تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    مهدی رستم‌نژاد:اصحاب رسانه بين آزادی بيان و آزاد گفتن هر خبر تفكيك قائل شوند




    حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد عضو هئيت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمية با اشاره به اينكه بايد ميان آزادی بيانی كه در علوم سياسی مدنظر است و آزاد گفتن هر خبر تفكيك قائل شد، اظهار كرد: در آيه 83 سوره نساء تأكيد شده است كه وقتی خبری به شما می‌رسد، آن خبر را به اهلش بسپاريد.


    Click for larger version
    مهدی رستم‌نژاد:اصحاب رسانه بين آزادی بيان و آزاد گفتن هر خبر تفكيك قائل شوند 



    به گزارش واحد خبر شهر مجازی قرآن ،حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی رستم‌نژاد، عضو هيئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالميه، در مورد فقه رسانه بيان كرد: اصطلاح فقه رسانه اصطلاح رسايی نيست؛ چرا كه فقه از كلمه تفقه به معنی فهم است و معنای اين اصطلاح می‌شود «فهم رسانه» بهتر است به جای اين اصطلاح از اخلاق رسانه يا اخلاق رسانه‌ای استفاده شود.

    وی ادامه داد: تهمت و دروغ در اسلام امری ناپسند و مذموم است، اما زشتی آن در دنيای رسانه مضاعف است به خاطر اينكه آن حيثيتی كه از فرد به باد می‌رود يا آن فسق و فسادی كه مترتب بر دروغ می‌شود دارای شعاع وسيع‌تری است.

    عضو هئيت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمية اظهار كرد: در زمان سابق اگر كسی دروغ می‌گفت مستمع آن دو نفر و يا حداكثر ده نفر بودند و فساد آن هم در همان حد بود؛ مثلا وقتی برای شخصی تهمتی بيان می‌شد فساد آن در حد فردی بود اما وقتی در رسانه‌های امروز دروغی گفته می‌شود و يا شايعه‌ای كه خود نوعی از دروغ است مطرح می‌شود شعاع آن به اندازه كل يك مملكت است و گاهی 100 ميليون و يا يك ميليارد نفر از مسئله‌ای خبردار می‌شوند و فساد آن خيلی بيشتر است.

    وی بيان كرد: گناهانی كه به اندازه امكانات اندك زمان خود، گناه بود و در واقع اعتراض به خداوند و شارع مقدس بود، امروز به دلايلی كه ذكر شد گناه آن بسيار گسترده‌تر است و مسئله تهمت هم چون حق‌الناس است و آبروی اشخاص پيش عموم مردم می‌رود شايد اصلا قابل جبران نباشد و نسبت به گذشته گناهی بسيار بزرگ است.

    اين استاد حوزه علميه با اشاره به اينكه آزادی بيانی كه در علوم سياسی مد نظر است را بايد با آزاد گفتن هر خبر از هم تفكيك كرد، گفت: در قرآن كريم اشاره شده است كه وقتی خبری به شما می‌رسد آن خبر را به اهل آن بسپاريد «وَإِذَا جَاءهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِی الأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ یَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلاَّ قَلِيلًا؛ و چون خبرى از ايمنى يا وحشت به آنان برسد انتشارش دهند و اگر آن را به پيامبر و اولياى امر خود ارجاع كنند قطعا از ميان آنان كسانى‏اند كه آن را دريابند و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلما جز اندكى از شيطان پيروى می‌كرديد».

    وی با اشاره به اينكه آزادی در علوم سياسی به معنای آزادی عقيده در حدودی است كه مغايرتی با امور دينی و شرعی نداشته باشد، تصريح كرد: آزادی بيان به معنای آزادی خبررسانی نيست؛ خبر را بايد به اهل آن رساند؛ هنگام ذكر خبر فرد بايد دقت كند كه انتشار آن مشكل‌ساز نباشد، از اسرار نباشد و... .

    عضو هئيت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمية ادامه داد: در اسلام بر اساس معيار دينی و در مسائلی كه مربوط به اسرار و جزء اسرار كليدی نظام باشد به بهانه‌هايی مانند آزادی بيان يا دنيای آزاد، نمی‌توان خبر رسانی كرد.

    اين مدرس حوزه علميه با اشاره به آيه شريفه «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ» بيان كرد: قرآن كريم تصريح می‌كند كه سر و سری به صورت پنهانی با «من دونكم» يعنی نسبت به دشمنان نداشته باشيد و در تفسير اين آيه آمده است كه خبرهای مربوط به كيان نظام را نبايد در اختيار دشمنان قرار بدهيد؛ يعنی اخباری را كه در بطن و بطون است و به نحوی استتار دارد را نبايد منتشر كنيد.

    وی با اشاره به عبارت ديگری از قرآن كريم بيان كرد: در قرآن كريم آمده است «وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ» يعنی منافقين در ميان شما هستند و گوش دشمنان هستند و اخبار را از ميان شما صيد می‌كنند و به دشمنان خبررسانی می‌كنند.

    عضو هئيت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمية اظهار كرد: اين نوع خبررسانی كه مربوط به اسرار دولت و نظام اسلامی باشد قطعا در اسلام مورد مذمت قرار گرفته است.
    وی با اشاره به ويژگی‌های خبرنگار مسلمان بيان كرد: خبرنگار مسلمان غير از جنبه علمی و تخصصی لازم كه برای خبرنگاری بايد داشته باشد بايد دو نكته كليدی را مد نظر قرار دهد اول اينكه بايد تعهد لازم را برای فعاليت در اين عرصه داشته باشد.

    عضو هئيت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمية بيان كرد: امانت‌داری مسئله بسيار مهمی در تمامی امور است به طوری كه هنگامی كه دختر شعيب با پدر خود در مورد حضرت موسی(ع) صحبت می‌كند، می‌گويد: «یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِين» پس در اسلام امانت‌داری برای چوپانی هم مسئله مهمی است؛ حال می‌توان گفت خبرنگار هم بايد امانت‌دار باشد كه اين امانت‌داری؛ يعنی درست مطلب را گرفتن و درست بيان كردن.

    وی ادامه داد: حضرت يوسف(ع) هم هنگامی كه به خداوند می‌گويد كه مرا نگهبان خزائن مصر قرار بده تصريح می‌كند: «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِيظٌ عَلِيمٌ» كه من نگهبان خوبی هستم؛ نگهبانی در خبر؛ يعنی اينكه در آن دخل و تصرفی انجام نشود چيزی به متن خبر اضافه نشود همان طور كه خزانه‌دار هم نمی‌تواند در اموال خزانه دخل و تصرف كند.

    عضو هئيت علمی جامعة‌المصطفی(ص) با اشاره به ويژگی دوم خبرنگار مسلمان تصريح كرد: توانايی علمی و تخصص ويژگی مهمی برای خبرنگار مسلمان است شايد بهترين آيه‌ای كه به مناسبت شغل خبرنگاری می‌توان از قرآن انتخاب كرد آيه‌ای باشد كه هدهد بيان می‌كند: «فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ» يعنی از چيزی خبردار شده كه حضرت سليمان(ع) در مورد آن بی‌خبر است و بيان می‌كند كه نسبت به مسئله‌ای عالم شده است.

    وی عنوان كرد: در رشته خبرنگاری بسيار مهم است كه نسبت به مسئله‌ای كه می‌خواهند بيان كنند علم به مسئله پيدا كرده باشند سوء ظن، گمان و فرضيه درست كردن نمی‌تواند در اينجا كاربرد داشته باشد و كار را خراب می‌كند.

    رستم‌نژاد با اشاره به اينكه توانايی علمی داشتن در هر كاری به طور عام و در خبرنگاری با توجه به اثرگذاری آن به طور خاص بايد مورد توجه قرار بگيرد، بيان كرد: در زمان حضرت طالوت و در مورد انتخاب ايشان به فرماندهی، قرآن كريم تصريح می‌كند: «وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ» او از نظر علمی و جسمی توانايی انجام اين كار را دارد پس خبرنگار هم بايد از نظر علمی اشراف كامل به حوزه فعاليت خود داشته باشد.
    منبع:ایکنا
    ویرایش توسط معاون فرهنگی تربیتی : 1390/11/18 در ساعت 12:13 بعد از ظهر

  2. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. استفاده از کرم و صابونی که در ساخت آن از حلزون استفاده می‌شود، چه حکمی دارد؟
    توسط 88060699 در تالار بخش تربیتی - گروه علمی فقه اسلامی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1392/03/26, 09:49 بعد از ظهر
  2. صدای استن حنانه از کربلای معلی
    توسط محمد مهدی قربانی در تالار دیگر
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/11/04, 01:22 بعد از ظهر
  3. قاری برجسته ایران عباس سليمي
    توسط سوگند در تالار حافظان و قاریان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/10/24, 11:56 قبل از ظهر
  4. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1391/09/16, 10:07 قبل از ظهر
  5. ◕ علی علیه السلام صراط مستقیم
    توسط اهل بيت در تالار امام علي (ع)
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1389/08/17, 09:58 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •