تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1

    ✿► مثل هاى آموزنده قرآن (در تبيين پنجاه و هفت مثل قرآنى)== مثل یکم





    مثل يكم : خاموشى نور در بيابان تاريك و وحشت زا



    از كتاب: مثل هاى آموزنده قرآن در تبيين پنجاه و هفت مثل قرآنى
    نام مولف: آية الله جعفر سبحانى






    مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اءضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمات لا يبصرون
    (بقره /17).

    آنان (منافقان ) همانند كسى هستند كه آتشى بر افروخته (تا در سايه آن راه پيدا كند وقتى اطراف او را روشن ساخت ناگهان آتش او خاموش گردد) خدا نور آنان (منافقان ) را برد و آنان را در تاريكى ها رها ساخت كه نمى بينند.

    صم بكم عمى فهم لا يرجعون
    (بقره /18).

    "آن ها كر، گنگ و كورند، از گمراهى باز نمى گردند)".

    قرآن در آغاز سوره بقره، مردم را نسبت به پذيرش آيين اسلام به سه گروه تقسيم مى كند. و مجموع بحث او درباره اين سه گروه در آيه بيستم از سوره، پايان مى پذيرد. اين سه گروه عبارتند از:

    1. متقيان و پرهيزگاران و گفت و گوى او درباره اين گروه در آيه پنجم به پايان مى رسد.

    2. كافران كه درست نقطه مقابل گروه متقيان مى باشند و بحث او درباره اين گروه در آيه هفتم، به پايان مى رسد.

    3. منافقان و گروه دو چهره، كه به ظاهر ايمان آورده و در باطن، جزو كافران مى باشند و حكم ستون پنجم در ميان مسلمانان را دارند، بررسى قرآن درباره اين گروه، از آيه هشتم آغاز شده و در آيه بيستم پايان مى يابد.

    ویرایش توسط هندیانی : 1390/12/23 در ساعت 10:31 قبل از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 3


  3. #2



    بنابراين در آغاز سوره بقره، درباره متقيان، پنج آيه، كافران دو آيه، منافقان سيزده آيه وارد شده است و از اين كه گفتار خود را درباره كافران در دو آيه، ولى درباره دو چهره ها در سيزده آيه خلاصه مى كند، خود گواه روشن بر اهميت شناخت منافقان است كه از نظر موضع گيرى، به مراتب خطرناك تر از كافران مى باشند.

    دشمنان نقاب دار، و ناشناخته، دوست نمايانى هستند كه از گرگ بيابانى، درنده ترند، آنان در سنگر دوستى از پشت خنجر مى زنند، به ظاهر دوستند و غم خوار، اما در باطن دشمنى خوشحال، اصرار مى ورزند كه امين و رازدارند ولى در واقع خائن و جاسوسند، و از اسرار زندگى و نقاط ضعف و قوت انسان، كاملا باخبرند پرهيز از چنين دشمنان ناشناخته بسيار مشكل و احيانا محال است.

    چنين دشمنى، همان منافق دو رويى است كه قرآن در مورد آن در سوره هاى مختلفى بحث و گفت و گو نموده است حتى سوره اى مستقل درباره منافقان فرو فرستاده است امير مومنان از پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله درباره اين گروه چنين نقل مى كند:


  4. صلوات و تشکر : 3


  5. #3



    من از هيچ يك از ملل جهان بر اسلام نمى ترسم، بلكه فقط از يك گروه مى ترسم و آن كافران مسلمان نما و گروه منافق و دوچهره گانند كه شيرين زبان و خوش گفتارند ولى در واقع از دشمنان اسلام هستند، در گفتار با شما هماهنگى دارند، ولى يك گام با شما بر نمى دارند.

    بنابراين نبايد تعجب كنيم كه قرآن كريم درباره منافقان در سوره بقره، آل عمران، نساء، انفال، توبه، عنكبوت، احزاب، فتح، منافقون، حديد، و تحريم، بحث و گفتگو نموده است، و سيماى اين گروه به ظاهر شيرين و در باطن تلخ را نشان داده است.

    دو آيه مذكور در آغاز بحث از طريق تمثيل وضع آنان را روشن مى سازد.

    فرض كنيد در شب تاريك كه سياهى همه جا را فرا گرفته و احتمال هجوم گزنده ها و درنده ها روح و روان انسان را رنج مى دهد براى پيدا كردن راه گريز و مسير صحيح آتشى را روشن مى كنيم تا اطراف خود را ببينيم و راه را از كوره راه تشخيص دهيم.

    در اين حالت كه با نيم اميدى بسر مى بريم طوفانى برمى خيزد و آتش را خاموش مى كند و اميد انسان به نااميدى، و نشاط را به غم و دلهره تبديل مى سازد.

    قرآن وصف چنين شخصى را كه در اين گيرودار در اثر برافروختن آتش روح جديد در كالبدش دميده مى شود و مى خواهد از آن بهره بگيرد آن گاه طوفان تمام سرمايه را از او مى گيرد، چنين بيان مى كند:

    كمثل الذى استوقد نارا فلما اءضاءت ما حوله.

    بسان كسى كه آتش را برافروخته آنگاه كه اطراف او را روشن كرد، ناگهان خاموش مى شود.

    بنابراين جمله (فلما أضاءت ) نياز به جواب دارد و جواب آن محذوف است يعنى (طفئت نازه ) أو (أطفا الله نوره ) و جواب "لما" به خاطر جمله بعدى حذف شده است.



  6. صلوات و تشکر : 3


  7. #4



    قرآن يادآور مى شود كه حال منافقان در اين جهان نيز بسان همين گروه است، زيرا گروه منافق روزى كه پيامبر صلى الله عليه و آله وارد مدينه شد به او ايمان آوردند، آن گاه به او كفر ورزيدند، چنان كه مى فرمايد:

    ذلك بانهم آمنوا ثم كفروا.

    "آنان در تاريكى شرك و جهالت بودند، ايمان آنان بسان نورى بود كه در دل ظلمت و كفر درخشيد، و راه و چاه را به آنان نشان داد. و تا مدتى نيز از نور ايمان بهره گرفتند، ولى آن گاه كه راه كفر را زير نقاب نفاق در پيش گرفتند، خدا نور را از آنان برگرفت و آن ها به صورت انسان هاى گمراهى درآمدند كه نمى توانند راهى براى نجات بيابند".

    بنابراين تشبيه ياد شده وضع زندگى آنان را در همين جهان تبيين مى كند، اميد و نااميدى، ايمان و كفر همگى در اين جهان صورت پذيرفته، و ارتباطى به جهان ديگر ندارد ولى برخى از مفسران بخش نخست از مثل را مربوط به اين جهان دانسته و بخش ديگر را به پس از مرگ، يعنى منافقان در سايه تظاهر به اسلام در اين جهان بهره مى گيرند ولى به خاطر كفر و خاموش ‍ شدن چراغ ايمان در جهان ديگر معذب مى گردند.
    اين گروه به خاطر از دست دادن تفكر صحيح، از ابزار شناخت بهره نمى گيرند گوش دارند اما با آن نمى شنوند، زبان دارند ولى در واقع گنگند، چشم دارند ولى با آن نمى بينند، چنان كه مى فرمايد:

    صم بكم عمى فهم لا يرجعون .


  8. صلوات و تشکر : 3


  9. #5



    در پايان دو نكته را ياد آور مى شويم:
    1. در اين تمثيل مشبهى است و مشبه به.
    مشبه كلمه (مثلهم ) كه مقصود منافقان است.
    مشبه به جمله (كمثل الذى استوقد نارا) مى باشد.
    اكنون سوال مى شود كه چرا "مشبه " به صورت جمع (مثلهم ) ولى مشبه به، به صورت مفرد (كمثل الذى ) وارد شده است.

    پاسخ آن اين است كه هدف تشبيه جمع به فرد نيست، بلكه غرض تشبيه حال و احوال اين دو به هم مى باشد، مثلا مى گويند:

    اين گروه به ظاهر متمدن، بسان گرگ درنده است.

    2. از آن جا كه اين افراد از ابزار شناخت بهره نمى گيرند، اميد به اصلاح آنان نيست، زيرا دستگاه تفكر از طريق ابزار شناخت كمك مى گيرد و به قول گوينده:

    چشم باز گوش باز، اين عما

    حيرتم در چشم بندى خدا

  10. صلوات و تشکر : 3


  11. #6



    سلام علیکم.از سایت پربار شما در زمینه ی معارف قرانی لذت میبرم.خواهشمندم دانلود مثلهای قرانی استاد جعفر سبحانی به من ارائه دهید.نظریان سروستانی دانشجوی ارشد علوم قرانی

  12. صلوات و تشکر : 3


موضوعات مشابه

  1. فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن/ روزه دحوالارض همانند روزه هفتاد سال است
    توسط مهاجر در تالار واحد فرهنگی هنری - معاونت فرهنگی تربیتی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1392/07/09, 08:43 بعد از ظهر
  2. نیت روزه های دیگر در روزه ی اعتکاف
    توسط 88060855 در تالار بخش تربیتی - گروه علمی فقه اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1392/03/02, 09:35 قبل از ظهر
  3. قرآن در آيينه نهج البلاغه
    توسط هندیانی در تالار امام علي (ع)
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1391/10/16, 03:51 بعد از ظهر
  4. ✿۞✿پرسش و پاسخ هایی پیرامون روزه و روزه داری
    توسط 88060714 در تالار پنجره دریافت پرسش
    پاسخ: 65
    آخرين نوشته: 1391/05/28, 01:39 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/12/07, 09:26 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •