تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    خط و نقاشی دینی وقرآنی






    1. ياسين، كاتب
    بزرگترين درام نويس الجزاير (يا تمام جهان عرب)(مصوب گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29)
    2. بوركهارت، تيتوس
    مولف "هنر اسلامي: زبان و بيان" و"هنر مقدس" (هر دو به فارسي ترجمه شده)

    3. مسجدبي بي خانم،
    مسجدي در سمرقند، متعلق به عصر تيموريان، ساخته شده در801 تا 806 و از شاهكارهاي معماري جهان اسلام
    4. پتگر، علي اصغر
    نقاش و شاعر تبريزي. نقاشي هاي اوليه او متأثر از آثار كمال الملك، شيخ اسماعيل آشتياني وعلي محمد حيدريان است

    6. جنيد بغدادي
    نگارگرمعروف شيرازي (قرن 8)

    7. آناستاس " خاندان آناستاس" خانواده معروف حكاك و مجسمه ساز معاصر فلسطيني، ابراهيم آناستاس و فوزي آناستاس از معروفترين آنها به شمار مى روند(مصوب گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29)
    8. تجويدي، محمد
    نقاش و نگارگر معاصر

    10. ياسمي، علي اكبر
    نقّاش معاصر

    11. صدرالدين
    نقاش معروف معاصر و از شاگردان برجسته كمال الملك شايسته،

    12. شيخ زاده
    تذهيب كار و نقاش مكتب تيموري و هرات، متأثر از بهزاد ( قرن 10 )

    13. دو تن از خاتم كاران برجسته معاصر - محمد- محمد حسين صنيع خاتم

    14. نقاش دوره قاجار حيدريان، علي محمد
    15. مينياتوريست و تذهيب كار برجسته معاصر (قرن13و14)(مصوب گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29) اسلاميان، حسين
    16.صحّاف برجسته سنتي معاصر عتيقي، محمدحسين
    17. نگارگر معاصر - شاگرد حسين بهزاد متبحر در زمينه گل و بوته سازي و سبك هرات و صفوي (قرن 13و14) طافي، حسين
    18.از نخستين پيشگامان هنر نوين مصر كه طراحيهاي دقيق او حائز اهميت است. شهرت وي بدليل بهبود حروف چاپي است (نيمه دوم قرن19) يازجي، ابراهيم
    19. از اساتيد معروف منبت و معرق كاري در دوران معاصر(مصوب گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29) امامي، سكينه
    20.هنرمند برجسته معاصر در زمينه تذهيب و سوخت(مصوب گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29) امامي، علي
    21. موسيقيدان و آهنگساز نامي ايراني در دوران معاصر (قرن13)(مصوب گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29) امين الله، حسين
    22. نقاش قرن 12 علي اشرف
    23. نقاش معاصر ايراني كه تأثيرات فراواني بر هنر نقاشي گذاشت قندريز، منصور

    24. از صحافان برجسته سنتي معاصر(مصوب گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29) عليقلي، محمدحسين
    25. خوشنويس برجسته معاصر كاوه، علي اكبر
    26.خطاط معروف معاصر(پيشنهاد گروه فرهنگ و تمدن 79/6/29) مافي، رضا

  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    ابومصطفی




    ابو مصطفي يكي از هنرمندان خطاط قرآني است كه چندسال پیش در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم باهاش آشنا شدم وي كه فلسطيني الاصل است حدود بيش از سي سال در لندن زندگي مي كند و به انواع خط قرآني مسلط است امسال كه وي را ملاقات كردم كارت پستال هايي تهيه كرده بود از آيات قرآن با هدف رساندن پيام هايي از قرآن و آن ها را هديه مي داد
    وي معتقد بود اگر چه از نظر مالي براي من هزينه بر است اما اينكه بتوانم پيام هاي قرآني را به جهان ابلاغ كنم برايم خيلي مهم تر است
    سايت وي كه به زبان انگليسي است را مشاهده كنيد و از ديدن تصاوير خط نوشته هاي وي از آيات قرآن لذت ببريد

    براي ديدن سايت اينجا كليك كنيد



  6. صلوات و تشکر


  7. #4

    مبدع خط معلی





    «حميد عجمي» متولد سال 1341 و اهل يكي از قديمي‌ترين محله‌هاي تهران، يعني قلهك است. در خانواده‌اي مذهبي رشد يافته و از حضور معنوي پدرش «مرحوم حاج هدايت‌الله عجمي» كه شاعر و خادم اهل‌بيت عليهم‌السلام بوده، بهره‌هاي بسياري برده است.
    از سال 1356 يعني از پانزده سالگي به كلاس‌هاي خوشنويسي انجمن خوشنويسان ايران رفته و بيست و پنج سال است كه به مشق و نگارش خط نستعليق، مشغول است.
    چهار سال از محضر استاد كيخسرو خروش بهره برده و دوازده سال، استاد غلامحسين اميرخاني را شاگردي كرده است؛ حميد عجمي صاحب سبك خط «معلّي» است؛ خطي كه در سال اميرالمؤمنين عليه‌السلام با توجه به كاربري‌هاي متفاوت اين خط در تبليغات، به تمام مردم ايران اسلامي معرفي شد.
    چرا خط معلی؟
    ببينيد؛ من در آن دوره‌اي كه خط «معلّي» را شروع كردم و كار كردم، چون از وجود مبارك حضرت امير(ع) متأثّر بودم و به اين شخصيت بزرگ در تاريخ، هميشه يك حس خاصي داشتم و همواره بحث وجود مبارك ايشان در منزل ما بود، يقيناً من همه جانم شيفته‌ي وجود ايشان بود؛ در آن دوره هم، سعي كردم هر چه كه دارم در واقع در راستاي وجود ايشان هزينه كنم.
    آنچه نتوان داد جز در دست محبوبان، دل است
    و آنچه نتوان ريخت جز در پاي خوبان، آبروست
    به همين خاطر است كه آن دوره، تنها چيزي كه داشتم و مي‌توانستم از سر ارادت، عرضه‌اش بكنم، اين بود كه نسبت به وجود مبارك حضرت امير عليه‌السلام يك چنين واكنشي نشان بدهم در حقيقت امدادهايي كه در جانم مهيّا مي‌شد و از وجود مبارك ايشان كسب مي‌كردم باعث شد خط معلّي از وجود ايشان نشأت گرفته شود. امّا اينكه من مي‌گويم، از وجود مبارك حضرت امير؛ مقصودم علي بن ابيطالبِ هزار و چهارصد سال پيش نيست. مقصود علي بن ابيطالب، بعنوان يك حقيقت كلي در عالم است؛ آن حقيقتي كه، از آن موقعي كه نورش خلق شد جاري بوده، از آن موقع كه نور وجود مبارك پيغمبر(ص) و علي بن ابي‌طالب(ع) و بزرگاني كه بعنوان ائمه‌ي اطهار مطرح و به عنوان يك حقيقت در تاريخ جاري هستند خلق شد؛ اشاره‌ام به اينجاست. هر حركتي هم كه در عالم تحقق پيدا مي‌كند، در ذيل عنايت و تسلط اين بزرگان به عنوان انسان كامل است؛ براي اين‌كه هيچ حقيقتي و هيچ حركت حقّاني، هيچ وقت به نتيجه نمي‌رسد، مگر طبق عنايات انسان كامل؛ اين از يك منظر، از منظر تاريخي‌اش هم ما وقتي به سنت اسلام و حقائق و واقعيت‌هايي كه در دين اسلام هست رجوع مي‌كنيم، آن كاتبي كه، به مفهوم حقيقي، قرآن را كتابت كرد علي بن‌ابي‌طالب عليه‌السلام است. يعني بودند كسان ديگري كه قرآن را نوشتند، امّا در زاويه‌اي نبودند كه اين‌قدر نزديك به پيغمبر باشند؛ از سوي ديگر در زاويه‌اي نبودند كه انباشتگي از علم داشته باشند؛ در زاويه‌اي نبودند كه خود حضرت رسول خدا، اينقدر واكنش‌هاي مثبت به آنها نشان بدهد؛ اينقدر مسلط به مفاهيم قرآن باشند. پس علي بن ابي‌طالب وقتي قرآن را كتابت مي‌كند، حقيقتاً كتابت مي‌كند و اول كاتبي است كه بحقيقت، قرآن را كتابت كرده است، بنابراين وقتي كه ما مسلمانيم و رجوعمان به دين اسلام است و تلاشمان اين است كه اين حقانيت را تجلي بدهيم، يقيناً نمي‌توانيم رجوع به اصل نكنيم مي‌گويد كه:
    بس نكو گفتم حكيم غزنوي
    سر همانجا نهِ، كه باده خورده‌اي
    وقتي كاتبي كه از منابع و ذخاير معنوي اسلام و وجود مقدس پيامبر اسلام تغذيه مي‌شود و بعد سعي مي‌كند كه خطي بنويسد كه در جان خطش، وجود مبارك پيغمبر تجلي پيدا بكند، ناچار به اين است كه سر به درگاه وجود مبارك حضرت امير بسايد؛ يعني به عنوان اولين كاتبي كه بحقيقت قرآن را كتابت كرد. در طول تاريخ هم شواهد بسيار زيادي داريم.

    گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری خیمه با حمیدعجمی

  8. صلوات و تشکر


  9. #5

    خسرو روشن




    خسرو روشن، هنرمندي است كه سال‌ها دل در گرو پرداختن به خوش‌نويسي آيات قرآن و ساخت اين آثار گذاشته است.هر چند پرداختن وي به اين هنر، دشواري هايي در پي داشته است، ولي فرزندان اين هنرمند ارجمند نيز همانند پدر، عشق پرداختن به هنرهاي قرآني را در وجود خود شعله‌ور نگاه داشته‌اند.

    برگرفته شده از سایت پایگاه حوزه

  10. صلوات و تشکر


  11. #6

    مهرنوش روشن




    مهرنوش روشن، فرزند اين هنرمند، دانشجوي ادبيات فارسي است و تاكنون چندين بار در نمايشگاه‌هاي قرآني به عنوان خادم قرآن معرفي شده است. وي مي‌گويد در زمان دفاع مقدس، كودكي بيش نبوده است و هنگام حمله‌ي موشكي دشمن به تهران، آثار هنري و خوش‌نويسي شده پدر را جمع مي‌كرد و روي آن مي‌خوابيد تا اگر خانه در اثر اصابت موشك و بمباران، ويران شد، آثار هنري و قرآني پدرش آسيبي نبيند. شايد به دليل همين عشق و علاقه به قرآن و هنرهاي قرآني بوده است كه امروز او را به عنوان جوان‌ترين تذهيب كار قرآن و خادم قرآن معرفي مي‌كنند

  12. صلوات و تشکر : 2


  13. #7

    نمونه خط معلی




    نقل قول نوشته اصلی توسط quranic نمایش پست ها

    «حميد عجمي» متولد سال 1341 و اهل يكي از قديمي‌ترين محله‌هاي تهران، يعني قلهك است. در خانواده‌اي مذهبي رشد يافته و از حضور معنوي پدرش «مرحوم حاج هدايت‌الله عجمي» كه شاعر و خادم اهل‌بيت عليهم‌السلام بوده، بهره‌هاي بسياري برده است.
    از سال 1356 يعني از پانزده سالگي به كلاس‌هاي خوشنويسي انجمن خوشنويسان ايران رفته و بيست و پنج سال است كه به مشق و نگارش خط نستعليق، مشغول است.
    چهار سال از محضر استاد كيخسرو خروش بهره برده و دوازده سال، استاد غلامحسين اميرخاني را شاگردي كرده است؛ حميد عجمي صاحب سبك خط «معلّي» است؛ خطي كه در سال اميرالمؤمنين عليه‌السلام با توجه به كاربري‌هاي متفاوت اين خط در تبليغات، به تمام مردم ايران اسلامي معرفي شد.
    چرا خط معلی؟
    ببينيد؛ من در آن دوره‌اي كه خط «معلّي» را شروع كردم و كار كردم، چون از وجود مبارك حضرت امير(ع) متأثّر بودم و به اين شخصيت بزرگ در تاريخ، هميشه يك حس خاصي داشتم و همواره بحث وجود مبارك ايشان در منزل ما بود، يقيناً من همه جانم شيفته‌ي وجود ايشان بود؛ در آن دوره هم، سعي كردم هر چه كه دارم در واقع در راستاي وجود ايشان هزينه كنم.
    آنچه نتوان داد جز در دست محبوبان، دل است
    و آنچه نتوان ريخت جز در پاي خوبان، آبروست
    به همين خاطر است كه آن دوره، تنها چيزي كه داشتم و مي‌توانستم از سر ارادت، عرضه‌اش بكنم، اين بود كه نسبت به وجود مبارك حضرت امير عليه‌السلام يك چنين واكنشي نشان بدهم در حقيقت امدادهايي كه در جانم مهيّا مي‌شد و از وجود مبارك ايشان كسب مي‌كردم باعث شد خط معلّي از وجود ايشان نشأت گرفته شود. امّا اينكه من مي‌گويم، از وجود مبارك حضرت امير؛ مقصودم علي بن ابيطالبِ هزار و چهارصد سال پيش نيست. مقصود علي بن ابيطالب، بعنوان يك حقيقت كلي در عالم است؛ آن حقيقتي كه، از آن موقعي كه نورش خلق شد جاري بوده، از آن موقع كه نور وجود مبارك پيغمبر(ص) و علي بن ابي‌طالب(ع) و بزرگاني كه بعنوان ائمه‌ي اطهار مطرح و به عنوان يك حقيقت در تاريخ جاري هستند خلق شد؛ اشاره‌ام به اينجاست. هر حركتي هم كه در عالم تحقق پيدا مي‌كند، در ذيل عنايت و تسلط اين بزرگان به عنوان انسان كامل است؛ براي اين‌كه هيچ حقيقتي و هيچ حركت حقّاني، هيچ وقت به نتيجه نمي‌رسد، مگر طبق عنايات انسان كامل؛ اين از يك منظر، از منظر تاريخي‌اش هم ما وقتي به سنت اسلام و حقائق و واقعيت‌هايي كه در دين اسلام هست رجوع مي‌كنيم، آن كاتبي كه، به مفهوم حقيقي، قرآن را كتابت كرد علي بن‌ابي‌طالب عليه‌السلام است. يعني بودند كسان ديگري كه قرآن را نوشتند، امّا در زاويه‌اي نبودند كه اين‌قدر نزديك به پيغمبر باشند؛ از سوي ديگر در زاويه‌اي نبودند كه انباشتگي از علم داشته باشند؛ در زاويه‌اي نبودند كه خود حضرت رسول خدا، اينقدر واكنش‌هاي مثبت به آنها نشان بدهد؛ اينقدر مسلط به مفاهيم قرآن باشند. پس علي بن ابي‌طالب وقتي قرآن را كتابت مي‌كند، حقيقتاً كتابت مي‌كند و اول كاتبي است كه بحقيقت، قرآن را كتابت كرده است، بنابراين وقتي كه ما مسلمانيم و رجوعمان به دين اسلام است و تلاشمان اين است كه اين حقانيت را تجلي بدهيم، يقيناً نمي‌توانيم رجوع به اصل نكنيم مي‌گويد كه:
    بس نكو گفتم حكيم غزنوي
    سر همانجا نهِ، كه باده خورده‌اي
    وقتي كاتبي كه از منابع و ذخاير معنوي اسلام و وجود مقدس پيامبر اسلام تغذيه مي‌شود و بعد سعي مي‌كند كه خطي بنويسد كه در جان خطش، وجود مبارك پيغمبر تجلي پيدا بكند، ناچار به اين است كه سر به درگاه وجود مبارك حضرت امير بسايد؛ يعني به عنوان اولين كاتبي كه بحقيقت قرآن را كتابت كرد. در طول تاريخ هم شواهد بسيار زيادي داريم.
    گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری خیمه با حمیدعجمی











  14. صلوات و تشکر : 2


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •