تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. #1

    ஜ ╫ دائم الوضو بودن








    دائم الوضو بودن به اين معنا است كه هر مؤمنى و شخصى كه قصد حركت به سوى خداى مهربان را دارد، هميشه و دائما در حال طهارت باشد و به واسطه اين طهارت، قلبش توجه به حضرت حق داشته باشد و براى جلوگيرى از شرّ نفس و شيطان، دوام بر وضو را سفارش مى فرموده اند و مى گفتند: وضو به منزله لباس جنگ است.
    در اينجا به دو نكته، توجه شما خواننده محترم را جلب مى نمايم.

    اولا: حكمت و فلسفه وضو و فضيلت آن

    امام صادق عليه السلام فرمود:

    الْعِلَلُ ، عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ دَاوُدَ الْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قـَالَ قـَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَنْ تَوَضَّأَ فَذَكَرَ اسْمَ اللَّهِ طَهُرَ جَمِيعُ جَسَدِهِ وَكَانَ الْوُضُوءُ إِلَى الْوُضُوءِ كَفَّارَةً لِمَا بَيْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ وَمَنْ لَمْ يُسَمِّ لَمْ يَطْهُرْ مِنْ جَسَدِهِ إِلَّا مَا أَصَابَهُ الْمَاءُ 1

    هر كس وضو بگيرد و نام خدا را به زبان آورد، تمام بدنش طاهر مى شود و وضوى روى وضو كفـاره گناهان بين دو وضو است و هر كس در حال وضو نام خدا را به زبان نياورد، فقط اعضاى وضويش پاك مى شود.


    وضو بر وضو به اين معنى كه هرگاه وضويش باطل شد، فورا وضو بگيرد؛ يعنى هيچ گاه بدون وضو نباشد.
    راز پاك شدن تمام بدن با ياد خدا، اين است كه با ذكر خدا، قلب انسان، آگاه و متوجه مى شود و از غفلتى كه از ياد خدا بر او عارض شده، تطهير مى يابد و هنگامى كه قلب يك انسان كه رئيس و عنوان مركزيّت بدن است، پاك شود، جميع اعضاء پاك مى شود.

    چون قـلب رئيس بدن، و تمام اعضاء در حكم كارگزاران و رعاياى او هستند، هنگامى كه قلب توجه پيدا كند و پاك شود و به مصداق الناس على دين ملوكهم تمام وجود انسان در مسير الهى قرار گرفته و بسوى خدا توجه مى كنند. به عبارت ديگر مى توان گفت قلب يك انسان اصل وجود اوست و انسان چيزى نيست مگر همان قلبش پس اگر قلب پاك شود، انسان پاك شده است.



       

    1- بحارالانوار ج77 ص314

  2. صلوات و تشکر : 4


  3. #2



    شهيد ثانى قدّس سرّه مى فرمايد: در مورد طهارت، انسان بايد توجه داشته باشد كه چون اعضاء ظاهرش در معرض ديد ديگران است و از طرفى هميشه با امور پست دنيوى در تماس هستند، انسان موظف است كه آن ها را بشويد و نظيف نگهدارد.

    پس لازم است كه همراه با اين اعضاى ظاهرى، قلبش را هم كه مورد توجه حق تعالى است، تطهير كند، زيرا كه خداى تعالى توجهى به صورت ظاهرى ما ندارد بلكه توجهش به قلوب ماست و قلب (نه قلب صنوبرى) رئيس اين اعضاء است، و كارهايى را كه اين اعضا در جهت دور شدن از پروردگار انجام مى دهند، به دستور او و در خدمت اوست پس قلب، براى تطهير سزاوارتر است.

    آن چه در باب وضو مقرر شده به وضوح ما را به تطهير قلب توجه مى دهد. بنابر اين كسى كه براى عبادت خداى تعالى و توجه به او و اعراض از دنيا، وضو مى گيرد، بايد بداند كه براى توجه به آخرت، بايد دل از دنيا بريده، دست از متاعش بشويد.

    و به همين خاطر است كه مى بينيم دستور داده اند كه صورت و دو دست را شسته و سر و روى دو پا را مسح كنيم.

    دستور شستن صورت به اين خاطر است كه توجه و روى آوردن به خدا با صورت باطنى، بواسطه همين صورت انجام مى شود و اكثر حواس ظاهرى كه باعث و انگيزه دلبستگى به دنيا هستند در محوّطه صورتند، پس دستور به شستن آن داده اند تا به صورتى خالى از كثافات به خدا روى آورد و بدينوسيله به مرتبه اى ترقى كند كه صورت باطنيش را نيز تطهير نمايد.

    سپس دستور به شستن دست ها داده، چون اكثر برخوردهاى انسان با امور پست دنيوى به وسيله دست انجام مى شود.

    و بعد دستور به مسح سر داده زيرا قوه مفكّره انسان كه قصد حركت به طرف امور دنيوى و هر امر ديگرى را ايجاد مى كند در سر قرار دارد و همين قصدها هستند كه به انسان جهت مى دهند و انسان را به هر طرف امور مورد نظر خود بر مى انگيزانند و چنان چه مربوط به امور دنيايى باشند انسان را به طرف دنيا مى رانند و از توجه به آخرت غافل مى كنند.

    و در آخر دستور به مسح پاها داده، زيرا به وسيله پاهاست كه انسان به مقاصد خود و از جمله مطالب دنيايى خود مى رسد و با آن ها به طرف حوايج دنيوى حركت مى كند، لذا سزاوار است كه اين اعضاء را در عبادت شركت دهد تا در سعادتى كه از عبادت نصيبش ‍ مى شود، سهيم باشند.



  4. صلوات و تشکر : 4


  5. #3



    در كتاب مصباح الشريعة: از امام صادق عليه السّلام روايت شده:

    هنگامى كه قصد طهارت و وضو كردى چنان به طرف آب حركت كن كه گوئى به طرف رحمت خدا مى روى، زيرا خداى تعالى آب را كليد نزديكى و مناجات خود و راهنماى بساط خدمتش قرار داده و همانطور كه رحمتش، گناهان بندگان را مى شويد جز آب، چيز ديگرى نجاسات ظاهرى را زائل نمى كند
    و بعد چنين ادامه مى دهد: خداى تعالى در قرآن مى فرمايد:

    هُوَ الَّذى ارْسَلَ الرِّياحَ بُشْرا بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِ وَانْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُورا (فرقان آیه 48 )
    و او آن چنانه ایست که بادها را براى بشارت پيشاپيش رحمت خود فرستاد و از آسمان آب پاك كننده نازل كرديم.

    همچنين مى فرمايد : وَجَعَلْنا مِنَ الماءِ كُلَّ شَيءٍ حَىٍّ (انبياء آیه 30)
    و زندگى همه موجودات زنده را به آب وابسته نموديم.

    پس همانطور كه با آب، هر نعمتى را به وجود آورده، با فـضل و رحمتش، قـلوب را با طاعت و بندگيش زندگى بخشيده؛ پس در صفا و رقت و پاكيزگى و بركت آب بنگر، و بنگر كه چگونه با همه چيز ممزوج مى شود و در همه چيز وجود دارد، و آن را در اعضايى كه خدا دستور داده استعمال كن و واجب و مستحبش را بجا آور كه در هر كدام از اين امور فوائد بسيار نهفته كه اگر به صورت شايسته انجام دهى، چشمه هاى فوايدش ‍ به سوى تو جارى خواهد شد.

    سپس همانطور كه آب به راحتى با همه اشياء ممزوج مى شود، با خلق خدا معاشرت كن و با هر چيز همانطور كه شايستگى اش را دارد برخورد كن. و خلاصه آن كه بر اساس فـرمايش رسول خدا (صلى الله عليه و آله) كه فـرمود: مثل مؤمن مثل آب است. مانند آب باش. پس بايد خلوصت با خدا در تمام عبادات مانند خلوص آب به هنگامى كه خدا او را از آسمان نازل كرد و آن را طهور يعنى پاك كننده ناميد، باشى و هنگامى كه جوارحت را با آب تطهيرمى كنى، قلبت را با يقين و تقوى پاك كن.

    مستدرك الوسائل ج1 ص353

  6. صلوات و تشکر : 4


  7. #4



    در كتاب علل فـضل بن شاذان از حضرت رضا عليه السلام چنين نقل مى كند:

    فـِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ وَفـِي الْعِلَلِ بِالْإِسْنَادِ الْآتِي عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا عليه السلام قـَالَ إِنَّمَا أُمِرَ بِالْوُضُوءِ وَبُدِئَ بِهِ لِأَنْ يَكُونَ الْعَبْدُ طَاهِراً إِذَا قَامَ بَيْنَ يَدَيِ الْجَبَّارِ عِنْدَ مُنَاجَاتِهِ إِيَّاهُ مُطِيعاً لَهُ فِيمَا أَمَرَهُ نَقِيّاً مِنَ الْأَدْنَاسِ وَالنَّجَاسَةِ مَعَ مَا فِيهِ مِنْ ذَهَابِ الْكَسَلِ وَطَرْدِ النُّعَاسِ وَتَزْكِيَةِ الْفُؤَادِ لِلْقِيَامِ بَيْنَ يَدَيِ الْجَبَّارِ ...

    جهت اين كه دستور به وضو داده شده، اين است كه هنگامى كه بنده اى براى مناجات با خداوند جبّار برمى خيزد، پاكيزه در مقابلش قرار گيرد، و در دستورات مطيع او باشد و از كثافات و نجاسات پاك شده باشد، به اضافه اين كه چُرت و كسالت را بر طرف كرده، دل را براى ايستادن در مقابل خدا تزكيه مى كند.



       
    وسائل الشيعة ج1 ص367


    و به اين خاطر اين اعضا را بايد شست و شستن بقيه اعضاء بدن لازم نيست كه بنده وقتى در مقـابل خدا مى ايستد، فقط اعضاء وضو را براى عبادت بكار مى برد به اين معنى كه بوسيله صورتش سجده و اظهار خضوع مى كند، خواهش ها ،ترس و محبت و انقطاع از دنيا را بوسيله دستش اظهار مى كند، و با سرش در سجده و ركوع به خدا روى مى آورد و با پاهايش نشست و برخاست مى كند).




  8. صلوات و تشکر : 3


  9. #5



    یا ایَّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِذا قُمتُم اِلَی الصَّلاةِ فَاغِسلُوا وُجوهَکُم وَ اَیدِیَکُم اِلَی المَرافَِقِ وَ امسَحُوا بِرُووُسِکُم وَ اُرجُِِلُکُم اِلَی الکَعبَینِ. ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که به نماز می ایستید صورت و دست ها را تا آرنج بشویید و سر و پا ها را تا مفصل مسح کنید.المائده/6
    باز هم پیشرفت های شایان علمی ،از یکی دیگر از جنبه های اعجاز قرآن پرداشته و آن فلسفه ی وضو از نظر علم پزشکی است؛ اگر چه به طور قطع وضو در قوانین اسلامی نوعی عبادت محسوب می شود اما همانند بسیاری از دستورات اسلامی دیگر از قبیل روزه ،غسل نماز صبح و ... حاوی نکات طبی فراوانی است .


    تعریف وضو

    وضو به عنوان یک عبادت در دستو کار مسلمین قرار گرفته و عبارت است از :شستن صورت و دست ها و مسح سر و پا ها با شرایط خاص معنوی که باعث نورانیت فرد می شود.
    حکمت های وضو از دیدگاه علم بهداشت

    بهداشت پوست

    از این نظر فایده ی وضو کاملاً روشن است چرا که شستن صورت و دست ها آن هم پنج بار یا حداقل سه بار در روز اثرات قابل توجه ای در نظافت بدن دارد نکته ی جالب این است که دسته ای از میکروب ها به نام ارگانیزم های بی هوازی روی پوست زندگی می کنند .این میکروب ها در محیط دارای اکسیژن رشد نمی کنند و حتی در بعضی موارد اکسیژن اثر درمانی در سرکوب آن ها دارد همان طور که می بینیم در وضو اندام ها ضمن تماس با آب در معرض اکسیژن هوا نیز قرار می گیرند و این کار مانع رشد میکروب های بی هوازی می شود

    بهداشت گوارشی

    یکی از راه های انتقال بیماری عفونی راه مدفوعی دهان است .به عبارت ساده تر همان طور که از نام آن پیداست عوامل عفونی و آلودگی ها پس از دفع مدفوع روی دست باقی می ماند و از طریق دهان وارد بدن می شود و ایجاد بیماری می کند .با وضو می توان از ابتلا به بسیاری از این بیماری ها جلوگیری کرد.

    بهداشت اعصاب وروان

    برای فهم بهتر اثر مستقیمی که وضو بر اعصاب انسان دارد لازم است ابتدا به شرحی پیرامون فیزیولوژی اعصاب بپردازیم.

    نوروفیزیولوژی یا فیزیولوژی سیستم عصبی

    یکی از جالب ترین شاخه های فیزیولوژی علم نوروفیزیولوژی است که در واقع به مطاله ی سیستم عصبی می پردازد سیستم عصبی میلیون ها خبر را از اندام های حسی دریافت و سپس تمام این اطلاعات را جمع میکند تا پاسخ بدن درمقابل آن را تعیین کند.اطلاعات بینایی،چشایی، شنوایی،لامسه وغیره. از راه های حسی وارد مغز می شود هر قسمتی از بدن پیام های خود را به قسمت خاص و مشخصی از قشر خاکستری مغز ارسال می کند .
    طبق کشفیات جدید در فیزیولوژی اعصاب ،تحریکات حسی میزان هوشیاری انسان را افزایش می دهد و خواب آلودگی و کسالت و گیجی را از بین می برد از طرفی هر چه پیام های حسی بیشتری به مغز ارسال شود اثر هوشیاری کنندگی آن بالاتر می رود و به عبارت ساده تر هر چه سطح بیشتری از قشر حسی مغز(یعنی بخش وسیعتری از ادمک حسی تحریک شود)هوشیاری بیشتری به دست می اید و قدرت توجه و تمرکز انسان بیشتر می شود.
    بیشترین مناطقی که فضای حسی را به خود اختصاص داده اند ابتدا لب ها و بعد از آن صورت و انگشت شست و دست قرار دارد .
    با این توضیحات روشن است که وقتی در جریان وضو داخل دهان،صورت، ساعد ها،کف دست ها و جلوی سر و روی پاهای انسان تحریک شود قسمت اعظم قشر حسی تحریک می شود ،یعنی در حالی فقط چیزی که حدود 20 درصد سطح بدن در وضو مرطوب شده است بیش از 80 درصد ادمک حسی تحریک می شود؛ به عبارت دیگر اگر انسان به جای وضو کل بدن خود را می شست (غسل می کرد) چیز زیادی بر تحریک ناشی از وضو افزوده نمی شد و این موضوع واقعاً یک معجزه است ؛ یعنی 20 درصد درمقابل 80 درصد!

    این موضوع را می توان در حدیثی ازامام صادق(علیه السلام) به طور واضح دید؛ همان طور که می فرمایند :
    (من ذکر بسم الله علی وضوئه فکانما اغسل)
    هر کس ذکر خدا را به هنگام وضو بگوید مانند این است که غسل کرده باشد.
    منبع : سایت استوا از کتاب پزشکی های قران کریم

    ویرایش توسط ملکوت : 1390/12/09 در ساعت 09:42 بعد از ظهر

  10. صلوات و تشکر : 3


  11. #6



    ثانيا: ثوابى هايى كه بر تجديد وضو مترتب مى باشد:

    در روايتى امام صادق عليه السلام مى فرمايند:
    تجديد وضو (با اينكه وضوى قـبلى هنوز باطل نشده) همانند نورى است بر روى نور ديگر، و كسى كه وضو بسازد، در حالى كه هنوز وضو دارد خداوند توبه او را تجديد مى كند، در حالى كه هنوز استغفار نكرده باشد.

       
    من لايحضره الفقيه ج1 ص41


    و نيز رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم مى فرمايند:
    كسى كه وضو بسازد با اينكه هنوز وضو دارد خداوند ده حسنه براى او مى نويسد.


       
    مستدرك الوسائل ج1 ص300

  12. صلوات و تشکر : 4


  13. #7



    پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :
    اَكثِر مِن الطَّهورِ يَزِدِ اللّه‏ُ فى عُمُرِكَ؛
    وضو زياد بگير تا خداوند، عمرت را زياد كند.
    ا
    مالى مفيد، ص 60، ح 5
    اَلتَّسْميَةُ مِفْتاحُ الْوُضوءِ و مِفْتاحُ كُلِّ شَيءٍ؛
    بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است. مستدرك الوسائل، ج1، ص 323

  14. صلوات و تشکر : 3


  15. #8



    پیامبر اکرم:

    اَلْعَبد... إِنْ قالَ فى أوَّلِّ وُضوئِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ طَهُرَت أعضاؤُهُ كُلُّها مِنَ الذُّنوبِ؛


    اگـر بنـده‏ اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از گناهان پاك مى‏شود.
    تفسير الامام العسكرى عليه‏السلام ، ص 521
    ویرایش توسط هندیانی : 1391/04/24 در ساعت 03:42 بعد از ظهر

  16. صلوات و تشکر : 3


  17. #9



    پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله :
    اِنَّ الغَضَبَ مِنَ الشَّيطانِ وَاِنَّ الشَّيطانَ خُلِقَ مِنَ النّارِ وَاِنَّما تُطفَأُ النّارُ بِالماءِ فَاِذا غَضِبَ اَحَدُكُم فَليَتَوَضَّ؛

    خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، وضو بگيرد.

    نهج الفصاحه ح 660

  18. صلوات و تشکر : 3


  19. #10



    امام صادق عليه‏السلام :
    ما يَمْنَعُ اَحَدَكُمْ اِذا دَخَل عَلَيْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْيا اَنْ يَتَوَضَّاَ ثُمَّ يَدْخُلَ مَسْجِدَهُ وَ يَرْكَعَ رَكْعَتَينِ فَيَدْعُوَ اللّه‏َ فيهِما؟ اَما سَمِعْتَ اللّه‏َ يَقُولُ: «وَاسْتَعينوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»؟

    چه چيز مانع مى‏شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به سجده‏گاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده‏اى كه خداوند مى‏فرمايد: «از صبر و نماز مدد بگيريد»؟

    تفسير عياشى، ج 1، ص 59، ح 39

  20. صلوات و تشکر : 3


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •