تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

    ◕◕◕◕◕◕◕◕◕◕◕◕ گذرى بر زندگى امام دوازدهم حضرت مهـدى (ع )





    ويژگي هاى زندگى حضرت مهـدى (ع )

    مقام امامت بعد از امام حسن عسكرى (عليه السلام ) به پسرش ‍ حضرت مهدى (عليه السلام ) هـمـنـام و هـم كـُنـيـه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) رسيد و امام حسن عسكرى (عـليـه السـلام ) در ظاهر و باطن، فرزندى جز او يعنى حضرت مهـدى (عليه السلام ) نـداشـت و او را غـايـب و مـخـفـى، بجاى گذارد.

    حـضـرت مـهـدى (عـليـه السـلام ) در شـب نـيـمـه شـعـبـان سـال 255 هـجـرى (در شـهر سامرّا) به دنيا آمد، مادرش "اُمّ وَلد"بود به نام"نرجس " (دخـتـر يـشـوعـا از ذريـه شـمـعـون يـكـى از حواريون حضرت عيسى (عليه السلام ) بود).
    حـضـرت مـهـدى (عـليـه السـلام ) هـنـگـام وفـات پـدرش، پـنـج سـال داشت، خداوند به او در همان سن و سال، حكمت و مقام قضاوت را عنايت فرمود و او را نشانه و حجّت جهانيان قرار داد، خداوند به او (در كودكى ) حكمت آموخت چنان كه به حضرت يحيى (عليه السلام ) دز زمان كودكى حكمت آموخت .
    و نيز خداوند مقام امامت را به حضرت مهـدى (عليه السلام ) در كودكى عنايت كرد.
    چـنـان كه به حضرت عيسى (عليه السلام ) در آن هنگام كه در گهواره بود، مقام نبوت عطا فرمود.
    در مـورد امـامـت امـام مـهـــدى (عـليـه السـلام ) قـبـل از تـولّدش ، از رسـول خـدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) تصريح شده بود چنانكه مسلمانان ، آن را مى دانستند و بعد از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) امير مؤمنان على (عليه السلام ) بـه امـامـت آن حـضـرت تصريح فرموده است و همچنين امامان معصوم (عليهم السلام ) يكى پـس از ديگرى، تا پدرش امام حسن عسكرى (عليه السلام ) به امامت او تصريح كرده اند و پـدر بـزرگـوارش امـام حـسـن عسكرى (عليه السلام ) نزد افراد مورد وثوق و خواصّ شيعيانش، تصريح به امامت آن بزرگوار نموده است.

    و اخـبـار و روايـات در مـورد غـيـبـت و پـنـهـان شـدنـش و هـمـچـنـيـن در مـورد حـكـومـت جهانيش، قـبـل از تـولّد و پـنـهـان شـدنـش بـه طـور مـسـتـفـيـض ‍ (بـسـيـار) از ائمـه اهـل بـيـت (عـليـهـم السـلام ) نـقل شده است و در ميان امامان (عليهم السلام ) اوست كه صاحب شـمـشـيـر اسـت و بـه حـق قـيـام مـى كـنـد و هـمـه در انـتـظـار تشكيل دولت ايمان (حكومت اسلامى جهانى او) بسر مى برند.

  2. #2



    غيبت صغرا و غيبت كبرا

    حضرت مهدى (عليه السلام ) قبل از ظهور، داراى دو غيبت است:

    الف: غيبت طولانى؛ كه طولانى تر از غيبت (يعنى پنهانى ) ديگر است، چنان كه رواياتى به اين معنا آمده است.
    ب: غـيـبـت كـوتـاه: كـه از زمـان تـولّد آن حـضرت شروع شده و تا آن زمان كه سفارت و نـيـابـت خـاصـّه سـفـيـران و واسـطـه هـاى او قـطـع شـد، ادامـه يـافـت (از سال 260 تا 329 هجرى حدود هفتاد سال ).
    غـيـبـت طـولانـى او بـعـد از غـيـبت كوتاه، شروع مى شود و ادامه مى يابد و در پايان آن، حضرت مهدى (عليه السلام ) ظهور كرده و قيام به شمشير مى نمايد.

    خداوند در قرآن مى فرمايد:

    وَنُرِيدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِى الاَْرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ # وَنـُمـَكِّنَ لَهـُمْ فـِى الاَْرْضِ وَنـُرِىَ فـِرْعـَوْنَ وَهـامـانَ وَجـُنـُودَهـُمـا مـِنـْهـُمْ مـاكانُوا يَحْذَرُونَ.
    سوره قصص ، آيه 5 و 6.
    اراده مـا بـر ايـن قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم و آنان را پيشوايان و وارثـيـن روى زمـيـن قـرار دهـيـم و حـكـومـتـشـان را پـابـرجا سازيم و به فرعون و هامان و لشكريان آنان، آن چه را بيم داشتند از اين گروه نشان دهيم.

    و در مورد ديگر مى فرمايد:

    وَلَقـَدْ كـَتـَبـْنـا فـِى الزَّبـُورِ مـِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الاَْرْضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصّالِحُونَ.
    سوره انبياء، آيه 105
    مـادر زبـور (كـتـاب داوود) بـعـد از ذكـر (تورات ) نوشتيم كه بندگان صالح من وارث (حكومت ) زمين خواهند شد.

    رسـول خـدا (صـلّى اللّه عـليـه و آله و سـلّم ) فـرمـود: قطعا روزها و شب ها نگذرد و جهان پايان نيابد تا اين كه خداوند از خاندان من مردى را برانگيزد كه او همنام من است، سراسر زمين را پر از عدل و داد كند، همان گونه كه پر از ظلم و جور شده است.

  3. #3



    دليل عقل بر صدق امامت حضرت مهـدى (ع )

    يـكـى از دلايـل، دليـل عـقـل اسـت و عقل با استدلال صحيح حكم مى كند كه در هر زمانى حتما نـيـاز بـه وجـود امـام مـعـصـوم (از گـنـاه و خـطـا) اسـت كـه كـامـل بـاشـد و در عـلوم و احـكـام، نـيـاز بـه كـسـى نـداشـتـه بـاشـد؛ زيـرا مـحـال اسـت بـراى مـكلّفين، زمانى وجود داشته باشد كه آنان داراى حجّتى نباشند تا در پـرتـو او بـه صـلاح نـزديـك شـونـد و از تـباهى دور گردند و همه مستضعفان (آنان كه دسـتـشـان به جايى نمى رسد و مظلوم واقع شده اند) نياز به كسى دارند كه ستمگران و جـنـايـتكاران را تأديب كند، سركشان را از نافرمانى به راه راست سوق دهد و آنان را از طـغـيـان بـاز دارد، آمـوزگـار نـادان و هـشـيار كننده غافلان و ترساننده گمراهان و برپا دارنده حدود الهى و رساننده احكام باشد، صاحبان اختلاف و ستيزه جويان را از ديگران جدا سـازد، نـصـب كـنـنـده فـرمـانـروايـان، نـگـهـبـان مـرزهـا از گـزنـد دشـمـن، حـافـظ اموال، پاسدار اساس اسلام باشد، مردم را در جمعه ها و عيدها به گرد هم آورد.

    و دلايل استوار، ثابت مى كند كه چنين فردى با اين ويژگي ها، بايد از هرگونه لغزش، معصوم باشد؛ زيرا او به اتّفاق (آراء) از امام، بى نياز است و چنين شخصى بدون شك، بايد، داراى مقام عصمت باشد و قطعا چنين فرد ممتازى بايد با تصريح (پيامبر و امامان ) ثـابـت گـردد و داراى مـعجزات و نشانه هاى صدق باشد، تا او را از ديگران جدا نموده و مشخّص گرداند.

    و ايـن اوصـاف و ويـژگـي ـهـا در هيچ كس وجود نداشت، جز در آن كسى كه اصحاب امام حسن عسكرى (عليه السلام ) امامت او را بعد از امام حسن عسكرى (عليه السلام ) ثابت كردند و او پـسـر آن حـضـرت اسـت كـه حـضـرت مـهـدى (عليه السلام ) مى باشد چنان كه گفتيم و اين دليـل عـقـلى يـك اصـل پـابـرجـايى است، كه با وجود آن نيازى به روايات و نصوص و تعداد اخبار نيست؛ زيرا خود اين دليل عقلى، امامت آن حضرت را ثابت مى كند.

    البته روايات بسيارى نيز وارد شده كه به امامت فرزند امام حسن عسكرى (عليه السلام ) صـراحـت دارنـد.



مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •