تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.

    ✿► پیدایش ذهن تا نتیجه عمل








    انسان ذاتا مشتاق رسیدن به کمال می باشد و برای رسیدن به آن نیاز به ابزاری دارد که خداوند این ابزار را در زیباترین شکل ممکن در اختیار ما قرار داده است.

    برترین ابزار و بزرگترین موهبتی که خالق در اختیار مخلوق قرار داده " تفکر " است که تاکید خداوند در آیات مختلف کتب آسمانی، دلیل اهمیت ویژه آن می باشد
    اما برای شناخت بیشتر باید بدانیم تفکر چیست و اختیار انسان چه نقشی در تفکرات ما دارد و دانستن این مطلب ممکن نیست مگر اینکه


    چگونگی انجام یک عمل، از" پیدایش ذهن تا نتیجه عمل " را مورد تحلیل و بررسی دقیق قرار دهیم.

    برای سهولت و درک بهتر مطلب، موضوع را به 5 مرحله تقسیم بندی می کنیم:

    1- ذهن 2- تفکر 3- احساسات 4- نیت 5- عمل ( مراحل شکل گیری و انجام عمل )

    1- ذهن: ذهن ما مجموعه ای از تصاویر و کلماتی است که از بدو تولد به تدریج از محیط اطراف کسب نموده و در آرشیو مغز خود جا می دهیم و مسلما هر چه بیشتر دیده یا شنیده باشیم تصاویر و کلمات بیشتری در حافظه آن خواهیم داشت و لازمه تفکر، وجود ذهنیات ماست و هر چه ذهن ما وسیع تر باشد موضوعات و دلائل بیشتری برای تفکر خواهیم داشت که در غیر اینصورت تفکراتمان نیز مانند ذهنمان محدود خواهد بود.

    البته لازم به ذکر است که ذهن در محدوده اختیار انسان نیست. در ذهن ما کلمات و تصاویر خوب و بدی نقش گرفته که ماحصل گفتار و رفتار انسانهای پیرامونمان می باشد و ما نمی توانیم اطلاعات داخل آنرا به دلخواه پاک یا جابجا نمائیم.
    مثال: در ذهن ما کلمات زشت و رکیک وجود دارد و ما قادر نخواهیم بود که آنها را از صورت ذهن پاک کنیم.

    2- تفکر: هنگامی که ما به اختیار و دلخواه خود، موضوع و یا موضوعاتی را از صندوقچه ذهن انتخاب کرده و مورد بررسی قرار دهیم می گوییم در مورد آن موضوع یا موضوعات تفکر کرده ایم و این تفکرات بستگی به ذهنیات ما دارد و با توجه به توضیحاتی که در مورد ذهن داده شد نتیجه می گیریم که برای داشتن تفکری بهتر و برتر می بایست بر ذهنیات خود بیفزاییم و هر چه بیشتر ذهنیاتمان را گسترده نماییم.

    همانگونه که گفته شد تفکر اختیاری است و ما به اختیار خود موضوع خاصی را انتخاب می نماییم و هرگاه صحبت از اختیار به میان آید به دنبالش جزا و پاداش نیز معنا و مفهوم خواهد یافت.

    در اینجا می توانیم مثال بالا را با جمله ای تکمیل کنیم و بگوییم:

    در ذهن ما کلمات زشت و رکیک وجود دارد و ما قادر نخواهیم بود که آنها را از صورت ذهن پاک کنیم اما می توانیم درباره آن کلمات فکر نکنیم.

    ( در این باره باید توضیح داد که اکثر ما کلمات و تصاویر ذهنی را با تفکر اشتباه می گیریم و نمی توانیم این دو را از هم تفکیک کنیم )

    3- احساسات: پیش از اینکه تفکرات ما وارد مرحله نیت و تصمیم کیری شودبا احساسات آمیخته می شود که تصمیم گیری را برای ما سخت تر می کند و این مرحله ایست که تنها با کنترل صحیح می توان بر احساسات غلبه کرد و تصمیم درست گرفت؛ که سخت ترین مرحله عرفان، پیروزی در این قسمت است که شخص عارف با پاک کردن خود از گناه و آلودگی از لطف و کرم مخصوص خداوند فیض برده و پیروز خواهد شد.

    احساسات نیز مانند ذهنیات در تسلط و اختیار انسان نیستند و ما نمی توانیم آنها را از خود دور کنیم اما همانطور که گفته شد می توانیم با ایمان به خدا نسبت به آنها بی اهمیت شده و دخالت آنها را درنیات و تصمیم گیری هایمان، کم رنگ تر کنیم.

    4- نیت: نیت همان تصمیمی است که پس از مرحله تفکر و احساسات اتخاذ کرده و مصمم به انجام آن هستیم و خوب و بد آن نتیجه پاداش و جزا خواهد داشت زیرا این مرحله نیز مانند تفکر در حدود اختیار انسان می باشد.

    5- عمل: برای انجام هر عملی نیاز به نیرو و توانایی استکه خداوند آن را به ما عطا می کند و آن نیرو همان اراده خداوند است. برای اینکه موضوع را بهتر مورد بررسی قرار دهیم

    سوالی مطرح می کنیم و این است که: آیا همه نیات ما به مرحله انجام و عمل می رسد یا نه؟

    بله؛ وقتی می اندیشیم متوجه می شویم که بیشتر نیات ما انجام نمی پذیرد و یا انجام آن باب سلیقه ما نیست؛ چرا؟

    دلیل این است که عمل (انجام نیات ما) در محدوده اختیار ما نیست و خداوند است که مبنی بر صلاحدید خود ( حکمت لایزال الهی) تشخیص می دهد که عمل مورد نظر انجام بپذیرد یا نه؛ و اگر بهتر بگوییم این است که تصمیم انجام کار با ماست ( اختیار انسان ) ولی انجام پذیرفتن و نحوه آن با خداست ( اختیار خداوند).

    نتیجه:

    برای نتیجه گیری مثالی خواهیم زد:

    در زمانی خاص با شنیدن کلمه« تعطیلی » تمامی فایلهای مربوط به این کلمه در ذهنمان باز می شود ( اختیار خداوند ) سپس با دخالت احساسات کنجکاو می شویم و در مورد آنها فکر و بررسی می نماییم ( اختیار انسان ) و پس از بررسیهای لازم از قبیل مسافرت و وسیله رفت و برگشت و مکان و زمان و ... تصمیم می گیریم که به نقطه ای مشخص سفر کنیم ( اختیار انسان ) ولی اینکه ما در زمان پیش بینی شده به مقصد برسیم یا در طی مسیر دچار اتفاقات مختلفی شویم و هرگز به مقصد نرسیم و نقطه ای دیگر سر در آوریم با ما نیست ( اختیار خداوند ).


    پس به خاطر تفکر و نیات است که سزاوار جزا و پاداش می شو یم و چگونگی انجام اعمال فقط در حیطه قدرت خداوند است.




  2. صلوات و تشکر : 5


موضوعات مشابه

  1. تیر به هدف خورده
    توسط 90082819 در تالار مرگ اندیشی و معنویت افزایی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1392/04/19, 07:50 بعد از ظهر
  2. تیر به هدف خورده
    توسط 90082819 در تالار بخش تربیتی - گروه علمی فقه اسلامی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1392/04/05, 03:22 قبل از ظهر
  3. اگر گفتید چه نکته جالبی در این شعر هست؟
    توسط 91886102643 در تالار امام علي (ع)
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1391/08/15, 12:49 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 27
    آخرين نوشته: 1391/03/22, 07:33 بعد از ظهر
  5. احتیاط در مهمانی دادن!!!
    توسط 88060855 در تالار خانواده
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1390/12/28, 11:14 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •