تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.

    ஜ ╫ فلسفه تفاوت روزی بندگان









    به نظر شما آیا تفاوت در روزی بندگان نشانه بی عدالتی خداوند است؟


    افرادی هستند که بیشتر و کم تر بودن روزی افراد را نشانه بی عدالتی خداوند می دانند و زبان به شکوه وگله باز می کنند ،حال باید گفت آیا واقعا درست فکر می کنند؟

    در پاسخ می توانیم بگو ییم:


    همانطوری که می دانید خداوند عالم،

    هستی را سرشار از نعمت ها و امکانات قرار داده

    از طرفی هم زمینه های دریافت و تحصیل روزی را فراهم کرده ،

    و با فرستادن راهنما یعنی همان پیامبران ، راه های درست و مناسب آن را هم اعلام فرموده

    و مردم را به استفاده از این امکانات ، با همکاری و مساعدت دیگران دستور داده

    و نسبت به ادای حقوق مردم سفارش های لازم را هم کرده

    افراد رو از تجاوز از حق و تعدی به حقوق دیگران سخت ترسانیده

    و تجاوز به حق دیگران را از گناهان بزرگ برشمرده است

    و خود ضمانت روزی بندگان را بر عهده گرفته است

    نکته دیگه ای که وجود دارد ،
    اینکه خداوند اداره زندگی و فکر و تلاش درباره آن را از مسئولیت های مردم برشمرده
    و نسبت به بی تعهدی و بی مسئولیتی سخت هشدار داده است

    حالا با وجود همه اینها خودتان قضاوت کنید،آیا یکسان بودن روزی نشانه بی عدالتی خداوند نیست؟




    تفاوت در روزی افراد نه تنها با عدالت خداوند نا سازگار نیست بلکه فلسفه و حکمت جداگانه ای داره ، که عین عدالت و مصلحت می باشد
    زیرا هر تفاوتی تبعیض نیست.




    علت و ریشه بسیاری از ناداری ها و فقر ها ، عوامل فردی و اجتماعیه، مثل کسی که ثروت خودش را به دریا بریزد، نباید فقر و تهیدستی خود را به خدا نسبت دهد ،بلکه علت ان بی عقلی و بی تدبیری خود می باشد ؛ یا ریشه در بی تدبیری گذشتگان یا اطرافیانش دارد .

    خداوند که انسان را مختار و آزاد آفریده و راهنمایی های لازم را توسط رسولان خود در اختیارش قرار داده ولی اداره امور به دست خود افراد است
    گرچه خداوند در همه حال نسبت به افراد عنایت و اشراف دارد و در مواقعی که صلاح بداند بر خلاف تدبیر انسان تقدیر می کند . بنابراین رازهایی هم در کاراوست که ان را حکمت الهی و نظام احسن می نامیم.

    یعنی خداوند بر اساس حکمت و مصلحت و عواملی که خود می داند روزی ها را تقسیم کرده، و کمی و زیادی ان را رقم می زند.
    البتــــه انهایی که دارای روزی بیشتری هستند مسئولیتشا ن نیز بیشتر و سنگین تر خواهد بود.
    و انهایی که از روزی کمتری برخوردارند از برکات و نعمت های دیگری بهره مند خواهند شد.




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/29 در ساعت 12:13 بعد از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 4


  3. #2

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    خداوند متعال، رزق و به عبارتی ثروت را میان همۀ افراد بشر؛ چه شکرگزار و چه ناسپاس؛ تقسیم نموده و تمام آنها از این لطف عام الهی برخوردارند، به گونه­ای که قرآن کریم خطاب به پیامبر (ص)فرموده:

    «رزق خداوند تو محدودیت و منعی نداشته و به مؤمنان و کافران خواهد رسید».1

    و به عبارتی، اصل ثروت و در کلیت آن، جدا از مقدار و نیز کیفیت به دست آوردن و هزینه نمودن آن، به عنوان لطف عامی از جانب خداوند به حساب می­آید که همگان از آن، برخوردار می­باشند.


    اما در قرآن کریم آمده است: “خداوند بعضى از شما را بر بعضى دیگر از نظر روزى برترى داد …”.2

    خداوند؛ طبق حکمت خود؛ مقرر فرموده که افراد بشر؛ بدون در نظر داشتن این که آیا مؤمنند و یا کافر؛ در مقدار روزی با هم متفاوت باشند. برای آن که حکمت این تفاوت روشن شود ابتدا باید فرق بین تفاوت و تبعیض معلوم شود.
    تفاوت آن است که در شرایط نامساوى، فرق گذاشته شود، ولى تبعیض آن است که در شرایط مساوى و استحقاق‏هاى همسان، بین اشیا فرق گذاشته شود.
    به عبارت دیگر، تبعیض از ناحیۀ دهنده است، ولى تفاوت مربوط به گیرنده است.
    مثلاً، اگر معلم به شاگردانش که در شرایط مساوى و یکسان هستند نمره‏هاى مختلفى بدهد، این تبعیض است، ولى اگر با امتحان و بر اساس استعداد و لیاقت هر شاگردى نمره‏ى او را بدهد، تفاوت محقق مى‏شود. 3

    آنچه در خلقت وجود دارد “تفاوت” است نه “تبعیض”.

    تفاوت موجودات ذاتى آنها مى‏باشد و لازمه نظام علت و معلول است، چون همه جهان، از آغاز تا انجام به یک اراده الهى به وجود مى‏آید، و نه با اراده‏هاى جدا جدا، آن هم یک اراده بسیط، چنانکه قرآن کریم مى‏فرماید:

    ما همه چیز را با اندازه و قدر مشخص آفریده‏ایم و کار ما جز یکى نیست، همچون چشم بر هم زدن”.4


    نظام هستى مانند وجود انسان است که باید از اجزاى مختلف تشکیل شود و هر جزئى در جاى مناسب خود قرار داشته باشد. به عبارت دیگر، هم باید اجزا با هم مختلف باشند تا این مجموعه محقق شود و هم هر چیزى در جاى مخصوص خود قرار بگیرد تا نظام احسن به وجود آید.5

    وجود تفاوت در جهان ضرورى است.

    وقتى که جهان را مجموعاً مورد نظر قرار دهیم ناچاریم بپذیریم که در نظام کل و در توازن عمومى، وجود پستى‏ها و بلندى‏ها، فراز و نشیب‏ها، رنج‏ها و لذت‏ها، موفقیت‏ها و ناکامى‏ها، همه لازم است.

    اگر اختلاف و تفاوت وجود نداشته باشد، موجودات گوناگونى وجود نخواهد داشت. شکوه و زیبایى جهان در تنوع پهناور و اختلاف‏هاى رنگارنگ آن است. زشتى‏ها نمایانگر زیبایى‏ها است.
    زشتى‏ها نه تنها از این نظر ضرورى مى‏باشند که جزئى از مجموعۀ جهانند و نظام کل، به وجود آنها بستگى دارد، بلکه از نظر نمایان ساختن و جلوه دادن به زیبایى‏ها نیز وجود آنها لازم است.
    اگر ما بین زشتى و زیبایى مقارنت برقرار نمى‏شد، نه زیبا، زیبا بود و نه زشت، زشت بود. اگر همه یکسان بودند نه تحرکى بود و نه کشش و جنبش و عشقى؛ زیرا در هم سطح بودن است که همۀ زیبایى‏ها و خوبى‏ها و همه جوش و خروش‏ها و تکامل‏ها از بین مى‏رود.


    جهان چون چشم و خط و خال و ابرو ستکه هر چیزى به جاى خویش نیکو ست


    تفاوت در رزق نیز در همین راستا است. امام علی (ع) می فرماید:

    “خداوند روزی ها را مقدر فرمود و آنها را زیاد و کم به صورت عادلانه تقسیم نمود، تا از این طریق سپاس گزاری و شکیبایی توانگر و تهی دست را به آزمایش گذارد”.
    6




    پس یکی از حکمت های تفاوت در رزق در بین انسان ها آن است که وسیله­ای برای آزمایش آنها ­باشد.


    در عین حال باید این تصور را از خود دور نماییم که اگر خداوند به شخصی امکانات مالی بهتری داده و او را از دشواری هایی همانند بیماری و آوارگی و غیره دور داشته، پس خداوند او را بیشتر دوست دارد، بلکه باید به این یقین برسیم که خداوند بهتر از دیگران، خوبی بندۀ مؤمن خود را خواسته و هر تصمیمی که برای او گرفته، در آن خیری نهفته است.




       

    1-اسراء، ۲۰

    ٫
    2- نحل، ۷۱: “و الله فضل بعضکم علی بعضٍ فی الرزق”.

    3- ر.ک: مطهرى، مرتضى، عدل الهى، ص ۱۰۱٫

    4- قمر، ۴۹و۵۰٫

    5- طباطبایى، محمد حسین، المیزان، ج ۱۳، ص ۱۹۴؛ مطهرى، مرتضى، عدل الهى، ص ۱۰۷؛ طباطبایى، محمد حسین، نهایة الحکمة، مرحله هشتم، ص ۱۵۶، جامعه مدرسین؛ ملاصدرا، اسفار اربعه، ج ۲، بحث علت و معلول، ص ۲۶۸، انتشارات وزارت ارشاد؛ مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش فلسفه، درس ۳۵ و ۳۶٫

    6- نهج البلاغه، خ ۹۱٫







    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/29 در ساعت 12:04 بعد از ظهر

  4. صلوات و تشکر : 5


  5. #3

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    امام صادق(ع) می فرمایند:

    من از بندۀ مؤمن در عجبم، زیرا خداوند هر چیزی که برای او مقدر نماید، سرانجامش برای این بنده خیر است، اگر مقدر شود که او را با قیچی تکه تکه نمایند، برای او خوب است و اگر مقدر شود که شرق و غرب عالم از آن او باشد، باز هم به نفع او تمام می شود! 7

    و این تفاوت ها را حتی در میان پیامبران نیز مشاهده می نماییم به گونه ای که پیامبری همانند سل یمان(ع) برسرزمین پهناوری حکمرانی می نموده و جن و انس و پرندگان در خدمت او بودند،۸
    و بادها در اختیارش قرار گرفته و او را به هر مکانی که خواسته بود می بردند،9 و از طرف دیگر، پیامبری همانند ایوب(ع) در دشواری ها و گرفتاری های فراوانی قرار داشت، 10 و این نمی تواند دلیل باشد بر این که خداوند سلیمان(ع) را بر ایوب(ع) ترجیح داده، بلکه دلیل آن است که هر یک از بندگان به گونه ای مورد آزمایش قرار می گیرند.
    با دانستن این مسئله و این که جایگاه ویژه ای برای بندگان نزد خداوند وجود دارد که به جز با از دست دادن اموال و یا رسیدن آسیب جسمی به شخص، نمی توان به آن جایگاه رسید ۱۱و یا این که دشواری های زندگی هرچه بیشتر باشد پاداش خداوند در مقابل آن نیز بیشتر خواهد بود، و خدا زمانی که بنده ای را دوست می دارد، او را به دشواری های بزرگ مبتلا می سازد، 12 تحمل دشواری ها بر ایمان آسان تر خواهد گردید.

    این نکته نیز قابل توجه است که هر افزایش ثروتی را نمی­توان لطف خاص خداوند دانست، بلکه تنها ثروتی از این خصوصیت برخوردار است که از راه مشروع به فرد با ایمان عطا شده و او نیز این ثروت را در راه هایی که مورد پسند خداوند است، هزینه نماید.

    در غیر این صورت، سرمایه و ثروت، نه تنها لطف خاص نیست، بلکه شاید نشانه­ای از عذاب الهی باشد که قرآن کریم، تعبیر “استدراج” را برای آن به کار برده۱۳ و بیان نموده که اگر اشخاصی، آیات و نشانه­های الاهی را که برایشان قرار دادیم، به فراموشی بسپرند، ما نیز در مقابل، درهای رسیدن به تمام مقاصد دنیوی را برای آنان باز می­نماییم، تا آن که از ثروت ها و موقعیت های به دست آمده برای خود شادمان شوند، سپس آنها را در حالی که امر برایشان مشتبه شده، به عذاب ناگهانی دچار خواهیم نمود 14 مطمئنا چنین ثروتی را نباید نشانۀ لطف خاص خدا بدانیم، بلکه باید از گرفتار شدن در چنین دامی به او پناه ببریم.


    ونکته ای دیگر اینکه تمام جهان آفرینش متعلق به خداوند است و او بهتر می داند که چه قانونی وضع نماید.
    به عبارت دیگر، همۀ ما، حیات و زندگی خود را وامدار او هستیم و حتی اگر او بدون آن که از عدالت خارج شود، برخی از انسان ها را بر برخی دیگر برتری دهد، جای اعتراضی وجود نخواهد داشت. همین که معتقد باشیم او دانا و حکیم است و بر اساس علم و حکمت، تفاوت هایی را در نظر گرفته است، برای پذیرش و قبول آن کافی است.

    خداوند، صلاح دیده که شوهران در مدیریت خانواده، برتر از همسرانشان باشند و این صلاحدید او باید مورد پذیرش ما قرار گیرد، حتی اگر هیچ دلیلی هم برای این موضوع ارائه ننموده باشد!
    همان گونه که انسان ها را بر بسیاری از موجودات دیگر برتری داده،۱۵ و اقوام و خانواده هایی را از میان بشر، از مواهب و هدایای بیشتری برخوردار نموده، 16 و یا حتی تمام مردان را نیز به یک اندازه قرار نداده، بلکه برخی را به مقام پیامبری برگزیده و بر دیگر مردان برتری داده است.17 جالب آن که حتی برخی پیامبران را نیز برتر از دیگر پیامبران قلمداد فرموده است.18

    در زندگی روزمره خود نیز مشاهده می نماییم که برخی مردم، از لحاظ هوش و استعداد و برخی دیگر از لحاظ رزق و روزی بر دیگران برتری دارند.19 این برتری ها، جزئی از نظام آفرینش بوده و با عدالت خداوند نیز منافاتی ندارد.



       


    7-حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج ۳ ، ص ۲۵۰ ، ح ۳۵۴۴، مؤسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹ه ق.8- نمل، ۱۷٫

    9 -سبأ، ۱۲٫

    10- انبیاء، ۸۳٫

    11- وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۶۲، ح ۳۵۸۷٫

    12- همان، ج ۳، ص ۲۵۲، ح ۳۵۵۳٫

    13- اعراف، ۱۸۲؛ قلم، ۴۴٫

    14- انعام، ۴۴٫

    15- اسراء، ۱۷، و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلاً.

    16- جاثیه، ۱۶؛ آل عمران، ۳۳٫

    17-. انعام، ۸۶-۸۳، … و کلّاً فضّلنا علی العالمین.

    18-بقره، ۲۵۳، و تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض.

    19- نحل، ۷۱٫




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/29 در ساعت 12:02 بعد از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 5


  7. #4

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    رابطه تقسیم روزی و ظرفیت افراد






    ما همه شاهد فاصله طبقاتی بین اقشار مختلف جامعه خود هستیم و می بینیم که عده ای با کمترین زحمت هر روز داراتر و داراتر میشوند و عده ای هم به عکس با تمام نیروی خود در تلاشند و به هیچ چیز نمیرسند و یا در حال در جا زدن هستند ؟

    واقعا حکمت این همه تضاد چیست ؟

    وقتی تقسیم روزی به دست خداست و خداوند عادل است پس این همه نابرابری برای چیست ؟

    چرا همه به اندازه هم ندارند تا عده ای از سر فقر و ناچاری دست نیاز جلوی دیگران دراز نکنند ؟


    گاه میگویند این تبعیض ها به خاطر ظرفیت افراد است یعنی بعضی از این مرفهان بی درد که در تمام طول عمر خود هر چه خواسته اند در طرفة العینی بست آورده اند با کسانی که عمری در تلاش بوده اند ظرفیتشان بیشتر است؟!


    1- در پاسخ به این پرسش ها اجمالا می توان گفت میان زیاد رزق داشتن و داشتن ظرفیت زیاد ملازمه ای وجود ندارد بلکه این تناسب گاهی وجود دارد و گاهی وجود ندارد .

    2- با مطالعه قرآن و روایات و تاریخ می توان به آسانی به این نتیجه رسید که افراد بسیاری از مال و ثروت زیادی برخوردار شدند که ظرفیت و آمادگی لازم برای این ثروت و مال هنگفت و فراوان و استفاده درست و بهینه از آن را نداشتند و نمونه قرآنی قارون و فرعون گواه خوبی برای این مدعا است .

    3- بنابراین مال فراوان در مورد بسیاری از افراد جنبه آزمایش و امتحان دارد و خداوند آنها را به وسیله آن می آزماید تا میزان ایمان و تعهد و شکر گذاری و ظرفیت آنها در برابر آن ظاهر گردد و طبعا برخی در این آزمایش موفق و برخی نا موفق می باشند .

    4- بنابراین نمی توان به طور کلی مال فراوان داشتن را نتیجه جنبه و ظرفیت داشتن صاحب مال دانست هر چند این مطلب در مورد بندگان صالحی مانند حضرت سلیمان علیه السلام صدق می کند و خداوند آن سلطنت عظیم و مال و قدرت فراوان را به خاطر وجود آمادگی و طرفیت به او عطا نمود .






  8. صلوات و تشکر : 5


  9. #5

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    رزّاق کیست؟







    رازق تمام مخلوق اوّلاً و بالذّات خداوند است چنانکه فرموده است:

    «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ» (ذاریات:58 ) ؛ مقدم شدن «هو» دلیل حصر است‏. و ایضا فرموده است.


    « وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی‏ کِتابٍ مُبین ـــ هیچ جنبنده‏اى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خداست. او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى‏داند؛ همه اینها در کتاب آشکارى ثبت است. »( هود: 6)


    بنا بر این ، غیر خدا فقط در حدّ واسطه فیض در روزی رساندن به مخلوقات نقش دارند.




  10. صلوات و تشکر : 4


  11. #6

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    چگونه رزق خود را افزایش دهیم؟
    از آیات قرآن كریم استفاده می‌شود كه توسعه و تنگی روزی به دست خداست‌ چنان كه می‌فرماید:

    "إن‌ّ ربّك یبسط الرّزق‌َ لِمَن یشأ و یقدر إنّه كان بِعبادِه خبیراً بصیراً" (اسراء 30)

    بنابراین هر چند اراده و كوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است‌"لیس‌َ للانسـَن‌َ الاّ ما سَعی‌َ"(نجم‌، 39) ولی
    اینها "جزءالعلة‌" و یا از آن هم كمتر به حساب می‌آیند زیرا اراده و عمل انسان در به دست آمدن رزق و روزی یكی از صدها شرایط است كه تمامی اسباب و شرایط به او منتهی می‌شود، و اوست كه بر اساس علم و حكمتش روزی را بین بندگان تقسیم می‌كند چنانكه می‌فرماید:

    "أهم یقسمون رحمت ربّك نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوَة الدّنیا (زخرف‌، 32)
    آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می‌كنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم كردیم‌."

    همان گونه كه بیان كردیم‌، خواست خداوند متعال "یرزق من یشأ" گشایش و تنگی روزی نیز، روی عللی است كه خدا به بندگان دانا و به صلاح آنان آگاه‌تر است‌.
    به بعضی افراد به جهت برخی اعمالشان روزی فراوان و به بعضی به سبب عمل‌هایشان (مانند تنبلی‌، قطع رحم و...) روزی كمتر می‌دهد.
    برخی را جهت آزمایش‌، روزی فراوان عطا می‌كند و در كار و زندگیشان گشایش می‌دهد و برخی را جهت آزمایش‌، روزی كم می‌دهد و... (1)


       
    (1)- اقتباس از: قاموس قرآن‌، سید علی‌اكبر قرشی‌، ج 3، ص 82ـ86، دارالكتب‌الاسلامیة‌، با اندكی اضافات‌






  12. صلوات و تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.







    برخی از سوره‌هایی كه در روایات اسلامی برای زیاد شدن رزق و روزی توصیه شده عبارتند از:


    1. سوره واقعه: امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: "كسی كه هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی‌، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی‌بیند و از دوستان حضرت علی‌(علیه السلام) می‌شود..."(2)


    2. سوره همزه: امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: "هر كس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند فقر از او دور می‌شود و روزی بر او روی می‌آورد..."(3)


    3. سوره لیل:‌ پیامبر اكرم‌(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: هر كس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می‌كند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می‌گیرد."(4)


    4. سوره مزمل: رسول اكرم‌(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: "هر كس سوره مزمل را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود".(5)


    5. سوره ذاریات‌: امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: "هر كس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می‌كند و روزی فراوانی برایش می‌دهد..."(6)


    6. سوره ممتحنه‌: امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید: "هر كس سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحبی بخواند خداوند....فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور می‌كند". و همچنین سوره‌های نجم‌، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است‌.


       

       
    (2)- ر.ک‌: وسائل الشیعه‌، شیخ حر عاملی‌، ج 6، ص 112، مؤسسه آل البیت‌، قم‌
    (3)- ر.ک‌: وسائل الشیعه‌، همان‌، ص 150
    (4)- ر.ک‌: مصباح الكفعمی‌، عاملی كفعمی‌، ص 444، انتشارات رضی‌، قم
    (5)- ر.ک: مستدرك الوسائل‌، محدث نوری‌، ج 4، ص 354، مؤسسه آل البیت‌، قم
    (6)- ر.ک‌: اعلام الدین‌، دیلمی‌، ص 377، مؤسسه آل البیت‌، قم‌






  14. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. ◕ 21 رمضان روزی برای عدالتخواهی
    توسط علوی در تالار امام علي (ع)
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/05/21, 03:37 قبل از ظهر
  2. ✾✿❀ تلاوت قرآن ᴥᴥᴥ دعا قبل از تلاوت
    توسط هندیانی در تالار کلاس تدبر در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 1391/04/31, 12:38 قبل از ظهر
  3. دعا برای افزایش روزی
    توسط ملکوت در تالار کلیات
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1391/01/15, 05:26 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/03/01, 10:14 قبل از ظهر
  5. هاروت و ماروت از واقعيت تا افسانه
    توسط hoda در تالار فرشتگان
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1390/02/03, 04:17 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •