تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1

    ✿✿✿✿✿ سخنانی از اهل بیت علیهم السلام درباره قرائت قرآن به روایت اصول کافی




    از ائمه اهل بیت علیهم السلام سخنانی درباره قرآن کریم وارد شده که به مهم ترین موضوعاتی که مورد بحث واقع شد ، اشاره دارد ، و حاکی از دقت نظر و ژرف اندیشی است که ائمه اطهار علیهم السلام درباره این کتاب مقدس رعایت داشته اند .


    همچنین نشان دهنده میزان عنایت و اهتمام آنان به حفظ و حراست نص قرآن و جلوگیری از تحریف و تاویل آن است . گزیده ای از این سخنان در زیر نقل می شود :


    1 .
    محمد بن وراق می گوید : مجلدی را که حاوی قرآن بود ، به جعفر بن محمد الصادق علیه السلام نشان دادم که علایم و نشانه گذاری آن باطلا و یکی از سوره های آخرین آن نیز باطلا نوشته شده بود . کاستی در آن یاد ننمود جز آنکه فرمود : « دوست ندارم که قرآن با رنگی جز رنگ سیاه نوشته شود ، همانگونه که در اولین بار نوشته شده است » (1).


    این سخن ، نشانه دقت و علاقه شدید امام نسبت به حفظ و سلامت قرآن است تا آن جا که در رنگ خط نیز ترجیح داده شده که به همان نحوی که اول بارنوشته شده ، محفوظ و باقی بماند ، تا بدین وسیله قرآن با چیزی غیر از قرآن ، مانندزوائد و تحسینات اخیر ، اشتباه نشود .



    2 .
    امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام فرموده : « قرآن واحد است و از پیشگاه خدای یگانه و واحد فرود آمده است و این اختلافات از راویان بر آن وارد می شود »
    (2). این سخن ، بدین معنا است که قرائت نازل شده از جانب خدا یکی است و قرآن به نص واحد نازل گشته است و اختلاف در روایت این نص بر حسب اجتهاد قاریان است .

    حدیث بعدی ، این معنا را توضیح می دهد :



    3 .
    امام جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام می فرماید : « قرآن بر حرف واحد و از نزدخدای واحد نازل گشته است »
    (3). منظور نفی قرائت های متداولی است که مردم آنها را متواتر از پیامبر صلی الله علیه و آله پنداشته اند . امام چنین مطلبی را انکار می کند ، زیرا قرآن به نص واحد نازل شده است . اما اختلاف لهجه ها ( بر حسب تفسیری که از حروف سبعه داشته ایم ) از طرف امام نفی نمی شود ، چنانکه در روایات دیگر آمده و قبلا نقل شد .
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/10/25 در ساعت 02:27 بعد از ظهر دلیل: حذف لینک

  2. صلوات و تشکر : 2


  3. #2

    سخنانی از اهل بیت علیهم السلام درباره قرائت قرآن به روایت اصول کافی




    4 .
    سالم بن سلمه گوید : شخصی در محضر امام صادق علیه السلام آیاتی از قرآن را قرائت کرد و به طوری که من شنیدم ، قرائت او غیر از قرائت دیگر مردم بود . ابوعبدالله علیه السلام به وی گفت : « از این قرائت خودداری کن و همانگونه که مردم می خوانند تو هم بخوان » (4). شاید این شخص بر حسب تفنن قراء ، قرآن را به وجوه مختلف قرائت کرده است و از آن جا که این قبیل قرائت ها ، به منزله بازی با نص قرآن کریم است ، امام وی را نهی کرده است و دستور داده که همان قرائت معروفی را که مردم ملتزم به آن هستند اختیار کند ، زیرا قرائت صحیح که در شریعت بدان امر شده ، همان قرائتی است که هر نسلی از نسل پیش تا از پیامبر صلی الله علیه و آله و او از جبرئیل و او از خدای عزوجل ، اخذ کرده است و توجهی به قاریانی که فن قرائت را همانند یک نو آوری و صنعت حرفه خود قرار داده اند ، نباید کرد و تنها قرائتی که با قرائت عامه مسلمانان موافق باشد ، باید مورد توجه قرار گرفته شود .



    5 .
    سفیان بن السمط می گوید : در مورد تنزیل قرآن از امام صادق علیه السلام پرسیدم ، وی گفت : « همانگونه که آموخته اید ، بخوانید » (5).

    وی از نص اصلی که برای نخستین بار نازل شده سئوال کرده است ، زیرا دیده است که قراء در این زمینه اختلاف دارند و امام پاسخ می دهد که نص اصلی همان است که امروز میان مردم متداول است و فرموده او ( همانگونه که آموخته اید بخوانید ) به این معنا است که بر شما ( یعنی عامه مسلمانان ) واجب است قرآن راهمانگونه که خلفا عن سلف از پیامبر صلی الله علیه و آله فرا گرفته اید ، بخوانید .



    6 .
    علی بن الحکم می گوید : عبد الله بن فرقد و معلی بن خنیس برای من نقل کردند که ما در محضر امام صادق علیه السلام بودیم و ربیعة الرای نیز با ما بود . در آنجا پیرامون فضل قرآن سخن به میان آمد . امام صادق علیه السلام فرمود : « اگر ابن مسعود قرآن را طبق قرائت ما نمی خوانده است ، گمراه بوده است » . ربیعه گفت : گمراه ؟ امام علیه السلام گفت : « بلی ، گمراه » . امام صادق علیه السلام ، اضافه کرد : « ما قرآن را طبق قرائت ابی می خوانیم »(6).


    شاید در آن مجلس درباره قرائت های غیر متعارف ابن مسعود بحث می شده و امام علیه السلام به آنان تذکر داده که این قرائت ها جایز نیست و قرائت صحیح ، همان قرائت عامه مسلمانان است و کسی که از این روش متداول عامه تخطی کند گمراه است ، زیرا چنین کسی از روش مسلمانان که نسلا بعد نسل از پیامبر فرا گرفته اند ، عدول و تخطی کرده است . و اگر ابن مسعود قرآن را بر خلاف روش مسلمانان قرائت می کرده است ( به فرض صحت نسبت ) گمراه است ، زیرا طریق میانه ، طریقی است که جامعه مسلمانان در آن مشی می کنند و کسی که از این راه میانه گام برون نهد ، هرکس که باشد گمراه خواهد بود .


    اما این گفته امام که ما قرآن را بر طبق قرائت ابی می خوانیم ، اشاره است به دوران یکسان شدن مصحف ها در عهد عثمان که ابی بن کعب قرآن را املاء می کرد ، و گروهی آن را بر وفق املاء او می نوشتند و هرگاه در مورد نص اصلی اختلاف داشتند ، برای رفع اختلاف به وی مراجعه می کردند و مصحف موجود که مورد قبول عامه مسلمانان است . بر طبق املاء ابی بن کعب است و قرائت منطبق بر قرائت ابی بن کعب ، کنایه از التزام به چیزی است که هم اکنون عامه مسلمانان برآنند .



    7 .
    صدوق از امام جعفر بن محمد الصادق و او از پدران خود علیهم السلام روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : « قرآن را با همان کیفیت عربی آن بیاموزید و از نبردر قرآن ( یعنی مبالغه در اظهار همزه ) بپرهیزید » (7).


    امام صادق علیه السلام فرمود : « اظهار همزه به منزله اضافه کردن بر قرآن است ، مگرهمزه های اصلی ، مانند : « الخبا » در آیه الا یسجدوا لله الذی یخرج الخبا(8)و یا لکم فیها دف ء(9)و نیز فاداراتم(10).


    در برخی نسخه ها کلمه « النبر » به زای یعنی « النبز » نوشته شده که اشتباه است وهمان طور که قبلا از نهایه ابن اثیر نقل شد ، صحیح آن « نبر » است و کسائی به « نبر » قرائت می کرده است . این که در احادیث اهل بیت علیهم السلام آمده است قرآن را به کیفیت عربی خالص قرائت کنید(11)، از نظر علاقه شدیدی است که به حفظ لغت اصیل قرآن داشته اند و لغت اصیل ، همان لغت فصیح عرب و لهجه رایج آن است ، تا قرآن ازهر گونه تغییر و غلط خوانی مصون باشد و دگرگونی در آن راه نیابد .
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/10/25 در ساعت 02:27 بعد از ظهر دلیل: حذف لینک

  4. صلوات و تشکر : 2


  5. #3



    1 - « لا یعجبنی ان یکتب القرآن الا بالسواد کما کتب اول مرة »

    2 - القرآن واحد نزل من عند واحد و لکن الاختلاف یجی ء من قبل الرواة »

    3 - « و لکنه نزل علی حرف واحد من عند الواحد » .

    4 - « کف عن هذه القراءة اقرا کما یقرا الناس » .

    5 - « اقرؤوا کما علمتم » .

    6 - « ان کان ابن مسعود لا یقرا علی قراء تنا فهو ضال » . فقال ربیعة : ضال ؟ فقال علیه السلام : « نعم ، ضال » . ثم قال ابوعبدالله علیه السلام : « اما نحن فنقرا علی قراءة ابی » .

    7 - قال رسول الله : « تعلموا القرآن بعربیتة و ایاکم و النبر فیه ، یعنی الهمز » ( صدوق ، معانی الاخبار ، چاپ نجف ، ص 237 ) .

    8 - نمل 27 : 25 .

    9 - نحل 16 : 5 .

    10 - بقره 2 : 73 . ر . ک : معانی الاخبار ، ص 98 .

    11 - ر . ک : وسایل الشیعه ، جلد 6 ، ص 222 ، باب 30 از ابواب قرائت قرآن شماره 1 .


    منبع: این سخنان از کافی ، تالیف ثقة الاسلام کلینی ، استخراج شده است . ر . ک : به جلد دوم کافی ، کتاب فضل القرآن ، باب النوادر ، شماره های 8 و 12 و 13 و 15 و 23 و 27 ، ص 627 .
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/10/25 در ساعت 02:26 بعد از ظهر دلیل: حذف لینک

  6. صلوات و تشکر : 2


  7. #4



    قرآن بدانسان كه نازل گرديده بالا رود نه بدانسان كه خوانند

    1ـ حضرت صادق (ع ) فرمود: رسول خدا (ص ) فرموده : مرد عجمى (و غير عرب ) از امت من قرآن را عجمى مى خواند (يعنى مراعات تجويد و محسنات قرائت را نمى كند يا اعراب آنرا غلط مى خواند) و فرشتگان آنرا بعربى صحيح بالا برند.

    اصول كافى جلد 4 صفحه : 424 رواية : 1

    2ـ بـرخـى از ياران محمد بن سليمان (يكى از راويان حديث ) از حضرت ابى الحسن عليه السـلام حـديث كند كه بآن حضرت عليه السلام عرضكردم : قربانت شوم ! ما آياتى (از جـانـب شـمـا) در قـرآن مـى شـنـويـم كـه آنطور كه مى شنويم نزد ما آنطور نيست ، و نمى تـوانـيم آنطور كه از شما بما رسيده است آنها را بخوانيم آيا گناهكاريم ؟ فرمود: نه ، هـمـانـطـور كـه آمـوخـتـه ايد (و بلد هستيد) بخوانيد بزودى بيايد كسى كه بشما بياموزد (مقصود حضرت صاحب الامر عليه السلام است چنانچه فيض (ره ) گويد)

    اصول كافى جلد 4 صفحه : 424 رواية : 2

  8. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. ◕◕◕◕◕◕ امام صادق علیه السلام به روایت اصول کافی
    توسط هندیانی در تالار امام صادق (ع)
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: 1390/11/18, 01:11 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 28
    آخرين نوشته: 1390/11/04, 02:36 قبل از ظهر
  3. ◕ اميرالمؤمنین علیه السلام به روایت اصول کافی
    توسط هندیانی در تالار امام علي (ع)
    پاسخ: 27
    آخرين نوشته: 1390/08/19, 04:39 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •