تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1

    ❁☼❁ انتظار فرج




    يكى از وظائف در زمان غيبت انتظار فرج آن حضرت كه از افضل اعمال و وسيله تزكيه و تهذيب نفس مى‌باشد و روايات در اين زمينه وظائف را بيان و نحوه انتظار را توصيف فرموده است .
    از جمله، اين دسته از روايات است:

    امام صادق عليه السلام فرمود:

    زماني كه بندگان به خداى عزوجل ذكر نزديكترند و خدا از ايشان بيشتر راضى است، زمانيست كه حجت خداى عزوجل از ميان آن ها مفقود شود و آشكار نگردد و جاى او را هم ندانند و از طرفى هم بدانند كه حجت و ميثاق خداى جل ذكره باطل نگشته و از ميان نرفته است ( فضيلت اين زمان براى بندگان، از اين جهت است كه شخص امام و معجزات او را به چشم نمى بينند و تنها از روى تفكر و تامل در آثار و براهين به وجود او معتقد مى شوند و شبهات و وساس شياطين جن و انس هم در آن زمان بسيار است)

    در آن حال در هر صبح و هر شام به انتظار فرج باشيد( و با اين عمل غم و اندوه را از خود بزدائيد و چون وقت ظهور معلوم نيست. هميشه احتمال آن مى رود، و اميد و نشاط شما را زنده نگه مى دارد، از رحمت خدا مأيوس ‍ نباشید) زيرا سخت ترين موقع خشم خدا بر دشمنانش زمانى است كه، حجت او از ميان بندگانش مفقود باشد و آشكار نشود،

    و خدا مى داند كه اوليائش ( در زمان غيبت امام هم ) شك نمى كنند و اگر ميدانست شك مى كنند، چشم به هم زدنى حجت خود را از ايشان نهان نمى داشت، و ظهور امام جز بر سر بدترين مردم نباشد ( يعنى براى از بين بردن آن ها و جايگزينى عدل و داد است. يا آن كه غضب خدا در زمان غيبت مخصوص مردم بداست ولى نسبت به مؤمنين رحمت و ثواب است).


       


    اصول كافى جلد 2 صفحه 127 رواية 1

  2. صلوات و تشکر : 4


  3. #2



    ابى اسحاق گويد : جمعى از موثقين اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام نقل كردند كه شنيديم اميرالمؤمنين عليه السلام در يكى از خطبه هايش ‍ چنين مى فرمود:

    بار خدايا من ميدانم كه بساط علم و دانش برچيده نميشود و مايه هايش از ميان نميرود ( يعنى هيچگاه روى زمين را كفر و ضلالت محض فرا نميگيرد و هميشه كم و بيش آثارى از توحيد و هدايت يافت ميشود) و ميدانم كه تو روى زمينت را از حجتى بر خلق خالى نسازى كه او يا آشكار باشد و فرمانش نبرند ( مانند اميرالمؤمنين و امام حسن عليه السلام در دوران خلافت خود ) و يا ترسان و پنهان ( مانند امام زمان عليه السلام ) تا حجت تو باطل نگردد ( و مردم بر تو حجت نداشته باشند ) و دوستانت بعد از آن كه هدايتشان فرمودى گمراه نشوند، ولى آن ها كجايند و چقدر؟ ايشان از لحاظ شماره بسيار اندك و از لحاظ ارزش نزد خداى جل ذكره بسيار بزرگند، ايشان پيرو پيشوايان دين و امامان رهبرند. همان امامانى كه به آدابشان پرورش يافته و براه آن ها رفته اند.

    اينجاست كه علم و دانش ايشان را بحقيقت ايمان آگاه ساخته و روحشان نداى پيشوايان دانش را لبيك گويد و همان احاديثى كه بر ديگران مشكل آيد براى ايشان دلنشين باشد و بآن چه تكذيب كنندگان، از آن وحشت دارند و متجاوزان سرباز ميزنند انس و الفت دارند. آن ها پيرو دانشمندانند، براى اطاعت خداى تـبـارك و اوليـائش بـا اهـل دنـيا معاشرت كنند و نسبت بدين و براى ترس از دشمن خويش تـقيه را آئين خود سازند، روح هاى ايشان بمقام بالا مربوط است و دانشمندان و پيروانشان در زمان دولت باطل لال و خاموشند و هميشه بانتظار دولت حق نشسته اند، خدا هم با كلمات خـود ( ائمـه يـا آيـات قـرآن و يـا تـقـديـر خـود ) حـق را ثـابـت كـنـد و باطل را از ميان ببرد.
    هاى: هاى، خوشا بحالشان كه در زمان صلح و آرامش بر دينشان شكيبائى ورزيدند، هان از اشـتـيـاق بـديـدارشـان در زمـان ظـهـور دولتـشـان، خدا ما و ايشان و پدران و همسران و فرزندان نيكوكارشان را در بهشت برين جمع خواهد كرد.




       
    اصول كافى جلد 2 صفحه 130 رواية 3

  4. صلوات و تشکر : 3


  5. #3



    مـحمد بن مسلم گويد : شنيدم امام صادق عليه السلام مى فرمود:

    اگر خبر غيبت صاحب الامر بشما رسيد منكر آن نشويد. 1


    مفضل بن عمر گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم، و در اتاق مردم ديگرى هم نزدش بودند، كه من گمان كردم روى سخنش با ديگرى است، امام فرمود:

    همانا بخدا كه صاحب الامر از ميان شما پنهان شود و گمنام گردد، تا آن جا كه گويند، او مرد، هلاك شد، در كدام دره افتاد، و شما مانند كشتى گرفتار امواج دريا، متزلزل و واژگون شويد، و نجات نيابيد جز كسى كه خدا از او پيمان گرفته و ايمان را در دلش ثبت كرده و او را با روحى از جانب خود تقويت نموده، و همانا دوازده پرچم مشتبه برافراشته گردد كه هيچيك از ديگرى شناخته نشود ( حق از باطل مشخص نگردد )

    زراره گويد: من گريه كردم، امام فرمود: چه تو را به گريه آورد، اى اباعبدالله؟! عرض كردم، قربانت چگونه نگريم كه شما مى فرمائيد: دوازده پرچم مشتبه است و هيچيك از ديگرى شناخته نشود،

    زراره گويد: در مجلس آنحضرت سوراخى بود كه از آن جا آفتاب ميتابيد، حضرت فرمود: اين آفتاب آشكار است؟ گفتم: آرى، فرمود: امر ما از اين آفتاب روشن تر است.2

       

    1- اصول كافى جلد 2 صفحه 137 روايت 10
    2- اصول كافى جلد 2 صفحه 137 روايت 11

  6. صلوات و تشکر : 4


  7. #4



    مفضل بن عمر گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مى فرمود:

    بپرهيزيد از شهرت دادن و فاش كردن ( خصوصيات امر امام دوازدهم عليه السلام ) همانا بخدا كه امام شما سال هاى سال از روزگار اين جهان غايب شود و هر آينه شما در فشار آزمايش قرار گيريد تا آن جا كه بگويند: امام مرد، كشته شد، بكدام دره افتاد ولى ديده اهل ايمان بر او اشك بارد، و شما مانند كشتي هاى گرفتار امواج دريا متزلزل و سرنگون شويد، و نجات و خلاصى نيست، جز براى كسى كه خدا از او پيمان گرفته و ايمان را در دلش ثبت كرده و بوسيله روحى از جانب خود تقويتش ‍ نموده، همانا دوازده پرچم مشتبه برافراشته گردد كه هيچ يك از ديگرى تشخيص داده نشود ( حق از باطل شناخته نشود ).

    مفضل گويد : من گريستم و عرض كردم : پس ما چكنيم؟ حضرت بشعاعى از خورشيد كه در ايوان تابيده بود اشاره كرد و فرمود: اى ابا عبداللّه: اين آفتاب را ميبينى؟

    عرض كردم: آرى، فرمود: بخدا امر ما از اين آفتاب روشنتر است ( يعنى علوم و معجزات و اخلاق و كمالات امام زمان عليه السلام براى راهنمائى مردم بحق از آفتاب روشن تر است).


       

    اصول كافى جلد 2 صفحه 133 روايت 3

  8. صلوات و تشکر : 5


  9. #5

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    اگر عصر غیبت فقط منتظر آمدن آن حضرت باشیم و انتظار فرج داشته باشیم کافی است؟


    تنها انتظار فرج کافی نیست!

    بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است. مخصوصاً با توجه به قضایایی که پیش از ظهور امام زمان "عج"واقع می شود...
    خدا می داند که بواسطۀ ضعف ایمان بر سر افراد چه می آید!...مگر امکان دارد عافیت مطلقۀ بدون ایمان و طاعت و بندگی انجام گیرد!؟1

    1.در محضر بهجت:1/119.



  10. صلوات و تشکر : 4


  11. #6



    جايگاه معرفت امام در انتظار فرج

    زراره گويد:

    امام صادق عليه السلام فرمود: امامت را بشناس، زيرا هرگاه امامت را شناختى تقدم يا تأخر اين امر زيانت ندهد ( يعنى چه آنكه دولت حق زود ظاهر شود و يا دير، براى تو مساويست و زيانى نكرده اى، همانا زيان براى كسى است كه امامش را نشناسد).

       
    اصول كافى جلد 2 صفحه 197 روايت 1



    فضيل بن يسار گويد:

    از امام صادق عليه السلام درباره قول خدايتعالى ( روزيكه هر دسته از مردم را بامامشان مى خوانيم 71 سوره 17 ) پرسيدم. فرمود: اى فضيل! تو امامت را بشناس، زيرا هرگاه امامت را شناختى تقدم يا تأخر اين امر زيانت ندهد، كسيكه امامش را بشناسد و پيش از قيام صاحب الامر بميرد، مانند كسى است كه در لشكر آنحضرت بوده است، نه بلكه مانند كسيكه زير پرچم آنحضرت نشسته باشد. در اينجا يكى از اصحابش گفت: مانند كسى است كه در ركاب رسولخدا صلى اللّه عليه وآله شهيد شده باشد.

       

       
    اصول كافى جلد 2 صفحه 197 روايت 2


  12. صلوات و تشکر : 3


  13. #7



    دعا برای امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ
    یكی از وظایف شیعه در عصر غیبت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ تضرع و زاری و دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت است.

    خداوند عزوجل فرمان داده است كه به سوی او وسیله گرفته شود و فرموده است: یا أیـّها الّذین آمنوا اتـّقوا لله و ابتغوا إلیه الوسیلة و جاهدوا فی سبیله لعلّكم تفلحون. ای كسانی كه ایمان آورده‌اید تقوای الهی پیشه كنید و به سوی او وسیله برگیرید و در راه او جهاد كنید، باشد كه رستگار شوید. در این آیه سه عامل، سبب رستگاری و نجابت معرفی شده كه هر سه در دعا برای حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام جمع است، زیرا: اولین مراتب تقوا ایمان است و بدون تردید دعا برای آن حضرت نشانه ایمان و سبب كمال آن است. هم‌چنین از اقسام جهاد با زبان است، كه وسیله به سوی پروردگار رحمان می‌باشد و آن را در دو سطح می‌دهم مودّت فراتر از محبت است چون ممكن است پدری فرزندش را خیلی دوست داشته باشد ولی در اثر اختلاف با او قهر باشد، اما با پیامبر و اهل‌بیت، نمی شود قهر كرد، ممكن است كسی را دوست بدارد ولی كمكی به او نكند اما مؤدت ابراز حبّ با دست و زبان و سایر اعضاء است.
    پس دعایی بكنیم كه فایده آن خوشحالی پیامبر و خاندان او باشد و خاصه قلب امام زمان را شاد كند و نیز ثمره‌اش برای همه ی انسان‌ها از مرده و زنده باشد و بالأخره جامع همه‌ی خوبی‌ها باشد و آن دعا برای فرج قائم آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ است باید حضرت بقیه الله را برای خودش بخواهیم نه این كه واسطه حل مشكلات خودمان. جمكران را به نیت دعا برای تعجیل فرجش برویم نه برای رفع مشكلات خودمان .
    در حدیث است كه «اكثروا الدعا بتعجیل الفرج فان فی ذلك فرجكم»[1] یعنی برای تعجیل فرج، بسیار دعا كنید به راستی كه فرج شما در آن است.
    ...........................
    1- بحار، ج53، ص181.

  14. صلوات و تشکر : 4


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •