تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    رحماندوست : برنامه‌های قرآنی مخاطب‌پسند جايگزين انيميشن‌های غربی شود




    مجتبی رحماندوست با بيان اينكه پخش انيميشن و فيلم‌های غربی تأثيرات مخربی در تربيت كودكان و نوجوانان دارد، عنوان كرد: تلويزيون بايد به توليد برنامه‌های قرآنی و دينی با ساختارهای جديد و مخاطب‌پسند پرداخته و آن‌ها را جايگزين انيميشن و فيلم‌های غربی و مخرب كند.

    Click for larger version
    رحماندوست : برنامه‌های قرآنی مخاطب‌پسند جايگزين انيميشن‌های غربی شود 


    به گزارش خبرگزاری شهر مجازی قرآن مجتبی رحماندوست، نويسنده، با اشاره به وظيفه سنگينی كه بردوش برنامه‌سازان تلويزيونی كودك و نوجوان است، اظهار كرد: تهيه‌كنندگان و كارگردانان عرصه كودك و نوجوان در بخش نخست فعاليت كاری خود بايد به بيان مباحث اخلاقی، تربيتی، انسانی و ... پرداخته و در كنار آن به مقابله با فرهنگ اشتباه و غيرقابل قبول غربی كه ممكن است به دليل تبليغات وسيع و جنگ نرم دشمنان از سوی كودكان و نوجوانان ما پذيرفته شود، بپردازند.

    اين مدرس دانشگاه تهران در ادامه افزود: توليد برنامه‌های آموزشی، سرگرمی و مستند با محوريت قرآن و آموزه‌های قرآنی از يك سو و نفی ارزش‌های منفی و مخرب در قالب داستان‌های هنرمندانه از سوی ديگر موجب می‌شود تا نه تنها كودكان و نوجوانان با قرآن كريم آشنايی پيدا كرده و انس و الفت بيشتری پيدا كنند، بلكه آنان را برای هميشه از فرهنگ بيگانه نيز دور خواهد كرد.

    وی در اين بخش از گفت‌وگو با بيان اينكه نبايد اجازه دهيم فرهنگ غربی و بيگانه از طريق رسانه‌ها و به ويژه تلويزيون به كودكان و نوجوانان ما انتقال يابد، افزود: در حال حاضر بخش بسياری از برنامه‌های كودك و نوجوان كه از تلويزيون پخش می‌شود برنامه‌های توليد شده از سوی كشورهای بيگانه هستند كه براساس تحقيقات انجام شده در اين حوزه و اطلاعاتی كه در اختيار داريم، اين امر آسيبی بزرگ در تربيت كودكان و نوجوانان به شمار می‌آيد و اثرات منفی آن غيرقابل جبران خواهد بود.

    دبيركل جمعيت دفاع از ملت فلسطين، در ادامه با اشاره به فيلم‌ها، انيميشن‌ها و كتاب‌های كودك و نوجوان كه متعلق به غرب و كشورهای بيگانه است، اظهار كرد: در گذشته فيلم‌ها و داستان‌های غربی كه برای كودكان و نوجوانان توليد می‌شد تفاوت زيادی با فرهنگ ما نداشت به اين دليل كه در اين داستان‌ها، خانواده‌، پدر، مادر، مادربزرگ، بستگان و ... جايگاه خاصی داشتند و كودكان و نوجوانان ايرانی با مشاهده فيلم‌ها و داستان‌های غربی همان حسی را دريافت می‌كردند كه از فرهنگ ايرانی ـ اسلامی دريافت می‌كردند.

    وی يادآور شد: اين در حالی است كه امروز روند برنامه‌سازی كودك و نوجوان در كشورهای غربی به كلی تغيير كرده و خانواده، پدر، مادر، مادربزرگ و... ديگر هيچ جايی در زندگی نوجوانان و جوانان كشورهای اروپايی ندارند و در اين فيلم‌ها كودكان و نوجوانانی نشان داده می‌شوند كه هيچ قوم و خويشی نداشته و در بيابان و جنگل متولد می‌شوند كه البته اين امر با فرهنگ بومی و سنتی ما در تضاد بوده و اثرات غيرقابل جبرانی به همراه خواهد داشت.

    اين نويسنده و شاعر، با يادآوری اهميت برنامه‌سازی قرآنی و دينی كودك و نوجوان در تلويزيون عنوان كرد: برنامه‌ها‌يی كه از سوی شبكه‌های مختلف رسانه ملی برای مخاطبان كودك و نوجوان توليد می‌شوند بايد به ساختارهای جديد و مخاطب‌پسند توجه داشته و محتواهای قرآنی را به درستی بيان كنند.

    رحماندوست با اشاره به اهميت ساخت فيلم، انيميشن، پويانمايی و ... با محوريت داستان‌های تخيلی عنوان كرد: برنامه‌سازانی كه به توليد برنامه‌های تلويزيونی با محوريت داستان‌های قرآنی براساس تخيل می‌پردازند بايد اين كار را به گونه‌ای انجام دهند كه به اصل مستند و نثر قرآنی لطمه‌ای وارد نشود و در عين حال يك داستان قرآنی را جذاب و همراه با تخيلات كودكانه توليد شود.

    وی با اشاره به برخی از داستان‌های كه صراحت و مستند قرآنی دارند، افزود: در قرآن كريم داستان‌های فراوانی درباره زندگی پيامبران، اقوام و ... بيان شده كه تمامی اين داستان‌ها صراحت داشته و مستند قرآنی دارد و برنامه‌سازان قرآنی می‌توانند در كنار پرداختن به اين داستان‌ها، بخش‌هايی را كه قرآن درباره آن‌ها ساكت بوده را مورد توجه قرار دهند و فيلم، انيميشن و... با اين موضوعات توليد و پخش كنند.

    اين پژوهشگر در ادامه اين بخش از سخنان خود به بيان مثالی درباره پرداختن به بخش‌هايی كه قرآن درباره آن‌ها ساكت بوده است، پرداخت و گفت: به طور مثال قرآن كريم داستان حضرت يونس را به گونه‌ای بيان كرده كه «نهنگی يونس را در دريا بلعيد و...» اما به اين وجه از داستان كه؛ آن نهنگ از كجا آمده بود؟ پدرش كه بود؟ مادرش كه بود؟ در كدام اقيانوس بود؟ آيا پيش از آن جنگ‌های دريايی داشت يا خير؟ اشاره‌ای نشده است و البته لازم است فيلم‌سازان و تهيه‌كنندگان تلويزيونی كودك و نوجوان اين جنبه‌ها را نيز مورد توجه قرار دهند تا در نهايت تخيل مخاطبان نيز بيش از پيش تقويت شود.

    وی در بخش ديگری از سخنان خود با اعتقاد براينكه داستان‌های قرآنی تنها داستان‌هايی نيستند كه در قرآن كريم نقل شده و به صراحت به آن‌ها اشاره شده است، عنوان كرد: محتواهای تربيتی، اخلاقی، انسانی، شرافتی، صداقتی و... كه جنبه اثباتی و ايجادی داشته و مورد تأييد قرآن و اسلام هستند، نيز می‌توانند در برنامه‌سازی‌های كودك و نوجوان مورد توجه قرار گرفته و به شكل داستان‌ها و قصص مختلف برای مخاطبان كودك و نوجوان بيان شوند.

    منبع : ایکنا
    ویرایش توسط منادی : 1390/07/24 در ساعت 09:42 بعد از ظهر

موضوعات مشابه

  1. عشق بازى با نام دوست
    توسط 90133081 در تالار مقصد شناسی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 1393/01/23, 02:22 قبل از ظهر
  2. ;;;;یک نکته یک دوست;;;;
    توسط 91886102643 در تالار دین
    پاسخ: 33
    آخرين نوشته: 1391/12/25, 04:02 بعد از ظهر
  3. دوست و دوستی
    توسط gabaroot در تالار غریزه و طبیعت
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1391/11/15, 02:18 بعد از ظهر
  4. در محضر دوست
    توسط 91886102643 در تالار کلیات
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1391/09/18, 10:11 بعد از ظهر
  5. ◕ آيا دوست نداريد كه خدا بيامرزدتان
    توسط هندیانی در تالار امام علي (ع)
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1391/05/19, 06:45 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •