تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18
  1. #1

    ◕◕◕◕◕◕◕◕ امام رضا(ع) و قرآن (2)




    رفع شبهات مردم از آیت قرآن


    1- حضرت رضا (ع) از امام صادق (ع) نقل می کنند که آن حضرت دربارة
    «اهدنا الصراط المستقیم»
    (قرآن، حمد/6)
    فرموند: «ارشدنا الی الطریق المستقیم» یعنی ما را به راه راست رهنمون باش تا پایبند و ملازم طریقی باشیم که به حجت تو منتهی می‌شود و به دین تو می‌رسد و ما را از پیروی هوا و اخذ به رأی خود که منجر به هلاکت و تباهی می‌شود باز می‌دارد.

    عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 305.



    2- امام هشتم (ع) از پدرانشان از امام علی (ع) درباره
    «أکالون للسحّت»
    (قرآن/ مائده/42)
    آنان خورندگان مال حرامند، روایت می‌کند: «مقصود از حرام‌خوار و رشوه‌خوار کسی است که برای برادر مؤمنش کاری انجام می‌دهد و سپس هویه او را می‌پذیرید. »

    (مسند الام الرضا، ج 1، ص 329)

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر : 2


  3. #2

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    3- امام علی بن موسی الرضا (ع) درباره
    «فاصفح الصّفح الجمیل»
    (قرآن/ حجر/85)

    اکنون از این منکران نیکو درگذر. فرمودند:«صفح الجمیل گذشتی است که در او مؤاخذه و عتاب نباشد.»
    (معانی الاخبار، ص 373)

    4- درباره
    «قدوا زینتکم عند کلّ مسجد»
    (قرآن/ اعراف/31)

    از امام رضا (ع) روایت شده که فرمودند:
    «زینت یعنی لباس بنابراین معنای آیه این می‌شود که هنگام نماز و حضور در مساجد لباس‌های نیکو و زینتی خود را بپوشید.»

    (مسندالامام الرضا، ج 1، ص 334)

  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    5- ابراهیم (ع) از خداوند درخواست کرد که چگونه زنده کردن مردگان را به وی نشان دهد، خداوند می‌فرماید:
    «ولم تؤمن؟»« مگر ایمان نیاوردی؟» ابراهیم پاسخ می‌دهد: «بلی ولکن الیطمئن قلبی»
    (قرآن/ بقره/260)
    چرا ولی می‌خواهم تادلم آرامش بیابد و از امام هشتم (ع) پرسید: «آیا در قلب ابراهیم شکی وجود داشت؟ »امام (ع) می‌فرماید:
    «خیر، وی یقین داشت اما از خداوند خواست تا یقینش افزوده شود. »

    (مسندالام الرضا، ج1 ، ص 315)


    6- از حضرت رضا (ع)
    «درباره و ما یومن اکثرهم و هم مشرکون»
    (قرآن/یوسف/106)
    پرسیده شد. فرمودند:
    «مقصود شرکی است که به حدّ کفر نمی‌رسد.»

    (مسندالام الرضا (ع)، ج 1، 347)

  6. صلوات و تشکر


  7. #4

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    تعیین مصداق و تطبیق آیه


    1-در ذیل آیه
    «شهدالله الذی لا اله الا هو و الملائکه و اولوالعلم قائماً بالقسوا»
    (قرآن/آل عمران/18)
    امام هشتم (ع) فرمودند:« هوالامام»

    (تفسیر عیاشی، ج1، 166
    )



    2- سلیمان جعفری می‌گوید: از ابوالحسن الرضا (ع) شنیدم که دربارة
    «وقولوا احطة تعزلکم خطایاکم»
    (قرآن/بقره/58)
    سجده کنان از در درآید و بگویید: خداوندا گناهان ما را بریز، تا خطاهای شما را ببخشایم. از امام باقر (ع) بازگو فرمود:
    «نحن باب حفظتکم »
    (تفسیر عیاشی، ج 2، ص 42)

  8. صلوات و تشکر


  9. #5

    امام رضا(ع) و قرآن (2)





    3- امام رضا (ع) فرمودند:
    «زمانی که به شما سختی ای برسد به واسطه ما از خداوند کمک بخواهید و این همانفرموده ایشان است»
    «بعدالاسماء الحسنی فادعوه بما»
    (قرآن/اعراف/180)
    خدا را نام‌هایی‌ست نیکو، بخوانید خدا را به آن نام‌ها. حضرت در ادامه فرمود: «به خدا سوگند، ماییم امسمای خسای الهی که هیچ کس جز به شناخت ما پذیرفته نمی‌شود.»

    (تفسیر عیاشی، ج 2، ص 42)

    علامه طباطبائی پس از بحث مفصلی درباره اسماءالحسنی و شمارش آنها بر اساس روایات در ذیل این دو حدیث می‌نگارد: در اینجا اسم به معنای مطلق نشانه و آنچه بر چیزی دلالت می‌کند اخذ شده است خواه شرط باشد یا غیرلفظ، بنابراین پیامبران و اوصیای آنان (ع) نشانه‌هایی هستند که بر پروردگار دلالت می‌کنند و واسطه میان او و خلق‌اند. از سوی دیگر آنان در بندگی به درجه‌ای رسیده‌اند که چیزی جز خداوند سبحان برایشان مطرح نیست پس آشکارکننده اسماء و صفات اویند.

    (تفسیر المیزان، ج 8، ص 373)



    4- درباره
    «یا ایّها الذین امنوا اتقّوالله و کونوا مع الصّادقین »
    (قرآن/توبه/119)
    از امام (ع) پرسیده شد، فرمودند: «مقصود از صادقان، امامان اند.»

    (اصول کافی، ج 1، ص 208)



    5- آیه« قل کفی بالله شهیداً بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب»
    مقصود از من عنده علم الکتاب علی (ع) است.

  10. صلوات و تشکر


  11. #6

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    استناد به قرآن وشاء روایت می‌کند: از آن حضرت پرسیدم: فدایت شوم درباره
    «فاسألوا اهل الذکر إن کنتم لاتعلمون»

    (اگر نمی‌دانید از اهل ذکر سئوال کنید) چه می‌فرمائید:
    امام رضا فرمودند: «ما اهل ذکر هستیم. از ما سئوال کنید.»

    (مسند الامام الرضا (ع)، ج 1، ص 348)



  12. #7

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    تفسیر قرآن به قرآن

    این نوع تفسیر بهترین شیوه تفسیر است. بهترین شیوه تفسیر، کمک گرفتن از خود قرآن است. عالمان گفته‌اند:
    هر کس می‌خواهد تفسیر قرآن بیاموزد، نخست باید از قرآن بجوید چه آنچه از آن مجمل آمده در مکانی دیگر گشوده شده است و آنچه از آن فشرده آمده در جایدیگر بسط داده شده است.

    (الاتقان فی علوم القرآن ج 2، ص 434)


    علامه طباطبائی در مقدمه المیزان پس از نقد روش‌های گوناگون تفسیر و انتخاب روش تفسیر قرآن به قرآن آن را شیوه آموزگاران قرآن ائمه هدی (ع) در آموزش و تفسیر قرآن می‌داند.

    (تفسیر المیزان، ج 1، ص 15)


    نمونه‌های تفسیر قرآن به قرآن در سخنان امام رضا (ع) فراوان است. شخصی از امام رضا (ع) درباره فرموده خداوند
    «نسبوا الله فنسیهم »
    (قرآن/توبه/67)
    «چون خداوند را فراموش کردند خدا نیز آنها را فراموش کرد.»
    پرسید، امام (ع) فرمود:« خداوند تبارک و تعالی نه فراموش می‌کند نه عقلتی بر او عارض می‌شود و تنها مخلوقی که آفریده شده است دچار سهو و نسیان می‌شود مگر نشنیده‌ای که خداوند عز وجل می‌فرماید «و ماکان ربّک نسیأ»(قرآن/مریم/64)و شما مؤمنان مانند آنان نباشید که خدا را فراموش کردند خدا هم نفوس آنان را از یادشان برد آنان بدکاران عالمند و نیز فرموده است:
    «فالیوم نفساهم کما نسوا القاء یومهم هذا»
    (قرآن/اعراف/51)
    امروز ما هم آنان را در نظر نمی‌آوریم. چنان که آنان چنین روزی را به خاطر نیاوردند یعنی آنها را رها می‌کنیم هم چنان که آنان آمادگی چنین روزی را کسب نکردند.»
    (التوحید، ص 59)

    امام از ذیل آیه:
    «فأذّن مؤذّن بینهم أن لغة الله علی الظالمین»
    (قرآن/اعراف/44)

    «پس آواز دهنده‌ای میان آنان آواز می‌دهد که لعنت خدا بر ستمکاران باد» فرمود: «آن مؤذن امیرالمؤمنین (ع) است و در قیامت به گونه‌ای اعلام می‌نماید که تمام خلایق می‌شوند و دلیل این مسأله گفته دیگر خداوند در سوره برائت است که می‌فرماید:
    «و أذان من الله و رسوله»
    (قرآن/توبه/3)
    و در بزرگترین روز حج خدا و رسولش به مردم اعلام می‌دارند. امیرالمؤمنین (ع) فرمود:
    من آن اذان میان مردم بودم.»

    (مسندالامام الرضا (ع)، ج 1، ص 334)

  13. #8

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    تبیین احکام در پرتو قرآن

    ابوالقاسم فارسی گوید: به امام رضا (ع)، عرض کردم: خداوند در کتابش می‌فرماید:
    «فإمساک بمعروف أو تسریح بإحسان»
    (قرآن/بقره/229)
    طلاق دو بار است و پس از آن باید زن را به خوبی نگاه داشت یا به شایستگی آزاد کرد مقصود از آن چیست؟ امام (ع) فرمود:«امساک بمعروف نگه داشتن به خوبی یعنی آزار ندادن همسر و پرداخت نفقه او و اما تسریح بإحسان به شایستگی رها کردن یعنی طلاق دادن طبق آنچه خدا مقرر فرموده است.»
    (تفسیر عیاشی، ج 1، ص 117)

    تفسیر امام رضا (ع) از چند آیه ،روایت شده روزی مأمون از امام (ع) تفسیر بعضی آیات را پرسید از آن جمله:


    1- «وهوالذّی خلق السماوات و الارض فی ستة ایام و کان عرشه علی الماء لیبلوکم أئِکم اَحسن عملاً »
    (هود/7)
    «و اوست که آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید و عرش او بر آب قرار گرفت تا شما را آزمایش کند که کدام یک از شما عملتان بهتر است.»
    امام (ع) فرمود: «خداوند تبارک و تعالی عرش، آب و فرشتگان را پیش از آفرینش آسمان‌ها و زمین آفرید و در این هنگام فرشتگان از وجود خود و عرش و آب بر هستی خداوند متعال استدلال می‌کردند، سپس عرش را بر آب قرار داد، تا قدرت خود را بر فرشتگان آشکار کند و بدانند که او بر همه چیز تواناست، پس از آن با قدرت خویش عرش را از جای خود انتقال داد و آن را بالا برد و زیر آسمان‌های هفتگانه قرار داد. سپس آسمان‌ها و زمین را در شش روز بیافرید و او در این هنگام بر عرش خود استیلاء داشت و می‌توانست آنها را در یک چشم به هم زدن بیافریند لیکن آنها را در شش روز آفرید که به فرشتگان آفرینش تدریجی برخی از آفریدگان را بنمایاند تا به حدوث آنچه یکی پس از دیگری حادث می‌شود بر خدا استدلال کنند و نیز خداوند عرش را به سبب اینکه بدان نیاز داشت نیافرید چرا او بسی نیاز از عرش و از همه آن چیزهایی هست که آفریده است او به قرار داشتن و استوار بر چیزی توصیف و تعریف نمی‌شود زیرا او جسم نیست و از اوصاف آفریدگان منزّه و مبرّاست. و اما معنای قبول خداوند متعال در:
    «لیبلوکم ایکم احسنُ عملاً»این است که آدمیان را بیافرید تا آنان را به وسیله طاعت و عبادت و تکالیف خود بیازماید و این آزمایش از باب امتحان و تجربه نیست زیرا او همیشه به همه چیز داناست.» تأویلی که امام (ع) دربارة آفرینش آسمان و زمین در مدت شش روز بیان فرمود بهترین توجیهی است که از این مطلب شده است زیرا آفرینش و ایجاد تدریجی بیش از خلق و ابداع دفعی شعور و احساس انسان را متوجه عظمت آفریننده و پدیدآورنده جهان می‌سازد و به آن کشش و توسعه می‌دهد.

    (علی بن موسی الرضا، ج 1، ص 498)

  14. #9

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    2- «ولو شاء ربّکَ لامَنَ من فی الارضِ کلمهم جمیعاً افانت تکره الناس حتی یکونوا و ما کان بنفس ان تؤمنَ الاّ باذنِ الله»
    (یونس/99، 100)

    «و اگر پروردگارت می‌خواست تمام آنها که در روی زمین هستند همگی ایمان می‌آوردند آیا تو می‌خواهی مردم را مجبور کنی که ایمان بیاورند؟ و هیچ‌کس نمی‌تواند ایمان بیاورد
    (جز به فرمان خدا)». امام رضا (ع) از طریق پدران بزرگوارش نقل فرموده که مسلمانان به پیامبر خدا (ص) عرض کردند: ای رسول خدا (ص) اگر آنانی که بر آنها قدرت و توانایی داری به پذیرش اسلام مجبور کنی شما را افزون می‌شود و بر دشمنان غلبه می‌یابیم. پیامبر خدا (ص) فرمود:« من نمی‌خواهم خدا را دیدار کنم در حالی که چیزی پیش از خود پدید آورده باشم که در آن دستور نداده است و من از متکلفان و بدعت‌گذاران نیستم. پس از آن خداوند این آیه را نازل فرمود: «ولوشاء ربکَ »یعنی اگر پروردگار تو می‌خواست همگی مردم روی زمین ایمان می‌آوردند و این بدین طریق بود که آنان را در دنیا به قبول ایمان مجبور کنند چنانکه در آخرت با مشاهده و عذاب، ایمان می‌آوردند و اگر چنین کنم بندگانم استحقاق ثواب و پاداش را نخواهند داشت لیکن می‌خواهم آزاد و بی‌هیچ اجباری ایمان بیاورند تا استحقاق قرب و کرامت را پیدا کنند و شایستگی زندگی جاوید را در بهشت جاویدان بدست آورند و قول خداوند متعال در آیه شریفة: و ماکان لنفسٍ به این معنا نیست که خداوند متعال ایمان را بر نفس آدمی منع و حرام فرموده باشد بلکه مقصود این است که نفس جز به اذن و اجازه خدا ایمان نمی‌آورد و اذن خدا امر اوست به ایمان مادامی که نفس مکلف و فرمان‌بردار است.»

    (علی بن موسی (ع)، امام رضا ص 498 و 499)

  15. #10

    امام رضا(ع) و قرآن (2)




    3- قول خداوند متعال در آیه «الذی جعل لکم الارض فراشاً و سماء نباء»

    «آنکس که برای شما زمین را همچون بستر و آسمان را همچون سقفی بر بالای سر شما قرار داد.»

    (بقره/22)

    امام (ع) فرمود: «خداوند زمین را متناسب با طبیعت، خوی و بدنهای شما قرار داد و آن را نه چنان داغ و سوزان نمود تا شما را بسوزاند نه چندان سرد تا شما را منجمد گرداند، هوای آن را زیاد خوش بو نکرد تا از آن سردرد بگیرید و زیاد بدبو نساخت تا شما را اذیت کند نه همچون آب نرم و روان تا در آن غرق شوید و نه آن چنان سخت که نتوانید در آن خانه بنا کنید و قبور مردگان را در آن بسازید بلکه خداوند متعال آن مقدار صلابت را در آن قرار داده است که برای شما مفید و نافع باشد و بتوانید خود ساختمان‌هایتان را در آن نگه دارید و در آن خاصیتی قرار داده است که برای خانه‌سازی و کندن قبور و بسیاری منافع دیگر شما مناسب باشد پس به این خاطر زمین را برای شما همچون بستر گردانیده است.» سپس امام (ع) می‌فرماید:
    «و سماء بناءً یعنی بر بالای سر شما آسمان را سقفی محفوظ بنا کرد و ماه و خورشید و آسمان را برای مصلحت و منفعت شما به گردش درآورد.»
    «و انزل من السماء ماءً»
    (بقره/22)

    و از آسمان آبی فرو فرستاد یعنی باران را از بالا نازل ساخت تا بر قله کوهها و بلندی‌ها و تپه‌ها و درون گودال‌ها فرود آید سپس آن را به صورت بارانهای درشت قطره و پیوسته و یا بارانهای ریزدانه و نم‌نم در همه جا پخش و ریزان کرد تا زمین‌هایتان از آب سیراب و کامیاب شود و خداوند باران را به طور یکپارچه بر شما فرود نمی‌آورد تا زمین‌ها و درختان و میوه‌جات و محصولات شما نابود نشود پس از آن خداوند متعال فرموده است:
    «فأخرج به من الثمرات رزقاً لکم»
    (بقره/22)

    یعنی به سبب آنچه از زمین برای شما بیرون می‌آورد و روزی شما می‌گرداند، پس برای خدا شریک قرار ندهید بتان را که نمی‌فهمند و نمی‌شنوند و نمی‌بینند و توانایی بر کاری را ندارند شبیه و مانند او نشناسید و خود می‌دانید که در برابر نعمتهای بزرگی که خداوند تبارک و تعالی روزی بندگان خویش فرموده اینها توان چیزی را ندارند.» امام (ع) نکات مهمی را که در این آیه بود و از لحاظ فهم نکات حکمت‌آمیز و سئوال برانگیز بود به گونه‌ای زیبا تفسیر کرد که در همه آنها عمق بی‌پایان اعجازی که قرآن داراست آشکار می‌شود.

    (عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 89 و 90)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •