تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: ◄ حق حضانت

  1. #1
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.

    سوال ◄ حق حضانت




    .


    چرا با این که مادر بیش از هر کسی برای فرزند زحمت کشیده است، حق حضانت و تربیت فرزند در نهایت به پدر واگذار می شود؟ آیا این حکم نشانه بی توجهی به زن ( مادر) و امتیاز دادن به مرد ( پدر) نیست؟






    حضانت به معنای تربیت، حفظ، صیانت و حمایت است. در کتب لغت به معنای «زیر بال گرفتن پرنده، تخم های خود را برای این که جوجه در آید» آمده؛ زیرا این عمل پرنده، نوعی حفظ و صیانت محسوب می شود.


    حضانت در اصطلاح فقهی عبارت است از «ولایت و سلطه بر تربیت طفل و امور متعلق به آن مانند نگهداری، خوابانیدن، سرمه به چشم او کشیدن، نظافت، شستن لباس و غیره».


    همانطور که از تعریف پیداست «حضانت» با ولایت بر کودک که مربوط به اموال و حقوق مالی است، فرق دارد همچنین حضانت، شامل شیردادن به طفل توسط مادر نمی شود.
    حکم حضانت در اسلام نیز مانند سایر احکام الهی بر اساس مصالح بندگان وضع شده است. در این مسأله بیش از هر چیز، مصالح کودک، تربیت و حفظ او در جامعه ملاک است. از سوی دیگر اسلام هم عواطف مادری و نیاز طفل به مادر را در نظر گرفته و هم تفاوت فرزند دختر و پسر در میزان وابستگی به پدر و مادر را و هم به بار مسئولیت نگهداری بچه و هزینه مالی آن و سایر امور توجه کرده است. در مورد ماهیت حقوقی «حضانت» و این که حق است یا تکلیف و حکم و آثار آن بحث های زیادی شده که در مباحث مفصل آمده است. دراین جا نیازی به طرح این جزئیات نیست. مهم آن است که نشان دهیم اسلام در درجه اول با ظرافت، مصالح کودک را در نظر داشته است و سپس منافع پدر و مادر او را لحاظ کرده است .


    الف . حضانت تا دو سالگی: مادر در مدت شیرخواری طفل در صورت جدایی زن و مرد در حضانت وی اولویت دارد این نظر بین فقهای اجماعی است و روایاتی نیز نیز بر آن دلالت دارد. البته حکم حضانت و شیردادن یکی نیست. حضانت طی دو سال با مادر است، چه خودش شیر بدهد چه دیگری و چه بابت آن اجرات بگیرد چه نگیرد. دراین مدت مادر و بچه بیشترین نیاز و وابستگی را به هم دارند.


    ب . حضانت از 2 تا 7 سالگی: راجع به بعد از دوران شیرخوارگی نظرات علما متفاوت است. فتوای مشهور علما از جمله حضرت امام خمینی (ره) بر این است که حضانت پسر بچه بعد از 2 سال با پدر است و حضانت دختر همچنان به عهده مادر است تا هفت سالگی و بعد به پدر واگذار می شود.


    تا این جا اصل حکم حضانت بیان شد. با توجه به اصل حکم و نکاتی چند که در پی می آید، مساله روشن تر و کامل خواهد شد.
    اول: به جهت مراعات حق کودک و سلامت جسمی و روانی او، در فتاوا و قوانین مدنی به شرایطی اشاره شده است. بعضی امین بودن و بعضی فاسق نبودن را شرط حضانت دانسته اند و نیز بعضی، شرط حضانت را نداشتن امراض مسری یا جنون ذکر کرده اند. قانون مدنی هم شرط حضانت را داشتن رفتار سالم و متعارف و عدم انحطاط اخلاقی پدر یا مادر ذکر می نماید. همه این ملاحظات و توجهات، برای مراعات حق کودک به عنوان یک انسان است.


    دوم: پدر و مادر شرعاً و قانوناً حق سرباز زدن از وظیفه حضانت را ندارند چنان که گاهی ممکن است بر سر حضانت اختلاف و دعوی شود، گاهی هم ممکن است عدم پذیرش نگهداری، موضوع دعوا شود، اما هیچ یک پذیرفته نیست.


    سوم: وظیفه حضانت یکی از اهرم های کنترل طلاق است چنان که در بحث طلاق مطرح شد اگر مردی مطمئن باشد که بعد از طلاق، وظیفه نگهداری کودکان و مسئولیت های ناشی از آن به راحتی به عهده مادر قرار می گیرد و او بار دیگر به ایام تنهایی و آزادی از قیود مسئولیت بر می گردد، به راحتی می تواند همسر خود را طلاق بدهد. اما با داشتن وظیفه تربیت و نگهداری فرزندان راه طغیان براین گونه افراد بسته می شود.


    چهارم: وظیفه نگهداری از کودکان کار مشکلی است و مسئولیت های مختلفی دارد، از جمله تامین هزینه های زندگی که با توجه به سیاست های اسلام در مساله زن و مرد و وظایف مختلفی که در جامعه به عهده دارند، این کار بر عهده زنان نیست و اگر غیر از این باشد، مشکلات زیادی را در زندگی بانوان به وجود خواهد آورد. اگر منصفانه و عاقلانه به قضیه بنگریم، این حکم از بزرگترین الطاف به زنان است؛ خصوصاً که همراهی مادر با فرزند یا فرزندان، برای ازدواج بعدی زنان مانع بزرگی است این در حالی است که مرد به راحتی می تواند مجدداً ازدواج کند و بعد از مدتی زن را همراه با فرزند یا بدون فرزند رها کند.


    پنجم: با توجه به موارد سقوط و شرایط تحقق حق حضانت برای هر یک از پدر و مادر، آن چه مورد توجه اسلام است، زندگی کودک و مصالح اوست. به همین دلیل برای صاحبان حق، خود به خود ساقط می شود البته احراز این شرایط و قیود باید برای دادگاه مسلم شود تا بتواند حکم صادر کند.

    در پایان، تذکر این نکته بی فایده نیست که سوء استفاده از حق و برداشت ناصحیح از آن و انجام تکلیف به منظور ضرر زدن به دیگری در همه نظام های حقوقی وجود دارد. بیان روشن و اجرای درست قوانین می تواند تا حدودی از سوء استفاده ها جلوگیری کند و گرنه تغییر در احکام و استفاده از عواطف و احساسات پاک مادران برای به دست آوردن مسئولیت و تکلیفی که آن را امتیاز زنان می دانند، در حالی که تحمل انجام آن را ندارند، کمکی به حل این گونه مشکلات نمی کند.



    منبع:سایت حوزه

    .

  2. صلوات و تشکر


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •