تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    بسیاری از مؤمنان در طول زندگی خویش، به هنگام تردید و گرفتاری به استخاره با قرآن کریم پناه برده و از آن کتاب مقدّس راه حل خواسته اند. راستی این عمل تا چه اندازه کاری درست و با موازین عقلی و شرعی مطابق می باشد؟ چه زمانی باید به استخاره پناه برد؟ آیا عمل بر طبق آنچه استخاره می گوید لازم است و انسان نمی تواند مخالفت کند؟



    Click for larger version
    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن 



    برای شنیدن پاسخ به پرسش های فوق، خدمت دانشمند و استاد معظم حوزه علمیه قم حضرت آیت اللّه گرامی رسیدیم و سؤالات خود را با ایشان در میان نهادیم. ایشان در انجام استخاره چهره ای شناخته شده و مورد اطمینان و رجوع بسیاری از مردم دور و نزدیک است، آنچه می خوانید بخشی از مصاحبه انجام شده با معظم له است.



    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    سبک و روش آقایان در فهم قرآن برای جواب استخاره هایی که می کنند چگونه است؟ آیا یک استنباط علمی است یا یک حالت روحی خاصی است که برای شخص پیش می آید؟

    من در ابتدا داستانی را (با واسطه) از قول مرحوم کشمیری نقل می کنم، شاید جواب سؤال شما هم داده شود. در نجف اشرف افراد زیادی خدمت ایشان می رسیدند و استخاره می کردند. به ذهن ایشان آمده بود که من خیلی مهم شده ام، چون مردم تمام امور زندگی خود را با استخاره های من تنظیم می کنند. یک روز که مشرف می شوند به زیارت حضرت علی(ع) می بیند که یک طرف صحن شلوغ است و عده زیادی اطراف یک زن معمولی و بی سواد جمع شده اند و از او استخاره می خواهند. به زن پیغام می دهد بیا من سؤالی دارم. از آن زن می پرسد: داستان چیست؟ او می گوید: زندگی بسیار سختی داشتم، تا اینکه متوسل به حضرت امیر(ع) یا حضرت ابوالفضل(ع) می شود. تردید از من است در آن حالت توسل آقا به من فرمود: «استخاره کن و پول بگیر». گفتم: استخاره بلد نیستم و اصلاً سواد ندارم. حضرت می فرمایند: «برو دو فلس بده و یک تسبیح بخر، بعد همین طور دانه های تسبیح را بشمار ما به تو همه چیز را می گوییم». بعد به آقای کشمیری می گوید: در گوش من مطالبی گفته می شود که منطبق بر زندگی مردم است. غرضم از ذکر این داستان این است که استخاره اصلاً جنبه استدلالی و فکری ندارد.

  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    همه جا اینطور است یا موارد با هم فرق می کند؟
    نه، ما دو نوع استخار داریم:

    یک استخاره همان استخاره ای است که در کتابهای فقهی پیرامون آن بحث شده و روایت هم دارد و انواع مختلفی هم برشمرده اند شده است، این نوع استخاره ممکن است مطابق با زندگی شما باشد و یا نباشد، در این جا نوعی استنباط و فهم از قرآن وجود دارد.

    نوع دوم: در این استخاره به بعضی از افراد نوعی اجازه باطنی داده می شود که دیگر استدلال ندارد و به فهم و استنباط مربوط نمی شود و در اکثر اوقات جواب ها کاملاً مطابق با واقع در می آید. لذا می شود که از یک آیه دو جور مطلب به ذهن استخاره کننده بیاید که هر دو مطلب نیز مطابق با واقع باشد.



    آیا به خود شما این اجازه نوع دوم داده شده است؟
    بلی؛ یک قضیه ای اتفاق افتاد که خیلی قابل توضیح نیست. حتی با یک حالت تندی بعد از مدتی از آن واقعه به من گفته شد: پس دنبال فلان مقام هستی؟ که استخاره نمی کنی؟ معنایش این بود که فکر می کنی استخاره کردن برایت عیب است. به هر حال برقی زده شد و چون تطابق زیاد بود و تجربه های شیرین فراوان، تا کنون ادامه داده ام.

  6. #4

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    پس در استخاره برهان نیست، هم در اصل آن و هم در فهم از آیه؟
    بلی همینطور است. در روایات آمده است: آن مطلبی که در قلبت واقع می شود، به همان عمل کن. پس مهم همانی است که در ابتدا در قلب واقع می شود چه بسا با تأمل و دقت مطلبی به ذهن خطور کند که با آنچه در ابتدا به ذهن آمده مخالف باشد. مهم همان است که ابتدا در قلب واقع می شود.

    پس گویا یک مقداری هم این امر را تجربی می دانید؟
    کاملاً درست است. یادم هست یک وقت یکی از آقایان در این نوع استخاره ها شُبهه می کرد حضرت آیت الله بهجت خدا حفظش کند به من فرمودند: این قدر تجربه در استخاره بالاست که حتی اهل سنّت نیز به آن رو آورده اند، ولی ما خودمان در آن شک می کنیم. به هر حال تجربه در استخاره و مطابقت آن با واقع، به قدری زیاد است که انسان به اطمینان می رسد.ما که با استخاره سروکار داریم اگر بخواهیم درباره آن سخن بگوئیم به یک جلسه و دو جلسه تمام نمی شود.


    اینکه استخاره راه گشاست تردیدی در آن نیست، ولی آیا به نظر شما به صلاح است که فرهنگ حاکم و رایج جامعه این باشد که افراد در همان ابتدا برای هر کاری استخاره کنند؟
    خیر؛ این کار درست نیست. مورد استخاره تحیر و سرگردانی است. تحیری که نه با عقل و نه با شرع و نه با مشورت و رایزنی حل شود. مثل قرعه، ما در مواردی به قرعه پناه می بریم. ولی کجا و در چه مواردی باید از آنها استفاده کرد؟ برای بعضی از مشکلات حل نشدنی قرعه جایز است. استخاره هم همین طور، وقتی مشکل حل نشد باید به آن پناه برد.

    زمانی که عقل خود من یا دیگران مشکل را حل می کند، جای استخاره نیست.

  7. صلوات و تشکر


  8. #5

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    پس شما می خواهید بفرمایید: زمانی می توان به استخاره توسل جست که راه های دیگر طی شده باشد و در واقع استخاره مشروط به زمانی است که فکر و مشورت بشود، ولی نتیجه حاصل نشود، امّا این نکته را نیز دارند که می توان در همان وهله اول استخاره کرد؟
    موضوع استخاره همان تحیر است. در بعضی از روایات آمده است که در چیزی که نمی دانی و متحیر هستی استخاره کن. یک وقت است که راه حلّی نیست، خوب، تحیر پیدا می شود و می توان به استخاره پناه برد.

    یکی از مواردی که در آن استخاره خیلی شایع است مورد ازدواج است، این کار از نظر شما تا چه مقدار صحیح است؟
    بلی؛ این سؤال را معمولاً می پرسند که در مورد انتخاب همسر ابتدا استخاره کنیم و بعد اقدام یا بعد از آشنایی و دیدن استخاره کنیم. برای مراحل بعد استخاره کنیم؟ به نظر من اشکال ندارد که فرد اول برای این استخاره کند که اگر بروم و ببینم و بعد بخواهم استخار کنم و استخاره خوب نباشد ممکن است کدورتی پیش آید. به هر حال در هر وقت از زمان خواستگاری استخاره اشکالی ندارد. منتهی همه این موارد مربوط به زمان تحیر است.

    حال اگر همین فرد برود و تحقیقات لازم و دقیقی انجام دهد و بگویند خوب و مناسب است، امّا باز بگوید: من باید در این مسأله استخاره کنم آیا این درست است؟
    بلی؛ چون باز یک تحیری دارد که با این کارها از بین نرفته است؛ مثلاً نمی داند فردا چه خواهد شد. گاهی اوقات یک چیزهایی هست که با تحقیق حل نمی شود، لذا اگر مقداری سردرگمی و تردید مانده باشد، جای استخاره هست.

  9. صلوات و تشکر


  10. #6

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    اگر کسی دوبار استخاره کرد وجواب مختلف آمد به کدام یک باید عمل کند؟
    میزان جواب اول است و استخاره دوم بی مورد است.

    گاهی اوقات می شنویم بعضی از مسؤولان در رده های مختلف اجرائی برای انجام بعضی از کارهای عمومی استخاره می کنند به نظر شما این کار درستی است؟
    همان طور که قبلاً هم گفتم؛ استخاره در جایی است که تحیر باشد.

    یعنی هیچ فرقی با کارهای شخصی نمی کند؟
    چرا، اگر کاری است که اصلاً به من مربوط نیست و دیگران می خواهند انجام دهند، من نمی توانم برای آنها استخاره کنم.
    ولی اگر کاری است که گرچه عمومی است؛ امّا من می خواهم انجام دهم و با مشورت و رایزنی و نظرات کارشناسانه به جایی نرسیده ام. در این صورت استخاره مشکلی ندارد .

    شما از این نوع استخاره کرده اید؟
    بلی؛ موارد آن زیاد است؛ اما باز هم می گویم، استخاره وقتی است که تحیر و سرگردانی باشد و آن تحیر با مشورت و فکر و نظرحل نشده باشد.

  11. صلوات و تشکر


  12. #7

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    بعضی به هنگام استخاره نوعی آینده نگری را در نظر دارند آیا این درست است؟
    اگر منظور فقط پیش گویی است که این همان تفل است و کار درستی نیست؛ خصوصاً تفل با قرآن که درروایات از آن نهی شده است.

    منظور این است که فردی قرآن را باز کند و می خواهد بداند فلان واقعه چه می شود و آینده آن چطور است؟
    این دقیقاً همان تفأل است. تفأل یعنی فال گرفتن و آینده ر پیش بینی کردن و این کاردرستی نیست.

    حالا اگر فردی بخواهد برای کاری که قصد انجام آن را دارد، پیش بینی کند چطور؟
    چون می خواهد کاری را انجام دهد، اشکال ندارد؛ در واقع سود وضرر کارخود را می سنجد و خیلی از استخاره هایی که افراد انجام می دهند این گونه است.

    چرا خیلی از استخاره ها؟ یعنی همه استخاره ها برای این نیست که بدانیم نتیجه کار چه می شود؟
    خیر؛ بسیاری از استخاره ها برای این است که فرد می خواهد بداند، انجام همین کار خوب است یا بد و کاری به نتیجه اش ندارد.

  13. صلوات و تشکر


  14. #8

    گفتگو با حضرت آیت الله گرامی درباره استخاره با قرآن




    پس آیا چنین چیزی امکان دارد که مثلاً انجام عملی خوب باشد گرچه نتیجه و عاقبت آن چندان مطلوب نباشد؟
    بلی؛ همینطور است و معنایش این است که تو حرکت کن و کاری به نتیجه نداشته باش.

    در یکی از دعاهای استخاره از کلمه تفل استفاده شده و چنین آمده است: «اللهم انی تفألت بکتابک و توکّلت علیک» چطور می فرمایید نباید به قرآن تفال زد؟
    در اینجا تفال به معنای استخاره است؛ اما استخاره ای که فرد می خواهد آینده و نتیجه آن را بداند به این معنا که اگر نتیجه روشن و مفیدی دارد، اقدام کند.

    در آخر خوب است یک جمع بندی از رابطه بین تفال و استخاره برای ما و خوانندگان نشریه داشته باشید.

    فردی فقط می خواهد با استخاره از آینده با خبر شود، این پیش گویی و تفال است که درست هم نیست. گاهی اوقات فرد می خواهد خیر و شر عمل خود را بسنجد که این همان استخاره متداول و معروف است. مورد دیگر زمانی است که فرد می خواهد عاقبت کاری را بسنجد و فقط دنبال پیش بینی و فال گیری هم نیست، می خواهد بداند اقدام فعلی او چه آینده ای دارد، این جایی است که استخاره و تفال با هم جمع می شود و اشکالی هم ندارد. بسیاری استخاره می کنند تا آینده کار را بدانند.

    حضرت آیة الله گرامی از اینکه در این مصاحبه طولانی شرکت کردید و تقریب تمام جوانب بحث استخاره را برای خوانندگان توضیح دادید، کمال امتنان و تشکر را داریم.



    منبع : نشریه بشارت

  15. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. شبهه استبعاد جسارت به حضرت زهرا (س) درحضور امیر المومنین(ع) و پاسخ آیت الله سبحانی
    توسط مهاجر در تالار واحد فرهنگی هنری - معاونت فرهنگی تربیتی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1392/01/31, 03:32 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1391/07/24, 12:55 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: 1391/07/10, 07:48 بعد از ظهر
  4. ▨▨ استطاعت چيسـت و مستطيـع کيست؟ ▨▨
    توسط 88060855 در تالار عبادات
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 1391/05/12, 07:29 قبل از ظهر
  5. نامه سرگشاده استاد قرائتی درباره مهجوریت قرآن کریم
    توسط ملکوت در تالار وجوه شناخت قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1391/05/06, 07:17 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •