تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.

    ๑ஜ๑ منجی در دو آیین اسلام و مسیحیت








    شباهت و تفاوت اخلاق در اسلام و مسیحیت


    رئیس دانشکده علوم حدیث با تشریح تفاوتها و شباهتهای اسلام و مسیحیت در مفهوم اخلاق، بیشترین نقطه اشتراک آیینهای مختلف را در اخلاق دانست و گفت: در اخلاقیات فردی، بین ادیان مختلف شباهتهای بسیاری است .


    به گزارش راسخون به نقل ار مهر، حجت الاسلام هادی صادقی رئیس دانشکده علوم حدیث تهران در مورد مفهوم اخلاق در اسلام و مسیحیت گفت: میان آیینهای مختلف در مورد اخلاق شباهتهای زیادی وجود دارد از جمله اسلام و مسیحیت؛ یعنی نمی توان گفت که اصل اخلاق دو معنای گوناگون دارد اما در مورد مصادیق اخلاقیات با وجود اشتراکات زیاد اما گاهی مواردی وجود دارد که ممکن است اصول اخلاقی متفاوت باشد.

    در اسلام برخلاف مسیحیت هر مسلمانی نسبت به سرنوشت کل جامعه خود مسئولیت دارد

    وی افزود: بیشترین نقطه اشتراک آیینهای مختلف در بخش اخلاق است و در بین اسلام و مسیحیت هم مفاهیم اخلاقی فراوانی مشترک است اما در برخی امور اختلافاتی است مثلا اینکه در مسائل اجتماعی انسان چقدر مسئولیت دارد؟ در آیین مسیحیت فعلی- نه آنچه که حضرت مسیح(ع) آورد- به مسائل اجتماعی به ویژه مسائل مربوط به حکومت و سیاست کمتر پرداخته می شود در صورتی که در اسلام اخلاق سیاسی و اخلاق اجتماعی مورد توجه است و هر مسلمانی نسبت به سرنوشت کل جامعه مسئولیت دارد که این یک تفاوت جدی میان اسلام و مسیحیت است.

    سرپرست پژوهشکده "اخلاق و روانشناسی اسلامی" دارالحدیث یادآور شد:

    در اخلاقیات فردی مشابهت بین ادیان خیلی زیاد است؛ در هر بحث اخلاقی مثل صداقت، غیبت، تهمت مشابهت‌هایی بین اسلام و مسیحیت وجود دارد؛ مثلا "نوعدوستی" در مسیحیت هست که در اسلام نیز به شدت بر آن تأکید شده است.

    حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: قبلا تبلیغات غلطی می شد و می گفتند اخلاق مسیحی بر محبت تأکید دارد اما در اخلاق اسلامی اینچنین نیست؛ مثلا اگر در مسیحیت کسی بر کسی ظلمی کند او در جواب انتقام نمی گیرد و می گفتند اگر کسی به گونه راستت سیلی زد گونه چپ را نیز برای زدن بیاور اما در اسلام به گونه ای دیگر است که اگر به گونه راستتان سیلی زدند شما باید انتقام بگیرید که این سخنان از پایه غلط بوده و جنبه تبلیغی دارد. درحالیکه در آموزه های اسلامی و روایات به شدت بر گذشت و عفو تأکید شده است.

    وی یادآور شد: در اسلام بر مسائلی که مربوط به مصالح کلی جامعه و امت و انسانها است جای گذشت نیست مثلا در اسلام تأکید شده از ظالمینی که حق مردم را می دزدند و به آنها تعدی می کنند انتقام گرفته و در برابر آنها ایستاد.


    جایگاه زن در کتب جوامع مسیحی


    وی در مورد جایگاه و نقش زن در آیین مسیحیت گفت: به دو صورت می توان به این سؤال پاسخ داد چون آیین مسیحیت با جوامع مسیحی متفاوت است؛ اگر بخواهیم در مورد جوامع مسیحی فعلی قضاوت کنیم به نحو دیگری باید سخن گفت؛ در این جوامع سعی شد زن را برابر مرد در همه امور مداخله دهند و از سوی دیگر کاملا به صورت ابزاری و کالای تجاری از آن استفاده می کنند و از طرف دیگر از کمالات زنانه برای تولید ثروت استفاده می شود.
    اما در آیین مسیحیت آنچه در متون مسیحیت وجود دارد به گونه دیگری است یعنی زن به عنوان یک موجود رتبه دوم شمرده می شد و بر اساس فقرات مختلف کتاب مقدس چه در عهد عتیق چه عهد جدید برای پیشرفت به مردان توصیه می شد که از زنان پرهیز کنند به خصوص در آیین مسیحیت ازدواج به عنوان یک امر نسبتا مکروه شمرده شده است حتی پرهیز از زنان به عنوان یک امر لازم برای سیر و سلوک معنوی و در سلک روحانیت مسیحت کاتولیک لازم الاجرا بوده است.

    وی افزود: تفاوتهایی در این زمینه در متون کلاسیک مسیحی و اسلامی وجود دارد زن در عهد عتیق و جدید موجودی است که به دلیل گناه اولیه همیشه خوار و ذلیل شمرده شد و بر اثر همین آموزه هاست که تا قرون اخیر هم در جوامع یهودی- مسیحی زن نه جایگاهی داشت و نه می توانست مالک باشد و نه می توانست اسم خود را نگه دارد و به او خیلی ظلم می شد.

    وی تأکید کرد: البته ما معتقدیم که این برداشت غلطی از مسیحیت است و حضرت عیسی(ع) چنین تعالیمی ندادند اما در فرهنگ مسیحی این تعالیم جا افتاده بود و الان هم متون مسیحی این مطالب را دارد اما باید تأویل کنند تا بتوانند این اختلاف را رفع کنند که تلاشهایی برای حل این مسئله شده است. اما در مقایسه با دین اسلام از ابتدا بر یکی بودن زن و مرد تأکید شده است؛ برای اینکه این دو ارزش انسانی واحدی نزد خدا دارند و قرآن می فرماید ای مردم شما از زن و مرد و یک نطفه آفریده شده اید و فقط امتیازتان به تقوا است چه زن و یا چه مرد باشید و یا هیچگاه در اسلام استقلال شخصیت زن و حاصل کار او از بین نرفته است.


    منجی در دو آیین اسلام و مسیحیت

    وی در مورد تفاوت و شباهت نگاه اسلام و مسیحیت در مورد منجی آخرالزمان گفت: شباهتهایی دارند به این دلیل که آنها هم آرمان شهری را در آخرالزمان تفسیر می کنند و معتقدند مسیح بازمی گردد و جهان را از این وضع نابسامان نجات داده و اصلاح می کند از این جهت با نگاه اسلام شباهت دارند اما با این تفاوت که آنها مسیح را مسئول اصلی می دانند درحالیکه در اسلام ما حضرت مسیح(ع) را یاور و وزیر حضرت مهدی(عج) می دانیم.


    تأثیرات گفتگوی بین ادیان

    حجت الاسلام صادقی به تأثیرات مثبت گفتگوی بین ادیان اشاره کرد و گفت: اولین اثر گفتگو فهم بهتر طرفین است؛ خیلی مواقع اختلافات بر اثر بدفهمی است و افراد عقاید یکدیگر را نمی شناسند و بد تفسیر می کنند و این موجب سوء ظن می شود.

    وی در پایان افزود: اثر دیگر این گفتگوی بین دینی یادگیری از یکدیگر است؛ بالاخره تجارب مختلف بشری وجود دارد و همه فرهنگها می توانند در داد و ستد فرهنگی از یکدیگر بهره ببرند و اثر سوم تصحیح خطاها است، وقتی طرفین مشاهده می کنند طرف مقابلشان چه امتیازاتی داد می تواند کمک کنند آن روشهایی که قابل تغییر هست را تغییر دهند و اثر دیگر نیز نزدیکی دلها و روح ها به یکدیگر است و در یک شرایط گفتگوی صمیمانه آن بدبینی و روحیه بدی که نسبت به هم دارند کم کم برطرف می شود.




    ویرایش توسط 88060714 : 1390/11/26 در ساعت 10:39 قبل از ظهر

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    دین اسلام با دین مسیحیت و دیگر دین‌ها چه تفاوتی دارد؟ مگر همة دین‌ها از طرف خدا نیامده است‌؟


    دین‌، در فرهنگ توحیدی از ابتدای نبوت تا ختم آن یكی بیش نیست‌. انبیا ء عظام، برای همین دین واحد مبعوث شده‌اند; ولی آیین و به تعبیر قرآن "منهاج (روش‌) آن‌ها متفاوت است‌:

    لِكُل‌ٍّ جَعَلْنَا مِنْكُم‌ْ شِرْعَة‌ً وَمِنْهَاجاً; (مائده‌،48) برای هر گروه از شما ]پیامبران‌[ آیین و روشی مقرر كرده‌ایم‌".
    دین‌، یك قانون و راه الهی عمومی برای تمام امت‌هاست‌; ولی شریعت‌، راهی است كه برای هر یك از ملت‌ها و یا پیامبرانی كه بدان مبعوث شده‌اند آماده گردیده است‌.
    ما، علاوه بر این كه به پیامبری حضرت محمد(ص) و شریعت او معتقد هستیم‌، پیامبری پیامبران دیگر را نیز قبول داریم‌; امّا در عین حال فقط شریعت اسلام را حجت می‌دانیم‌; زیرا:
    اولاً، اسلام جامع و كامل است‌;
    ثانیاً قوانین آن برای همة نسل‌ها تا قیام قیامت است‌;
    نه این كه مانند شرایع سابق مقطعی باشد،

    هر چند خداوند متعال می‌فرماید:

    "إِن‌َّ الدِّین‌َ عِندَ اللّه‌ِ الْإِسْلاَم‌ُ; (آل‌عمران‌،19) دین در نزد خدا، اسلام ]و تسلیم بودن در برابر حق‌[ است‌.

    "وَمَن یَبْتَغ‌ِ غَیْرَ الْإِسْلاَم‌ِ دِیناً فَلَن یُقْبَل‌َ مِنْه‌ُ وَهُوَ فِی الآخِرَة‌ِ مِن‌َ الْخَاسِرِین‌َ; (آل‌عمران‌،85) و هر كسی جز اسلام‌، آیین برای خود انتخاب كند، از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت‌، از زیان كاران است.‌

    انسان‌های هر دوره‌ای نسبت به انسانهای دورة قبل از خود، از سطح آگاهی و بینش بیشتری برخوردار بوده‌، و شریعت‌های بعدی نیز از حیث پاسخگویی به نیازهای بشری جامعیت بیشتری نسبت به شریعت‌های قبلی خود داشته‌اند; پس آیینهای بعدی‌، همیشه از آیینهای قبلی كاملتر بوده‌اند تا به آخرین آنها یعنی اسلام ـ كه برنامة نهایی است ـ رسیده است‌; مثل كلاسهای تربیتی و آموزشی كه كلاسهای مراحل بالاتر از كلاسهای قبلی خود كاملتر هستند. انبیا نیز برای این كه انسان بتواند در راه پرنشیب و فراز تكامل پیش رود، هر كدام‌، قسمتی از نقشة این مسیر را در اختیار او گذارده‌اند تا این كه شایستگی پیدا كرد نقشة كلی و جامع تمام راه به وسیلة آخرین پیامبر(ص) از سوی پروردگارش در اختیار او قرار گیرد. بنابراین ادیان الهی كه بر انبیاء نازل شده‌، همه یك دین‌، بوده‌اند و اختلاف‌، در شریعت‌هاست‌، و یكی از اختلافهای شریعت اسلام با سایر شرایع در اجمال و تفصیل است‌; یعنی قرآن‌، تفصیل دهنده مطالبی است كه به‌طور اجمال در كتابهای آسمانی آمده بود. ازجمله تفاوتهای دیگر می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد. 1. احكام شریعت اسلام‌، كاملاً منطبق با مقتضیات فطری انسان و عقل اوست‌; ولی شرایع دیگر چنین نیستند; مثلاً انجیل می‌گوید: اگر كسی به سمت راست صورت شما سیلی زد، سمت چپ صورتتان را هم جلو بگیرید تا بزند; در حالی كه قرآن می‌فرماید:

    فَمَن‌ِ اعْتَدَی‌َ عَلَیْكُم‌ْ....; (بقره‌، 194) هر كس بر شما تعدّی كرد، همان گونه كه بر شما تعدی كرده‌، بر او تعدی كنید.

    2. احكام اسلام‌، از هرگونه تحریف و تبدیل مصون است‌; چنان‌كه قرآن نیز به آن تصریح كرده و می‌فرماید:

    إِنَّا نَحْن‌ُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَه‌ُ لَحَـَفِظُون‌َ ; (حجر، 9) ما خود این كتاب را فرود آوردیم و خود نیز نگهبان آن هستیم‌.

    ولی در ادیان دیگر این‌طور نیست‌.
    3. جامعیت اسلام را هیچیك از ادیان دیگر ندارند; چرا كه در همة شؤون زندگی از رابطة فرد با خدا گرفته تا روابط اجتماعی افراد، روابط خانوادگی‌، روابط فرد اجتماع‌، روابط انسان و جهان مداخله كرده است




    ویرایش توسط 88060714 : 1390/11/26 در ساعت 10:48 قبل از ظهر

  4. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 20
    آخرين نوشته: 1392/11/19, 01:04 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 1392/06/29, 05:10 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 16
    آخرين نوشته: 1392/06/19, 02:04 قبل از ظهر
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1392/05/23, 06:11 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1391/07/25, 01:05 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •