تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1

  2. صلوات و تشکر : 5


  3. #2



    در قرآن مجيد از شيطان نقل مي كند كه پس از اين كه - به دليل عدم سجده بر انسان و تمرد از دستور الهي - رانده شد به خداوند عرض كرد:

    «قال رب فانظرني الي يوم يبعثون؛ شيطان گفت: پروردگارا مرا تا روزي كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده» (حجر، آيه 36).
    شيطان در اين درخواست دو مطلب از خداوند متعال خواسته است: 1. به او مهلت داده شود. 2. اين مهلت تا قيامت و روز مبعوث شدن بندگان ادامه داشته باشد.
    پاسخ حضرت حق تعالي به درخواست او چنين است: «قال فانك من المنظرين، الي يوم الوقت المعلوم؛ فرمود: تو از مهلت يافتگاني، تا روز و وقت معلوم» (حجر، آيه 37 و 38). يعني خداوند متعال به او مهلت داده است و درخواست اولي او را اجابت كرده است. اما درخواست دوم او را كه خواسته بود تا روز قيامت مهلت داشته باشد اجابت نشده است بلكه تا روز و وقت معلوم به او مهلت داده شده است.

    مسأله مهلت خواستن ابليس در سوره هاي اعراف، آيات 14 و 15 ؛ حجر، آيات 38 - 36 ؛ ص، آيات 81 - 79 ذکر شده است.
    در ذيل آيه 36 سوره حجر علامه طباطبايي مي فرمايند: در اين آيه ابليس از خداوند دو چيز تقاضا کرده يکي اين که او را مهلت دهد، ديگر اين که اين مهلت تا قيامت باشد و خداوند متعال با قسمت اول تقاضا، موافقت فرمود؛ اما قسمت دوم تقاضا را که تا قيامت باشد قبول نکرد و فرمود تا وقت معلومي مهلت داده خواهي شد (ترجمه تفسير الميزان، ج 12، ص 234). حال در اين که مراد از وقت معلوم چيست بين مفسران اختلاف است و وجوه متعددي را ذکر کرده اند که به دو احتمال که مناسب تر و مقبول تر است اشاره مي کنیم:
    1. احتمال اول که بسياري از مفسران پذيرفته اند اين که مراد آخرين روز عمر بشر است ؛چون تا بشر زنده است تکليف است و شيطان قادر به اغواء خواهد بود و در روايتي که از امام صادق(ع) نقل شده اين معنا تأييد شده است (نورالثقلين، ج 3، ص 13 ، ح 5 و 4).
    2. احتمالي که علامه طباطبايي تقويت مي فرمايند، اين است که مراد از وقت معلوم- که سرآمد مهلت ابليس است- روز اصلاح آسماني بشر است که ريشه فساد به کلي کنده مي شود و جز خدا کسي پرستش نمي گردد؛ نه روز مرگ عمومي بشر يا نفخه اول (ترجمه الميزان، ج 12، ص 7 و 236، ذيل آيه 38 سوره حجر).
    و دليل علامه اين است که ملازمه اي بين تکليف و اغواء شيطان نيست، لذا در زمان حضرت حجت که زمين پر از عدل و داد مي شود و بشر به کمال سعادت خود نائل مي شود شيطان تسلطي بر انسان ها ندارد. ( ر.ک: تفسير نمونه، ج 11، ذيل آيه 38 سوره حجر تفسير نمونه، ج 19، ذيل آيه 81 سوره ص ترجمه تفسير الميزان، ج 12 و 17، ذيل آيات فوق).

    خلاصه آن که در قرآن کریم آمده است که ابلیس به خداوند عرض کرد: خدایا مرا تا روز قیامت مهلت بده! خداوند فرمود:به تو تا روز وقت معلوم مهلت داده می شود و از این تعبیر معلوم می گردد که درخواست شیطان اجابت شده است؛ولي نه آن گونه که خود او مي خواست ،بلکه آن طور که حق تعالي اراده فرموده است.
    طبق فرموده ائمه معصومین (علیه السلام) منظور از روز وقت معين، وقت ظهور امام قائم است.

    حال آیا شیطان در آن وقت معین در موقع ظهور حضرت کشته می شود یا می میرد؟

    ما در روایات داریم شخصی در مورد جمله «یوم الوقت المعلوم» که در آیه مذکور آمده، از امام صادق (علیه السلام) سوال کرد ؛ حضرت فرمود:
    وقتی که قائم ما ظهور کند و به حجر کوفه بیاید، در این حجر شیطان به حضور آن حضرت می آید و زانو به زمین می زند و می گوید:یا ویل من هذا الیوم (ای وای از این روز).
    آن گاه امام قائم موی پیشانی شیطان را می گیرد و گردنش را می زند و او را به هلاکت می رساند.(اثبات الهداه ،ج7،ص101).

    این روز وقت معلوم در آیه مذکور است و کشته شدن و نابودی شیطان همانند کشته شدن و نابودی انسان نیست. شیطان مانند ما جسم ندارد تا کشته شود و باید گفت شايد کشته شدن او همان قطع نفوذ او است و مرگ حکومت و تزویر او. البته طبق قولي شيطان چون از جن است ، مثل آن ها مي توان براي او مرگ و کشته شدن نيز تصور کرد.
    بنابراین شیطان کشته می شود. ولی این سوال مطرح می شود که بعد از کشته شدن شیطان مردم آزادی در اراده ندارند و همچون فرشتگان مجبور به اطاعت خدا خواهند شد؟
    در پاسخ می گوییم آزادی و اختیار از انسان ها گرفته نمی شود و منظور از کشته شدن شیطان این است که ریشه های فساد و عوامل انحراف و ظلم و جو در عصر درخشان حکومت مهدی (عج) نابود می گردد و به جای آن عقل و ایمان حکومت می کند چنان چه در حدیث نیز می خوانیم:

    در صحف ادریس پیامبر آمده است: تو ای شیطان تا زمانی که مقدر کرده ام که زمین را در آن زمان از کفر و شرک و گناه پاک سازم، مهلت داده خواهی شد؛ ولی در این زمان به جای تو بندگان خالص و پاک دل و با ایمان روی کار می آیند. آن ها را خلیفه می کنم و حاکم زمین می کنم و دینشان را استوار می سازم که آن ها تنها مرا می پرستند و هیچ چیز را شریک من قرار نمی دهند در آن روز است که تو و همه لشکریانت از پیاده و سواره را نابود می نماییم.

    و به این نتیجه می رسیم که در آن زمان حنای شیطان و فرزندان او رنگی دیگر ندارد و در حکومت صالحان حکومت شیطان از بین رفتنی است.


    براي مطالعه بيشتر ر.ک:جستارهايي در مهدويت ، رحيم کارگر،مرکز تخصصي مهدويت

  4. صلوات و تشکر : 5


  5. #3



    [شیطان] گفت: پرودگارا! پس مرا تا روزی که برانگیخته خواهند شد مهلت ده.
    فرمود: تو از مهلت یافتگانی، تا روز [و] وقت معلوم. (حجر (15)، آیه 36 و 38)
    بعد از آنکه شیطان بر انسان سجده نکرد و مقام خود را برتر از آن دانست که برای انسان خاکی تعظیم کند، خدا او را از رانده شدگان قرار داد و فرمود:
    «تا روز جزا بر تو لعنت باد.» (حجر، آیه 35) در این هنگام شیطان از خداوند خواست که او را تا روز برانگیخته شدن انسانها از قبر مهلت دهد و جواب شنید که: تو تا روز و وقت معلومی مهلت داری.
    او تا «یوم یبعثون » مهلت خواست و خدا «یوم الوقت المعلوم » بدو مهلت داد.
    سؤال این است که آیا بین این دو روز فرق است؟ و اگر هست به چه نحو است و چه نتایجی دارد؟
    مرحوم علامه طباطبایی ذیل این آیه شریفه نکاتی را فرموده اند که به اختصار نقل می شود.
    تفسیر ایشان از این آیه جالب و شیرین و در عین حال قابل تامل است: «با نظری گذرا به دو آیه معلوم می شود که روز «وقت معلوم» با روزی که مردم برانگیخته می شوند، متفاوت است و حتما باید آن روز قبل از روز بعث باشد.» و سپس در ادامه استدلال می گویند: «اطلاق در آیه 15 سوره «اعراف » که خداوند بدو فرموده تو از مهلت داده شدگانی با آنچه در سوره «ص » و همین جا آمده است مقید می شود یعنی منظور روز وقت معلوم است.» 1
    ایشان در جواب این سؤال که آیا خود ابلیس از زمان آن روز خبر دارد یا نه می گویند: «این روز در علم الهی مشخص و مبین است که چه زمانی است. اما، آیا ابلیس هم می داند یا نه از آیه چیزی بر نمی آید.» علامه در ادامه جواب به نظری که می گوید شیطان آن روز را نمی داند مطلب را به بحث مورد نظر می کشاند و می فرماید: اینکه دوباره ابلیس گفته است:
    «همه را گمراه خواهم ساخت.» (حجر (15)، آیه 39.) دلیل است که او تا زمانی که انسان در دنیا زندگی می کند کار خود را ادامه می دهد. پس از آیه «الی یوم الوقت المعلوم » فهمیده می شود منظور تا آخر عمر انسانهایی است که در روی زمین زندگی می کنند و امکان اغوای آنها وجود دارد.» ایشان در تقویت این نظریه از قول «ابن عباس » و اکثر مفسران اینطور ادامه می دهند که: «منظور از آن روز، آخرین روزهای تکلیف است و آن مربوط به نفخه اولی است که همه خلایق در آن از دنیا می روند.
    گویا این نظر مبتنی بر این است که ابلیس تا زمانی که تکلیف است و امکان مخالفت و معصیت وجود دارد زنده می ماند و آن هم مدت عمر انسان در این دنیاست یعنی تا زمان نفخه اولی که همه مردم می میرند و بین این نفخه و نفخه دوم که در آن مردم برانگیخته می شوند 40 سال یا 400 سال بر حسب اختلاف روایات فاصله وجود دارد.»
    مرحوم طباطبایی با اینکه بدین طریق وجه فوق را تقویت کرده و روز وقت معلوم را به نفخه اولی تفسیر می کند اشکالی بدان کرده و آن را رد می نماید تا نظریه ای را که خود قبول دارد بیان و تقویت نماید.
    لذا می گویند: «وجهی که گفته شد خوب است و تنها یک اشکال دارد و آن اینکه در این نظریه آمده بود ابلیس تا زمانی که تکلیفی هست و امکان مخالفت و معصیت وجود دارد زنده می باشد» صاحب المیزان این ملازمه را یعنی ملازمه بین وجود تکلیف و وجود ابلیس را قبول ندارد و می گوید: «استناد معاصی به شیطان اقتضای بقای ابلیس را دارد تا زمانی که معصیت و گمراهی وجود داشته باشد، نه تا زمانی که تکلیف باقی است و دلیلی هم بر ملازمه بین معصیت و تکلیف در خارج نیست.»

    به عبارتی روشن تر ایشان می خواهند ملازمه بین وجود تکلیف و وجود ابلیس را نفی کند ولی ملازمه بین معصیت و ابلیس را ثابت نماید و بعد از آن ملازمه بین معصیت و تکلیف را نفی کرده و می گویند امکان دارد تکلیف باشد ولی معصیتی نباشد و وقتی معصیت نبود ابلیس هم نیست.


  6. #4



    .تو یکی از ایه های سوره مبارکه بقره که خدا به فرشتگان میگه به ادم سجده کنین و شیطان سجده نمیکنه بعد این ایات که خدا شیطان از درگاهش بیرون میکنه شیطان از خدا وقت میخواد که بتونه بهش ثابت کنه که ایسان لیاقت این همه لطف رو نداره و تنها بنده ای از تله من در امان خواهد بود که اخلاص داشته بهشه.حالا بقیه ماجرا.... خدا هم تا وقتی معلوم بهش فرصت میده.حالا این وقته معلوم کی هست که ما از شر این شیطان خلاص بشیم.این هم همون ایه مورد نظر: قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يوْمِ يبْعَثُونَ(الحجر/36)گفت: «پروردگارا! مرا تا روز رستاخيز مهلت ده (و زنده بگذار!)» قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ(الحجر/37)فرمود: «تو از مهلت يافتگاني
    !إِلَى يوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ(الحجر/38)(اما نه تا روز رستاخيز، بلکه) تا روز وقت معين. این روز معین بنا به تفسیر مفسران روزی که اقامون میاد و شیطان برا همیشه میره جهنم.اخ اون وقت چه دنیایی میشه دنیا.دنیایی با رهبری اقا امام زمان(عج)و دنیایی بدون شیطان البته اینو هم بگم که شیطان نابود میشه ولی نفس لوامه ما هنوز سر جاش.فک کنم همتون هم بدونین نفس لوامه چیه نیازی به توضیح نیست....
    ویرایش توسط علوی : 1391/03/23 در ساعت 01:02 بعد از ظهر دلیل: حذف اضافات

  7. صلوات و تشکر : 4


  8. #5



    سلام
    من آیه نمیدونم چیه
    ولی فکر کنم تا زمانی که انسان باشه شیطان هم هست

  9. صلوات و تشکر : 3


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1391/07/07, 12:54 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 26
    آخرين نوشته: 1391/07/01, 12:16 بعد از ظهر
  3. ✉۩✉ پست بسيار خطير و پراهميت
    توسط راستان در تالار سفيران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/03/26, 10:04 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •