تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

    راهنما نزول دفعی و تدریجی قرآن




    با توجه به آيات (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنَـت مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَان); و (إِنَّـآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَة مُّبَـرَكَة إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ); و (إِنَّـآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْر) روشن مى شود كه زمان نزول قرآن در ماه مبارك رمضان، در شب مبارك قدر است.
    از سوى ديگر، نزول تدريجى قرآن در طى 23 سال بعثت تا رحلت رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از مسلّمات تاريخى و روايى است و آيات قرآن نيز بر آن دلالت دارد:
    (سُورَةٌ أَنزَلْنَـهَا وَ فَرَضْنَـهَا وَ أَنزَلْنَا فِيهَآ ءَايَـتِ بَيِّنَـت لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ) سوره اى فرو فرستاديم و تبليغ و عمل به آن را حتمى دانستيم و در آن نشانه هاى روشنى فرو فرستاديم، باشد كه شما پند گيريد.
    (وَ يَقُولُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَوْلاَ نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْكَمَةٌ وَ ذُكِرَ فِيهَا الْقِتَالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِىِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى لَهُمْ) و كسانى كه ايمان آورده اند مى گويند: چرا سوره اى فرو فرستاده نشد؟ پس آن گاه كه سوره اى روشن و صريح فرو فرستاده شود و در آن از جهاد در راه خدا ياد شده باشد، بيماردلان را مى بينى كه چون بيهوش شدگان از ترس مرگ به تو مى نگرند; پس همان مرگ و عواقب ناگوار بر ايشان شايسته تر است.
    (وَ إِذَا مَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ نَّظَرَ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْض هَلْ يَرَاكُم مِّنْ أَحَد ثُمَّ انصَرَفُواْ صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُم بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ) و آن گاه كه سوره اى فرو فرستاده شود، برخى به برخى ديگر نگاه كرده از ترس رسوايى مى گويند:[ آيا كسى شما را مى بيند؟ سپس ]از محضر پيامبر9 باز مى گردند. خداوند دل هاشان را از حق بگردانيد; چون مردمى نفهم هستند.
    در دو آيه ديگر صريحاً از تدريجى بودن آيات، سخن به ميان آمده است.
    1. (وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلاَ نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْءَانُ جُمْلَةً وَ حِدَةً كَذَ لِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَ رَتَّلْنَـهُ تَرْتِيلاً) و كسانى كه كافر شدند، گفتند: چرا قرآن بر او يك جا و يك باره فرو فرستاده نشد؟ بدين سان قرآن را به تدريج فرو فرستاديم تا با آن قلب تو را استوار سازيم و آن را با درنگى ويژه و پياپى بر تو خوانديم.
    2.(وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَـهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْث وَ نَزَّلْنَـهُ تَنزِيلاً) و قرآنى كه بخش بخش آن را فرو فرستاديم تا با درنگ بر مردم بخوانى و آن را به گونه اى خاص چندين مرتبه تنزّل داديم و فرود آورديم.
    مفاد بسيارى از آيات، اشاره به رويدادهاى مختلفى دارد كه در طول دوران نبوت رخ داده است و لحن اين آيات به گونه اى است كه همزمانى تقريبى نزول آنها با رويدادهاى مورد اشاره را مى رساند; مانند آيات شريفه:
    (غُلِبَتِ الرُّومُ * فِى أَدْنَى الاَْرْضِ وَ هُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ * فِى بِضْعِ سِنِينَ) روميان شكست خوردند در نزديك ترين سرزمين، آنان پس از شكست به زودى پيروز مى شوند; در چند سال آينده.
    (وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْر وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ) به تحقيق، خداوند شما را در بدر با آن كه خوار و ناتوان بوديد، يارى كرد.
    (الَـَـنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا) هم اكنون خداوند بر شما تخفيف داد و دانست و معلوم ساخت كه در شما ناتوانى است.
    ویرایش توسط quranic : 1389/02/05 در ساعت 01:20 بعد از ظهر

  2. #2

    دیدگاه ها درباره نزول قرآن




    مفسران درباره جمع اين دو مجموعه آيات، آراى متعدد و مختلفى ارائه داده اند. از آن جا كه نزول تدريجى قرآن امرى مسلّم است، آنان در صدد توجيه آيات دالّ بر نزول دفعى برآمده اند. نظريه هاى مطرح شده را مى توان در چهار دسته قرار داد:
    1. گروهى معتقدند: آيات دالّ بر نزول دفعى، ناظر به بخشى از آيات قرآن است. برخى خصوص سوره حمد، بعضى اولين آيات نازل شده و عده اى بيشترين آيات قرآن را مد نظر قرار داده اند. اين ديدگاه، علاوه بر نقدهايى كه ويژه هر يك از اقوال فرعى و زيرمجموعه آن است، در كل، خلاف ظاهر آيات شريفه ـ به ويژه آيه 185 بقره ـ است كه ظهور در نزول دفعى كل قرآن و نه بخش خاصى از آن دارد. به علاوه هيچ دليل معتبرى بر اين كه آيات ياد شده به خصوص در ماه رمضان نازل شده در دست نيست. روايات شريفه هم با اين قول سازگار نيست و بر خلاف آن گواهى مى دهد.

    ادامه دارد

  3. #3

    دیدگاه ها درباره نزول قرآن




    2ـ برخى ديگر بر اين باورند: مقصود از آيات دالّ بر نزول دفعى، آن است كه قرآن يا سوره هاى دخان و قدر، در فضيلت ماه رمضان يا شب قدر و يا در باب لزوم روزه ماه رمضان نازل شده است و بيان كننده زمان نزول نيست تا با آيات دالّ بر نزول تدريجى ناسازگار باشد.
    اين ديدگاه نيز درست به نظر نمى رسد; زيرا در اين صورت، بايد بخش مهمى از آيات قرآن در فضيلت ماه رمضان مى بود تا بتوان گفت: قرآن در فضيلت ماه رمضان نازل شده است. افزون بر اين، چنين برداشتى خلاف ظاهر آيه است و دليلى براى دست برداشتن از ظاهر آيه وجود ندارد و روايات نيز بر خلاف آن دلالت دارد.

    ادامه دارد

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1391/11/11, 11:18 قبل از ظهر
  2. ◄◄ آزادی اجتماعی از منظر قرآن
    توسط 88060855 در تالار اجتماعی
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 1391/01/22, 10:06 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 11
    آخرين نوشته: 1390/05/01, 10:16 قبل از ظهر
  4. تفاوت بين «سبب نزول» با «شأن نزول» چيست؟
    توسط قرآن پژوه در تالار شان نزول و اسباب نزول
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/02/01, 08:51 قبل از ظهر
  5. نزول دفعی و تدریجی
    توسط quranic در تالار زمان و مکان نزول قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/08/03, 03:01 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •