تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1

    مشکل ترین آیات قرآن




    مشکل ترین آیه قرآن کریم کدام آیه است؟
    آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه درس تفسیر قرآن کریم به آیه 70 سوره مریم اشاره کرده و اظهارداشتند: این آیه مشکل ترین آیه از لحاظ ترجمه و تفسیر در قرآن کریم است و در طول تاریخ مفسران فراوانی سعی در تفسیر این آیه داشتند ولی هنوز جواب واحدی برای تفسیر آن ارائه نشده است. ...

    [SIZE=3pt] ایشان افزودند: از آیه 66 سوره مریم «وَیَقُولُ الْإِنْسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا» بحث اصلی معاد و حشر در روز قیامت است و نقطه اوج بحث آیه«وَإِنْ مِنْکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَي رَبِّکَ حَتْمًا مَقْضِیًّا»( مریم : 71 ) است که می فرماید: یعنی همه شما به جهنم وارد خواهید شد.
    به گزارش مركز خبر حوزه ، آيت الله موسوی اردبیلی در تبیین آیه 71 اظهارداشتند: تاکنون لحن تمامی آیاتی که درباره معاد تفسیر شد این گونه بود که میان متقین و فجار، مشرکین و مسلمانان تفاوت بوده و عده ای اصحاب الیمین هستند و داخل بهشت و بهره مند از نعمت های الهی می‌شوند و عده ای اصحاب النارند و داخل جهنم می‌شوند و دچار عذاب خواهند بود ولی این آیه لحن کاملا متفاوتی دارد.
    این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: با توجه به ظواهر آیه 71 سوره مریم آنچه برداشت می شود این است که خداوند همه را به جهنم می برد، یعنی حتی امام حسین، اولیاء، اوصیا، متقین و ابرار همگی به وارد جهنم می شوند!
    معظم له تصریح کردند: نقطه اوج بحث همین مطلب است که چرا باید اولیا، اوصیا، انبیا و متقین نیز به همراه مجرمان و گنهکاران وارد جهنم شوند؟ این سوال مهم باعث شده بسیاری از مفسران در ترجمه و تفسیر این آیه دچار مشکل شوند و به عنوان مشکل ترین آیه قرآن کریم مطرح شود.
    ایشان با اشاره به مضمون بحث این چند آیه تصریح کردند: در طول تاریخ انسان ها همواره سوالاتی درباره معاد داشته و دارند ولی پاسخ آنها را هرگز بدست نمی آورند، چون علم آن، نزد خداوند است و او زمان و مکان مرگ آدمی، نحوه حشر موجودات، زمان قیامت و... را می داند.
    معظم له با اشاره به تفسیر‌های مختلف از این آیه گفتند: برخی مفسران معتقداند همه انس و جن وارد جهنم می‌شوند ولی مومنین، متقین، اولیا و اوصیا عذاب نمی بینند و آتش بر آنها سرد است، همانطور که بر حضرت ابراهیم‌(ع) سرد شد.
    ایشان تصریح کردند: برخی دیگر معتقدند که مردم به نزدیکی جهنم وارد میشوند و بعد از آنکه مومن از کافر، متقی از فاجر جدا شد، مومنین، متقین، اولیا و اوصیا به بهشت می روند ولی فجار و گنهکاران وارد جهنم می شوند.
    این مفسر قرآن کریم افزود: برخی معتقدند منظور از جهنم در آیه 71 پل صراط یا طبقات ابتدایی جهنم است و برخی دیگر بیان های مختلفی را بیان کرده و در نهایت نتیجه واحدی ارائه نشده است.
    ایشان اظهارداشتند: به نظر می رسد منظور از آیه 71 این است که سر راه همه انس و جن جهنم قرار دارد و برای رسیدن به بهشت باید از آن بگذرند البته متقین، ائمه، انبیاء و اولیای خدا در گذر از جهنم عذاب نمی شوند و در حصن و حصار الهی قرار دارند تا به بهشت برسند.


    به نقل از سایت امور روحانیون حج

    [/SIZE]

  2. صلوات و تشکر : 4


  3. #2

  4. صلوات و تشکر : 4


  5. #3



    در ادامه مبحث بالا می توان این سؤال را مطرح کرد که فلسفه ی این کار از نظر حکمت پروردگار چیست؟ و به علاوه آیا مؤمنان از این کار آزار و عذابی نمی بینند؟ پاسخ این

    است که در حقیقت، مشاهده ی دوزخ و عذاب های آن ، مقدمه ای خواهد بود که مؤمنان از نعمت های خداد بهشت، حداکثر لذت را ببرند؛ چرا که قدر عافیت را کسی داند که

    به مصیبتی گرفتار آید. در این جا مؤمنان گرفتار مصیبت نمی شوند ، بلکه تنها صحنه ی مصیبت را مشاهده می کنند و همان گونه که در روایات آمده، آتش بر آن ها سرد و سالم

    می شود و نور آن ها شعله ی آتش را تحت الشعاع قرار می دهد. به علاوه آنها چنان سریع و قاطع از آتش می گذرند که کمترین اثری در آن ها نمی تواند داشته باشد، همان

    گونه که در حدیثی از پیامبر (ص) نقل شده است:"مردم همگی وارد آتش دوزخ می شوند، سپس بر حسب اعمالشان از آن بیرون می آیند، بعضی هم چون برق، سپس کمتر

    از آن هم چون گذشتن تند باد، بعضی هم چون دویدن شدید اسب و بعضی هم چون سوار معمولی، بعضی هم چون پیاده ای که تند می رود و بعضی هم چون کسی که

    معمولی راه می رود." [نور الثقلین، ج3،ص 353] و از این گذشته دوزخیان نیز از مشاهده ی این صحنه که بهشتیان با چنان سرعتی می گذرند و آن ها می مانند، مجازات

    بیشتری می بینند. و به این ترتیب پاسخ هر دو سؤال روشن می شود.

    به نقل از تفسیر نمونه
    ویرایش توسط هندیانی : 1390/06/14 در ساعت 11:14 قبل از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 2


  7. #4
    شهروند قرآنی آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1389/8/12
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 98      صلوات : 156
    صلوات گرفته : 248 در 65 پست
    وبلاگ : 1
    دریافت : 5      بارگذاری : 3
    شهروند قرآنی آنلاین نیست.



    سلام علیکم

    به نظر بسیاری از قرآن پژوهان ، «واردها» در این آیه کریمه، شبیه آیه کریمه 23 سوره مبارکه قصص: «و لما ورد ماء مدین» است که در آیه اخیر، بنا بر یک نظر، منظور، وارد شدن به آب نیست؛ چرا که کسی وارد آب نمی شود تا آب بخورد؛ بلکه تا لب آب می آید.

    بنا براین نقل، منظور در آیه کریمه سوره مبارکه مریم نیز می تواند همین مضمون باشد و نه ورود حقیقی در آتش. و اشکالی نیز پیش نخواهد آمد.

  8. صلوات و تشکر : 5


  9. #5



    مطلب بالا در رابطه با کسانی بود که وارد را به معنای دخول گرفته اند؛ (البته بعضی از مفسرین معنا ی دخول را از آیه بعد "ثم ننجی الذین اتقوا و نذر الظالمین فیها جثیا"

    گرفته اند.) استاد علامه در تفسیر المیزان وارد را به معنای دخول ندانسته اند و حتی معنای دخول را از چمله ی "ثم ننجی الذین اتقوا " نمی دانند و می فرمایند: جمله ی "نذر

    الظالمین فیها جثیا "
    دلالت می کند بر این که ظالمان داخل آتشند، آن گاه در همان جا ایشان را باقی می گذارند و متقین را نجات می دهند، و عبارت [نجات دادن متقین دلالت

    ندارد بر این که آنان نیز با ظالمان داخل آتش باشند، چون نجات دادن بدون داخل بودن نیز فرض دارد، مثل این که در شرف دخول باشند،مگر این که بگویی ما آن را از لفظ (نجات

    دادن ) استفاده نمی کنیم، بلکه از این که این دو لفظ ،یعنی (نجات دادن و باقی گذاشتن) در یک سیاق قرار گرفته اند، بدست می آوریم.]

    بنابراین معنای آیه 71 سوره مریم و آیه بعد آن به نقل از المیزان به این صورت می باشد: "هیچ یک از شما _ متقیان و ظالمان_ نیست، مگر آن که بزودی در لبه و پرتگاه آتش

    قرار می گیرید، و این قرار دادن شما در پرتگاه آتش، واجبی حتمی بر پروردگارت شده، آن گاه کسانی را که تقوی داشته اند نجات داده، ظالمان را در آن باقی می گذاریم، بخاطر

    این که ظلم کردند، و ایشان همچنین بزانو در آمده باقی می مانند."
    ویرایش توسط هندیانی : 1390/06/14 در ساعت 11:12 قبل از ظهر

  10. صلوات و تشکر : 2


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •