تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

  2. صلوات و تشکر : 4


  3. #2
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    اشرف مخلوقات بودن انسان و برتری او بر تمام مخلوقات الهی، از منظر آیات قرآن، امری مسلّم و قطعی نیست؛ اما در عین حال، بر اساس جمع بندی های نقلی می توان به این حقیقت رسید؛ چنان که برخی از مفسّران تصریح می نمایند که انسان اشرف بر تمام مخلوقات الهی است.

    (1) قرآن مجید از کرامت و ارجمندی انسان و برتری او بر بسیاری از موجودات دیگر سخن به میان آورده
    (2) و فرموده است: "ما انسان را در بهترین شکل آفریده‏ ایم".
    (3) اما اصل کرامت و شرافت انسان، از دو ناحیه قابل برّرسی است:


    1. کرامت ذاتی، یعنی انسان از نظر ساختار وجودی و امکانات، برتری دارد، که نشانه عنایت ویژه خداوند به نوع انسان است. انسان بر خلاف حیوان و فرشته، از شهوت و عقل برخوردار است.
    2. کرامت اکتسابی، یعنی انسان در پرتو ایمان و عمل صالح، کمالاتی را به دست می آورد. از جهت همین کمال اختیاری است که می­تواند به مراتب بالای هستی دست یابد و از فرشتگان نیز برتر شود. مقام والای انسانی نیز از طریق دست یافتن به کمال اختیاری تحقق می یابد. انسان، تنها موجودی است که از نیروهای مختلف مادی و معنوی تشکیل شده و در لابه لای تضادها می‏تواند پرورش پیدا کند و استعداد تکامل و پیشروی نامحدود دارد. امام علی(ع) در این باره می‌­فرماید: "خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفرید: فرشتگان، حیوانات و انسان ها. فرشتگان عقل دارند، بدون شهوت و غضب. حیوانات مجموعه‏ای شهوت و غضب­اند و عقل ندارند. اما انسان مجموعه‏ای است از هر دو؛ هم عقل دارد و هم شهوت و غضب، تا کدامین غالب آید. اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است. اگر شهوتش بر عقلش چیره گردد، از حیوانات پست‏تر".


    (4) در نتیجه، شرافت انسان در آن است که می تواند در میان تمایلات گوناگون و مختلف و تضادها و تعارضات درونی، زمینه و بستر تعالی و رشد خود را فراهم آورده، به سعادتی عظیم و غیر قابل دسترسی سایر موجودات برسد. بر این اساس، روشن می شود که ماهیت شرافت انسان، امری روحی و درونی است و به امور جسمانی و ظاهری ربطی ندارد و اصولاً عظمت آسمان در خلقت نسبت به انسان چنان که در آیه مورد نقل شده، نظر هیچ منافاتی با شرافت ذاتی انسان ندارد.



       
    .1 سيد عبد الحسين‏ طيب، اطيب البيان في تفسير القرآن، انتشارات اسلام‏، تهران، 1378 ش‏، ج ‏14، ص 117.
    2. اسراء (17)، آیه 70.
    3. تین (95)، آیه 4.
    4. مکارم شیرازى ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیه، تهران ، 1374 ش، ج 12، ص 200.

  4. صلوات و تشکر : 4


  5. #3

    تاریخ عضویت : 1390/9/29
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 1,742      صلوات : 167
    صلوات گرفته : 153 در 35 پست
    وبلاگ : 44
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060714 آنلاین نیست.






    در هیچ آیه و روایتی بشر به عنوان اشرف مخلوقات معرّفی نشده ؛ آنچه قرآن کریم و روایات اهل بیت بیانگر آن هستند این حقیقت است که انسان کامل (انسان بالفعل ) اشرف از جمیع انواع مخلوقات می باشد ؛ که البته انسان کامل نیز دارای مراتب است و بین انسانهای کامل ، چهارده معصوم اشرف آنان و نبی اکرم در میان آنها ، در اوج شرافت وجودی است.


    بنا بر این ، نوع بشر به خاطر آنکه همواره انسانهای کامل در میان افراد آن وجود دارد اشرف انواع می باشد ؛ ولی بسیاری از افراد بشر بالقوّه اشرف مخلوقات هستند نه بالفعل ؛ لذا اگر استعدادهای الهی وجود خود را تماماً شکوفا نموده و تبدیل به انسان کامل و خلیفةالله گردند ، اشرف انواع مخلوقات خواهند بود ، در غیر این صورت ممکن است هم سطح ملائک مقرّب یا ملائک غیر مقرّب یا در سطح حیوانات یا حتّی پایین تر از آن باشد. از اینرو در قرآن کریم گاه از برخی انسانها با صفاتی حیوانی یا شیطانی یا جمادی یاد شده است.

    « ... آنها همچون چهارپايان ، بلكه گمراه ترند ؛ اينان همان غافلانند.» (الأعراف : 179)

    « آيا گمان مى‏ برى بيشتر آنان مى‏ شنوند يا مى ‏فهمند؟! آنان فقط همچون چهارپايان ، بلكه گمراه ترند.» (الفرقان :44)





  6. صلوات و تشکر : 4


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •