تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
  1. #1
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.

    ✿► آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی






    با سلام خدمت دوستان عزیز:

    در این تاپیک ما قصد داریم تا در مورد فرق و مذاهب اسلامی و اینکه چطور شد که فرقه های مختلفی به وجود آمد مطالبی رو ارائه بدیم،انشاءالله كه مقبول واقع بشه

    اول از همه اینکه چرا مسلمانهابعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)دچار اختلاف نظر و منازعات اعتقادی شدند؟؟!!!!
    در عصر پیامبر(ص)به دلیل دسترسی به وحی و حضورآن حضرت اختلاف اعتقادی چندانی میان مردم نبود و اگر احیانا اختلافی پیش می آمد با مراجعه به آن حضرت برطرف میشد ولی با رحلت ایشان و هم چنین منقطع شدن وحی اختلاف نظرها و به دنبال آن منازعات اعتقادی آشکار شد.
    برخی از این اختلافات مانند اینکه آیا پیامبر رحلت نموده یا همچون عیسی به آسمان عروج کرده و نیز اختلاف بر سر مکان دفن پیامبر به زودی رفع شد و همه پذیرفتندکه ایشان از دنیا رفته و باید در مدینه دفن شود اما پاره ای از اختلافات ،عمیق تر از این بود که به سادگی حل شود از اینرو باعث پشدایش مذاهب گوناگون گردید و امت اسلامی به فرقه های متعدد تقسیم شد نخستین اختلاف و مهم ترین و بزرگ ترین نزاع اعتقادی در تاریخ اسلام اختلاف بر سر امامت و خلافت امامت بود

    ادامه دارد:



    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:24 بعد از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 2


  3. #2
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.





    منشاء تشكيل فرقه ي شيعه و سني:


    پس از رحلت پیامبر (ص) در حالی که امام علی (ع) به دستور پیامبر مشغول تدفین او بود عده ای از مهاجرین و انصار در محلی به نام سقیفه بنی ساعده جمع شدند و به نزاع درباره ی تعیین خلیفه پرداختند . انصار پیشنهاد کردند از آنها یک امیر و از مهاجرین امیر دیگر برگذیده شود اما ابوبکر با نقل حدیث الائمه من قریش امامت را به قبیله ی قریش منحصر کرد و پس از آن عمر بلا فاصله با ابوبکر بیعت کرد و دیگران تبعیت کردند
    اما گروه دیگری از مسلمانان که در راس آنها علی بن ابی طالب و اصحاب خاص پیامبر همچون سلمان،ابوذر،مقداد،عمار،مس عود و سهل بن ضیف بود با استناد به آیات قرآن و احادیث پیامبر بر آن بودند که امام و خلیفه ی پیامبر با نص از سوی خدا تعیین شده و رسول خدا بارها نیز او را معرفی کرده است.

    {از همین جا بود که امت اسلامی به دو فرقه ی شیعه و سنی تقسیم شد
    }

    ادامه دارد:






    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:24 بعد از ظهر

  4. صلوات و تشکر : 2


  5. #3
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.





    عقاید شیعه و اهل سنت در مودر جانشینی پس از پیامبر
    :


    اهل سنت بر آن بودند که پیامبر برای خود جانشینی معین نکرده است و اصولا تعیین امام و خلیفه مسئله اي انتخابي است كه بايد توسط مردم یا شورای حل و عقد مشخص شود ، در مقابل شیعیان معتقد بودند که امامت و پیشوایی مسلمانان در همه ی ابعاد دینی و دنیوی منصب الهی است که توسط خداوند معین میگردد ،این منازعه که در سال 11 هجری پدید آمد باعث پیدایش و ظهور دو فرقه ی مهم شیعه و سنی گردید که می توان اکثر مذاهب اسلامی را زیر مجموعه ی این دو فرقه قرار داد

    خوارج به یک فرقه ی اعتقادی _مذهبی تبدیل شدند:

    در اثنای جنگ صفین که میان امام علی (ع) و معاویه در سالهای 36و 37 هجری درگرفت اختلافی در میان سپاه امام علی(ع) رخ داد که مبدا پیدایش فرقه ای به نام خوارج گردید.هرچند در آغاز به نظر میرسید که خوارج صرفا فرقه ای سیاسی _نظامی هستند اما در ادامه به یک فرقه ی اعتقادی _مذهبی تبدیل شدند .دلیل این تحول این بود که آنها سعی کردند تا کار خویش را توجیه دینی کنند

    ادامه دارد
    :




    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:23 بعد از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 3


  7. #4
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.






    مبدا پیدایش فرقه ی خوارج:

    سپاه معاویه پس از آنکه در آستانه ی شکست قرار گرفت به پیشنهاد عمرو عاص قرآنها را بالای نیزه برد و خواست تا قرآن را به حکمیت بپذیرد.امام این پیشنهاد را حیله و نیرنگ دانست و آنرا نپذیرفت اما با اصرار بسیاری از سپاهیان خویش و تهدید آنها به خروج بر امام به پذیرش حکمیت تن داد و عبدالله بن عباس را به نمایندگی خود برای حکمیت معرفی کرد اما همان گروه از سپاه امام نمایندگی ابن عباس را نپذیرفتند و ابوموسی اشعری را معرفی کردند که باز امام مجبور به پذیرش سخن آنها شد.
    مقرر گردید نمایندگان دو طرف قرآنها را بررسی کرده و نظر خود را درباره ی جنگ دو طرف بیان کنند و تا آن زمان آتش بس برقرار باشد.این مطالب ضمن یک قرارداد نوشته شد و در ماه صفر سال 37 هجری به امضای طرفین رسید.

    عکس العمل خوارج پس از امضای قرارداد:

    پس از امضای قرارداد همان گروه از سپاه امام از امام خواستند تا قرارداد مذکور را نقض کرده و به سپاه معاویه حمله کند .دلیل آنها این آیه بود:ان الحکم الا لله :حکم و داوری تنها از آن خداست .آنها از این آیه چنان برداشت میکردند که نباید به حکمیت انسانها گردن نهاد ،امام در پاسخ به آنها فرمود:پذیرش حکمیت افراد به شرط آنکه حکمشان بر طبق قرآن باشد حکمیت قرآن است وانگهی شکستن عهد و پیمان به تصریح قرآن جایز نیست آن هم آن پیمانی که با اصرار خود شما بسته شده است

    موضع گیری خوارج در مقابل علی (ع):

    عده ای از آنها سخن امام را نپذیرفتند و گفتند ما در پذیرش حکمیت و اجبار تو بر این کار گناه کردیم اما هم اینک توبه میکنیم و تو نیز باید اقرار به گناه کنی و توبه نمایی.اینان سپس از لشکر امام جدا شدند اما همراه سایر سپاهیان وارد کوفه نشدند بلکه به حروراء در نزدیکی کوفه رفتند و آماده ی جنگ با امام شدند سپس برای توجیه کار خود یعنی وجوب خروج بر امام حق گفتند:
    "حکمیت انسانها گناه است و اگر گنه کار توبه نکند کافر خواهد شد و چون امر به معروف در همه ی مراحل حتی با جنگ مسلحانه بر همه ی مسلمانان واجب است پس جنگ با امام و سپاه او که به زعم آنها مرتکب گناه شده اند واجب است

    ادامه دارد:




    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:23 بعد از ظهر

  8. صلوات و تشکر : 3


  9. #5
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.





    عقاید خوارج:

    مهم ترین اعتقاد خوارج این است که اگر کسی مرتکب گناه کبیره شود کافر است .این اعتقاد اگرچه در ابتدا برای توجیه خروج بر امام مسلمین به صورت ساده و ابتدایی ابراز شد اما خوارج به تدریج با استدلال به آیات و احادیث رنگ کاملا مذهبی و کلامی بدان دادند و همین کار باعث شد تا خوارج به صورت یک فرقه ی مذهبی درآیند
    چندین اختلاف در پدید آمدن خوارج نقش داشت:


    *اختلاف در مصلحت پذیرش حکمیت
    *اختلاف در تعیین فرد برگزیده شده برای حکمیت
    *اختلاف در عمل به عهد و پیمان یا نقض آن
    *اختلاف در گناه بودن پذیرش حکمیت افراد یا جایز بودن آن
    *اختلاف در اینکه مرتکب گناه کبیره کافر است یا خیر=که تنها این اختلاف کاملا اعتقادی و کلامی بود .از اینرو مشخصه ی اصلی خوارج به خصوص در زمانهای بعد به شمار آمد
    .

    ادامه دارد:



    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:22 بعد از ظهر

  10. صلوات و تشکر : 3


  11. #6
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.





    فرقه ی مرجئه:


    در واکنش به نظریه ی خوارج گروهی اساسا نقش عمل صالح یا گناه را در ایمان منکر شدند و ایمان فردی چون پیامبر را با ایمان شخصی گناهکار یکسان دانستند .این گروه مرجئه نام گرفتند.واژه ی مرجئه از ریشه ی ارجاء به معنی تاخیر گرفته شده است این گروه را از آن جهت مرجئه خوانده اند که عمل را موخر از ایمان میدانند.

    فرقه ی معتزله:

    فرقه ی معتزله نیز در واکنش به اختلاف خوارج و مرجئه در باره ی ایمان و کفر انجام دهنده ی گناه کبیره شکل گرفت.البته معتزله در این مسئله راه میانه ای را برگزیدند.

    جبریه و قدریه:

    پس از اختلاف بر سر امامت و مسئله ي ایمان و کفر،اختلاف در مورد جبر و اختیار انسان ایجاد شد و این ماجرا به پدید آمدن دو فرقه ی جبریه و قدریه انجامید .جبریه اعتقاد به جبر و مختار نبودن انسان و قدریه پیرو تفویض بوده و اختيار مطلق براي انسان قائل میشدند.در زمان پیامبر (ص) در میان مسلمانان بحث جبر و اختیار و اختلاف بر سر آنها مطرح نشده بود ولی در زمان عمر،عثمان و امام علی (ع)اعتقاد به جبر و یا پرسش هایی در این مورد به طور جدی مطرح بوده است.نخستین کسانی که اعتقاد به آزادی مطلق و نفی قضا و قدر الهی را مطرح کرده اند معبدجهنی و غیلان دمشقی و در مقابل جهم بن صفوان و استادش جعد بن درهم افرادی بودند که نخستین بار به جبر مطلق معتقد شدند

    ادامه دارد:



    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:22 بعد از ظهر

  12. صلوات و تشکر : 2


  13. #7
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.





    فرقه هاي فرعي مرجئه:


    گفته اند که دو فرقه ی جبریه و قدریه از فرقه های فرعی مرجئه بوده اند،بنابراین دیدگاه مرجئه خود به چند گروه تقسیم میشود:

    *مرجئه ي خالص:کسانی که تنها درباره ی ایمان و کفر بحث میکنند.
    *مرجئه ي جبريه:کسانی که در زمینه ی جبر و اختیار به نظریه جبر معتقدند.
    *مرجئه ي قدریه:کسانی که به اختیار مطلق انسان قائلند.
    به دلیل همین تنوع در دیدگاه مرجئه بعضی معتقدند اساسا مرجئه را نباید یک فرقه ی مستقل به شمار آورد بلکه بیشتر اشاره به یک گرایش فکری بوده است که در بین فرقه های مختلف طرفدارانی نیز داشته است.


    جهمیه و غیلانیه:

    جهمیه پیروان جهم بن صفوان و جزء مرجئه ی جبریه هستند و غیلانیه پیروان غیلان دمشقی قدری و جزء مرجئه ي قدریه محسوب میشوند.البته قدریه و جبریه به زودی نابود گشتند و عقاید آنها در فرقه های مهم دیگر همچون معتزله ،اصحاب حدیث و اشاعره پیگیری شد تا آنجا که واصل بن عطا در عقیده ی قدر ادامه دهنده ی راه قدریه و معبد جهنی و غیلان دمشقی دانسته میشود.
    اصحاب حدیث و اشاعره از حامیان قضا و قدر حتمی خدا به شمار میروند گرچه اشاعره با طرح نظریه ی کسب سعی کردند برای اختیار انسان نیز نقشی قائل شوند
    .

    ادامه دارد:





    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:21 بعد از ظهر

  14. صلوات و تشکر


  15. #8
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.






    در این قسمت فرقه ی خوارج را به طور دقیق تری مورد مطالعه قرار میدهیم:


    خوارج جمع خارجی به معنای خروج کننده و شورشی است .خارجی به دو معنای خاص و عام به کار میرود:
    معنای عام:بر کسی اطلاق میشود که علیه امام بر حق شورش کند.
    معنای خاص:به کسانی گفته میشود که در جنگ صفین در اعتراض به حکمیت در مقابل امام علی (ع) شورش کردند و با او جنگیدند و سپس خطای خود را با آرایی مانند کافر بودن گناهکار و وجوب جنگ با کافر توجیه کردند.
    نام دیگر خوارج مارقین است.ظاهرا دلیل این نامگذاری حدیثی از پیامبر (ص) است که در آن حضرت در مورد شخصی که به نحوه ی تقسیم غنایم توسط پیامبر اعتراض کرده بود و کار ایشان را غیر عادلانه دانسته بود فرمود:
    یَمْرُقُونَ مِنَ الدِّینِ كَمَا یَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِیَّةِ=از نژاد این مرد گروهی پدید می آید که از دین خارج میشوند همانگونه که تیر از کمان خارج میگردد.

    القاب خوارج:

    خوارج و مارقین القابی هستند که مخالفان به آنها داده اند.خوارج خود را شٌراط جمع شاری به معنای فروشنده میخواندند و معتقد بودند که جان خویش را برای خدا و آخرت میفروشند و به آیات *وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ *و*اِن‌َّ اللهَ اشْتَرَي‌ مِن‌َ الْمُؤْمِنين‌َ أنْفُسَهُم ‌ْوَ أمْوَالَهُم‌ْ بِأن‌ّ َلَهُم‌ُ الْجَنَّة‌َ*استدلال میکردند.از میان این القاب خوارج فقط لقب مارقین را نمیپذیرند زیرا آنها خویش را خارج از دین نمیدانند بلکه مخالفان خویش را چنین میپندارند.
    مهم ترین عامل پیدایش فرقه ی خوارج کوتاه فکری و ساده اندیشی و کج فهمی آنان بود که موجب شد اولا آیه ی ان الحکم الا لله را تفسیر نادرست کرده و حکم به معنای قانون و برنامه ی حکومت را به معنای فرمانروایی و داوری اشتباه کنند و در نتیجه حکمیت را مخالف قرآن بدانند،ثانیا ارتکاب به گناه را موجب شرک و کفر دانسته کسانی را که به حکمیت رضایت داده بودند مشرک و کافر بشمارند.
    امام علی (ع) آنگاه که خوارج شعار ان الحکم الا لله را سر میدادند فرمودند:

    «كلمة حقّ يراد بها لباطل نعم إنّه لا حكم الّا للّه، و لكن هولاء يقولون: لا إمرة الّا للّه. و انّه لا بدّ للنّاس من أمير برّ أو فاجر» :

    اين شعار، كلمه حقى است كه با آن هدف باطلى را اراده كرده ‏اند. آرى «حكم» فقط از آن خداست، امّا اين جمعيت (خوارج) می گويند هيچ «امارتى» نيست مگر براى خدا اما بالاخره مردم براى اداره امورشان نيازمند يك اميرى هستند خواه صالح و نيكوكار باشد، خواه فاجر و بد كار.

    و در جای دیگر پس از اشاره به ماجرای حکمیت و اینکه او در آغاز با آن موافق نبود و خوارج آنرا بر ایشان تحمیل کردند خطاب به آنها فرمود:
    وَ أَنْتُمْ مَعاشِرُ ‏أَخِفّآءُ ‏الْهامِ‏، ‏سُفَهاءُ
    الْأَحْلامِ‏=شما جمعیتی سبک عقل و نابخردید

    ادامه دارد:




    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:21 بعد از ظهر

  16. صلوات و تشکر


  17. #9
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.





    فرقه های خوارج:


    محکمةالاولی:اینان همان گروهی هستند که در جنگ صفین در مقابل امام علی (ع) قرار گرفتند و چون حکمیت را انکار کردند و شعارشان لا حکم الا لله بودبه آنها محکمة گویندو چون نخستین گروهی بودند که چنین اعتقادی داشتند محکمة الاولي نامیده شدند و از آنرو که در حروراء یکی از قرای کوفه اجتماع کردند به این گروه حروریه نیز میگویند ،البته این گروه را نمی توان در عرض دیگر فرقه ها دانست بلکه در واقع خوارج اولیه و اصلی هستند که بقیه فرق از آنها پیروی میکنند

    اعتقادات محکمة:

    محکمة حکمیت انسانها را گناه و هرگونه گناه را باعث کفر میدانند،آنان وجود امام و حاکم را واجب نمیدانند و معتقدند که آزاد بودن و امامی بودن از شرایط امام نیست.نخستین کسی که از سوی این گروه به امامت و رهبری برگزیده شد عبدالله بی وهب الراسبی بود.
    محکمة پس از انتخاب عبدالله از حروراء به نهروان رفتند و در این سیر به قتل و غارت مسلمانان پرداختند.امام علی (ع) در حروراء و نیز در نهروان با آنها احتجاج کرد و شبهاتشان را پاسخ داد.پس از سخنان صریح امام در نهروان هشت هزار تن از ایشان توبه کردند و بقیه که تنها چهار هزار تن بودند به رهبری عبدالله بن وهب آماده ی جنگ با امام شدند .سپاه امام همه ی این افراد را به هلاکت رساندند و تنهات نه تن از آنها باقی ماندند که به نواحی مختلف مثل یمن و عمان متواری شدند و در آن نواحی به ترویج آرا و عقاید خود پرداختند.در زمان معاویه و دیگر حاکمان بنی امیه گروههایی با تفکرات محکمة ی نخستین بر حاکمان بنی امیه خروج کردند.این قیامها ادامه داشت تا اینکه نخستین انشعاب در میان خوارج رخ داد و ازارقه پدید آمدند....


    ادامه دارد:




    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:20 بعد از ظهر

  18. صلوات و تشکر


  19. #10
    88060855 آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1390/6/5
    گالري تصاوير
    42   نظرات : 0
    نوشته : 2,150      صلوات : 1,128
    صلوات گرفته : 489 در 175 پست
    وبلاگ : 7
    دریافت : 0      بارگذاری : 0
    88060855 آنلاین نیست.





    ازارقه:


    این گروه پیروان ابو راشد نافع بن الارزق هستند.نافع کسی بود که با ابداع برخی آراء خاص باعث تفرقه و انشعاب در میان خوارج گردید.ازارقه بیش از دیگران در تبدیل خوارج به یک گروه مذهبی و کلامی و نه صرفا سیاسی نقش داشتند،در عین حال ازارقه از لحاظ سیاسی و نظامی و نیز تعداد پیروان و سپاهیان از دیگر فرقه های خوارج قوی تر و پر نفوذ تر بودند.
    نافع در زمانی که عبدالله بن زبیر قیام کرده بود و بر مناطقی از جمله ایران تسلط یافته بود از بصره به سمت اهواز حرکت کرد و اهواز ،فارس،کرمان و نواحی اطراف را به تصرف در آورد.ازارقه مدت ها با سپاهیان ابن زبیر و امویان جنگیدند تا اینکه ابن زبیر یکی از فرماندهان خود به نام مهلب بن ابی صفره را با 20 هزار تن از بصره به جنگ آنها فرستاد.مهلب 19 سال با ازارقه جنگید.او در یکی از جنگ ها نافع را کشت و سپس با ایجاد اختلاف در سپاه ازارقه آنان را به کلی نابود کرد.


    عقاید ازارقه:

    در این گروه به تدریج عقایدی پیدا شد که گاه به سختی و افراط می گرایید:
    *مخالفان خود را مشرک و کافر می دانستند در حالی که خوارج اولیه آنها را فقط کافر می پنداشتند.
    *قاعدین خوارج یعنی آن دسته از خوارج که همراه ازارقه جنگ نمی کردند کافر و مشرک هستند.
    *اطفال مشرکان(مخالفان ازارقه)نیز مشرکند.
    *کشتن مشرکان یعنی مخالفان ازارقه و زنان و اطفال آنان مباح است.
    *همه ی مشرکان از جمله اطفال آنها تا ابد در آتش جهنم خواهند ماند.
    *انجام هر گناه اعم از کبیره یا صغیره باعث کفر و شرک میشود.
    *خدا میتواند کسی را که قبل از نبوت کافر بوده یا پس از نبوت کافر خواهد شد را به پیامبری برگزیند.
    *تقیه در گفتار و کردار جایز نیست.


    ادامه دارد:



    ویرایش توسط 88060855 : 1391/02/17 در ساعت 12:20 بعد از ظهر

  20. صلوات و تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. واکنش "دالایی لاما" به کشتار مسلمانان میانمار توسط بودایی ها
    توسط مهاجر در تالار واحد فرهنگی هنری - معاونت فرهنگی تربیتی
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1392/06/29, 04:44 بعد از ظهر
  2. خاطره زیبای از شهید بابایی و ژنرال امریکایی
    توسط محمد حسین در تالار خاطرات جبهه و جنگ
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/01/20, 01:43 قبل از ظهر
  3. زیبایی های الفبایی در قرآن
    توسط غلامعلی نوری در تالار زیبایی شناسی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/09/27, 06:01 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1389/11/06, 05:40 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •