تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 15
  1. #1

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.

    ◕✿چگونه مي‌توانم با حضرت ارتباط برقرار كنم؟








    ارتباط با حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف به دو شكل ممكن است:



    1. ارتباط ظاهري و ملاقات كردن حضرت؛
    2. ارتباط معنوي و از راه چشم دل.



    چگونه مي‌توانم با حضرت ارتباط برقرار كنم؟

    درباره ملاقات با حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف بايد گفت افتخار ديدار حضرت، شرف بسيار بزرگي است؛ امّا در زمان غيبت حضرت كه اصل، بر پنهان بودن حضرت از ديدگان مردم است، دليلي نداريم كه درخواست ملاقات را توجيه كند.

    ضمن اين‌كه توفيق ملاقات با حضرت، تنها به خواستن و تقاضاي ما بستگي ندارد؛ بلكه مشروط است به اين‌كه امام‌ علیه السلام در آن، مصلحتي ببيند؛ بنابراين، به جا است كه آدمي بر ملاقات با حضرت اصرار نورزد و بلكه همّت خود را در راه جلب رضاي آن بزرگوار، صرف كند و در اين راه، از ارتباط معنوي با امام مدد بگيرد.

    قرآن كريم، در آيه 200 سوره آل­ عمران فرموده است:

    > يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ < ؛

    ‌اي كساني كه ايمان آورده­ايد! صبر كنيد و همديگر را به صبر واداريد و مرابطه کنيد و تقوا و خدا ترسي را پيشه سازيد؛ باشد كه رستگار شويد.


    امام باقر‌ علیه السلام در تفسير اين آيه فرموده است:

    صبر كنيد بر اداي فرائض ] = در انجام تكاليف الهي استقامت ورزيد‌[ و برابر دشمنان پايداري كنيد و با امامتان كه انتظارش را مي­كشيد، مرابطه کنيد.[1]

    معلوم است كه در پرتو رابطه معنويِ مداوم با امام است كه آدمي بر تعهّد و پيمان خود با امام زمانش باقي مي‌ماند و پيوسته در جهت اهداف و آرمان­هاي امام خود حركت مي­كند و خود را از انحرافات اعتقادي و عملي مصون مي­دارد.



    [1]. تفسير قمي، ج1، ص129.





  2. صلوات و تشکر : 5


  3. #2

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    انواع ديدار



    ديدار امام زمان (عليه السلام) در دوران غيبت براي همگان در يک سطح و مرتبه اتفاق نمي‌افتد، بلکه بر دوگونه تحقق مي‌يابد:

    1- ديدار امام (ملاقات بدون شناخت)؛2- ديدار خاص (ملاقات امام همراه شناخت).



    ناگفته نماند که هر گونه ديدار خود داراي مراتب و درجاتي است که هر مرتبه‌اي بستگي تامي به شخص ديدار کننده و سطح کمال او دارد.


    1- ديدار عام (ملاقات بدون شناخت)


    امام زمان (عليه السلام) علاوه بر حضور روحاني در تمام عوالم، در سراسر عالم مادي نيز حضور جسماني دارند؛ چنان‌چه امام علي (عليه السلام) در اين‌باره مي‌فرمايند:
    « صاحبُ هذا الامرِ يتَرَدَّدُ بَينَهُم و يمشي فِي أَسواقِهِم وَ يطَأُ فَرشَهُم و لا يعرِفونَهُ حَتَّي يأذَنَ اللهُ لَهُ أن يعَرِّفَهُم نَفسَهُ ...»؛1

    «صاحب اين امر در ميان آن‌ها راه مي‌رود، در بازارهايشان رفت و آمد مي‌کند، روي فرش‌هايشان گام برمي‌دارد، ولي او را نمي‌شناسند، مگر خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به ايشان معرفي کند.»


    بدين سان غيبت امام زمان (عليه السلام) به معناي نفي ديدار آن حضرت نيست، بلکه مي‌تواند به معناي نفي شناخت آن حضرت باشد. چه بسيار افرادي که در دوران غيبت آن حضرت به شرف ديدارش نايل مي‌شوند، ولي او را نمي‌شناسند.


    چه بسيار افرادي که سلام جان فزاي آن حضرت را مي‌شنوند و حتي به سلام حضرتش پاسخ مي‌گويند، اما صاحب سلام را نمي‌شناسند.


    چه بسيار مردمي که امام زمان (عليه السلام) را در طول مراسم حج ديده‌اند، ولي نشناخته‌اند. چه بسيار افرادي که آن حضرت را به هنگام ظهورش به ياد مي‌آورند و مي‌گويند به خدا سوگند او را بارها در مکان‌هاي متعدد ديده‌ايم، اما نشناخته‌ايم:



    « به خدا سوگند که صاحب اين امر در مراسم حج هر سال حضور مي‌يابدو يکايک مردمان را مي‌بيند و مي‌شناسد، مردم نيز آن حضرت را مي‌بينند، ولي نمي‌شناسند.»2

    ویرایش توسط 88060714 : 1390/12/17 در ساعت 04:55 بعد از ظهر

  4. صلوات و تشکر : 5


  5. #3

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.



    2- ديدار خاص (ملاقات همراه شناخت)


    دانستيم که آن‌چه که عموم مردم در دوران غيبت امام عصر (عليه السلام)، از آن محروم مي‌مانند، شناخت آن حضرت است و نه ديدار او.

    « إعلَم يا أخِي، إنَّ کُلَّ مُؤمِنٍ مُخلِصٍ يمکِنُ أن يرَي الإمامَ وَ لايعرِفُهُ»؛3

    «بدان اي برادرم، همانا براي هر مؤمن مخلصي اين امکان وجود دارد که امام را ببيند و او را نشناسد.»


    در اين ميان، مهم آن است که انسان به چنان لياقتي دست يابد که به هنگام ديدار، امام خويش را بشناسد و از روي شناخت و معرفت عرض ارادت نمايد.

    بزرگ‌مرداني چون سيد بن طاووس و حاج شيخ محمد علي فشندي به چنان درجه‌اي از صفا و صميميت دست يافته‌اند که حتي به نحوه‌ي راه رفتن امام و صداي پاي آن حضرت آشنايند و مي‌گويند: با امام زمان آن قدر آشنايم که حضرت را حتي از صداي کفش مبارکش مي‌شناسم. 4


    دلباختگاني چون سيد عبدالکريم کفاش، چنان غرق عشق روي يار مي‌گردند که امام عصر (عليه السلام) هر هفته به ديدارشان مي‌آيند و ايشان را مي‌نوازند، چرا که به اعتراف خودشان: اگر هفته‌اي بر من بگذرد و روي مولايم را نبينم، به خدا سوگند که جان مي‌دهم. 5


    عارفاني چون آيت حق سيد علي آقاي قاضي، چنان مست شهود و معرفت مي‌گردند که هر روز به ديدار آن طلعت رشيد بار مي‌يابند و ناباوران را با اين گفتار تأديب مي‌کنند: کور است چشمي که صبح از خواب بيدار شود و در نظر نگاهش به امام زمان نيفتد. 6



    با نگاهي گذرا به شرح حال کساني که در طي دوران غيبت کبراي مولا امام زمان (عليه السلام) سعادت شرفيابي به محضرش را يافته و يا از کرامات و عنايات حضرتش بهره‌مند گشته‌اند، مي‌توان دريافت که ديدار امام زمان (عليه السلام) بيش از آن که به شخص، زمان يا مکاني خاص بستگي داشته باشد، به عوامل روحي و معنوي ويژه‌اي وابسته است که مهم‌ترين آن‌ها در حصول اين توفيق الهي:


    توجه قلبي، مواظبت عملي، رعايت تقوا و استمرار بر گونه‌اي خاص از عبادت خداوند و اطاعت اوليائش بوده است.

    با اين همه، نقش زمان‌هاي خاص چون شب‌هاي جمعه، نيمه‌ي شعبان، نيمه‌ي رجب، و مکان‌هايي خاص چون مکه‌ي

    مکرمه، مدينه‌ي منوره، مسجد سهله، مسجد کوفه، و مسجد جمکران را براي حصول ديدار خاص و ملاقات همراه با شناخت

    حضرت و بهره‌مندي از عنايات و الطاف ويژه‌ي آن حضرت، نبايد ناديده گرفت.


    آخرين تحليل ما نکته‌اي عرفاني است، و آن اين که، در واقع امام (عليه السلام) را هيچ کس به آن‌گونه که هست درک نمي‌کند چرا که او در قالبي نگنجد. مرحوم حاج آقا اسماعيل دولابي از اين زاويه به اين مسئله‌ي عالي نگريست که فرمود:


    اين که در روايت آمده است که هر کس ادعاي مشاهده‌ي
    امام زمان عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه‌ال شريف را کرد تکذيبش کنيد، به اين معناست که آن‌چه ديده است فقط پرتو مختصري از امام زمان عجّل‌الله‌تعالي‌فرجه‌ال شريف است و مطلب خيلي بالاتر از اين است.


    از طرف ديگر کسي که چيزي را ديد، نبايد به ديگران بگويد. لذا ما وظيفه‌ي تکذيب داريم، گرچه ممکن است راست بگويد. 7





       
    {1}. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 154 .

    {2}. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 350 .

    {3}. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 350 .

    {4}. حسين گنجی، ارتباط معنوی با حضرت مهدی (عليه السلام)، ص 22 .

    {5}. حسين گنجی، ارتباط معنوی با حضرت مهدی (عليه السلام)، ص 62 .

    {6}. طیار مراغی و حسن‌زاده، اسوه‌ی عرفان، ص 110؛ به نقل از روح مجرد، ص 513.

    {7}. مهدی طيب، مصباح الهدی در نگرش و روش عرفانی اهل محبت و ولاء، ص 321.


    ویرایش توسط 88060714 : 1390/12/17 در ساعت 05:17 بعد از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 5


  7. #4

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    چه
    خوش صید دلم کردی، بنازم چشم مستت را

    که کس آهوی وحشی را از این خوشتر نمی گیرد




    از عارف نامی آیت الله کشمیری سوال کردند که آیا این درست است که می گویند اول ائمه ما را یاد می کنند بعد در آن لحظه ما آنها را یاد می کنیم ؟ گفت بله درست است.

    امام زمان (عج) خیلی به فکر شیعیان و محبین خود است ،چقدر برای آنها دعا می کنند، عوض آنها استغفار می گویند و خلاصه :آن محبتهای لیلی ،کرد مجنون را اسیر . محبتهای حضرت بیشتر شان برای ما آشکار شده است .
    یکی از علماء در سفر حج مرتب به آقا می فرمود :آقا چرا تحویلمان نمی گیری ؟میفرماید در این لحظه دیدم آقا یی در کنارم است به من فرمودند یادت می آید قرار بود جایی بروی و فلان اتفاق برایت بیفتد ولی من نگذاشتم. یادت می آید کسی را به سراغت فرستادم و او باعث شد تو طلبه شوی و ... همین طور تک تک حوادث را نام می برند. من در آن لحظه دوست داشتم زمین دهان باز کند و مرا فرو ببرد.
    گفتم آقا ببخشید من نمی دانستم . بله خیلی جاها حضرت حتی دست ما گناهکاران را به گرمی گرفته است و ما نفهمیده ایم . اما بحث ما این است چطور با آقا رفاقت برقرار کنیم ؟


    ببینید اگر کسی میخواهد با کسی دوست شود، دقت میکند ببیند او چه چیزی یا چه کاری در زندگی می پسندد و سعی می کند برای نزدیکی با او آن کار را برای او انجام دهد . خود حضرت مهدی (عج) فرموده اند:

    «ما یحبسنا عنهم الا ما یتصل بنا مما نکرهه» «چیزی ما را از دوستانمان دور نمیکند الا عملهایی که انجام میدهند و ما خوشمان نمی آید (یعنی گناه )»

    مثلا امام زمان ( عج) سستی در نماز، غیبت، دروغ، بی احترامی به والدین را دوست ندارد ،پس ما باید اینها را ترک کنیم تا کم کم در آغوش مهر آقا قرا ر گرفته و با او رفیق شویم.

    یک شخص مشهدی در خواب می بیند از حرم امام رضا (ع) تا خانه اش سیم کابلی کشیده اند ولی یکدفعه آنرا قطع کردند. از خواب بیدار شد ،خیلی ناراحت بود که خدایا من چه کردم که ارتباطم با امام رضا(ع) قطع شد ،پس از جستجو از اهل خانه فهمید آن شب فرزندان او فیلم مبتذلی را به خانه آورده بودند و نگاه کرده بودند.




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/01/20 در ساعت 01:04 بعد از ظهر

  8. صلوات و تشکر : 6


  9. #5

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.



    --یک نکته --

    چقدر خوب است همیشه در حال هدیه دادن به آقا باشیم، مثلا گناهی پیش آمد،نامحرمی را دیدیم ، سرمان را پائین انداخته و بگوئیم

    (آقا به خاطر گل روی شما از این نگاه گذشتم)




    انوقت میبینید این رابطه ،عاشقانه شد و آقا به شما میفرماید :


    عشق یکسویه یقین باطل بود این دل ما هم به تو مایل بود.



    ما تو را اول صدایت کرده ایم از برای خود جدایت کرده ایم








  10. صلوات و تشکر : 5


  11. #6

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.



    نکته دوم--


    رگ حساس امام زمان (عج ) جد بزرگوارشان ابا عبدلله الحسین (ع) هستند خود حضرت خیلی بر جدشان گریه می کنند و دوست دارند گریه کنندگان بر جدشان را .

    چقدر خوب است گهگاه تنها بنشینیم و یاد یکی از صحنه های کربلا بیافتیم و آهی بکشیم مثلا «فدای لب عطشانت علی اصغر »
    بعد برای آقا دعا کنیم ،خود حضرت فرموده اند

    «اگر کسی بعد از یاد مصائب جدم ،برای من دعا کند ،من هم برای او دعا می کنم »

    پس با این کارمان خود را در معرض دعای حضرت قرار دهیم .



    ویرایش توسط 88060714 : 1391/01/20 در ساعت 01:07 بعد از ظهر

  12. صلوات و تشکر : 5


  13. #7

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.



    نکته آخر--


    آدمی که دلش هرزه و بچه گانه است یکروز دنبال این نامحرم ،فردا دنبال کس دیگری میرود ،به این نمی توان عاشق گفت .
    مجنون هر کجا میرفت،نفس میکشید ،میخوابید باز به یاد لیلی بود .



    ای کاش این دل ما گرفتار شود
    گرفتار کسیکه ارزش گرفتار شدن داشته باشد ،
    که اگر این شد عاقبتمان این بیت می شود.




    گر
    دست من ،گرمی دست تو احساس کند

    دست از تمام مردم و اغیار می کشم





  14. صلوات و تشکر : 4


  15. #8

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.



    رمز ارتباط معنوی با امام زمان(عج)



    همه ما کم و بیش با مفهوم گناه و اثرهای آن تا حدودی آشنا هستیم. گناه ـ که همان تخلف از دستورهای الهی است ـ اثرات ویرانگری بر دنیا و آخرت انسان داشته و موجودیت و هویت معنوی او را به شدت متزلزل می‌کند.
    این اثرات در کتاب‌های اخلاقی نوشته شده که مطالعه آن پر سود است؛ اما در این مقاله از دو جهت به گناه و اثر آن پرداخته می‌شود:

    اول؛ اثر گناه بر قلب و بنیان اعتقادی انسان و
    دوم؛ اثر گناه بر رابطه معنوی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف .


  16. صلوات و تشکر : 4


  17. #9

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.



    اثر گناه بر قلب و اعتقاد انسان

    از میان تمام آثار معاصی، مخرب‌ترین و خطرناک‌ترین اثر گناهان، اثری است که بر قلب یعنی مرکز ادراکی و اعتقادی انسان و جایگاه محبت الهی گذاشته می‌شود و باعث فساد و سرنگون شدن قلب می‌گردد. استمرار بر گناه باعث ایجاد حالاتی در انسان می‌شود که منشأ این حالات، تحول و دگرگونی قلب است.

    پیشاپیش بر این مطلب اصرار داریم که چون اثرات گناه، مانند اثرات تقوا و اعمال صالح، کم‌کم و به آرامی صورت می‌پذیرد، شاید سال‌ها طول بکشد تا چنین حالاتی در انسان در اثر گناه ایجاد شود؛ از این‌رو شخص گناه‌کار متوجه نمی‌شود که با خود چه می‌کند؟(1)

       
    1]. از آن سو، ‌چون اثرات تقوا و مستحبات تدریجی است، لذا غالباً انسان استقامت خود را از دست می‌دهد. به همین جهت قرآن و روایات بر استقامت تأکید ویژه دارند.

  18. صلوات و تشکر : 4


  19. #10

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.



    از میان تمام آثار معاصی، مخرب‌ترین و خطرناک‌ترین اثر گناهان، اثری است که بر قلب یعنی مرکز ادراکی و اعتقادی انسان و جایگاه محبت الهی گذاشته می‌شود و باعث فساد و سرنگون شدن قلب می‌گردد. استمرار بر گناه باعث ایجاد حالاتی در انسان می‌شود که منشأ این حالات، تحول و دگرگونی قلب است.
    استمرار گناه باعث ایجاد حالاتی در آدمی می‌شود که هر چند نمی‌توان به‌طور دقیق‌تر مراحل و ترتیب آنها را بیان و بر همه افراد تطبیق نمود، امّا این حالات مشابه و در غالب گناه‌کاران کم و زیاد مشهود است.
    از خطرناک‌ترین این حالات در اثر تکرار گناه، به‌وجود آمدن حالت «شک» درمسائل اعتقادی و دینی، همچون توحید، معاد، نبوت و قرآن است که البته در ابتدا چون شخص هنوز با ایمان است او را آزار می‌دهد.
    آزار دهنده‌تر از آن این که این شک با استدلال و مطالعه کتاب برطرف نمی‌شود؛ از این‌رو شخص آلوده به گناه، به این در و آن در می‌زند تا آتش شک را در قلبش خاموش کند، اما نمی‌تواند.

    تنها راه اصلاح از این نوع شک آزار دهنده، ترک معصیت است و الاّ کم‌کم این شک به گونه‌ای در قلب تثبیت می‌شود که نتیجه آن، انکار اعتقادات خواهد بود.

    از دیگر آثار ویران‌گرانه گناه، پذیرش آسان شبهات و قبول نکردن جواب استدلالی به آن می‌باشد. البته نه این‌که نمی‌پذیرد، بلکه قلبش نمی‌تواند بپذیرد.

  20. صلوات و تشکر : 4


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/05/10, 05:09 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/04/19, 08:49 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •