش نیتش را تایید نماید و قصدش تمام دلش را.


    سالک راه باید که راستی گزیند، تا به صلاح و فلاح رسد و صلاح و رستگاری، سرچشمه عبادت بی رنگ است.
    باید که بی رنگ شوی تا به رنگ خدا گردی

    و چه رنگی از رنگ خدا برتر





    پیامبر جانها فرمود : راستی گزینید، پس بدرستیکه راستی، هدایتگر انسان است بسوی نیکی و نیکی، نمایانگر راه بهشت است و چون مرد، با گامهای استوار در زمره راستگویان باشد و بدنبال راستی، نام او را در قاموس "صدیقان" نویسند.




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 11:29 قبل از ظهر

  4. صلوات و تشکر : 5


  5. #3

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    مثال صدق، مثال خورشید است در میان اعمال، پس او نوری است که بدون آن نور، پرستشی قوام ندارد و بدون آن روشنایی، عباداتتان به رتبه صالحان نرسد، درست مانند خورشید، که بدون او زندگی بی معناست.




    صادق آل محمد (ص)فرمود:

    راستی نور فروزانی است، چون خورشید، که همه از او نور می گیرند و نور آن همه را دربر می گیرد، به هر جا که بتابد نور بخشد و صدق نیز چون همان شمس فروزان است که کردار دیگر از او نور گیرند.




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 11:31 قبل از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 5


  7. #4

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.








    راستی، همراه با اخلاص است و اخلاص همراه راستی؛ چرا که صادق، مخلص است و مخلص، صادق و راستین.


    صادق چون در میان مردمان درآید، نظری به سویی ندارد، جز محبوب خویش، درچشمانش دنیا بزرگ نیاید و دیدگان سریره اش غیرمولی را نخواهد.


    صادق راستین همواره در حالت صدق و راستی است، اگرچه خون دلش را در این راه فدا سازد و اگر چنین نباشد و راستیش، به خاطر درک خطر، در هم ریزد، او از جماعت راستگویان بیرون شود.


    جنید بغدادی گفته است:

    حقیقت راستی آن است که در جایگاهی که جز دروغ تو را رها نمی سازد صادق و راستین باشی. مثال صادقان، زنان و مردانی است که در آغاز اسلام همراه پیامبر جانان بودند که بادهای سهمگین آنان را نلرزاند و شکنجه های جهالت، بی قرارشان نساخت و جراحت لسان و سنان به آنان کارگر نیفتاد، همانانی که بدنهایشان را با تخته سنگ های تفتیده می سوزاندند و زیر شلاقهای ددمنشان چون گل سرخ کبود می شدند و تاب می آوردند. شکمهایشان از فرط جوع و گرسنگی به کمرهایشان چسبیده بود.

    هیچ یک از آنان میثاق خویش نشکستند و صدقشان را کم رنگ نکردند و کردارشان نیز چون گفتارشان بود و اینچنین شد که به درجات "صادقین" نائل گشتند.



    «آری حکایت،حکایت بلال حبشی است، حکایت عمار است ، روایت صهیب و خباب است»



    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 11:31 قبل از ظهر

  8. صلوات و تشکر : 5


  9. #5



    در اهميت عنصر صدق و راستي همين بس که راز عروج پيشواي سالکان کوي مجد و کرامت انساني و عامل صعود راهنماي ديار عزّت و سربلندي به بالاترين قله هاي عظمت و ارجمندي را در همين عنصر بايد جست.

    قندوزي در ينابيع المودّه مي گويد : روزي سلمان فارسي به حضرت رسول اکرم (ص) عرض کرد آيا آيه «يا اَيّها الَّذينَ آمَنوا اتّقُوا اللّه و کُونوا مَعَ الصّادقينَ» مربوط به همه است يا مخصوص عده اي است.پيامبر (ص) پاسخ داد :

    امر و دستور آيه متوجه همه مؤمنان است؛ اما مقصود از صادقان تنها برادرم علي (ع) و اوصياي من پس از او تا روز قيامت مي باشند. وَکُونُوا مَعَ الْصادِقِينَ» يعني با علي بن ابيطالب (ع) باشيد.


    کليد طلايي

    صداقت و راستگويي کليد طلايي گنج مقصود است که در دارالملک ايمان نهفته است و کسي بي آن، نه ره به سوي سراي ايمان مي برد و نه به گنج پربهاي ديانت و شريعت دست مي يابد. پيشواي راستان، از راستي به عنوان پايه دين و ستون ايمان ياد مي کند و مي فرمايد :
    اَلصِّدْقُ عِمادُ الاِسْلامِ وَ دَعامَةُ الايمانِ. چنان که خيمه بي عمود و سقف بي ستون فروريخته و غيرقابل استفاده است، انسانِ بي بهره از صداقت در دارالامن ايمان و در پناهگاه اسلام جايي و قراري ندارد و از سراي سلامت اسلام و امن ايمان بيرون است، و از نظر حيات ديني و روح ايماني، مرده اي بيش نيست؛ چراکه ايمان تهي از صداقت، و اسلام منهاي راستي در کلام امام علي (ع) بسان پيکر بي سر است.
    اَلْصِدْقُ نِجاةٌ وَ کَرَامَةٌ.


    صداقت؛ راز عظمت علي (ع)

    امام صادق (ع) به عبداللّه بن ابي يعفور فرمود :
    ... نظر کن به جهتي که علي (ع) نزد پيامبر اکرم (ص) از آن موقعيت ويژه و جايگاه عظيم برخوردار گرديد و به آن جهت پاي بند باش! پس تحقيقا علي (ع) به سبب راستگويي و امانت داري نزد پيامبر (ص) به آن مقام والا دست يافت.
    ... وَ اِنَ اللّهَ اَعْطَي مُوسَي الْعَصَاءَ، وَ اِبْرَاهِيمَ بَرْدَ النّارِ، وَ عِيسَي اَلْکَلَمَاتِ يُحيِي بِهَا الْمَوتَي وَ اَعْطانَي هَذَا عَليّا وَلِکُلّ نَبيٍّ آيةٌ وَهَذَا آيَةُ رَبِّي....


    گستره و ابعاد صدق
    براي پيمودن طريقه صداقت و دست يابي به اين گوهر گران قدر، شناخت ابعاد و گستره آن ضروري است. در کتب اخلاقي براي صدق، اقسام و مراتبي بيان شده است که در اين مختصر به پاره اي از آن ها مي پردازيم.



    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 11:33 قبل از ظهر

  10. صلوات و تشکر : 7


  11. #6

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.




    الف) صدق در گفتار

    راست گفتاري و سخن خلاف واقع به زبان نياوردن، شناخته شده ترين قِسمِ صدق و نخستين مرتبه آن است. اگر آنچه را که آدمي به زبان مي آورد با واقع هماهنگ باشد، کليد گنج سعادت را در اختيار خواهد داشت. در روايتي از پيامبر اسلام (ص) مي خوانيم :

    مردي به محضر رسول اللّه (ص) شرفياب شد و عرض کرد : اي رسول خدا! خصلتي را که تأمين کننده خير دنيا و آخرت است به من تعليم نما! پيامبر فرمود : دروغ نگو.

    عاقبَةُ الصدق نجاةٌ و سلامة.

    عظمت و شکوهمندي آدمي نيز در سايه راستگويي به دست مي آيد :

    مَنْ صَدَقَ فِي اَقْوالِهِ جَلَّ قَدْرُهُ

    هم چنين فرمود :

    مَنْ صَدَقَ مَقالُهُ زادَ جَلالُهُ

    تأمّل در اين گونه روايات، مسلمانِ معتقد و پاي بند را به کاوش در گفته ها، نوشته ها و هرآنچه را که در مقام تخاطب به ديگران القا مي کند، وامي دارد؛ خواه طرف گفت وگو و خطاب او انسان باشند و خواه در مقام عبادت و تخاطب با خداوند قرار گرفته باشد. بر اين اساس است که دين باوران هوشمند و مؤمنان ژرف نگر در واژه ها و جمله هايي که به گاه نماز و نيايش با خدا به زبان مي آورند و يا به هنگام توسّل و ابراز ارادت به چهره هاي قدسي دين زمزمه مي کنند، نيک مي نگرند تا مبادا سخني ناراست و ادّعايي کذب در پيشگاه حقيقت ربوبي و در محضر مظاهر حق و پيشوايان الهي به زبان آورده باشند.



  12. صلوات و تشکر : 2


  13. #7

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    ب) صدق در کردار

    گاهي سخني را که انسان به زبان مي آوردراست و مطابق با واقع است، امّا عمل و رفتار او برخلاف آن است؛ يعني عملي که از اوصادر مي شود، غير از سخني است که به زبان مي آورد.
    چنين شخصي از صدق در کردار برخوردار نيست. قرآن کريمکساني را که ميان رفتار و گفتار آن ها هماهنگي نيست، سخت نکوهش کرده و اين کار آنانرا موجب خشم و نفرت الهي شمرده است :



    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَمَا لاَ تَفْعَلُونَ کَبُرَ مَقْتا عِنْدَ اللّه ِ أَنْ تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ.

    اي کساني که ايمان آورده ايد! چرا سخنيمي گوييد که عمل نمي کنيد. نزد خدا بسيار موجب خشم است که سخني بگوييد که عمل نکنيد.



    اَيُّهَا النّاس، اِنّي واللّهِ ما اَحُثُّکُمعَلي طاعَةِ الاّ وَأسْبِقَکُمْ اِلَيْهَا، ولاَ أنْهَا کُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ اِلاّوَأتَنَاهي قَبْلَکُمْ عَنْهَا.

    اي مردم! به خدا سوگند من شما را به هيچطاعتي وادار نمي کنم، مگر اين که پيش از شما خود به آن عمل مي کنم؛ و شما را از معصيتينهي نمي کنم، مگر اين که خودم پيش از شما از آن دوري مي نمايم.



    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 11:43 قبل از ظهر

  14. صلوات و تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.




    صداقت اساس خوبي ها



    عنصر صدق با اين گستره فراخ، علاوه بر آنکه خود ارزش است، حافظ و دربردارنده و در پي آورنده ارزش هاي بي شمار ديگري نيز هست؛عنصري که امام علي (ع) آن را وسيله حفاظت از دين، زيبايي انسان و ستون ايمان مي داند:

    و در نهايت آن را ملاک و معيار مسلمانيذکر مي کند :
    ملاک الاسلام صدق اللّسان.


    صداقت پله صعود به مقام صدّيقان


    به سبب صدق و راستي، بشر تا بدانجا اوجمي گيرد که به مقام صديقين (همانان که از جهت فضيلت و ارجمندي در مرتبه پس از پيامبرانالهي قرار دارند) نايل مي شود و نزد پروردگار عالم به عنوان پرافتخار «صدّيق» ملقبمي گردد. در روايتي از امام باقر (ع) چنين آمده است :

    اِنَّ الرَجُلَ لَيُصَدِّقَ حَتّي يَکْتُبُهُاللّهُ صِدِّيقا.


    مقام «صديقين» همان صراط مستقيم است کهمسلمانان در هر نماز با گفتن جمله «اهدنا الصراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم...»از خدا مي خواهند که به راه آنان هدايت شوند.

    اين متنعّمان به نعمت الهي که هدايت يافتنبه راه آنان آرزوي هر مسلماني هست، همان کساني اند که در آيه ديگري از قرآن مجيد بدينگونه معرفي شده اند :



    وَمَنْ يُطِعْ اللّه َ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَمَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّه ُ عَلَيْهِمْ مِنْ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِوَالصَّالِح ِينَ وَحَسُنَ أُوْلَئِکَ رَفِيقا.

    وجود يکپارچه صداقت و سراسر حقيقت امامعلي (ع) به عنوان کامل ترين مصداق صدّيق که در روايت نبوّي آمده است : (و من الصديقينعلي بن ابي طالب...) نشان دهنده عظمت مقام و والاييِ مرتبه صديقين است.

    از اين جا مي توان به اين نکته دست يافتکه درخواست مؤمنين از خدا براي هدايت شدن به راه صديقان، براي امتثال فرمان الهي بههمراهي با صادقان است که در آيه شريفه :

    «يَا اَيُّهَا الذِينَ امَنوُا اِتَّقوُا اللّهَوَ کوُنوُا مَعَ الصَّادِقيِنَ» آمده است؛ چراکه همراهي با صادقان جز با پيمودن راهو گام زدن در مسير آنان محقق نمي شود و توفيق انجام دادن اين مهم و توان پرداختن بهآن جز با عنايت و هدايت خداوند سبب سازِ بنده نواز به دست نمي آيد.

    بنابراين اگر برابر فرموده امام باقر (ع)دست يابي و ارتقاء به مقام صدّيقان که مَثَل اعلا و نمونه کامل آن، وجود بي بديل صدّيقاکبر امير مؤمنان (ع) است به سبب راستگويي امکان پذير است و اين خصيصه مطابق تصريحامام صادق (ع) يکي از دو سبب برخورداري امام علي (ع) از جايگاه عظيم و موقعيت بي نظيرنزد پيامبر اسلام (ص) است. پس نردبان صعود مسلمان به بالاترين قلّه هاي سعادت و کليداصلي دست يافتن مؤمن به گنج ايمان، صدق و راستي با همه گستره و دامنه اش و در همه ابعادو مراتب آن است و نشانه اش هماهنگي ميان برون و درون انسان و مطابقت انديشه و پندارو نهان با گفتار و کردار و عيان اوست. چه خوب فرمود آن پيشواي صادق امين :

    مَنْ لَمْ يَخْتِلفْ سِرُّهُ وَ عَلانيِتُهُوَ فِعْلُهُ وَ مَقَالُهُ فَقَدْ اَدّي الاَْمَانَةَ وَ أَخْلَصَ اَلْعِبَادَةَ.





  16. صلوات و تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    هدف آزمایش الهی، شناخت صادقان


    « و لقد فتنا الذى من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الكاذبین: ما كسانى را كه پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان مى كنیم)باید علم خدا درباره كسانى كه راست مى گویند و كسانى كه دروغ مى گویند تحقق یابد! »(عنكبوت، 3).

    در آیه مورد بحث بعد از آن كه اعلام مى كند كه آزمایش الهى قطعى است و شامل همگان مى شود، مى افزاید (این آیه آزمایش مخصوص اصحاب پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیست ما كسانى را كه پیش از آنان بودند نیز آزمودیم و باید علم خداوند در مورد كسانى كه راست مى گویند و آنها كه دروغ مى گویند، تحقق یابد (و واقعیت عینى به خود بگیرد)

    (
    ولقد فتنا الذین من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الكاذبین).

    در واقع در اینجا صدق و راستى به
    عنوان نشانه ایمان و دروغ نشانه نفاق و كفر معرفى شده. البته صدق و كذب در اینجا صدق و كذب در عمل است نه در سخن، عملى كه هماهنگ با ادعاهاى قبلى انسان و خط مشى اجتماعى او باشد صدق است، و عمل ناهماهنگ كذب است. و البته صدق و كذب در عمل با گفتار، ریشه هاى مشتركى دارند، زیرا صدق بیان حقیقت است و كذب بیان عكس آن است، این تبیین گاه به وسیله سخن و گاه به وسیله عمل ظاهر مى شود.




  18. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. ஜ ╫ راستی ایمان شما چند درجه است
    توسط 91886102643 در تالار کلیات
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/04/23, 10:07 قبل از ظهر
  2. هستی در قرآن
    توسط مرادی نسب در تالار مبدأ شناسی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/06/21, 12:06 قبل از ظهر
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1389/12/12, 08:44 قبل از ظهر
  4. مبارزات عملی ابراهیم (ع) با بت پرستی
    توسط سوگند در تالار قصص قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1389/11/19, 01:45 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •