تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13
  1. #1
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.

    ✿► ارتداد در آیینه فلسفه حقوق اسلامی




    منابع مقاله:
    مجله معرفت، شماره 70، حسینی، سید ابراهیم؛

    مقدمه :


    یکی از شبهات حقوقی که تحت عنوان آزادی عقیده و مذهب به نظام حقوقی اسلام مطرح می شود جرم تلقی کردن تغییر مذهب (ارتداد) و مجازات قایل شدن برای

    مرتد است . سؤالی که مطرح است این که مگر نه آن است که آزادی عقیده و مذهب از حقوق طبیعی و اساسی بشر است و قرآن کریم به مثابه قانون اساسی و

    مهم ترین منبع حقوقی اسلام با شعار نفی تحمیل عقیده و
    «لا اکراه فی الدین »(بقره: 256) آن را به رسمیت شناخته است و از تقلید کورکورانه و ناآگاهانه مذمت

    نموده و تفکر را برترین عبادت و تحقیق را مورد سفارش اکید قرار داده است؟ پس چگونه برای کسی که مذهب اسلام را ترک کرده است و براساس تحقیق و آگاهی

    خود به مذهب دیگری، مثلا مسیحیت یا یهودیت یا عقیده دیگری روی آورده، کیفرهای شدید در نظر گرفته است؟ از این رو، در قلمرو حقوق و آزادی های مذهبی،

    مساله ارتداد از مهم ترین و حساس ترین موضوعات شمرده می شود . این نبشتار با تبیین مفهوم ارتداد و عوامل و موجبات آن و انواع مرتد، به ماهیت حقوقی جرم

    ارتداد اشاره نموده، آن گاه به فلسفه مجازات ارتداد و چگونگی سازگاری آن با آزادی عقیده می پردازد


    ادامه دارد:
    ویرایش توسط 88060855 : 1390/08/27 در ساعت 06:02 قبل از ظهر

  2. #2
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    مفهوم شناسی و کلیات


    مفهوم ارتداد

    «ارتداد» که از واژه «رد» گرفته شده، در لغت به معنای بازگشت است . در فرهنگ دینی، بازگشت از دین حق به کفر «ارتداد» و «رده » نامیده می شود . دین حق

    نزد ما مسلمانان و آنچه که براساس براهین متقن عقلی قابل اثبات است، شریعت محمدی و اسلام است، از این رو، هر مسلمانی که به هر دلیلی از دین اسلام به

    کفر برگردد، خواه مسیحی گردد یا یهودی و یا به سایر عقاید دیگر روی آورد، مرتد محسوب می شود; همچنان که نزد مسیحیت، شریعت حق، آیین حضرت مسیح

    علیه السلام و نزد یهودیان، آیین حضرت موسی علیهالسلام می باشد و چنانچه متدین به هر یک از این شرایع به مذهب و شریعت دیگری روی آورد، کافر و مرتد

    محسوب می شود . بنابراین:

    1. مساله ارتداد و احکام جزایی مترتب بر آن به اسلام اختصاص ندارد، بلکه در برخی از ادیان و مذاهب بزرگ دیگر نظیر یهودیت و مسیحیت نیز هرگاه کسی از دین

    برگزیده و حق (به نظر آنان) روی گرداند، کافر به شمار می آید و بدان سبب که از دین سابق برگشته، مرتد قلمداد شده و مجازات می شود . (1) در اروپای قرون

    وسطی، مرتد نه تنها شامل افرادی می شد که دین مسیحیت را ترک می کردند، بلکه رجوع از یک مذهب به مذهب دیگر نیز جرم بود و با شدیدترین شکل مجازات

    می شد .
    (2)


       

    1 - عهد قدیم، سفر توریة مثنی، فصل 13، عهد جدید، نامه ای به مسیحیان یهودی نژاد عبرانیان، بند 10، جمله 26 - 32 .

    2 - محمدحسین مظفری، نابردباری مذهبی، تهران، مؤسسه فرهنگی اندیشه معاصر، 1376، ص 76

  3. #3
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    2 . بازگشت از مذهب نسخ شده و فاقد اعتبار به مذهب حق و صحیح نه تنها مذمت نمی شود، بلکه به عنوان یک ارزش مورد توصیه همه شرایع است، از این رو،

    موضوع ارتداد،
    تغییر مذهب به طور یک سویه است .


    راغب اصفهانی در اثر نفیس فرهنگ قرآنی خود المفردات فی غریب القرآن می نویسد:


    «الارتداد و الردة الرجوع فی الطریق الذی جاء منه لکن الردة تختص بالکفر و الارتداد یستعمل فیه و فی غیره ...» (3) ; ارتداد و ردة به معنی برگشتن در همان راهی

    است که از آن راه آمده است، اما رده مختص به بازگشت به کفر است . اما ارتداد هم در بازگشت از دین به کفر به کار می رود و هم در غیر از آن; مثلا، بازگشت به

    سنت ها و حالات اولیه و ... .


    مرحوم علامه طباطبائی مفسر بزرگ قرآن در تفسیر گرانسنگ المیزان می نویسد:
    معنای این که گفته می شود فلانی «ارتد عن دینه » این است که از دین خود

    برگشت . و این در
    اصطلاح اهل دین به معنای برگشتن از ایمان به کفر است، خواه این که ایمانش مسبوق به کفری دیگر باشد مثل کسی که کافر بوده، سپس ایمان

    آورده و دوباره به فکر قبلی خود برگردد و یا مسبوق به کفر نباشد مثل مسلمان زاده ای که قبل از آن که اسلام را برگزیند کافر نبوده باشد بلکه بعد از انتخاب اسلام

    (بدون پیشینه کفر) کافر شود . از این رو مرتد نوع نخست را مرتد ملی می گویند چون در حقیقت به ملت و کیش قبلی خود برگشته و دومی را مرتد فطری می

    گویندچون از دین فطری و فطرت پاک توحیدی برگشته است . و ایننامگذاری، یک اصطلاح شرعی است و یا حداقل اصطلاحی است که در عرف متشرعه پیدا شده

    است .
    (4)

    مرحوم محقق نیز می فرماید: «المرتد هو الذی یکفر بعد الاسلام » ; آن گاه صاحب جواهر اضافه می کند: «سواء کان الکفر سبق اسلامه ام لا» (5) که مفاد آن

    همان تعاریف پیشین
    است .

    در فرهنگ اسلامی، از آن جهت که دین حقیقی و برگزیده نزد خدا اسلام است،
    (6) و هیچ دینی جز اسلام پذیرفته نمی شود، (7) هر کس خدای متعال یا وحدانیت

    وی را انکار کند یا به حیات پس از مرگ (معاد) و یا شریعت محمدی صلی الله علیه و آله و نبوت آن حضرت باور نداشته باشد، کافر قلمداد می شود . (8) البته جوهره

    همه ادیان الهی واحد است و آن دعوت به انقیاد و تسلیم شدن در برابر خداوند متعال و اطاعت از فرامین است و شاید معنای «ان الدین عند الله الاسلام »(آل

    عمران: 19)
    همین امر باشد . گرچه به مقتضای تفاوتشرایط اجتماعی، شرایع نیز تفاوت می یابند، اما در هر عصری تنها یک شریعت بر حق است و سایر شرایع به

    دلیل تفاوت شرایط قبلی یا وقوع تحریف، نسخ شده است .
    (9) حرمت نهادن اسلام برای شریعت های پیشین، مانند یهودیت و مسیحیت، صرفا به دلیل تحمل و

    بردباری و تسامح عملی و تایید همزیستی مسالمت آمیز است نه پذیرش حقانیت و اصالت
    کنونی آن ها . (10)



       


    3 - ابوالفرج راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، تهران، دفتر نشر الکتاب، الطبعة الثانیة، 1404 ه . ، ص 192 - 193 .

    4 - سید محمدحسین طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیة، الطبعة الثانیة، 1394 ه . ، ج 5 ذیل آیه 205 سوره مائده .
    5 - الشیخ محمد حسن النجفی، جواهر الکلام، بیروت، داراحیاء التراث العربی، الطبعة السادسة، ج 41، ص 600 .
    6 - «ان الدین عند الله الاسلام » (آل عمران/19) .

    7 - آل عمران: 85 . این در حالی است که در دو آیه پیش از آن خداوند متعال می فرماید: «آیا اهل کتاب دینی جز دین خداوندی می جویند ...» (آل عمران/83)
    8 - ابوعلی الفضل بن الحسن الطبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج 2 - 1، ص 128 .
    9 - محمد رشیدرضا، تفسیر المنار، مصر، دارالمنار، الطبعة الثالثه، 1375، ج 6، ص 416 - 417 .
    10 - محمدتقی مصباح، پرسش هاو پاسخ ها (آزادی و پلورالیسم)، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1379، ج 4، ص 38

    ویرایش توسط 88060855 : 1390/08/27 در ساعت 06:25 قبل از ظهر

  4. #4
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    بنابراین، چنان که علامه شهید مطهری می فرماید: «کافی نیست که انسان یک دینی داشته باشد و حداکثر این باشد که آن دین، منتسب به یکی از پیامبران

    آسمانی باشد،با این استدلال که همه ادیان آسمانی از لحاظ اعتبار، در همه وقت یکسان هستند، بلکه دین حق در هر زمانی یکی بیش نیست و بر همه کس لازم

    است که در هر زمان، پیغمبر صاحب شریعت از سوی خدا در آن عصر را اطاعت کنند تا که نوبت به حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله رسیده است . در این

    زمان، اگر کسی بخواهد به سوی خدا راهی را بجوید، باید از دستورهای دین او راهنمایی بجوید و به حکم صریح قرآن، دینی جز اسلام پذیرفته نیست . (11) و حتی

    اگر مراد از اسلام، خصوص دین ما نباشد، بلکه منظور (معنای لغوی آن یعنی) تسلیم خدا شدن باشد، باید دانست که حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و

    در این زمان (پس از بعثت محمد صلی الله علیه و آله)، شکل آن همان شریعت محمدی صلی الله علیه و آله است و قهرا کلمه اسلام بر آن منطبق می گردد و بس;

    چه این که این شریعت، آخرین دستور الهی است و همواره باید از آخرین دستورها تبعیت کرد . البته باید توجه داشت که میان پیامبران، اختلاف و نزاعی وجود ندارد،

    لکن انسان باید همه پیامبران را قبول داشته باشد (12) و بداند که پیامبران سابق، مبشر پیامبران لاحق، خصوصا خاتم و افضل آن ها، بوده اند و پیامبران لاحق،

    مصدق پیامبران سابق بوده اند . (13) پس لازمه ایمان به همه پیامبران (که مورد تاکید قرآن است (14) ) این است که در هر زمانی تسلیم شریعت همان پیامبری

    باشیم که دوره اوست .» (15)



       
    11- آل عمران/85

    12 - توبه/285 .

    13 - صف: 6/بقره: 146
    14 - بقره: 136 و نیز ر . ک: آل عمران: 84 - 83/نساء: 150 و 152

    15 - مرتضی مطهری، عدل الهی، تهران، انتشارات صدرا، ص 296
    ویرایش توسط 88060855 : 1390/08/27 در ساعت 06:37 قبل از ظهر

  5. #5
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    نتیجه این سخن این است که در فرهنگ اسلامی و بر اساس آیات قرآن و روایات، کفار به سه گروه تقسیم می شوند و چنانچه مسلمانی از شریعت محمدی

    صلی
    الله علیه و آله دست بردارد و به هر یک از گروه های زیر بپیوندد، مرتد محسوب می شود . آن گروه ها عبارتند از:

    1. اهل کتاب: یهودی و مسیحی ها

    2. شبیه اهل کتاب: زرتشتی ها که براساس روایات، آنان نیز کتاب آسمانی داشتند ولی بعدا از بین رفت .

    3. مشرکان و سایر کفار . (16)


    قرآن کریم، همواره اهل کتاب را از مشرکان جدا کرده است; برای مثال می فرماید:
    «ما یود الذین کفروا من اهل الکتاب و لا المشرکین ان ینزل علیکم من خیر ...»(بقره: 105)

    یعنی نه کفار که عبارتند از اهل کتاب (یهودی ها و مسیحی ها) و نه مشرکان، دوست ندارند که بر شما خیری نازل گردد ... از این رو، با آن که یهودیان، حضرت «عزیر» و

    مسیحیان حضرت «عیسی علیه السلام » را پسر خدا می دانستند،
    (17) مشرک نامیده نشده اند و در اسلام، روش برخورد و تعامل با آنان مانند روش برخورد با مشرکان

    نیست .
    (18)


    حاصل سخن آن که هر مسلمانی که منکر دین اسلام گردد، مرتد نام می گیرد
    (19) و مجازاتی سخت بر او تحمیل می شود . اینک این پرسش مطرح می شود که مقصود

    از انکار دین چیست و چه عواملی سبب ارتداد یک مسلمان می گردد؟


       

    16 - ر . ک: کتب فقهی شیعه و اهل سنت، بخش جهاد .

    17 - توبه: 30 و 31، مائده: 17 و 72 - 73 .
    18 - السید محمدحسین طباطبائی، پیشین، ج 9، ص 281 - 282/الراغب الاصفهانی، پیشین، ص 260 .
    19 - روح الله الموسوی الخمینی، تحریر الوسیله، تهران، مکتبة العلمیة الاسلامیه، ج 2، ص 499/محمدحسن النجفی، جواهر الکلام، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، ج 41، ص 600


    ادامه دارد:

  6. #6
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    عوامل تحقق ارتداد

    اموری که سبب کفر می شود، هرگاه از سوی یک مسلمان صورت پذیرد، موجب ارتداداست . این امور عبارت است از:


    1. انکار اصل دین: مانند انکار وجود خدا و وحدانیت وی، انکار رسالت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله یا معاد و حیات پس از مرگ . با انکار یکی از این امور،

    فرد کافر می شود; مثلا اگر به خدا ایمان داشته باشد ولی به شریعت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ایمان نیاورد، کافر شمرده می شود:
    «الکافر هو من انتحل

    غیر الاسلام .»
    (20)


    2. انکار یکی از احکام ضروری و بدیهی دین اسلام: (21) مانند انکار وجوب نماز یا روزه . هر مسلمانی می داند در دین اسلام نماز و روزه واجب است . ممکن است کسی

    منکر اصل دین اسلام و شریعت محمدی صلی الله علیه و آله نشود و ادعا کند به خدا و پیغمبر اعتقاد دارد ولی به دلیل انکار یکی از احکام ضروری اسلام، کافر گشته،

    حکم ارتداد بر وی جاری گردد . از این رو، فقها در شمار قسم دوم کفار می فرمایند:
    «الکافر هو ... من انتحله (یعنی الاسلام) و جحد ما یعلم من الدین ضرورة » (22)


    البته بین فقها به عنوان کارشناسان و متخصصان صاحب نظر در احکام و حقوق اسلامی، اختلاف نظر است که آیا خود همین انکار ضروریات دین (احکام مسلم و بدیهی اسلام)

    سبب مستقل برای حکم به کفر و ارتداد است یا این که از آن جهت که این عمل، در حقیقت به انکار رسالت و نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله منجر می شود، و

    فرد مزبور به این نکته توجه دارد . (23) چنان که حضرت امام خمینی قدس سره می فرمودند: «آقایان بعضی شان می گویند [که اگر] مساله ولایت فقیه، یک مساله

    تشریفاتی باشد، مضایقه نداریم، اما اگر بخواهد ولی [فقیه] دخالت کند در امور، نه; ما آن را قبول نداریم . حتما باید یک کسی از غرب بیاید، ما قبول نداریم که یک

    کسی را که اسلام تعیین کرده، او دخالت بکند . [آقایان] اگر متوجه این معنا باشند، مرتد می شوند، لکن متوجه نیستند .» (24)


       




    20و21 - ر . ک: کتب فقهی شیعه و سنی، باب نجاسات، از جمله شرایع الاسلام (مرحوم محقق) ; تحریر الوسیله، ج 1 (امام خمینی) ، و المغنی (ابن قدامة المقدسی) .

    22 - السیدمحمدالموسوی العاملی، مدارک الاحکم فی شرح شرایع الاسلام، قم، مؤسسة آل البیت لاحیاءالتراث، 1410، ج 2، ص 294 .
    23 - السید ابوالقاسم الموسوی الخوئی، التنقیح فی شرح عروة الوثقی، بیروت، دارالکتاب الاسلامی، ج 3، ص 58 - 61
    24 - صحیفه نور، ج 9، ص 254 .
    ویرایش توسط 88060855 : 1390/08/27 در ساعت 02:02 بعد از ظهر

  7. #7
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    حاصل فحص و جست وجوی ما در کلمات فقها آن است که بیش تر فقها بر نظریه دوم تاکید دارند، لیکن ظاهر روایات موافق برداشت و نظریه آن دسته از محققان

    ازفقهاست که بر این باورند هر آنچه برای هر آشنای به فرهنگ اسلامی معلوم است که از شریعت مقدس اسلام است، انکار آن موجب ارتداد می گردد و در این

    امر،فرقی نمی کند که این انکار به خاطر تکذیب پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله باشد یا به خاطر شبهه ای که برای او پیدا شده است و فرقی نمی کند که تصریح

    کند این امر از باورهای دینی است ولی من آن را نمی پذیرم و رسول خدا صلی الله علیه و آله را تکذیب می کنم، یا بگوید اصلا این مساله جزو دین نیست و مردم در

    اشتباه هستند که به دین چنین نسبتی را می دهند مانند «باب » ، «بهاء» ، «قادیانی » و «کسروی » . اینان نمی گویند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله چنین و

    چنان فرمود و لیکن دروغ گفت یا اشتباه کرد، بلکه می گویند که حضرت، پیامبر راستگویی بود و لیکن شما معانی کلمات و سخنان آن حضرت را نمی فهمید .» (25)

    شبیه، بلکه عین همین مطلب، بسیاری
    از بافته های فکری و تراوشات ذهنی دگراندیشانی است که با انکار ضروریات دین به نام قرائت روشنفکرانه از دین به مسخ

    هویت احکام واضح و مسلم دینی پرداخته، از سوی دشمنان دین و بنگاه های سخن پراکنی «نواندیشان دینی » لقب دریافت می کنند .

    با وجود این، اگر فردی که احکام بدیهی و روشن اسلامی را انکار می کند، جدیدالاسلام به شمار آید یا دور از کشورهای اسلامی زندگی کند، به گونه ای که بداهت

    این حکم نزد وی محتمل باشد، به کفر وی حکم نشده، مرتد محسوب نمی شود . (26)


       

    25 - جواهر الکلام، پیشین، ج 41، ص 601 و ج 6، ص 48 و 49/السید عبدالکریم الموسوی الاردبیلی، فقه الحدود و التعزیرات، قم، منشورات مکتبة امیرالمؤمنین دارالعلم، 1413 ه . ، ص 839 .
    26 - جواهر الکلام، پیشین، ج 6، ص 49


    ویرایش توسط 88060855 : 1390/08/27 در ساعت 03:53 بعد از ظهر

  8. #8
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    3 . انکار یکی از احکام قطعی ولی غیرضروری اسلام: (27) هرگاه کسی به طور مشخص بداند - مثلا - روزه در عید فطر حرام ست یا روزه مسافر (جز در موارد

    خاص) باطل است و یا پوشش اسلامی بانوان (حجاب) واجب است، ولی با وجود این، منکر آن گردد، مرتد می شود; چون این امر به انکار رسول خدا صلی الله

    علیه و آله یا تکذیب آن حضرت می انجامد .


    نکته ای که باید در همه موارد مزبور بدان توجه داشت این است که لازم نیست انکار دین یا احکام شریعت مقدس اسلام، حتما با گفتار صریح و آشکار باشد، بلکه هر گفتار

    یا کرداری که سبب تکذیب، انکار، عیب گذاری و ناقص شمردن، تمسخر و استهزای دین اسلام یا اهانت به مقدسات
    (28) و کوچک شمردن و دست برداشتن از آن گردد،

    موجب تحقق کفر و ارتداد می شود; مانند آن که کسی دین را افیون مردم یا حکومت بداند و حال آن که دین وسیله نجات و عامل بیداری بخش و جنبش های رهایی بخش است،

    و یا مانند افکندن قرآن در کثافات یا پاره یا تیر باران کردن آن . یکی از نمونه های بارز اهانت به مقدسات اسلامی، عقب مانده یا غیر انسانی خواندن احکام نورانی اسلام است،

    چنان که در این ایام نپذیرفتن، تشابه و یکنواختی کامل حقوق زن و مرد و رد الحاق به کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان از سوی شورای نگهبان، از سوی

    برخی گروهک های ملی - مذهبی در رسانه های غوغاسالار و در گذشته اعتراض به لایحه قصاص از سوی هم کیشان آنان بیانگر آن است . به همین جهت حضرت

    امام خمینی قدس سره جبهه ملی ایران را پس از اعتراض به حکم الهی قصاص و غیرانسانی خواندن آن، مرتد و مهدورالدم اعلام کردند .
    (29) از این روی، هر رفتار

    و گفتاری که نتیجه آن عدم حقانیت دین اسلام و در نتیجه، بی فایده بودن اعتقاد به آن باشد، موجب کفر و ارتداد مسلمان می گردد .
    (30) یکی از نمونه های روشن آن،

    حکم حضرت امام خمینی قدس سره درباره سلمان رشدی و مرتد خواندن اوست . سلمان رشدی به صراحت و نفی و انکار اسلام نپرداخت، ولی به گونه ای مزورانه و

    شرم آور به ساحت مقدس قرآن کریم، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و همسران و برخی از یاران آن حضرت وهین کرد - این خود جرمی است به نام «سب النبی » و

    مجازات مستقل دارد - و مساله وحی و نزول قرآن را به سخره گرفت . او به خواننده کتابش تلقین می کند که رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و نزول قرآن کریم،

    دروغ ساخته ذهن نبی اکرم صلی الله علیه و آله است و حتی بعضی از سخنان شیطان نیز در قرآن گنجانیده شده است .


       
    27 - 26 - جواهر الکلام، پیشین، ج 6، ص 49 .

    28 - مانند حکم به ارتداد از سوی حضرت امام خمینی رحمه الله نسبت به خانمی که در مصاحبه رادیویی به مناسبت تولد حضرت زهرا علیها السلام در پاسخ به این پرسش که الگوی شما کیست، گفته بود: خانم اوشین الگوی من است; چون حضرت فاطمه علیها السلام به چهارده قرن قبل تعلق داشته اند!
    29 - صحیفه نور، ج 15، ص 19 .
    30 - جواهر الکلام، پیشین، ج 6، ص 48 و ج 41، ص 600 .

    ویرایش توسط 88060855 : 1390/08/30 در ساعت 06:16 قبل از ظهر

  9. #9
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    انواع مرتد


    در فقه اسلامی، مرتد دو نوع است: فطری و ملی .

    مبنای تقسیم
    سابقه دینی مرتد است و هر یک از آنان احکامی جداگانه دارند:

    الف)مرتد فطری: کسی است که پدر و مادر یا یکی از آنان هنگام انعقاد نطفه یا ولادت وی مسلمان بوده، آن گاه این فرد بعد از بلوغ، آیین اسلام را پذیرفته و سپس

    به کفر روی آورده است; مانند سلمان رشدی که پدرش مسلمان است .



    ب)
    مرتد ملی: کسی که پدر و مادرش هنگام انعقاد نطفه یا ولادت وی کافر بوده اند; آن گاه این فرد بعد از بلوغ، اظهار کفر کرده، سپس مسلمان شده و بعد از آن به

    کفر بازگشته است .
    (31)


    توجه به دو نکته مفید و ضروری است:


    1. در این که ملاک فطری یا ملی بودن ارتداد، اسلام یا کفر والدین هنگام ولادت طفل است(32) یا هنگام انعقاد نطفه، بین فقها اختلاف نظر است(33) مقتضای احتیاط در

    اجرای حکم ارتداد به مقتضای قاعده درء (تدرء الحدود بالشبهات)، اعتبار هر دو قید و یا هنگام ولادت است .
    (34)

    2. فرزندان نابالغ، از جهت اسلام و کفر، تابع آیین پدر و مادرند . (35) هرگاه یکی از والدین مسلمان باشند، فرزند، مسلمان شمرده می شود (اسلام حکمی) ; چون اسلام بر

    کفر برتری دارد و تابعیت برتر برای فرزند منظور می شود .
    (36) اگر پدر و مادر هر دو کافر باشند، فرزند نیز در حکم کافر است . (37) اما آنچه که مهم است این است که برای

    حکم به ارتداد و اجرای مجازات آن، اسلام حکمی کفایت نمی کند، بلکه اجرای حکم ارتداد به مقتضی آن است که خود فرد، پس از بلوغ اسلام را انتخاب کند و سپس کفر

    بورزد .
    (38) بسیاری از فقها به این امر تصریح کرده اند، از جمله مؤلف جواهر الکلام، کاشف اللثام و حضرت امام خمینی و آیة الله موسوی اردبیلی و ... . (39) امام خمینی

    در تحریرالوسیله می فرمایند:


    «المرتد و هو من خرج عن الاسلام و اختار الکفر علی قسمین، فطری و ملی، و الاول من کان احد ابویه مسلما حال انعقاد نطفته ثم اظهر الاسلام بعد بلوغه ثم خرج عنه و

    الثانی من کان ابواه کافرین حال انعقاد نطفته ثم اظهر الکفر بعد البلوغ فصار کافرا اصلیا ثم اسلم ثم عاد الی الکفر کنصرانی بالاصل اسلم ثم عاد الی نصرانیته مثلا ...»
    و

    در موضع دیگر می فرمایند:
    «و کذا ولد المسلم اذا بلغ و اختار الکفر قبل اظهار الاسلام فالظاهر عدم اجراء حکم المرتد فطریا علیهما ...» (40)


       

    31- تحریر الوسیله، پیشین، ج 1، ص 499 .

    32 - السید ابوالقاسم الموسوی الخوئی، مبانی تکملة المنهاج، نجف: 1976، ج 1، ص 325 .
    33و35 - الموسوی الاردبیلی، فقه الحدود و التعزیرات، ص 842
    36الی 38 - جواهرالکلام، پیشین، ج 41، ص 602/تحریر الوسیله، پیشین، ج 2، ص 498/ج 6، ص 49/ص 44 - 45/ج 41، ص 603 و 605 و 6017 .
    39 - موسوی اردبیلی، پیشین، ص 843 .
    40 - همان، (کتاب الحدود)، ص 625 .

  10. #10
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.



    مجازات و ماهیت حقوقی جرم ارتداد


    مجازات جرم ارتداد

    ارتداد در فقه و حقوق اسلامی از جرایم بزرگی است که به حسب آن که مرتد، ملی باشد یا فطری، و نیز زن باشد یا مرد، مجازات و احکام خاصی بر آن مترتب می شود .


    اگر
    «مرتد فطری » مرد باشد، علاوه بر برخی از احکام مدنی مانند فسخ پیمان نکاح و جدایی از همسر بدون نیاز به طلاق و تقسیم اموال بین ورثه، به اعدام محکوم می شود

    و توبه اش، از جهت ظاهری، پذیرفته نمی شود; یعنی اگر با اعتقاد و باور قلبی توبه کند، خدای متعال می پذیرد و نماز و سایر عباداتش صحیح است، اما بر جریان حکم اعدامش

    تاثیر ندارد .
    (41) اما اگر «مرتد ملی » زن باشد، احکام فوق بر وی مترتب می گردد جز آن که اگر توبه کند، توبه وی پذیرفته می شود حتی پیش از جریان هر گونه حکمی،

    نخست وی را به توبه و بازگشت به اسلام دعوت می کنند و سه روز به وی مهلت می دهند تا تحقیق کند و با تامل از انحراف برگردد . اگر در این مدت توبه کرد، آزاد می شود

    وگرنه به اعدام محکوم می گردد .
    (42) البته در تعیین مدت زمانی که به عنوان مهلت سه روزه بیان شد، اختلاف نظر وجود دارد، اما آنچه که مقتضای تحقیق و احتیاط و نیز

    انطباق بیش تر با اصول اندیشه های اعتقادی اسلام است، نظریه شیخ طوسی و برخی از محققان دیگر از فقها است که می فرمایند:
    «به مقداری که در آن فرصت زمانی

    امکان رجوع و توبه باشد، به فرد مزبور مهلت می دهند تا توبه کند; زیرا روایات وجوب استتابه، مطلق است و اما روایت مورد استناد مرحوم محقق در شرایع الاسلام مبنی

    بر مهلت سه روزه، یک روایتی است که بنابر مشهور ضعیف است .»
    (43) در این مورد یکی از صاحب نظران می نویسد: «و اما لو قال المرتد بان رجوعه عن الاسلام لیس هو

    من باب العناد کما انه لیس هو من باب التقصیر فی التحقیق بل هو من جهة شبهته حصلت له فحینئذ یستمهل مدة حتی یحقق هذه المساله »
    (44) دلیل آن این است که در

    این فرصت زمانی که (به لحاظ افراد و میزان شبهات محدوده آن لزوما معین در سه روز نیست) به حسب حجت و برهان به اسلام برگردد .



    البته زن مرتد، از هر نوع که باشد چه فطری و چه ملی، کشته نمی شود، بلکه او را به توبه فرا می خوانند، چنانچه توبه کرد، آزادش می کنند، وگرنه در زندان باقی می ماند

    و هنگام نماز تازیانه می خورد و در تنگنای معیشتی قرار می گیرد تا توبه کند .
    (45)


    موضوع ارتداد و آثار حقوقی آن در شریعت و حقوق اسلامی به اندازه ای روشن و بدیهی است که درباره اصل حکم کم ترین تردیدی وجود ندارد و همه مذاهب فقهی آن را

    پذیرفته اند .
    (46) البته درباره جزئیات آن اختلاف نظرهایی دیده می شود; برای مثال، بر اساس رای مشهور اهل سنت، بین مرتد ملی و فطری یا بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد،

    بلکه در نظر آنان، مرتد از هر نوع که باشد، ابتدا به توبه دعوت می شود، چنانچه توبه کرد آزاد وگرنه کشته می شود .
    (47) ابوحنیفه، مانند فقهای شیعه، بین زن و مرد فرق

    گذاشته است .
    (48) حسن بصری نیز معتقد است که مرتد، بی آن که به توبه دعوت گردد، کشته می شود . (49)


       

    41 - همان، ص 491وص 654/جواهرالکلام، پیشین، ج 41، ص 605 .

    42 - همان/النجفی، همان، ص 605 و 612 - 613 .
    43 - النجفی، همان، ص 613 .
    44 - موسوی اردبیلی، فقه الحدود و التعزیرات، پیشین، ص 851 .
    45 - تحریرالوسیله، پیشین، ج 2، ص 624/جواهرالکلام، پیشین، ج 41، ص 605 - 616 .
    46 - الموسوی الاردبیلی، فقه الحدود و التعزیرات، پیشین، ص 836/ابن قدامة المقدسی، المغنی، پیشین، ج 10، ص 76 .
    47 - عبدالرحمن الجزیری، افقه علی المذاهب الاربعة، ج 5، ص 424 .
    48 - ابوبکر الکاسانی، بدایع الصنایع، ج 7، ص 135 .
    49 - ابن قدامة المقدسی; المغنی، پیشین، ج 10، ص 76 .




صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. ◕◕◕◕◕◕◕ بفرمایین روضه مجازی
    توسط 91886102643 در تالار امام كاظم (ع)
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1392/03/18, 10:35 بعد از ظهر
  2. ◕◕◕◕◕◕◕◕◕◕◕ درمان کوری به برکت حضرت عسکریین (ع )
    توسط مهدی یار در تالار امام عسكري (ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1391/03/20, 01:37 قبل از ظهر
  3. تبیین رابطه قرآن و حدیث
    توسط مهناز69 در تالار اهل بیت و قرآن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/11/06, 04:54 بعد از ظهر
  4. ✿✿ حضرت فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) در آیینه وحی
    توسط مرادی نسب در تالار حضرت فاطمه (س)
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: 1390/02/23, 10:58 قبل از ظهر
  5. ✿ پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله در آیینه قرآن
    توسط مرادی نسب در تالار پيامبر اعظم (ص)
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1389/11/28, 02:51 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •