تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    آيت‌الله وحيد خراساني: ارزش اسلام درمقايسه با حقيقت اعتقادات ديگر اديان شناخته ميشود




    به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، دومين جلسه درس تفسير آيت‌الله حسين وحيد خراساني پيش از ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد كه چكيده مطالب مطرح شده در آن از نظرتان مي‌گذرد:

    به دو روش مي توان به معرفت قرآن كريم پي برد: از راه نظر در خود قرآن و به وسيله مقايسه با ساير اديان. اميرالمومنين (ع) نيز از روش دوم استفاده كرده و براي بيان شرح عظمت بعثت پيامبر اكرم نيز به بيان وضعيت اعتقادات مردم درعصر جاهليت پرداخته است (نهج البلاغه، ص44). هدايت وقتي شناخته مي‌شود كه ضلالت روشن شود، به همين علت براي بيان حكمت قرآن اول ازاين راه استفاده مي كنيم.

    امروزه كشورهاي مدعي تمدن و اعتلاي فكري،‌ پيرو آئين مسيحيت هستند. بنابراين، ابتدا بايد روشن شود اعتقادات دين مسيحيت در چه حدي است تا روشن شود كه آيات قرآن در چه مرتبه‌اي است.

    از ضروريات اعتقادات تمام مسيحيان، عقيده به «تثليث» است. ضرورت عقيده تثليث به اندازه‌اي است كه مسيحيت براي لغت عرب كتاب نوشته و وقتي در آن به توضيح «بسمله» مي‌رسد نوشته است كه در نزد مسيحيان عبارت از اسم پدر و پسر و روح القدس است و نزد مسلمانان همان «بسم الله الرحمن الرحيم» است.

    خود اين عبارت، يك كرامت است چرا كه يك مسيحي با قلم خودش آن هم در كتاب لغت،‌ هر دو نظر را ذكر كرده و هر متفكري هنگامي كه در هر دو تأمل كند؛ كافي است. جوهر‌ «بسمله» در نزد مسليمن، توحيد است و طلب ياري و شروع در امور منحصرا به وسيله اسم خداست، آن هم لفظ جلاله «الله» كه تمام صفات كمال را داراست و همه چراغ‌هاي عقول وافكار در آن جا خاموش است. حقيقت «الله» اين است و دو صفت ديگر نيز در ادامه اش ذكر شده: «الرحمن» و «الرحيم».

    اما «بسمله» نزد مسيحيان تيشه به ريشه تمام مسيحيت مي‌زند و شامل كفر و شرك مي‌شود. خدا مي‌شود پدر و زاينده! هر پدري بايد فرزند به دنيا آورد و فرزند از او به دنيا بيايد و روح‌القدس نيز به آن‌ها ضميمه شده است. به همين دليل، مبناي مسيحيت بر «تثليث» است و ممكن نيست كسي وارد مسيحيت شود مگر با پذيرفتن تثليث در مبدأ.
    از طرفي‌ آنچه از انبياي الهي باقي مانده، دعوت به وحدانيت خالق عالم است كه در مكاشفات يوحنا نيز ذكر شده،‌ آيا مسيحيت بايد از اين «وحدت» صرف نظر كند يا از تثليث كه در انجيل يوحنا بيان شده است؟ اين مساله سبب شده كه در مقابل اين مشكل عاجز شوند.

    يكي از مسائل ضروري اين است كه نسبت بين مراتب اعداد «تضاد» است چرا كه در تعريف «ضدين» گفته‌اند: آن‌ها دو امر وجودي هستند كه بينشان نهايت مخالفت باشد و بر يك موضوع وارد شوند و مراتب اعداد محال است غير از اين باشد.



    اعداد 3 و 1 هر دو وجودي هستند و اين جا نه نسبت «تناقض» يا «عدم و ملكه» و «مثلين» نيست،‌ پس نسبت «ضدين» مي‌شود كه علي‌البدل وارد بر موضوع مي‌شوند. عدد يا 1 است يا 2 يا 3. قضيه از نظر منطقي مي‌شود «منفصله مانعة الجمع». پس 1 و 3 مي‌شوند ضدان؛ و ‌اجتماع ضدين محال است. هر ضدي ملازمه دارد با عدم ضد آخر،‌ و اجتماع ضدين به اجتماع نقيضين منتهي مي‌شود كه امري محال و غير ممكن است. پس خداي نصارا گذشته از برهان ممكن‌الوجودي، ممتنع‌الوجود شد. اين گمراهي است كه به خدايي اعتقاد پيدا شود كه وجودش «ممكن» است، ممكن‌الوجود با وجوب وجود قابل اجتماع نيست. پس مساله به اين جا منتهي شد كه خداي نصارا معدوم مطلق است، معدومي است كه قابل وجود نيست.

    [ايشان در ادامه بيان اين كه عقيده به تثليث به تخميس منجر مي شود فرمودند:]
    اين است كه قدر اسلام وقتي شناخته مي‌شود كه حقيقت اعتقادات ديگران در مقابل اين دين روشن شود. سوره اخلاص بيان‌گر توحيد است كه مي‌فرمايد: «قل هو الله احد، الله الصمد، لم يلد ولم يولد، ولم يكن له كفواً احد». اين عقيده مسلمانان است و آنچه درباره مسيحيت بيان شد هم يك عقيده است. اين است كه دنيا بايد از خواب بيدار شود. مسلمانان هم بايد بيدار شوند كه از چه گردابي بيرون آمدند. خلاصه آنكه هم قرآن و هم پيغمبر (ص) نزد ما غريب است. نه او را شناختيم كه كيست نه اين را شناختيم كه چيست؟
    ویرایش توسط شيرازي : 1389/06/31 در ساعت 04:57 بعد از ظهر

موضوعات مشابه

  1. △◉▲ آشنايي با آيين بوديسم
    توسط هندیانی در تالار سایر ادیان
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1390/08/18, 02:27 بعد از ظهر
  2. △◉▲ آشنايي با آيين تائوئيسم
    توسط هندیانی در تالار سایر ادیان
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1390/08/16, 04:29 بعد از ظهر
  3. △◉▲ آشنايی با آيين هندوئيسم
    توسط هندیانی در تالار سایر ادیان
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: 1390/08/16, 12:57 بعد از ظهر
  4. ماكياوليسم در كلام علي عليه السلام
    توسط اهل بيت در تالار سایر موارد
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/07/20, 07:39 قبل از ظهر
  5. ஜ ╫ پلوراليسم ديني
    توسط quranic در تالار کلیات
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1389/01/31, 10:48 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •