تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.

    ۞☼۞ فوائد دعا کردن







    خدارا گفتم










    خدا را گفتم
    بیا جهان را قسمت کنیم :
    آسمان برای من ابرهایش برای تو
    دریا برای من موج هایش برای تو
    ماه برای من خورشید برای تو

    خدا خندید و گفت :
    تو بندگی کن و انسان باش همه دنیا برای تو …..
    من هم برای تو







    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:09 بعد از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 5


  3. #2

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.







    عبادات بايد با نيت تقرب به خدا به جا آورده شود و دعا كه از برترين عبادتهاست تنها با همين نيت بايد انجام گيرد.

    همچون اولياي خاص الهي كه تسليم محض اوامر او هستند و از آن جهت دعا مي‌كنند كه اطاعت حق تعالي است و لذا دعايشان اجابت بشود يا نه، راضي هستند. هرچند آنان از دعا جز تقرب، چيزي نمي خواهند، اما خود دعا داراي آثار و فوايدي است كه هر دعاكننده‌اي از آن بهره‌مند خواهد شد، البته در صورتي كه آداب و شرايط آن را رعايت كند.


    با توجه به روايات به برخي از فوايد دعا اشاره مي كنيم:


    1. كسب معرفت:


    از شرايط دعا، به دست آوردن معرفت لازم براي شناخت خود و خداست.
    اينكه انسان بداند فقير محض است و در همه چيز محتاج خداست و خداوند بي‌نياز از ديگران و برآورنده نياز ديگران است و بداند كه هيچ چيزي بدون اراده خداوند واقع نمي‌شود و هرچه را او اراده كند بي‌درنگ محقق مي‌شود.
    »انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون«

    با اين معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد كرد و همين باعث اجابت آن مي‌شود.


    امام صادق ـ عليه السّلام ـ در بيان آيه «فليستجيبوا لي و ليؤمنوا بي» مي‌فرمايند: » يعني مردم بدانند كه خداوند قادر است هر آنچه را بخواهند به آنان عطا كند.«
    و وقتي از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسيدند، فرمود: » چون شما كسي را مي‌خوانيد كه او را نمي‌شناسيد.


    2. آرامش رواني:

    گاهي انسان در زندگي روزمره خود گرفتار مشكلاتي مي‌شود كه بر طرف كردن آن از توانش خارج است. و وارد آمدن فشار براي انجام كارهايي فراتر از توانمنديهاي آدمي در وي اضطراب ايجاد مي‌كند و اين اضطراب را نمي‌تواند مدت درازي تحمل كند.

    بهترين راه حل براي از بين بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نياز با خداست چرا كه دعا برقراري ارتباط بنده با خداست.

    خدايي كه بر هر كاري تواناست. اين ارتباط انسان را اميدوار و دلگرم به قدرتي برتر مي‌كند كه اگر صلاح بداند به راحتي آن فشارها و سختي‌ها را برطرف مي‌كند.


    3. خودسازي:

    برقراري ارتباط با خداوند و با او به راز و نياز پرداختن در صورتي امكان‌پذير است كه اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد.

    قرآن كريم مي‌فرمايد: » خداوند دعاي كساني را اجابت مي‌كند كه ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند« (شوري، 26)

    پس سخن گفتن با خدا و طلب حاجت از او، دلي پاك و عملي صالح لازم دارد.

    حضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:» پرهيزگار باشيد و اعمالتان را صالح و درونتان را براي خدا خالص كنيد تا خداوند دعايتان را اجابت كند.« و چون شرط به اجابت رسيدن دعا، ترك گناه است، كسي كه حقيقتا درخواستي از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود.



    4. از بين بردن خودخواهي:

    براي استجابت دعا بهتر است انسان اول براي ديگران دعا كند سپس براي خود.
    چنانكه امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند: » هر كس چهل مؤمن را قبل از خود دعا كند، دعايش مستجاب مي‌شود.


    همچنين پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايند:» وقتي كسي از شما دعا مي‌كند آن را عموميت دهد - و براي ديگران هم دعا كند - چرا كه باعث اجابت دعاست.

    طلب خير براي ديگران در واقع مبارزه دروني با انحصار طلبي و خودخواهي است.




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:13 بعد از ظهر

  4. صلوات و تشکر : 6


  5. #3

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    5.نجات از دوزخ:

    رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايند:

    درقيامت امر مي‌شود عده‌اي را به جهنم ببرند ، خداوند به مالك جهنم مي‌فرمايد: به آتش بگو پاهايشان را نسوزاند چونكه با آن به مساجد مي‌رفتند، صورتشان را نسوزاند به خاطر وضو گرفتنشان و دستهايشان را نسوزاند چون هنگام دعا دستها را بالا مي‌گرفتند...»


    6. تشويق به فعاليت:

    امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:
    دعاي چهار نفر اجابت نمي‌شود: يكي از آنها كسي است كه در خانه بنشيند و از خدا روزي طلب كند.

    « وحضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:

    دعا كننده بدون عمل مانند تيرانداز بدون كمان است كه هيچ گاه دعاي او به اجابت نمي رسد. كسي كه واقعا مي‌خواهد دعا كند بايد حداكثر شرايط اجابت آن را رعايت كند. يكي از آن شرايط كار همراه دعاست.


    7. محبوبيت نزد خدا:

    انجام هر عبادتي انسان را محبوب درگاه حق تعالي مي‌كند و دعا يكي از آن عبادات و بلكه افضل آن است.
    خداوند در قرآن كريم از حضرت ابراهيم به خاطر دعاكردنش تعريف و تمجيد مي‌كند.

    » ان ابراهيم لحليم اوّاه منيب«(هود/75)

    امام باقر ـ عليه السّلام ـ در بيان اين آيه مي‌فرمايند:» اواه كسي است كه بسيار دعا مي‌كند.



    8. جلب روزي:

    خداوند روزي دهنده تمام مخلوقات است اما با دعا مي‌توان نعمتهاي بيشتر و بهتري به سوي خود جلب كرد.
    پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايند:

    رزق و روزي به عدد قطرات باران از آسمان بر زمين نازل مي‌شود تا هر كس به اندازه خود دريافت كند، لكن خداوند زياده دهنده است پس از فضل خداوند نعمتهاي بيشتري درخواست كنيد




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:33 بعد از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 6


  7. #4

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    9.دفع بلا:

    امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:

    دعا و بلا با هم هستند تا روز قيامت و دعا بلا را دفع مي‌كند حتي در حاليكه نزول بلا قطعي شده باشد.

    «
    حضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:

    » امواج بلا را با دعا دفع كنيد.«



    10. تقويت روحيه احساس مسئوليت نسبت به جامعه:

    دين اسلام همه ابعاد زندگي اجتماعي و فردي انسان را مورد توجه قرار داده است.
    همه افراد را نسبت به يكديگر و جامعه مسئول مي‌داند و اين مسئوليت را در قالب امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يكي از فروع دين واجب كرده است و يكي از شرايط استجابت دعا را اين وظيفه مي‌داند.

    اميرمؤمنان علی (ع) مي‌فرمايند:
    امر به معروف و نهي از منكر كنيد تا خداوند دعايتان را مستجاب كند.
    « و همچنين در وصيت خود به فرزندانش مي‌فرمايد:» امر به معروف و نهي از منكر را ترك نكنيد، مبادا خداوند اشرار امت را بر شما مسلط كند، بعد شما هرچه دعا كنيد، اجابت نشود.



    11. شفاي دردها:

    امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:
    »دعا كنيد چرا كه دعا شفا دهنده دردهاست



    12. به دست آوردن منزلت نزد خدا:

    امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايند:
    نزد خداوند متعال، مقام و منزلتي هست كه كسي به آن نمي‌رسد مگر با درخواست و دعا






    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:35 بعد از ظهر

  8. صلوات و تشکر : 6


  9. #5

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    فواید دعا از سخنان ائمه معصومین (ع)



    الدعا مخ العبادة : دعا مغز و روح عبادت است {پیامبر اکرم (ص)}


    امام صادق (ع):


    همانا بنده مومنی درباره حاجتی خدای خود را خوانده و دعا می کند در آن حال خداوند عزّوجلّ به فرشتگان گوید حاجت او را دیرتر برآورید چون مشتاق شنیدن صدای دعای او هستم و در روز قیامت خدای عزّوجلّ به آن بنده خواهد گفت:

    بنده من دعا کردی و من برآوردن حاجت تو را مدتی به تاخیر انداختم و ثواب دیر برآوردن حاجتت الان چنین و چنان خواهد و درباره فلان مطلب دعا کردی باز هم دعایت را دیر مستجاب کردم و اکنون به عوض دیر مستجاب شدن دعایت مزد و پاداش فراوانی خواهم داد.



    امام صادق (ع) فرمود:
    همین که مومن خوبی نتیجه را می بیند آرزو می کند ای کاش هیچ یک از دعاهایش در نیا مستجاب نمی شد.






    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:36 بعد از ظهر

  10. صلوات و تشکر : 5


  11. #6

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    تأثیر دعا و نیایش بر زندگی انسان


    نیایش در همین حال که آرامش را پدید آورده است، در فعالیتهاى مغزى انسان یکنوع شکفتگى و انبساط باطنى و گاهى روح قهرمانى و دلاورى را تحریک مى کند، نیایش خصائل خویش را با علامات بسیار مشخص و منحصر به فرد نشان مى دهد، صفاى نگاه، متانت رفتار، انبساط و شادى درونى، چهره پر از یقین، استعداد هدایت و نیز استقبال از حوادث، اینها است که از وجود یک گنجینه پنهان در عمق روح ما حکایت مى کند.

    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:37 بعد از ظهر

  12. صلوات و تشکر : 4


  13. #7

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    عبادت و دعا

    قطع نظر از اجر و پاداشی که برای دعا هست و قطع نظر از اثر استجابتی که بر دعا مترتب است، دعا اگر از حد لقلقه زبان بگذرد و دل با زبان هماهنگی کند و روح انسان به اهتزاز آید، یک روحانیت بسیار عالی دارد. مثل این است که انسان خود را غرق در نور می بیند.

    شرافت گوهر انسانیت را در آن وقت احساس می کند. آن وقت خوب درک می کند که در سایر اوقات که چیزهای کوچک او را به خود مشغول داشته بود و او را آزار می داد چقدر پست و ساقط و سافل بوده.

    انسان وقتی که از غیر خدا چیزی می خواهد احساس مذلت می کند و وقتی که از خدا می خواهد احساس عزت.

    به این ترتیب دعا، هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم نتیجه.




    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:38 بعد از ظهر

  14. صلوات و تشکر : 4


  15. #8

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    اولیای خدا هیچ چیزی را به اندازه دعا خوش نداشتند، همه خواهش ها و آرزوهای دل خود را با محبوب واقعی در میان می گذاشتند و بیش از آن اندازه که به مطلوب های خود اهمیت می دادند به خود طلب و راز و نیاز اهمیت می دادند، هیچ گونه احساس خستگی و ملالت نمی کردند، به تعبیر امیرالمؤمنین خطاب به کمیل نخعی:

    «هجم بهم العلم علی حقیقة البصیره ، و باشروا روح الیقین ، و استلانوا ما استوعره المترفون و أنسوا بما استوحش منه الجاهلون ، و صحبوا الدنیا بأبدان أرواحها معلقة بالمحل اععلی؛


    علم همراه با بینش حقیقی به آنان هجوم آورده و آنان با روح (یا با نسیم لذت) یقین هم آغوش گشته اند و آنچه را نازپروردگان رفاه طلب دشوار پندارند بر خود نرم و هموار شمارند، و به آنچه نادانان از آن گریزانند انس گرفته اند، و به بدن هایی با دنیا همدم گشته اند که جانشان به جهان برین وابسته است».
    ( نهج البلاغه ، حکمت 147).


    برعکس دلهای زنگ گرفته سیاه و قفل شده که از درگاه خدا رانده شده اند.


    ویرایش توسط 88060714 : 1391/02/27 در ساعت 12:39 بعد از ظهر

  16. صلوات و تشکر : 4


  17. #9

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.





    فضیلت و آثار دعا از دیدگاه قرآن

    1) خداوند جلّ جلاله می فرماید :
    قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبّی ، لَوْلا دُعآؤُکُمْ. فَقَدْ کَذَّبْتُمْ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً.

    بگو: اگر دعایتان نبود، پروردگارتان چه اعتنایی به شما داشت ، زیرا مسلّماً شما تکذیب نمودید، و لذا تکذیبتان همواره ملازم شما خواهد بود.

    خداوند در این آیه شریفه برای مخاطبَین آن هیچ جایگاه و مقامی در صورتی که دعا نداشته باشد، قرار نداده ؛ بنابراین ، از این کلام فهمیده می شود که جایگاه و منزلت انسان در نزد خداوند جلّ جلاله به اندازه دعا و ارزش او به قدر اهتمام به مناجات و خواندن اوست .

    شاید کسی اشکال کند بگوید : مراد از دعا در این آیه ، عبادت و پرستش خداوند است ؛ ولی این درست نیست ، بلکه حقّ همانی است که راویان مورد اعتماد از امامان و سروران ما (علیهم السلام ) روایت کرده اند که مقصود از دعا در این آیه ، بدون کم و کاست همان دعایی است که در عرف شرع فهمیده می شود.


    ۲) خداوند جلّ جلاله می فرماید :

    فَلَوْلا إِذْ جآءَهُمْ بَاءْسُنا، تَضَرَّعُوا، وَلکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ.

    پس ای کاش هنگامی که سختی و ناگواریی از سوی ما به آنان می رسید، تضرّع و زاری می نمودند، لیکن دل هایشان قساوت پیدا نموده و سنگدل گردیده بودند.

    خداوند جلّ جلاله در این آیه شریفه هشدار می دهد که اگر کافران تضرّع و زاری می نمودند ، خداوند سختی و ناگواری و خشم و عذاب و عقاب خویش را از آنان برمی داشت و ناراحتیهای آنان را برطرف می نمود.


    ملاحظه می شود که خداوند نفرمود :
    ای کاش وقتی سختی و ناگواری از ناحیه ما به سوی آنان می آمد ، نماز می خواندند یا روزه می گرفتند یا حجّ به جا می آوردند یا قرآن قرائت می نمودند و این خود به صراحت مطلب را برای اهل فهم از برجستگان روشن می نماید.


    ۳) باز از جمله آیات ، وعده پاکیزه خداوند جلّ جلاله است به اینکه :

    دعا، کلید رسیدن به آمال و آرزوهاست. آنجا که می فرماید :

    وَ إِذا سَاءَلَکَ عِبادی عَنّی ، فَإِنّی قَریبٌ، اءُجیبُ دَعْوَهَٔ الدّاعِ إِذا دَعانِ.

    و هرگاه که بندگانم درباره من بپرسند ، بگو : که من نزدیکم و دعای هر دعا کننده را هنگامی که مرا بخواند، اجابت می کنم .


    ۴) و نیز در این باره است فرمایش دیگر خداوند جلَّ جلاله که می فرماید :

    اءُدْعُونی اءَسْتَجِبْ لَکُمْ، إِنَّ الَّذینَ یَسْتَکْبِرُوُنَ عَنْ عِبادَتی ، سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ.

    مرا بخوانید تا دعایتان را برای شما اجابت کنم ، براستی کسانی که از پرستش و عبادت من گردنکشی می کنند ، با حالت خواری و ذلّت وارد جهنّم خواهند شد.

    خداوند جلّ جلاله با این آیه شریفه توجّه می دهد که ترک کردن دعا ، استکبار و گردنکشی از پرستش و عبادت او و نیز سبب داخل شدن در آتش جهنّم و عذاب خوار کننده آن است.

    از امام صادق (ع) روایت شده که مراد از عبادتی که انسان از آن گردنکشی می نماید در این آیه ، همان دعا است و اینکه هرکس با وجود این دستور آن را ترک کند ، از مستکبران و گردنکشان خواهد بود.


       
    ۱. فرقان ، ۷۷
    ۲. انعام ، ۴۳
    ۳. بقره ، ۱۸۶
    ۴. غافر ، ۶۰






  18. صلوات و تشکر : 3


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •