تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 6 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 55
  1. #1

    ✍✍✍ امام مهدى، در آثار شخصيت هاى اسلامى ◄ الغيبة ►




    مقدمه

    برگرفته از كتاب: چشم به راه مهدي


    علماى اسلام، افزون بر انجام وظيفه خطير بيان احكام شرعى، به مسائل مهم معارف اسلامى و اعتقادى و شبهاتى، كه از سوى نحله هاى گوناگون افكنده مى شده، غافل نبوده اند.

    تولد مهدى، حيات، غيبت، حكمت غيبت و... از سوى بزرگان اسلام، چه شيعه و چه سنى، مورد بحث و بررسى بوده است.

    در اين باره، آثار فراوانى پديد آمده و كمتر عالم اسلامى را مى توان يابيد كه در اين باب قلم نزده باشد و يا سخنى نگفته باشد.

    منظور ما در اين نوشتار، نگاشتن كتاب نامه، به سبك معمول نيست. كه كار انجام شده (كتاب نامه امام مهدى و در جستجوى قائم ) بلكه بر آنيم، ابتداء به معرفى برخى شخصيتهايى كه درباره مهدى كتاب، يا رساله نگاشته اند بپردازيم و آن گاه سيرى در كتاب، يا رساله مورد نظر داشته باشيم: در باب موضوعاتى كه به آن ها پرداخته شده و چگونگى پرداخت.

  2. صلوات و تشکر : 8


  3. #2



    کتاب: كمال الدين و تمام النعمه

    نوشته: ابى جعفر محمد بن على بن الحسين بن بابويه قمى، معروف به شيخ صدوق.
    مصحح:
    على اكبر غفارى.
    ناشر:
    مؤ سسه نشر اسلامى، وابسته به جامعه مدرسين، قم.
    شماره صفحه ها:
    686

    ابن بابويه، در قم، چشم به جهان گشود. در نزد فقهاى بزرگ و محدثان نامدارى چون: على بن بابويه (پدر خود) محمد بن حسن بن وليد، احمد بن على بن ابراهيم هاشم قمى، احمد بن محمد بن يحيى عطار اشعرى قمى، حسن بن ادريس قمى، حمزه بن محمد علوى و... دانش فقه و حديث را فرا گرفت.

    روح جست و جوگرش آرام نگرفت و براى بهره گيرى از محضر ابوالحسن محمد بن احمد بن على اسدى، راه يافت و از وى حديث شنيد.
    در سال 352 ه - .ق. به نيشابور رفت و از علماى آن جا، استفاده برد.

    آن گاه به مشهد، كوفه، بغداد، همدان، بلخ، سرخس، ايلاق و مكه مكرمه رفت و از متخصصان فن حديث ، آموخت.
    شيخ عبدالرحيم ربانى شيرازى، در مقدمه معانى الاخبار، تا دويست و پنجاه و دو تن، از بزرگان را كه شيخ صدوق، از آنان استفاده كرده، ياد مى كند.

    شيخ صدوق، با كوشش فراوان، در راه كسب و دانش، به مقام هاى عالى علمى دست يافت و در رشته حديث، به جايى رسيد كه رئيس ‍ المحدثين نام گرفت.

    شيخ طوسى درباره شخصيت والاى ايشان مى نويسد:
    ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن موسى بن بابويه قمى، دانشمند جليل القدر، بزرگوار، حافظ احاديث صاحب نظر در رجال و ناقد اخبار بوده است. در ميان دانشمندان قم، در حفظ و كثرت علم، كسى مانند وى، ديده نشده است. وى، نزديك به سيصد كتاب، داشته است.
    ((فهرست ))، شيخ طوسى / 156، شريف رضى ، قم ؛ ((معانى الاخبار)) / 9، مقدمه .

  4. صلوات و تشکر : 7


  5. #3



    از جمله آثار وى، كمال الدين و تمام النعمه است كه گويا، پس از بازگشت از سفر مشهد، در سال 252 ه - .ق. نگاشته است و انگيزه خود را از نگاشتن آن، چنين اعلام مى دارد:

    آن چه مرا واداشت كه به نگارش اين كتاب بپردازم چنين بود:
    از زيارت حضرت امام رضا، صلوات الله عليه، به نيشابور برگشتم. ديدم. شيعيان آن جا درباره قائم (عج ) مسأله دار شده اند. سعى كردم، آنان را با بيان رواياتى كه از پيامبر(ص ) و ائمه (ع ) رسيده به راه درست، رهنمون گردانم.

    در اين روزگار، بزرگى از مشايخ فضل و دانش و تقوا، از اهالى قم، به نام: نجم الدين ابو سعيد محمد بن احمد بن على بن صلت قمى، ادام الله توفيقه، در بازگشت از سفر بخارا، بر ما وارد شد. روزى درباره آراء و باورهاى برخى از فلاسفه و علماى منطق بخارا گفت: از آنان درباره حضرت قائم (عج ) سخنانى شنيدم كه مرا در مورد غيبت طولانى حضرت، دچار حيرت و ترديد كرده است. من مطالبى در اثبات وجود حضرت مهدى (عج ) براى زدودن ترديد از او بيان كردم و رواياتى درباره غيبت، بر او خواندم، حيرت او بر طرف شد و دلش آرام گرفت. از من خواست، كتابى درباره غيبت حضرت مهدى (عج ) بنويسم پذيرفم و به او وعده دادم كه ان شاءالله وقتى به وطن خود (رى ) برگشتم آن را عملى خواهم ساخت.

    تا اين كه شبى در خواب ديدم خانه كعبه را طواف مى كنم و به حجرالاسود رسيدم و آن را استلام كردم ناگاه ديدم، مولى صاحب الزمان (ع )، پهلوى در كعبه ايستاده است. سلام كردم. حضرت جواب دادند.

    فرمود:
    چرا كتابى راجع به غيبت نمى نويسى، تا ناراحتى برطرف شود؟

    عرض كردم: يابن رسول الله (ص ) من كتاب ها درباره غيبت شما نوشته ام.

    حضرت فرمود:
    نه، آن موضوعات را نمى گويم، كتابى راجع به غيبت من بنويس و غيبتهاى پيامبران را در آن نقل كن. سپس از نظرم غايب شد. من با اضطراب از خواب بيدار شدم و تا طلوع فجر، به گريه و زارى پرداختم، چون صبح شد، به منظور انجام امر ولى الله و حجت خدا، آغاز به نوشتن اين كتاب كردم .

  6. صلوات و تشکر : 8


  7. #4



    اين اثر نفيس، در دو نوبت به گونه سنگى در ايران و يك نوبت به گونه حروفى در نجف و يك مرتبه با ترجمه چاپ شده است ولى، اين چاپ ها، افتادگى، تحريف و اشتباه فراوان دارد.

    از اين روى، آقاى على اكبر غفارى، به تصحيح آن پرداخته و مؤسسه نشر اسلامى، به گونه زيبا و مطلوب، آن را چاپ و نشر داده است.

    در تصحيح و مقابله اين كتاب، بر هفت نسخه خطى اعتماد شده، از جمله:

    1. نسخه كتابخانه شخصى آيت الله ربانى شيرازى.
    2. نسخه كتابخانه شخصى محدث ارموى به خط نستعليق، همراه علل الشرايع.
    3. نسخه حاج باقر ترقى.
    4. نسخه كتابخانه ميرزا حسن مصطفوى تبريز.
    5. سه نسخه ديگر، از كتابخانه آيت الله مرعشى.

    كتاب، پس از خطبه و مقدمه طولانى، كه بخش عظيمى از كتاب را در برگرفته، آغاز مى شود. در مقدمه، مباحث كلامى سودمندى به رشته تحرير درآمده كه مصحح محترم بحث هاى مطرح شده را تفكيك كرده و با عناوين زير، آورده است:

    الخليفه، قبل الخليفه.
    وجوب طاعة الخليفه .
    ليس لاحدان يختار الخليفه الا الله عزوجل.
    وجوب وحدة الخليفه فى كل عصر.
    لزوم وجود الخليفه.
    وجوب عصمة الامام .
    السرفى امره تعالى الملائكة بالسجود لادم عليه السلام.
    وجوب معرفة المهدى (عج ) فرجه.
    اثبات الغيبة و الحكمة فيها.

  8. صلوات و تشکر : 8


  9. #5



    آن گاه به پاسخ از شبهات مى پردازد و ديدگاه هاى گروه هاى گوناگون، چون: كيسانيه، ناووسيه، واقفيه و زيديه را در باب غيبت امام عصر(ع ) به بوته نقد و بررسى مى نهد و خرده گيري هاى ابن بشار و پاسخ ابن قبه رازى و... را مى آورد.

    بر وجود امام غايب و اين كه از عترت است و ظهور مى كند و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد، دلايل محكم، متين و منطقى اقامه مى كند.
    پس از اين، گزارشى دارد خواندنى از مناظره اى كه بين او و يكى از ملحدان، در حضور ركن الدوله امير سعيد، انجام گرفته است.

    در نقض و ابارم مسائل كلامى كه از سوى مخالفان مطرح شده، كلام را به اوج مى رساند و مباحث جالبى را عرضه مى دارد.
    كتاب، در 57 باب تنظيم شده كه مطالب مهم آن، بدين شرح است:

    1. انبيا و حجت هاى الهى كه مدتى ازديدگان پنهان بوده اند: ادريس، نوح، صالح، ابراهيم، يوسف، موسى، عيسى و...
    2. كسانى كه داراى عمر طولانى بوده اند.
    3. نياز بشر به امام.
    4. سخنان پيشوايان دين درباره غيبت.
    5. كسانى كه به محضر حضرت مشرف شده اند.
    6. اخبار و رواياتى كه بيانگر نشانه هاى ظهورند.
    7. توقيعات صادر شده از ناحيه مقدسه.
    و...

    گرچه در اين اثر از همه گونه احاديث: صحيح، ضعيف، حسن و مردود استفاده شده، ولى شيخ صدوق در اثبات غيبت و ظهور و ديگر مطالب حساس، سعى مى كند بر احاديث صحيح اعتماد كند.
    كتاب، دائرة المعارف روايى است با دسته بندى بسيار جالب در باب موضوعات مربوط به امام عصر(ع ).

  10. صلوات و تشکر : 8


  11. #6

    کتاب الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد




    نوشته : محمد بن محمد بن نعمان عكبرى ، معروف به شيخ مفيد.
    تحقيق : مؤ سه آل البيت لاحياء التراث ، قم .
    ناشر: كنگره هزاره شيخ مفيد.
    شماره صفحه ها: ج 1: 363، ج 2: 562


    شيخ مفيد از بزرگان فقهاى شيعه در سده هاى چهارم و پنجم هجرى است.
    1 وى، در سال 336 ه - .ق. در روستايى به نام عكبرى ديده به جهان گشود. پدرش از مردم بصره و مدتى در شهر واسط، معلم بوده و سپس به عكبرى آمده و در همان جا ساكن شده است.

    پدر، او را به بغداد مى برد، تا به كسب دانش پردازد. او، پس از مدتى به محضر بزرگانى چون: شيخ صدوق، محمد بن جنيد اسكافى، ابو على صولى، ابوغالب رازى، ابن قولويه قمى و
    2... راه مى يابد و از آنان بهره مى گيرد با استعداد و هوش فوق العاده اى كه داشته، خيلى زود به مقام هاى عالى علمى نائل مى آيد.

    در كرخ بغداد، كرسى درسى پايه گذارى كرد و شاگردانى چون: سيد مرتضى علم الهدى، سيد رضى، نجاشى، شيخ طوسى، ابن حمزه، و...را پرورش داد
    3 كه بعدها هر يك، از ناموران بزرگ جهان اسلام شدند و مايه فخر تشيع.

    يافعى درباره شخصيت علمى وى مى نويسد:
    او، عالم شيعه و صاحب نوشته هاى بسيار و شيخ و پيشواى آنان است. به اين معلم و مفيد معروف بود.
    در كلام، فقه و جدل، بسيار زبر دست بود و با پيروان همه مذاهب، با جلالت و عظمت، مناظره مى كرد
    .


       
    1- ((رجال))، نجاشى، تصحيح سيد موسى شبيرى زنجانى/ 402، انتشارات اسلامى.
    2- ((اعيان الشيعه))، محسن امين، ج 9/421، دارالتعارف للمطبوعات، بيروت؛ ((ريحانة الادب)) ميرزا محمد على مدرس، ج 5-/361، 365، خيام.
    3- ((تتقيح المقال))، شيخ عبدالله مامقانى، ج 3/18، مرتضوى، نجف اشرف؛ ((فوائد الرجاليه))، سيد بحرالعلوم، 9/313، ادب، نجف اشرف.


    ویرایش توسط هندیانی : 1390/12/19 در ساعت 09:33 قبل از ظهر

  12. صلوات و تشکر : 7


  13. #7



    شيخ مفيد، در سال 413 ه‍ ق. در بغداد، ديده از جهان فرو بست. تشييع با شكوهى از جنازه وى انجام شد و در ميدان اشنان، مردم، به امامت شاگرد برجسته اش، سيد مرتضى، بر او نماز گزاردند و در منزلش، دفن گرديد و پس از چند سال، به قبرستان قريش انتقال يافت و در جوار ابوجعفر دفن گرديد. 1
    از وى، آثار ارزشمندى به جاى مانده كه نجاشى هفتاد و هشت اثر نام مى برد.

    شمار زيادى از آثار شيخ، در باب معارف اسلامى و امامت است
    2 از جمله نوشته هاى ارزشمند وى، كتاب الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد است .
    این اثر، مجموعه بسيار گرانبهايى است كه به زندگانى امامان شيعه، از ابعاد گوناگون پرداخته شده است.

    اين اثر در دو جزء تنظيم شده: جزء اول به حيات امام على (ع ) اختصاص ‍ دارد و جزء دوم به زندگانى ديگر ائمه (ع ).

    و بخش پايان كتاب (از صفحه 339 تا آخر) ويژه امام مهدى (عج ) است.



       
    1- ((رجال نجاشى )) 403؛ الفوائدالرجاليه ))، سيد محمد مهدى بحرالعلوم ، ج 3/321.
    2- همان منبع

  14. صلوات و تشکر : 7


  15. #8



    در اين بخش، پس از بيان نام، كنيه و ولادت حضرت مهدى، به دلائل عقلى بر وجود امام معصوم اشاره مى شود، سپس سخنان پيامبر درباره غيبت و قيام حضرت كه از سوى شيعه و سنى، پذيرفته شده اند و احاديث امامان معصوم (ع ) آورده مى شود.

    آن گاه نويسنده محترم، با بهره گيرى از آيات قرآن و روايات پيشوايان دين، ويژگي هاى حضرت مهدى (عج ) را بر مى شمرد و از بشارت پيامبر(ص ) به ظهور حضرت در آخر الزمان ياد مى كند.
    مطالب اساسى اين بخش از كتاب، به شرح زير مى پردازد:

    ادله عقلى و نقلى بر امامت امام عصر (عج ).
    رواياتى كه درباره حضرت مهدى (عج ) رسيده است .
    اشخاصى كه به فيض ملاقات و زيارت حضرت نائل آمده اند.
    برخى كرامات و معجزات حضرت در عصر غيبت.
    نشان هاى ظهور و حوادثى كه پيش از ظهور حضرت، رخ خواهد داد.
    سال، روز و محل قيام.
    چگونگى گردآورى سپاه و مأموريت آنان.
    مسير حركت.
    مدت امامت و حكومت.
    جرياناتى كه در آن روزگار رخ مى دهد.
    وضعيت زمين و مردم در آن عصر.
    ويژگي هاى جمال، شمايل، شيوه رفتار سيره اخلاقى و عملى حضرت مهدى (عج ) به گونه بسيار محققانه، بر اساس منابع متقن و ديدگاه هاى مستدل عقلى و نقلى.



       
    برگرفته از كتاب: چشم به راه مهدي

  16. صلوات و تشکر : 7


  17. #9



    الفصول العشره فى الغيبه

    نوشته: شيخ مفيد
    تحقيق: فارس حسون.
    ناشر: كنگره هزاره شيخ مفيد.
    شماره صفحه ها: 103.




    شيخ مفيد در آغاز اين رساله اشاره مى كند:
    در ديگر نوشته هاى خود، به مسائلى چون: وجوب امامت، عصمت امام، ويژگي هاى امام، دلائل امامت ائمه معصومين (ع ) نقد ادعاى مخالفان، فلسفه غيبت و...پرداخته ام. در اين نوشته، به ده پرسش درباره مهدى، پاسخ مى دهم.

    شيخ در مورد اهميت و جايگاه اين رساله مى نويسد:
    در اين اثر، آن چه تمامى خردمندان بدان نياز دارند، آورده شده و به گونه ساده، در دسترس همگان قرار گرفته است.

    شيخ بر اين نظر است كه اگر كسى از محتواى اين رساله، آگاهى يابد، از نوشته هاى ديگر وى، در اين باره، بى نياز خواهد بود.

  18. صلوات و تشکر : 6


  19. #10



    پرسشهاى دهگانه

    1. آيا امام حسن عسكرى (ع ) فرزندى به نام مهدى داشته است؟ آيا اين را فقط شيعه باور دارد، يا غير شيعيان نيز، بدان اعتراف دارند؟

    2. تكذيب وجود فرزندى براى امام عسكرى (ع )، از سوى جعفربن على (عموى امام زمان ).
    3. امام حسن عسكرى اگر فرزندى به نام مهدى داشت، چطور در وصيت خود، از او نام نبرده و به مادرش وصيت كرده است.
    4. دليل بر ولادت مخفيانه و غيبت آن حضرت چيست؟
    5. غيبت طولانى، خلاف عادت، پذيرفته نيست. چگونه مى تواند فردى كه در زمانهاى دور، چشم به جهان گشوده، تا اين زمان، (411 ه‍ ق ) زنده باشد؟
    6. غيبت طولانى، با دست نيابيدن و مشخص نبودن محل سكونت وى، چگونه ممكن است؟
    7. بر فرض صحت غيبت، در صورت اجرا نكردن حدود، بيان نكردن احكام، هدايت نكردن گمراهان، اقامه نكردن امر بمعروف و نهى از منكر و...چه نفعى خواهد داشت؟
    8. به هر دليلى كه شيعه اماميه ادعاهاى فطحيه، كيسانيه، ناووسيه و اسماعيليه را در باب غيبت باطل مى شمارد، به همان دليل ادعاى شيعه اماميه نيز، در غيبت حضرت مهدى باطل است.
    9.شيعه اماميه بر اين باور است كه خداوند غيبت آن حضرت را لازم دانسته و خداوند چيزى را اراده نمى كند، مگر آن كه داراى مصلحت باشد. از سوى ديگر شيعه اماميه معتقد است كه در مشاهده آن حضرت و اخذ معارف دين از وى ، مصلحت كامل بندگان وجود دارد و با ظهور آن حضرت ، همه مصالح تحقق مى پذيرد. بنابراين چگونه خداوند غيبت حضرت را اراده نموده است.
    10. اگر اماميه بر غيبت امام عصر(عج ) اصرار كند، بايد در هنگام ظهور، معتقد به معجزه باشد، تا مردم او را بشناسند، در حالى كه داشتن معجزه از ويژگيهاى پيامبران الهى است .
    پس از طرح پرسشهاى بالا، شيخ، به يكايك آنها به شرح پاسخ مى دهد.
    اين اثر با عناوين: المسائل العشرة فى الغيبة و الاجوية عن المسائل العشردر نجف و قم چاپ شده و اخيرا در هزاره شيخ مفيد، با ديگر آثار وى (مصنفات ج 3) نشر يافته است.

  20. صلوات و تشکر : 6


صفحه 1 از 6 123 ... آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. ✿۞✿ غيبت ✿ واژه غيبت
    توسط هندیانی در تالار غيبت
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1391/06/03, 12:44 بعد از ظهر
  2. ‏✿✿ شخصيت ‏حضرت فاطمه(س
    توسط هندیانی در تالار حضرت فاطمه (س)
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/02/06, 05:03 بعد از ظهر
  3. ๑ஜ๑ اناجيل غيررسمي
    توسط hoda در تالار مسیحیت
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1390/02/31, 06:50 بعد از ظهر
  4. معماهاي شخصيت ها
    توسط سوگند در تالار معما
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1389/10/30, 12:36 بعد از ظهر
  5. غيبت كردن مومن
    توسط quranic در تالار فردی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/01/31, 10:51 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •