تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    سبك مطرح در قرائت قرآن متعلق به چه كشوری می باشد




    قاری بين‌المللی كشورمان بر اين عقيده است كه سبك مطرح در قرائت قرآن، سبكی ويژه قرآن است و تعلق به كشوری خاص ندارد؛ قرآن را بايد به شيوه نزول و با رعايت تجويد و خصوصياتی كه در خود آن بيان شده قرائت كرد.

    Click for larger version
    سبك مطرح در قرائت قرآن متعلق به چه كشوری می باشد 




    به گزارش واحد خبر شهر مجازی قرآن جهانبخش فرجی، قاری بين‌المللی كشورمان، در پاسخ به اين پرسش كه آيا می‌توان برای ايجاد سبكی نوين از دستگاه‌های موسيقی ايرانی نيز بهره‌ گرفت؟ گفت: فردی كه به دستگاه‌های موسيقی ايرانی اشراف داشته باشد به خوبی می‌داند كه ريشه اين نغماتی كه هم‌اكنون در موسيقی عرب استفاده می‌شود، فارسی است، اما نوع به كار گرفتنش متفاوت است.

    وی افزود: اگر شما به موسيقی فولكلوريك و كوچه و بازار توجه كنيد، همين موسيقی عرب در آن جاری است. الان در بسياری از مناطق همچنان تحريرهای عربی به گوش می‌رسد و خواندن‌ها در فضای عربی است، فقط جملات فارسی است كه به مرور زمان در نوع تحريرها و آكسان‌ها تغييراتی ايجاد شده است.

    فرجی در ادامه افزود: در شيوه خواندن دوره قاجار تحريرهای تركی رسم شد به مرور اين تحريرها تقويت شد. الان موسيقی ايرانی با اين نوع تحرير رواج دارد، اما اگر به گذشته رفته و به موسيقی فولكلوريك دقت كنيم مشاهده خواهيم كرد كه نوع خواندن، همان خواندن است، فقط نوع كشش‌ها متفاوت است وگرنه مقامات همان است. هيچ تفاوتی در اين بين وجود ندارد، فقط فضای كلامی تغيير يافته است.

    اين قاری بين‌المللی در ادامه بيان كرد: آنچه كه باعث می‌شود خدشه‌ای در تلاوت قرآن وارد نشود، توجه به تجويد است. رعايت احكام تجويدی، مخارج حروف و توجه به اينكه در حين تلاوت، نفس قطع نشود و با يك نفس، فرازی از قرآن خوانده شود. اينها باعث شده است تا اين نحوه خواندن، خواندن خاص قرآن شود.

    اين شيوه فعلی قرائت قرآن، قرائتی عربی نيست بلکه شيوه‌ قرآنی است

    وی تأكيد كرد: دقت شود كه اين شيوه فعلی قرائت قرآن، قرائتی عربی نيست. اين شكل خواندن، شيوه‌ قرآنی است. درست است كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند «اقرء القرآن بالحان العرب و اصواتها»، اما اين الحان و اصوات در بومی‌های ما هم هست، اين چيزی نيست كه فكر كنيد، مورد غريبی است. مدل فعلی قرائت قرآن، فرم ساده مركب‌خوانی تحريردار با تحريرهای خاص عربی است كه در شرق هم شنيده می‌شود. مثلاً در بين هندی‌ها، حتی موسيقی پاپ ايران و فولكلوريك كشورمان شنيده می‌شود.

    فرجی عنوان كرد: اما آنچه كه در قرائت قرآن مهم است، پيامبر (ص) در روايت فوق، هم همين تأكيد را دارد اين است كه قرآن را بايد به شيوه نزول قرآن و با رعايت تجويد و خصوصياتی كه خود قرآن گفته است، بخوانيم وگرنه در بين خواننده‌های عربی كدام را سراغ داريد كه حرف «عين» يا «ضاد» را درست تلفظ كند.
    وی بيان كرد: بسياری از مصری‌ها در زمان خواندن «جيم» را «گاف» تلفظ می‌كنند. در خواندن عربی تجويد رعايت نمی‌شود پس برای رعايت احكام تجويدی حتماً نبايد عرب بود. سبك و سياق قرآن خواندن متفاوت است، اين معجزه است و به هيچ قومی نمی‌‌چسبد، تعلق به خود قرآن دارد هر موسيقی و نغمه‌ای كه به قرآن عرضه شود قرآن، نغمه را در فضای معنوی خود آورده و تبديل می‌كند.

    اين قاری ممتاز و بين‌المللی عنوان كرد: اگر به قرائت‌های مرتّل‌خوان‌های كشورهای حاشيه خليج فارس توجه شود، مثل «مشاری العفاسی» و يا قاريان عربستانی‌، نغمه‌ای كه می‌خوانند نغمات پاپ اروپايی است، هيچ كدام از اين نغمات، عربی و ايرانی نيست تمام اين‌ها سبك‌های مينور و ماژور غربی می‌خوانند، اما وقتی ما اين قرائت‌ها را می‌شنويم باز خواهيم گفت قرآن قرائت می‌شود در حالی كه كاملاً به شيوه غربی می‌خوانند و هيچ‌گونه نغمه شرقی در آن نيست.

    هر صدا و نغمه‌ای در خدمت قرآن درآيد، جذابيت خود را دارد

    وی بيان كرد: هر صدا و نغمه‌ای در خدمت قرآن درآيد، جذابيت خود را دارد. اما وقتی پيچيدگی‌های لحنی بالا برود، افرادی كه اهل علم هستند متوجه زيبايی آن می‌شوند و لذت می‌برند. آن لذت جاودانه است و آنی نيست.

    فرجی در پايان تصريح كرد: همه چيز مربوط به قرآن است، ربطی به عرب و عجم ندارد. قرآن، ظرفی است كه اين بضاعت را دارد تا تمامی موسيقی‌های دنيا را در خود جای و با سبك خود ارائه دهد. سبك در واقع سبك قرآن است، سبك كشوری خاص نيست. بنابراين می‌توان از نغمات، گوشه‌ها و ظرائف موسيقی والای ايرانی با تغيير قالب خواندن، در قرائت قرآن استفاده و مطلبی نو ارائه كرد.

    منبع :ایکنا

  2. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. تعليم و تربيت گام به گام در مهد خانواده
    توسط مهدی یار در تالار خانوادگی
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: 1391/12/11, 03:01 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1391/10/22, 01:07 قبل از ظهر
  3. ارزش تعليم‏
    توسط ملکوت در تالار علوم تربیتی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/04/26, 07:03 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 1391/02/13, 10:16 قبل از ظهر
  5. تعليم اسماء به آدم(ع)
    توسط mahdi در تالار تاریخ پیامبران
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1389/07/05, 02:22 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •