تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 16
  1. #1

    ✾✿❀ تلاوت قرآن ᴥᴥᴥ دعا قبل از تلاوت





    بدان كه ثواب تلاوت قـرآن را حدّى نيست، و اخبارى كه در بزرگى اجر و بسيارى پاداش ‍ آن وارد شده بى شمار است، و چگونه اجر آن عظيم نباشد و حال آن كه كلام خداوند است كه روح الامين به سيّد المرسلين منتقـل ساخته، و تأمّل كن كه كلامى كه از جانب خدا صادر شده بى واسطه است، و چون قـرآن از حيث لفـظ به سبب نهايت فـصاحت معجزه است، و از جهت معنى متضمّن اصول حقـايق معارف و مواعظ و احكام است، و از دقـايق صنع الهى و از امور غيبى و احوال نهانى و داستان هائى كه در قرن ها و سال هاى پيشين روى داده خبر مى دهد، تأثير آن در دل ها و صفـا بخشى آن براى نفـوس چگونه و تا چه اندازه است. و بالجمله: عقل و نقل و تجربه شواهدى است كه بر بزرگى ثواب تلاوت قرآن يكديگر را تأ ييد مى كنند.
    و چون اخبارى كه درباره آن وارد شده مشهور است نيازى به ذكر آن ها نيست، و ما در اين جا به برخى از آداب ظاهرى و باطنى تلاوت قرآن اشاره مى كنيم.

    1 ـ روايات تلاوت قرآن

    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم الْقُرْآنُ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ حَبْلُ اللَّهِ وَهُوَ النُّورُ الْمُبِينُ وَالشِّفـَاءُ النَّافـِعُ فـَاقـْرَءُوهُ فـَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَأْجُرُكُمْ عَلَى تِلَاوَتِهِ بِكُلِّ حَرْفٍ عَشْرَ حَسَنَاتٍ أَمَا إِنِّي لَا أَقُولُ الم حَرْفٌ وَاحِدٌ وَلَكِنْ أَلِفٌ وَلَامٌ وَمِيمٌ ثَلَاثُونَ حَسَنَةً

    قـرآن، خوان احسان خدا است كه جميع بندگان را به او دعوت نموده، پس از خوان نعمت او، بهره مند شويد. و هر چند توانيد فايده آن را فراگيريد. چه، آن ريسمانى است محكم كه هر كه دست در آن زند، هرگز از رحمت واسعه خدا محروم نشو . و نورى است روشن، كه گمراهان را به سر منزل مقصود رساند. و شفائى است به غايت سودمند، كه دردمندان و مستمندان جهل، از دار الشّفـاى معرفت آن، عارف مى شوند. و كافى است كه هر كه تابع او مى شود، به مرتبه ارجمند مى رسد. پس تلاوت آن نمائيد، تا حضرت او سبحانه، به هر حرفى از آن، ده حسنه در ديوان حسنات شما بنويسد. نمى گويم كه الم ده حسنه دارد، بلكه الف را ده حسنه است، و لام را ده حسنه، و ميم را ده.

    مستدرك الوسائل ج4 ص
    258

  2. صلوات و تشکر : 6


  3. #2



    عبد اللّه بن مسعود از حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله روايت كرده كه آن حضرت فرموده كه:

    كسى كه به او هم و غمى و اندوه و حزنى برسد پس بگويد :

    الدُّرُّ الْمَنْثُورُ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم مَنْ أَصَابَهُ هَمٌّ أَوْ حُزْنٌ فَلْيَقُلْ : اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وَابْنُ أَمَتِكَ نَاصِيَتِي فِي يَدِكَ مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ فـِيَّ قـَضَاؤُكَ أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي وَنُورَ صَدْرِي وَذَهَابَ هَمِّي وَجَلَاءَ حُزْنِى قـَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله وسلم مَا قـَالَهُنَّ مَهْمُومٌ قَطُّ إِلَّا أَذْهَبَ اللَّهُ هَمَّهُ وَأَبْدَلَهُ بِهَمِّهِ فَرَحاً قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ فَلَا نَتَعَلَّمُ هَذِهِ الْكَلِمَاتِ قَالَ فَتَعَلَّمُوهُنَّ وَعَلِّمُوهُنَّ

    هر مهمومى كه اين دعا را بخواند خداوند همّ او را بر طرف مى گرداند و جاى آن همّ براى او خوشحالى بوجود مى آورد؛ سئوال كردند كه اين را به ديگران ياد بدهيم؟ حضرت فرمودند: هم ياد بدهيد و هم بخوانيد.

    بحارالانوار ج92 ص280


  4. صلوات و تشکر : 7


  5. #3

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    آداب ظاهري تلاوت قرآن يازده چيز است:


    1- تلاوت کننده بايد با وضو باشد
    . به حالت ادب و آرامش ايستاده يا نشسته رو به قبله قرار داشتند، سرش را به زير انداخته باشد.
    چهار زانو و متکبرانه بنشيند و تکيه ندهد. بايد جلوي او در تنهايي مانند نشستن شاگرد در نزد استاد باشد.
    بهترين حالات براي تلاوت قرآن، خواندن آن ايستاده در حال نماز و در مسجد باشد و اين افضل اعمال است.

    برخي همچون مرحوم فيض کاشاني صاحب کتاب گرانسنگ المحجه البيضاء معتقد است که افضل آن است که قرآن را در خانه تلاوت کند. چرا که اين عمل از ريا دورتر است. در کافي روايت شده که پيامبر اکرم فرمود:

    “خانه هايتان را با خواندن قرآن در آنها نوراني کنيد... چه هرگاه در خانه اي زياد تلاوت قرآن شود خير آن بسيار و افراد آن زياد خواهد شد. چنين تلاوتي مانند ستارگان آسمان که روشني بخش مردم زمين هستند، اهل آسمانها را روشني مي بخشد.”

    از امام صادق عليه السلام روايت شده که: “خانه اي که انسان مسلمان در آن قرآن مي خواند اهل آسمان آن را چنان مي بينند که اهل دنيا ستاره درخشان را در آسمان مشاهده مي کنند.”

    و نيز از آن حضرت روايت شده که اميرالمومنين عليه السلام فرموده است:

    “خانه اي که در آن قرآن تلاوت و ذکر خدا مي شود، برکات آن زياد مي گردد و فرشتگان در آن حاضر و شياطين از آن دور مي شوند و به اهل آسمانها روشني مي بخشد همانگونه که ستارگان به مردم زمين روشني مي دهند. خانه اي که در آن قرآن نمي خوانند و در آن ياد خدا نمي شود برکت آن کم مي گردد و فرشتگان از آن دور و شياطين در آن حاضر مي شوند.”


    2- مقدار خواندن قرآن: گرچه روايات در اين باب متفاوت و مختلف است اما اينگونه استنباط مي شود که شايسته است انسان مومن در شبانه روز کمتر از پنجاه آيه تلاوت نکند. حداقل پنجاه آيه از آيات قرآن مجيد را بخواند. از امام صادق عليه السلام روايت شده که: “قرآن ميثاق الهي با بندگان است. سزاوار است انسان مسلمان در اين ميثاق بنگرد و هر روز پنجاه آيه از آن را بخواند.”

    از علي بن ابي حمزه نقل شده که گفته است: “بر امام صادق عليه السلام وارد شدم در اين هنگام ابوبصير به آن حضرت عرض کرد: فدايت شوم آيا همه قرآن را در ماه رمضان دريک شب بخوانم؟ فرمود: نه، گفت: در هر شب، فرمود: نه، عرض کرد: در سه شب، فرمود: آري. و با دست اشاره کرد و فرمود: اي ابا محمد رمضان داراي حق و حرمتي است که هيچ يک از ماههاي ديگر شبيه آن نيست. اصحاب پيامبر قرآن را در يک ماه يا کمتر ختم مي کردند. قرآن را نبايد با شتاب خواند بلکه بايد آنرا هموار و شمرده و با آهنگ خوش قرائت کرد...”

    آنچه که امام صادق (ع) در اين روايت در سه شب خواندن قرآن جواب مثبت داد، بيان حداقل زمان ختم قرآن است. وگرنه بهتر آن است که در مدت زماني بيش از سه شب حتي تا يک ماه، قرآن را ختم کند. ادامه روايت همين مطلب را تاييد مي کند.

    3- تقسيم قرآن به اجزاء است. قرآن رابه اجزاي مختلف تقسيم نمايید، و هر بار يک جزء آن را تلاوت کند. کسي که قرآن را در هفته يکبار ختم کند آن را به هفت جزء تقسيم نمايد.

    4- ترتيل: خواندن قرآن با ترتيل، از اعمال مستحبي آداب تلاوت است. زيرا مقصود از قرائت، تفکر است. و ترتيل به اين امر کمک مي کند.
    ابن عباس گفته است: “اگر سوره هاي بقره و آل عمران را با ترتيل بخوانم و در آنها تدبر کنم نزد من محبوب تر است از اينکه همه قرآن را با شتاب تلاوت کنم.”

    در قرآن مجيد آمده است: “و رتل القرآن ترتيلا” ترتيل عبارت از حفظ وقفها و بيان حروف است.
    از اميرالمومنين در معناي ترتيل روايت شده که: “آن را خوب ادا کن و مانند شعر باشتاب مخوان و همچون ريگ آن را پراکنده مساز.

    لکن دلهاي سخت خود را به وسيله آن بيمناک سازيد و همت شما اين نباشد که سوره را زود به آخر برسانيد.” پس ترتيل يعني به آرامي و تدبر تلاوت کردن و حروف کلمات را شمرده و خوانا ادا کردن.

    5- گريستن: قرآن را با حالت گريه تلاوت کردن، مستحب است.
    پيامبر اعظم (ص) فرموده است: “قرآن بخوانيد و گريه کنيد و اگر نمي گرييد خود را به گريه کنندگان مانند کنيد.”
    نيز از آن حضرت روايت شده که: “قرآن با غم نازل شده است هنگامي که آن را مي خوانيد خود را غمگين سازيد.”

    در کافي از امام صادق عليه السلام روايت شده که: “خداوند به موسي بن عمران وحي فرستاد که چون در برابر من مي ايستي مانند فقير ذليل بايست و هنگامي که تورات مي خواني آن را با آوازي حزن انگيز بخوان.”

    غزالي در کتاب احياء علوم الدين گفته است:
    دليل اينکه بايد غم را زمان تلاوت قرآن به دل راه دهد، تامل در تهديد، وعيد، ميثاق و عهدهايي است که در قرآن وجود دارند. پس از آن بايد درباره کوتاهي هاي خود در برابر اوامر و نواهي الهي بيانديشيد و در نتيجه اندوهگين و گريان شود. و اگر مانند صاحبان دلهاي پاک غم و اندوه او را فرا نگيرد بايد بر اين فقدان غم و گريه، بگريد. زيرا اين بزرگترين مصيبت است.





    ویرایش توسط 88060714 : 1390/12/08 در ساعت 04:09 بعد از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 6


  7. #4



    از حضرت پيغمبر ـ صلّى اللّه عليه و آله ـ مروى است كه:

    هيچ شفيعى در روز قيامت بلند مرتبه تر از قرآن نيست، نه پيغمبرى و نه ملكى و نه غير اين ها.


       
    عوالي اللالى ج4 ص112



    و فرمود كه:
    خداى ـ تعالى ـ هزار سال پيش از آنكه عالم را خلق كند سوره طه و يس را خواند، چون ملائكه آن را شنيدند گفـتند: خوشا به حال امّتى كه اين بر ايشان نازل شود. و خوشا به حال سينه هايى كه اين ها را حفـظ كند. و خوشا به حال زبانهايى كه اين ها را بخواند.


       
    مستدرك الوسائل ج4 ص344


    و فرمود كه:
    هرگاه قرآن در پوستى باشد آتش به آن نمى رسد.
    يعنى: هر كس قرآن را حفظ نموده باشد آتش پوست بدن او را مسّ نمى كند.



       
    بحارالانوار ج89 ص184

  8. صلوات و تشکر : 5


  9. #5



    و نيز از آن حضرت مروى است كه:

    دلها زنگ مى گيرد همچنان كه آهن زنگ مى گيرد.

    شخصى عرض كرد: يا رسول اللّه جلاى آن از چه چيز است؟ فرمود: تلاوت قرآن و ياد مرگ.


       
    مستدرك الوسائل ج2 ص104



    امام صادق عليه السلام فرمودند:

    جوان مؤمنى كه قرائت قرآن كند قرآن با گوشت و خون او مخلوط مى شود و او را با ملائكه محشور مى گرداند و قرآن حاجز و مانعى از آتش جهنم براى اوست.


       
    كافى ج2 ص603




    و احاديث در خصوص ثواب آن بى حدّ و حصر است. و چگونه چنين نباشد؟ و حال اينكه آن كلام پروردگار است كه حضرت روح الامين حامل آن، و بر سيّد المرسلين نازل شده است.

  10. صلوات و تشکر : 5


  11. #6

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.










  12. صلوات و تشکر : 6


  13. #7



    2 ـ تاثير تلاوت قرآن

    در كتاب لب اللباب مرحوم علامه (ره) مى فرمايند:

    از مرحوم آقا سيد احمد كربلائى ـ رضوان الله عليه ـ كه از شاگردان معروف و مبرّز مرحوم آخوند بوده اند نقل است كه فرموده اند:

    روزى در جائى استراحت كرده بودم كسى مرا بيدار كرد و گفت: اگر مى خواهى نور اسفهبديّه را تماشا كنى از جاى برخيز.

    وقتى چشم گشودم ديدم نورى بى حدّ و اندازه، مشرق و مغرب عالم را فرا گرفته است. اللَّهُمَّ ارْزُقـْنا. اين همان مرحله تجلّى نفس است كه بدين صورت و به كيفيّت نور غير محدود مشاهده مى شود.

    از اين مرحله كه مى گذرد، سالك سعادتمند، در اثر اهتمام در امر مراقبه به تناسب همان عوالم علوى و به مقتضيات آن منازل و مراحل، موفّق مى گردد كه صفات بارى تعالى را مشاهده نمايد و يا اسماء ذات مقدّسه او را به نحو كلّيّت دريابد. چه بسا در اين موقع سالك ناگهان متوجّه مى گردد كه تمام موجودات جهان يك واحد علم است، و يا غير از يك قـدرت واحده ابدا قـدرتى نيست، اين در مرحله شهود صفات است.

    و امّا در مرحله شهود اسماء كه از اين نيز برتر است سالك ملاحظه مى كند كه در تمام عوالم، عالم يكى است، و قادر يكى است، و حىّ يكى است. و اين مرحله از مرحله ادراك صفات كه در مرتبه قلب پيدا مى شود اشرف و اكمل است لانّ السّالك يصبح و لا يرى قادرا و لا عالما و لا حيّا سوى الله تعالى.

    و اين شهود غالبا در حال تلاوت قرآن پيدا مى شود. چه بسا خواننده قرآن درمى يابد كه خواننده او نبوده، كسى ديگر بوده است،

  14. صلوات و تشکر : 6


  15. #8




    و گاه مى شود كه ادراك مى كند كه مستمع نيز كسى ديگر بوده كه استماع مى كند.

    بايد دانست كه تلاوت قرآن را در حصول اين امر تأثير فراوانى است، و سزاوار است كه سالك در حين اشتغال به نماز شب سور عزائم را تلاوت كند چه از حال قـيام ناگهان براى خدا به سجده افتادن خالى از لطف نيست ، و به تجربه ثابت شده است كه قـرائت سوره مباركه صلى الله عليه وآله وسلم در نماز وتيره شب جمعه بسيار مؤثّر است و خصوصيّت اين سوره از روايتى كه در ثواب آن وارد شده است معلوم مى گردد.

    اكثر افرادى كه موفّق به نفى خواطر شده و توانسته اند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالا خره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در يكى از اين دو حال بوده است:
    اوّل: در حين تلاوت قرآن مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف مى شده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله.

    دوّم: از راه توسّل به حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السّلام زيرا آن حضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است.

  16. صلوات و تشکر : 5


  17. #9




    3 ـ امّا آداب ظاهرى

    اين است كه با وضو باشد،
    و بر هيئت ادب و سكون و وقار ايستاده يا نشسته رو به قبله و سر به پيش افـكنده بدون چهار زانو و تكيه دادن،
    و با شمرده و تأنّى بخواند و حال گريه داشته باشد،
    و اگر از ريا ايمن است اندكى بلند بخواند و گر نه آهسته افـضل است،
    و اگر تواند با آواز نيكو و خوش بخواند
    و حقّ آيات را مراعات نمايد،
    بدين سان كه چون آيه سجود خواند سجده كند،
    و چون به آيه عذاب رسد به خدا پناه برد،
    و چون به آيه رحمت و نعمتهاى بهشت رسد از خداى تعالى مسألت نمايد كه آن را روزى او گرداند،
    و چون به آيه اى رسد كه در آن تسبيح و تكبير الهى باشد تسبيح و تكبير گويد،
    و چون به آيه دعا يا استغفار رسد دعا و استغفار كند،

    و در آغاز قرائت بگويد:

    اعوذ باللّه السّميع العليم من الشّيطان الرّجيم،

    و بعد از فراغ از هر سوره بگويد:
    صدق اللّه العلىّ العظيم و بلّغ رسوله الكريم،
    اللّهم انفعنا به و بارك لنا فيه،
    و الحمد للّه ربّ العالمين.




  18. صلوات و تشکر : 6


  19. #10




    4 ـ آداب و اعمال باطنى عبارتند از :

    1) فـهميدن عظمت كلام و بلندى قـدر آن، و ياد آوردن فـضل خداى تعالى و لطف او به خلق خود، كه آن را از عرش جلال خود به درجه فهم انسانى نازل فرموده:

    پس انسان بايد نظر كند كه چگونه خداوند معانى كلام خود را كه صفت قائم به ذات اوست به مرتبه افهام خلق خود رسانيده، و چگونه آن صفت در ضمن حروف و اصوات كه از صفـات بشرى است براى مردم ظاهر شده، زيرا آدمى از وصول به فـهم صفـات خدا جز بوسيله صفات نفس خود ناتوان و عاجز است.

    و اگر جمال كلام خود را به لباس حروف نپوشانيده بود، نه عرشيان را توان شنيدن كلام او از عظمت سلطنت و جلالت انوار او بود نه خاكيان را و نه آنچه ميان آنهاست.

    و اگر خداوند موسى عليه السّلام را بر جاى نمى داشت تاب شنيدن كلام او نمى آورد، چنانكه كوه طاقت تحمّل نخستين پرتو تجلّى او نداشت و درهم كوفته و هموار شد.

    و فهماندن عظمت كلام خدا ممكن نيست مگر با مثالهائى در حدّ فـهم مردم ،

    و از اين رو يكى از اهل معرفت چنين تعبير كرده است:

    هر حرفى از كلام خدا در لوحى است بزرگتر از كوه قاف، و اگر جمله فـرشتگان بخواهند يك حرف از آن را بردارند و نقـل كنند نتوانند تا آنكه اسرافيل كه فرشته لوح است بيايد و آن را بردارد و به اذن خدا و رحمت او نه به قوّت و طاقت خود آن را به جائى ببرد.

  20. صلوات و تشکر : 3


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. ملکوت
    توسط ملکوت در تالار اعضای کلاس
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/02/09, 11:02 بعد از ظهر
  2. معجزه و نبوت خاصه
    توسط گمنام در تالار نبوت خاصه
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1390/04/08, 02:05 بعد از ظهر
  3. 7 اصل در باب نبوت خاصه
    توسط گمنام در تالار نبوت خاصه
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1390/04/08, 02:03 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/03/01, 10:14 قبل از ظهر
  5. هاروت و ماروت از واقعيت تا افسانه
    توسط hoda در تالار فرشتگان
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1390/02/03, 04:17 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •