تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18
  1. #1

    ◕◕◕◕◕◕ با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    از باب مقدمه

    مرحوم شيخ كلينى در اصول كافى بخشى را به مسائل حجت و دليل‏ شيعيان اختصاص داده و در يكى از اخبار آن بخش چنين نقل كرده:
    منصوربن حازم گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: خداوند بالاتراز آن است كه به وسيله مخلوقاتش شناخته شود بلكه اين‏ مخلوقاتند كه به وسيله خدا شناخته مى ‏گردند.
    امام صادق(ع) فرمود: راست گفتى.

    گفتم: كسى كه دانست‏ب راى او پروردگارى است، پس سزاوار است كه ‏بداند براى آن پروردگار رضا و سخطى است كه جز از راه وحى ورسول شناخته نمى ‏گردند، پس اگر به كسى وحى نشد سزاوار است كه‏ دست‏ به دامان رسولان خدا شود، پس اگر آنها را ملاقات كرد، خواهدديد كه آنها حجت هستند و پيروى از ايشان واجب.

    آنگاه به امام صادق(ع) مى‏ گويد كه از مردم در مورد حجت ‏بعد ازرسول خدا(ص) پرسيدم. آنها گفتند: قرآن، ولى من به آنها تذكردادم كه قرآن بدون سرپرست و قيم كفايت نمى ‏كند، چرا كه گروههاى ‏مختلف از جمله مرجئه، قدريه و حتى زنادقه كه به قرآن ايمان هم‏ ندارند براى سخن خويش به قرآن استدلال مى‏ كنند و روى همين جهات ‏است كه گفتم قرآن نياز به سرپرستى دارد كه هرچه در مورد آن‏ بفرمايد حق باشد و در اين ميان كسانى چون ابن مسعود و عمر و حذيفه به عنوان سرپرست معرفى شدند اما من سوال كردم كه آيا تمام قرآن را مى ‏دانستند؟ در جواب گفتند:
    خير، تنها على بود كه آگاه به تمام قرآن بود.

    من گفتم: پس‏ شهادت مى‏ دهم كه على(ع) قيم و سرپرست قرآن است و پيروى از او واجب و پس از رسول خدا(ص) حجت‏ بر مردم است و آنچه در مورد قرآن ابراز عقيده كند حق است.

    امام صادق(ع) پس از شنيدن سخنان او و استدلال زيبا و محكم وى ‏او را با گفتن «رحمك الله‏» ستود و دعايش كرد. (1)

    سخنان جناب‏ منصور را ضميمه كنيد به فرمايش حضرت اميرالمومنين كه‏ مى ‏فرمايد(ع) «اين قرآن جز خطوطى كه ميان دو جلد نگاشته شده،چيزى نيست، به زبان سخن نمى ‏گويد، ناچار بايد ترجمانى داشته‏ باشد» (2)

    در همين زمينه يكى از اصحاب امام صادق(ع) مى‏ گويد:
    شنيدم كه امام صادق(ع) مى‏ فرمود: «نحن ولاه امر الله و خزنه ‏علم الله و عيبه وحى الله.» (ما ولى امر «امامت و خلافت‏»خدا و گنجينه علم خدا و صندوق وحى خدائيم) (3)

    پدر گرامى آن‏ حضرت، امام باقر نيز (ع)مى ‏فرمايد: نحن تراجمه وحى الله‏» (مامترجمان وحى خدائيم.) (4)
    هرچه مى ‏خواهى در قرآن بجوى

    در قرآن مى ‏خوانيم: «و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل‏شى‏ء...» (5)
    امام صادق(ع) مى ‏فرمايد: «خداوند در قرآن هرچيزى ‏را بيان كرده است، به خدا سوگند آنچه كه مورد احتياج مردم‏ بوده را كم نگذارده، تا كسى نگويد اگر فلان مطلب درست ‏بود درقرآن نازل مى ‏شد، آگاه باشيد همه نيازمنديهاى بشر را خدا در آن‏ نازل كرده‏ است.» (6) آرى، قرآن كتاب تربيت و آدم سازى است.
    تمام آنچه براى رسيدن به تكامل و قرب الهى لازم است در قرآن‏ آمده، باطن قرآن نيز ژرفائى دارد كه براى رسيدن بدان علم ‏اهل‏بيت لازم دارد و همچنين جزئيات احكام و مطالب مختلف در قرآن ‏است كه همان علم خاندان وحى را مى ‏طلبد.

    امام صادق(ع) مى ‏فرمايد:
    «ما من امر يختلف فيه اثنان الا و له اصل فى كتاب الله عزوجل‏و لكن لا تبلغه عقول الرجال‏» (هيچ امرى نيست كه دو نفر در آن ‏اختلاف پيدا كنند مگر آنكه اصل و ضابطه ‏اى در قرآن دارد و ليكن‏ عقول مردم بدان نمى ‏رسد.) (7)

    در جاى ديگر امام فرمود: معناى‏ اين روايت كه «هيچ آيه‏ اى از قرآن نيست مگر آنكه ظهر و بطنى‏ دارد»
    اين است كه: ظهر قرآن تنزيل آن و بطن آن تاويلش‏ مى ‏باشد كه بخشى از آن سپرى گشته و بخش ديگر هنوز نيامده و مانند خورشيد جريان دارد، آنچه از تاويل آمده همان گونه كه‏ شامل مردگان مى ‏گردد، زندگان را نيز شامل مى‏ شود و خداوندمى‏ فرمايد:
    «تاويل آن را جز راسخان در علم نمى‏ دانند» و ما از تاويل ‏آن آگاهيم. (8)

    آن امام(ع) همچنين مى ‏فرمايد: من به كتاب خداوند آگاهم و گوئى در كف دستم قرار دارد، در آن خبر آسمان و زمين وخبرهاى آينده و كنونى موجود است، خداوند مى‏ فرمايد: « نزلناعليك الكتاب تبيانا لكل شى‏ء» (9)

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    اقسام ايمان در قرآن


    امام صادق(ع) مى‏ فرمايد: «ايمان‏» در قرآن چهارگونه مطرح گشته‏ است:

    1 اقرار زبانى

    2 تصديق قلبى

    3 انجام واجبات

    4 تاييد و حمايت

  4. #3

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    1 اقرار زبانى:

    خداوند مى ‏فرمايد:«يا ايهاالذين آمنوا خذوا حذركم...» (اى‏ كسانى كه «ايمان‏» آورده‏ ايد با كمال دقت مراقب دشمن باشيد(تا غافلگيرنشويد) و در دسته ‏هاى متعدد يا به صورت اجتماع،(براى مبارزه) به راه افتيد، در ميان شما افرادى (منافق) وجود دارند كه هم خودشان سست مى ‏باشند و هم ديگران را به سستى ‏مى ‏كشانند، اگر مصيبتى به شما برسد مى ‏گويند: خدا به ما نعمت‏ داد كه با مجاهدان نبوديم تا شاهد صحنه‏ هاى دلخراش گرديم. واگر با خبر شوند كه مومنان واقعى پيروز شده‏ اند و طبعا به‏ غنائمى نيز دست پيدا كرده ‏اند، همچون افراد بيگانه ‏اى كه هيچ ‏ارتباطى ميان آنها و مومنان نبوده، از روى حسرت مى ‏گويند: اى‏ كاش ما هم با مجاهدان بوديم و سهم بزرگى نصيب ما مى ‏شد. ) (10)

    امام مى ‏فرمايد: اگر اهل شرق و غرب اين سخن را بر زبان جارى ‏مى ‏ساختند از دايره ايمان بيرون مى‏ رفتند. اما با اين حال چون‏ اقرار زبانى كرده بودند خداوند آنها را مومن ناميده و به همين‏ جهت مومنان دعوت مى ‏شوند كه ايمان آورند: «يا ايهاالذين"آمنوا"، "آمنوا" بالله و رسوله‏» (11) كه خداوند به خاطر اقرار زبانى آنها را مومن ناميده و به ايشان فرموده ايمان‏ آوريد يعنى تصديق هم بنمائيد.

  5. #4

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    2 تصديق قلبى:

    خداوند مى‏ فرمايد: «الذين "آمنوا" و كانوا يتقون لهم البشرى فى ‏الحياه الدنيا و فى الاخره‏» (آنها "اولياى خدا" كسانى هستندكه ايمان آورده و "قلبا تصديق نمودند" و بطور مداوم تقوا وپرهيزكارى را پيشه خود ساخته ‏اند، براى ايشان در زندگى دنيا ودر آخرت بشارت است.) (12)

    و همچنين در آنجا كه خداوند از قول‏ بنى اسرائيل چنين نقل مى‏ كند كه: «يا موسى لن نومن لك...» (13) يعنى اى موسى ما هرگز به تو ايمان نمى ‏آوريم (و تو راقلبا تصديق نمى ‏كنيم) مگر آنكه خدا را (با چشم خود) آشكارا ببينيم! و همچنين در آيه «يا ايهاالذين آمنوا» كه در قسمت‏ اول گذشت.)

  6. #5

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    3 انجام واجبات:

    خداوند مى ‏فرمايد: «و ما كان الله ليضيع ايمانكم...» وقتى ‏خداوند قبله پيامبرش را به طرف كعبه تغيير جهت داد، اصحاب‏ رسول خدا(ص) گفتند: (واى برما) نمازهايى كه به سوى بيت المقدس ‏اقامه كرديم باطل گشت! خداوند در پاسخ، آيه فوق را نازل كرد و فرمود: «خداوند ايمان (نمازهاى) شما را تباه نخواهدساخت.» (14)

  7. #6

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    4 تاييد و حمايت:

    خداوند مى‏ فرمايد: «لا تجد قوما يومنون بالله و...» هيچ قوم و گروهى را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمى ‏يابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى ‏كنند، هرچند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندان آنها باشند، ايشان كسانى هستند كه خدا ايمان (يعنى تاييد و حمايت‏ خود) را بر لوح و صفحه قلوبشان نوشته و با روحى از جانب خودش ‏آنها را تقويت فرموده...» (15)

  8. #7

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    اقسام كفر در قرآن

    امام صادق(ع) مى‏ فرمايد: در قرآن «كفر» به پنج معنا وارد شده‏است:

    1 انكار (که خود دو قسم است)

    2 بيزارى

    3 ترك فرمان خدا

    4 كفران نعمت:

  9. #8

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    1 انكار (كه خود بر دوقسم است):


    الف: از روى نادانى:

    خداوند مى ‏فرمايد: آنها (كفار نادان) گفتند:
    چيزى جز همين زندگانى ما در دنيا چيز ديگرى نيست، گروهى از ما مى‏ ميرند و گروهى زنده مى ‏شوند (و به دنيا مى‏ آيند و جاى آنها رامى ‏گيرند) و چيزى جز گذشت زمان ما را هلاك نمى ‏كند. «و ما يهلكنا الا الدهر» در حالى كه آنها (كفار نادان) به اين سخن خود (كه ‏معادى وجود ندارد) يقين نداشته و تنها گمانى بى اساس دارند.

    «و مالهم بذلك من علم ان هم الا يظنون‏» (16) و همچنين آنجا كه‏ خداوند مى ‏فرمايد: آنهاى كه (از روى نادانى) كافرگشتند براى ‏آنها تفاوت نمى ‏كند كه آيا مرا از عذاب خدا بترسانى يا نترسانى ‏ايمان نخواهند آورد. (17)

    ب از روى آگاهى

    خداوند مى فرمايد:
    هنگامى كه از طرف خداوند كتابى (قرآن) به آنها (يهود) رسيد كه‏موافق نشانه‏ هايى بود كه با خود داشتند، با اينكه پيش از اين‏ جريان، خود را به ظهور پيامبر اسلام(ص) دلگرم مى‏ كردند و اميدپيروزى بر دشمنان خود را داشتند، اما با ظهور وى (همه چيز رافراموش كردند و با آگاهى) به او (حضرت محمد«ص‏») كافر گشتند. (18)

    آرى، چنين است كه هوا پرستى سبب مى ‏گردد تا ا نسانى كه‏ سالها در پى حقيقت‏ بوده، از درك آن باز بماند و جالب است كه‏ در زمان ما نيز عده ‏اى كه پس از پيروزى شكوهمند انقلاب اسلامى دم ‏از ارزشها مى ‏زدند اكنون وازده و جامعه غرب را به رخ جامعه ‏اسلامى ما مى ‏كشند و از اينكه بوى ادكلن آنها ما را مست نكرده و همچنان بر اصول خويش پا برجا مانده ‏ايم تاسف مى‏خورند و غضبناكند و اينجاست كه بايد همان سخن ارزشمند شهيد دين وسياست آيه ‏الله دكتر بهشتى را گفت كه خطاب به ارباب آنها فرمود: «به امريكا بگوئيد از ما عصبانى باش و از اين عصبانيت ‏بمير.» «موتوا بغيظكم‏» (19)

  10. #9

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    2 بيزارى:

    خداوند از قول حضرت ابراهيم(ع) چنين نقل مى ‏كند:
    شما غير از خدا براى خود بت هايى انتخاب كرده ‏ايد كه در زندگى‏ دنيا وسيله محبت و دوستى ميان شما گردند، اما بدانيد روزقيامت اين رشته علاقه و محبت گسسته گشته و هر يك از شما ازديگرى بيزارى مى‏ جويد «يكفر بعضكم ببعض‏» و يكديگر را لعن و نفرين مى‏ كنند... (20)

  11. #10

    با امام صادق علیه السلام در سایه قرآن




    3 ترك فرمان خدا:

    خداوند مى ‏فرمايد: بر ذمه عموم مردم است كه آهنگ خانه او كنند،آنها كه توانائى رفتن به سوى آن را دارند، حج ‏بركسانى كه ‏مستطيع باشند واجب است) و هركس كفر ورزد (و فرمان خدا را ترك ‏گويد و حج ‏بجاى نياورد، تنها به خويشتن ضرر زده، چرا كه)خداوند از همه جهانيان بى نياز است. (21)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •